Ga naar inhoud


Bouw zelf een NAS op basis van Linux!


Michel

Aanbevolen berichten


  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

vDe nieuwe i3-8100 quad core voor de prijs van een oude dual core cpu. Op dit moment is dan wel een duurder z370 moedeboord  nodig. ASRock Z370M-ITX/ac heeft 2 intel ethernet chips en wifi, bovendien moderne monitor aansluitingen met displayport en hdmi. Prijs van de combo is ook 250 euro.

 

Als de nas 24/7 gaat draaien, is een 80 plus Gold voeding dan uiteindelijk niet goedkoper? Seasonic g-series 360W is maar 15 euro duurder.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

nog een vraagje over de distributie die je hier als voorbeeld gebruikte

namelijk het LTS = long term support (twee, drie jaar max)

ik gebruik een rolling distribution thumbleweed en zie dat daarvoor er nu ook met ZFS  voor de raid is

 

moet je jouw NAS met Ubuntu LTS basis dan niet ook helemaal upgraden naar een nieuw LTS voor het NFS en Samba gebeuren?

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Je NAS is nu alleen een file share. Wordt het nu niet tijd deze NAS te voorzien van applicaties met een fijne gebruikersinterface? Een deel 2 zeg maar.

 

Ik heb nu geconstateerd dat mijn DS214 volstrekt niet geschikt is om WordPress te draaien. Daarvoor draai ik nu op mijn PC VMWare met een gratis VMWare appliance. Dus met VMWare zou je de functionaliteit van NAS eenvoudig kunnen uitbreiden.

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik heb bewust gekozen voor een nas zonder standaard webinterface. Ik wil het juist graag allemaal zelf instellen en beheren.

 

Het is alles behalve een standaard fileshare bak. Ik draai er ook kvm virtualisatie op met een windows machine en 2 hele kale ubuntu 18.04’s, 1 voor allerlei download rommel en 1 voor hassio.io.

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@luisteraar

Dat was de vraag niet. Michel heeft een krachtige NAS gemaakt. Beetje jammer als die alleen gebruikt wordt voor een beetje bestandsopslag.

 

De kracht van bijvoorbeeld Synology zit in de vele eenvoudig toepasbare applicaties die je er op kunt draaien. Dat is dan ook wat mij ervan weerhoudt om zelf een NAS in elkaar te sleutelen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Dat is duidelijk (dat jou het er van weerhoudt), echter voor mij was het juist de reden om van een ReadyNas, later een QNAP en weer later een Synology af te stappen.

 

Een 'snel snel klikkie klaar nas' zoals een QNAP, Synology etc.:

  1. Te weinig controle over de hoofdtaak van een NAS en dat is op een snelle, veilige manier data opslaan, aanbieden en back-uppen.
  2. Te veel 'bloatware' ofwel te veel zooi er op die ik niet gebruik.
  3. Te veel cloud applicaties waar ik te weinig invloed op heb.
  4. Kan weliswaar heel veel, maar heel weinig écht goed en/of snel.
  5. Bulky en relatief trage webinterface waar veel te veel in zit dat je niet gebruikt.
  6. Veel software loopt behoorlijk achter waardoor je vaak ook onnodig veiligheidsrisico's loopt en niet over de nieuwste features kunt beschikken. Het OS is vaak wel redelijk up2date, maar alle applicaties van derden die je vaak alleen via de webinterface van de nas zelf kunt installeren lopen veelal hopeloos achter.
  7. Ik zie vaak bij mensen die een 'snel snel klikkie klaar nas' gebruiken dat ze updates te weinig installeren en onvoldoende de instellingen van hun nas begrijpen en overzien, waardoor ze zaken onveilig inrichten. Veel mensen hebben al hun privéfoto's, video's en documenten op hun NAS staan en nemen onverantwoorde risico's omdat ze niet snappen hoe het e.e.a. precies werkt. Een 'snel snel klikkie klaar' apparaat is niet automatisch ook simpel. Juist omdat er heel veel mee kan en dat vaak hoge mate van ervaring en technisch inzicht vergt, maken mensen fouten die simpelweg zeer onveilig zijn. Dan kan je jezelf er maar beter in verdiepen en weten hoe en waarom je iets op een bepaalde manier inricht. 

