Ga naar inhoud


Welke zenders gebruiken voor afstellen Triax 88 multirail


Rivellino

Aanbevolen berichten

Op mijn schotel (voor details, zie handtekening) lukt het mij niet om op alle 4 satellieten een goede ontvangst te krijgen. Het betreft de standaard 4 satellieten

Hotbird 13, Astra 19,2, Astra 23,5 en Astra 28,2.

Ik gebruik de instelgegevens die Sprietje voor mijn woonplaats (nabij Ambert in de Auvergne in Frankrijk) heeft uitgerekend. Daarin staat het volgende:

 

=========================begin citaat =========================================================

Plaats de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de lnb-arm, zie bijlage.

Stel de afstanden als volgt in (gemeten aan de voorzijde van de lnb van pukkeltje tot pukkeltje)::
Tussen de Astra 19,2 en Hotbird is 87mm
Tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 58mm, dus tegen elkaar.
Tussen de Astra 23,5 en Astra 28,2 is 61mm, dus 3mm van elkaar.

Stel de rail 12,92 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird moet 46mm lager staan dan die van de Astra 28,2.

Stel de skew van de lnb’s als volgt in:
Hotbird 13 op 9 graden
Astra 19,2 op 8 graden
Astra 23,5 op 11 graden
Astra 28,2 – Eutelsat 28,5 op 18 graden. Dit is een beetje naar het gemiddelde toe gerekend tussen de skew van de Astra 28,2 en Eutelsat 28,5

 

De lnb’s moeten dus met de wijzers van de klok meegedraaid worden t.o.v. verticaal waterpas (dus niet t.o.v. de rail) .als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.(NB: dit is dus een negatieve skew). Je mag de schotel uitrichten op de Astra 19,2 of Astra 23,5. Stel je veel waarde aan de Hotbird, dan uitrichten op de Astra 19,2, stel je meer waarde aan de Astra 28,2, dan uitrichten op de Astra 23,5, bijv. NGC Wild HD op maximale signaalkwaliteit, niet op signaalsterkte.

 

=========================einde citaat ===========================================

 

Op de Astra 19,2 en 23,5 (voor mij de belangrijkste satellieten) heb ik goede ontvangst.

Astra 23,5 NPO1 HD           SNR 97 AGC 86

Astra 19,2 Das Erste HD     SNR 94 AGC 91

 

Maar op de Hotbird en Astra 28,2 blijft de ontvangst ver achter en is erg instabiel..

De laatste tijd zijn  er nogal wat veranderingen in het zenderpark geweest. Mijn vraag is welke zenders kan ik het best gebruiken om mijn schotel optimaal af te stellen op de 4 satellieten

Ik heb abonnement op Canal Digitaal (Basis HD) en TNTSAT.

KPN Box 12 glasvezel

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk dat je de schotel niet goed genoeg hebt uitgericht want het is een vreemde zaak dat jij op de Astra 23,5e 97% hebt en op de Astra 19,2 94%. Normaal moet je op de Astra 19,2 duidelijk meer signaalkwaliteit hebben, een teken dus dat je de schotel dus niet goed hebt afgesteld. Mede daardoor  krijg je voor de Hotbird en Astra 28,2 ook slechte waardes.

 

Verder zou ik maar eens een vochtige zeem over de lnb's van de Astra 19,2 en 23,5 hangen want als jij de schotel goed uitricht, kom je aan 100% en kun je dus de schotel niet meer goed afstellen.

 

Heb jij de skew van de Hotbird- en Astra 28,2-lnb wel goed staan?
Volgens mij staat die voor de Hotbird iets te schuin en die voor de Astra 28,2 niet schuin genoeg. Heb je dat uitgeprobeerd op maximale signaalkwaliteit?

De schuinte van de rail staat volgens mij goed ingesteld.
 

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje.

Morgen ga ik het garagedak weer op, dit keer met een vochtige zeem. Ik ga proberen maximale signaalkwaliteit  op Astra 19,2 en 23,5 te krijgen. Is 2 x 100% haalbaar?

