Ga naar inhoud


Waterpomp blijft draaien


ROMAN

Aanbevolen berichten

Bij mijn dochter staat in de garage een pomp die het water uit de regenput naar het WC (op het gelijkvloers) pompt.

De pomp is van het merk WILO, type MC304, en voorzien van een "Fluidcontrol"

post-52341-0-34969900-1453836793_thumb.jpg

 

Het probleem is dat de pomp voortdurend blijft draaien, ook al is het reservoir gevuld en de toegangsklep ervan afgesloten. De drukmeter op de Fluidcontrol geeft 5 bar aan en een leeg reservoir is op ca. een halve minuut gevuld. Ik veronderstel dus dat de pomp zelf naar behoren werkt en dat er iets mis is met de Fluidcontrol waardoor de pompmotor niet wordt uitgeschakeld.

 

Ik heb fluidcontrol open gemaakt en de module waar de netspanning op toekomt en vanwaar de spanning naar de motor vertrekt, gedemonteerd.

post-52341-0-77422900-1453836868.jpg

 

Op de achterkant van die module zit een pcb met op de printzijde 2 reed contacten. 

post-52341-0-29542400-1453836914.jpg

 

Gemonteerd zitten deze reed contacten vlak tegen de behuizing waar het water doorstroomt. Ik veronderstel dat in die behuizing magneetjes zitten die in functie van waterverplaatsing (?) of druk (?) de reed contacten laten sluiten of openen. Beide contacten zijn in rust open; met een magnetische schroevendraaier kan ik ze sluiten.

Op de component zijde van de pcb, 

post-52341-0-13649600-1453836968.jpg

zitten een 15 tal SMD componenten, enkele elco's, enkele capaciteiten, 3 led's (= netspanning, pomp draait, storing) en een relais dat de netspanning naar de motor doorschakelt wanneer het wordt bekrachtigd.

De pcb draagt een benaming: 520/2 COELBO

 

Ik heb een testopstelling gemaakt waarbij de motor werd vervangen door een gloeilamp.

Zodra ik de netspanning aansluit komt het relais op en brandt de lamp. Na ongeveer 20 seconden valt het relais af en dooft de lamp.

Wanneer ik het Reed1 contact maak brandt de lamp en die blijft branden ook na het wegnemen van de schroevendraaier tot 20 sekonden daarna.

Maar op welk moment ik ook het Reed2 contact sluit dat heeft geen enkele invloed op het gedrag van de lamp...

 

Ik heb de Belgische dealer van WILO gecontacteerd om meer uitleg te krijgen maar nog geen antwoord gekregen.

Ook google laat mij in de steek.

Heeft iemand van jullie hieromtrent informatie ?

 

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Psychosammie,

dank voor je interesse. Ik had dit ook al gevonden maar schiet er weinig mee op .

 

 

'k Had vandaag iemand van de technische dienst van WILO aan de telefoon. Ook hij kon mij de volledige werking van de print niet verklaren maar volgens hem duidde de foutbeschrijving op de terugslagklep in de Fluidcontrol die niet meer functioneerde waardoor Reed1 steeds werd gemaakt (door een magneetje dat op die klep bevestigd is). En dat kan niet gerepareerd worden ....

't Zal dus een nieuwe worden:

post-52341-0-62175800-1453917907_thumb.jpg

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, maar deze lijkt me nogal duur. Ik heb exact zoiets in de garage staan voor de tuinberegening. Zal eens kijken wat zoiets mag kosten.

 

Edit

Een presflo kost pakweg 85 euries.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de hele opbouw eraf halen en in de persleiding een goedkope

drukschakelaar van 1 a 3 bar schakeldruk zetten en daarmee

gelijk de pomp schakelen.

 

Kosten 2 a 3 tientjes.

 

Een in-bedrijf-ledje is leuk maar je hebt er niet veel aan.

Een storingslampje ook leuk maar je weet zelf wel

wanneer de pomp het niet doet.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de hele opbouw eraf halen en in de persleiding een goedkope

drukschakelaar van 1 a 3 bar schakeldruk zetten en daarmee

gelijk de pomp schakelen.

 

Kosten 2 a 3 tientjes.

 

Een in-bedrijf-ledje is leuk maar je hebt er niet veel aan.

Een storingslampje ook leuk maar je weet zelf wel

wanneer de pomp het niet doet.

 

ik veronderstel dat je iets dergelijks bedoelt:

 

post-52341-0-08587300-1454153592_thumb.jpg

 

Voor zover ik kan zien heeft deze schakelaar één (water)aansluiting van 1/4". Ik zal dan nog een T stuk nodig hebben met 2 x 1" aansluiting voor de doorstroming en 1/4" aansluiting voor de drukschakelaar. Correct ?

 

Het voorstel van Psychosammie lijkt mij makkelijker: ik kan de originele WILO controller vervangen door een (soortgelijke) en goedkopere PRESFLO.

En zonder manometer kan het nog goedkoper:

post-52341-0-89990400-1454154376_thumb.jpg

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, zo een rare toeter heb ik nu ook op mijn pomp zitten. Let wel even op het maximale vermogen dat je kan schakelen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de plaatselijke "Doe het zelf" zaak heb ik het volgende gevonden:

post-52341-0-90470100-1454700552_thumb.jpg

 

post-52341-0-57533200-1454700655_thumb.jpg

 

Omdat het origineel een mannelijke in- en uitgang heeft en de vervanger man / vrouw is had ik ook nog een man / man tussenstuk nodig, dat alles voor 75,52€, inclusief een rolletje teflon om de verschillende koppelingen lekvrij te krijgen.

Vanmiddag de oude control vervangen en gelukkig alles waterdicht gekregen :) . En wanneer nu  het WC réservoir vol is stopt de pomp 5 seconden later :) :).

 

Bij gelegenheid zal ik de defecte fluidcontrol eens demonteren volgens deze inspiratiebron.

https://www.youtube.com/watch?v=ApDxrmIg9hY

 

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...