 

Zelfbouw op basis van Linux (Debian, Ubuntu) in mijn geval:

  • Een NAS die zijn belangrijkste taken SNEL en betrouwbaar uitvoert en waar ik volledige controle over heb.
  • Alle zaken die ik eerder gebruikte op de 'consumenten nasjes' zitten er nu ook in maar werken 5-15x sneller.
  • Alles wat ik NIET op de 'consumenten nasjes' kan installeren, kan ik wel installeren op mijn zelfbouw nas.
  • Ik heb altijd de laatste (security) updates van OS en geïnstalleerde software

 

Het is vast niet geschikt voor iedereen, maar eenieder die niet bang is om wat te leren zal daarna niet meer terug willen.

 

De kracht van een Synology is wat mij betreft alleen dat het heel veel verschillende taken (redelijk, maar vaak wel traag) kan en dat is dan weer ideaal voor 'snel snel klikkie klaar klanten' (met enige computer en netwerk kennis). Niets voor mij dus, maar ik snap best dat er mensen blij mee zijn. 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Michel:

Bulky en relatief trage webinterface waar veel te veel in zit dat je niet gebruikt.

nou nou nou, het QTS 4.4.1. als firmware heeft een heel prettige en snelle interface

en

er zijn toch echt veel software packages die hetzelfde Long Term Support hebben als op OpenSuse of Debian

speelgoed applicaties die niet ondersteund blijven heb ik natuurlijk niks aan

 

die firmware QTS 4.1.1 ken je natuurlijk niet omdat je jouw QNAP al lang geleden weggedaan hebt... toch?

 

maar sinds mijn eerste NSLU met unslung en ook andere firmware uit 2004 gebruikte ik de VI-editor voor Camd3 en CCcam en heb veel bijgeleerd

en ben toen ook overgestapt op Linux zelfbouw pC en heb eigen configuraties aan het lopen gebracht

 

toch hebben we het zo druk gedurende die jaren dat het snelle klikkie klikkie ingerichte Nas een heel prettige oplossing is gebleken QNAP TS 251+

( met QTS 4.4.1 integreert Linux Kernel 4.14 LTS ) met snapshots op elk te bedenken plek en medium en QNAP TO QNAP backup en de QNAPcloud

 

als ik tijd heb verdiep ik me graag in eigenbouw en experimenteer

jou tutorial is zeer boeiend en zeker aan te bevelen voor customization and speed

 

 

 

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Die ken ik zeker wel want ik heb nog een QNAP in beheer die QTS 4.4.1.1064 build 20190918 draait.

 

De webinterface zelf is niet extreem traag, maar vergeleken bij mijn zelfbouw is het systeem als geheel toch echt wel stukken trager. Als je echt zware handelingen gaat uitvoeren (bijvoorbeeld de plex database updaten of een incrementele back-up maken) kan dat oplopen tot een factor 10-15 sneller op mijn zelfbouw.

 

Packages van bekende software lopen echt wel behoorlijk achter. Als ik Plex of de Unifi controller als voorbeeld pak, lopen die altijd behoorlijk achter de feiten aan. Op mijn zelfbouw heb ik gewoon altijd meteen de laatste release en dus ook de laatste security updates. Het geeft gewoon geen veilig gevoel als er bekende issues zijn die opgelost zijn in een security patch die je vervolgens op je 'klikkie klaar nas' niet kunt installeren. Bij Synology is dat overigens ook niet beter, want een kennis van mij help ik regelmatig met zijn Synology die wel steeds de laatste firmware draait, maar met addons gewoon flink achterloopt.

 

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, en toch is dat de tendens is. We willen niet meer helemaal de diepte in (tenzij het je beroep of je hobby is). Ik ben nu bezig met home automation en daar wil ik me best in verdiepen maar knoeien met Pi of Arduino gaat me te ver. Dit terwijl ik daar wel de technische kennis voor heb.

Zo is het ook met een NAS. Ik wil er best een in elkaar sleutelen maar ik wil niet iedere bit van Linux moeten begrijpen. Dat voelt een beetje als programmeren in Assembly. Dat was best leuk maar daar ga ik nu niet meer aan beginnen.

Het komt erop neer dat ik vertrouw op hoogwaardige producten als Qnap en Synology. Tot nu toe is dat vertrouwen niet geschaad. Maar zoals gezegd, een beetje sneller mogen die dingen wel zijn.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

over het algemeen is een 24/7 niet 100% belast met heftige cpu processen / schijf transacties en dus energieverbruik

maar je moet het energie verbruik niet vergeten, dat klopt

 

maar eerlijk gezegd kan me het een rotzorg zijn als jullie allemaal automobiel rijden en airco's draaien

 

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...