Nog even een vraag over de plaats van de beugel op de hals van de LNB (Inverto Black Ultra Twin) Wat is de beste startpositie voor het uitrichten?.

KPN Box 12 glasvezel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je voor de Astra 23,5 wel 100% gaat halen maar voor de Astra 19,2 veel meer alleen geeft hij natuurlijk nooit meer dan 100% aan. Vandaar dat ik zeg, hang er een vochtige zeem overheen. Dan zakt hij zeker 20% terug of meer als je de zeem natter maakt.

Als uitgangspositie hoe ver de lnb van de schotel afgezet moet worden moet je aanhouden dat de kop van de lnb ongeveer 5-6mm van de lnb-klem af moet staan.
 

post-60869-0-11493800-1458685223_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou kunnen. Ik weet niet hoe je de schoren vastgezet hebt.

Ik zou zeggen, maak de schoren even los aan de lnb-arm, dan weet je het.

De arm moet wel goed in de vergrendeling gedrukt zijn zodat deze geborgd is.

post-60869-0-08903500-1458736589.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de schotel fijner afgesteld. De natte lap helpt inderdaad.  Vanmorgen bij helder hemel had ik 99% op Astra 23,5 en Astra 19,2. Vanmiddag met zware bewolking is dat weer 2% lager.

Is het wel mogelijk om 100% SNR te krijgen op mijn installatie? Zijn er Sat4ALL leden die 100% halen?

 

Naar aanleiding van de suggestie van Wetebe heb ik naar mijn LNB-arm gekeken. Die zit keurig vastgeklikt op de borgnokken (zie bijgaande foto).

Ik heb wel gezien dat de schoren net iets te lang zijn. Ik zal ze morgen wat inkorten om zo de LNB-arm iets op te tillen. Bij handmatig optillen kwam ik weer op SNR 99%

 

 

Op de Hotbird en Astra 28,2 blijft de ontvangst ver achter en is erg instabiel..Merkwaardig vind ik dat als ik de eerste keer schakel naar een zender op de Astra 28,2 de SNR bijv. 85% is en dan na een 10-talseconden loopt de SNR vrij snel terug naar een waarde rond de 20%. Waar zou dat aan kunnen liggen?

 

Voor een volledig beeld heb ik ook een foto van het uitzicht van onder de schotel opgenomen. Volgens Dishpointer loopt de lijn naar Astra 28,2 in de richting van halverwege het rechterdakvlak, dat op een afstand van 20 meter staat. Maar de ontvangstlijn is op dat punt al 13 meter hoger dat de onderkant van de schotel. Meer zorgen maak ik me over de de boom ervoor, die staat op ongeveer 8 meter van de schotel. Ik denk dat ik die morgen ga knotten (het is mijn boom).

post-40107-0-30371500-1458753678_thumb.jpg

post-40107-0-58604900-1458753699_thumb.jpg

KPN Box 12 glasvezel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft helemaal geen 100% signaalkwaliteit op de ontvanger te hebben.
Dit percentage wordt door elke ontvanger weer anders aangegeven. Het is eerder onhandig als een ontvanger zo snel aan de 100% zit want dan moet je al vochtige doeken of een zeem gaan gebruiken om je schotel af te stellen.
Je moet uiteraard de schotel wel zo goed mogelijk afstellen zodat je de beste signaalkwaliteit krijgt.

Ja dus eerst die arm maar iets omhoog brengen. Trek je eerst even de rail van de arm af zodat de arm niet door gewicht belast wordt en dan pas de schoren plaatsen.

Als de Astra 28,2 in het begin 85% heeft en daarna terug loopt, dan heeft het in ieder geval niets met een verkeerde afstelling te maken. Er moet dan een andere oorzaak zijn. Misschien een slechte lnb?

Als de satellietsignalen goed over de boom gaan is het OK. Ik kan zo niet beoordelen of die boom te hoog is. Controleer dat even met een satelliet app.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...