Ga naar inhoud


Schotel afstellen in Zweden


A-technisch

Aanbevolen berichten

Er klopt niets van.
Ten eerste is dit niet de transponder waar BVN op zit.
Ten tweede zijn dit onjuiste parameters.
12054 of 12053 maakt niet uit, daar zit het probleem niet maar zoals je ziet heeft deze transponder een Symbol Rate van 29.900 en niet van 27.500 zoals in jou afbeelding te zien is.
De diseqc staat trouwens aan zie ik op 1.0 en 1.1 terwijl je een enkele lnb gebruikt. Dat is niet juist. Diseqc moet uit staan.

 

Hotbird 12034.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 105
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik zie dat "Level" op nul staat. Dit betekent normaliter dat de lnb geen voedingsspanning krijgt terwijl je de voeding 0/12V aan hebt staan.
Heb je de coaxkabel wel goed aangesloten?
Zit de middenader goed in het middencontact van je ontvanger en de lnb en maakt de buitenmantel goed contact met de F-connector?

 

Coax voorzien van schroef F-connectors.PNG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

0/12Volt is normaliter voor de aansturing van een 0/12 volt schakelaar; met aparte aansluiting achterop de receiver. Zo'n switch gebruikt hij niet; dus die kan uit.

 

Omdat je nu op 4.8oost bent uitgericht, moet de schotel weer 8 graden (=azimuthverschil voor jouw locatie) naar het oosten gedraaid worden om op de 13oost uit te komen.
(Heb je een satfinder/satbeeper, om satellieten te vinden? Die kosten minder dan 10 euro geloof ik, maar helpen enorm. Anders moet je het via je ontvanger doen: die is voor fijnafstemming heel goed, maar voor het 'vinden' minder geschikt. Gelukkig zit je qua elevatie al goed, dus als je langzaam draait zal je de 13oost wel vinden met je ontvanger. Als je zowel elevatie als azimuth-richting moet vinden, vind ik een satbeeper onontbeerlijk.)

 

De elevatiehoek van 4.8oost is maar ietsje lager (0.27 graden) dan die van 13oost voor jouw locatie; dus die kan je zo laten staan.

Wat er op de schaalverdeling staat is niet het belangrijkste; als je op deze elevatie zenders ontvangt, is de instelling dus passend bij de mast en de offsethoek, waarin de LNB gemonteerd is.

 

Als je een richtpunt in je omgeving wilt zoeken waarheen je 13oost kunt vinden, kun je dishpointer.com gebruiken. Kies de 13oost satelliet, en geef je locatie (plaatsnaam) in het daarvoor bestemde veld. Je kunt dan de locatie verslepen naar jouw huis en de locatie waar je schotel is, en de lijn naar 13oost bekijken.

 

Met een Triax 78 kun je de zenders op 23oost niet ontvangen, zoals al eerder in dit topic aangegeven. Die op 9 oost (caroussel van FTA regionale zenders uit Nederland) waarschijnlijk wel, al ken ik de footprint van 9 oost niet.

Dat gaat vermoedelijk het makkelijkst met een monoblock LNB voor 13 en 9 oost; daar kan @Sprietje vermoedelijk heel goed over adviseren (ook of dan 13 oost centraal moet, of 9 oost?).

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei A-technisch:

 toen geladen en niks gevonden

 

Wat bedoel je?

Ik snap niet wat je gedaan/geprobeerd hebt.

 

Als je nog steeds Russia Today en Vision Sverige ontvangt, is de volgende stap om de schotel naar 13oost te draaien.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een gebed zonder eind.
Je probleem loopt nu al bijna 3 jaar.
Je durft het dak niet meer op om de schotel te richten. Laat het dan doen want als het om een enkele lnb gaat kan een installateur in Zweden ook.
Wil je daar niet aan, zet de schotel dan lager zodat je er wel bij kan en zorg dat je een kompas hebt om de schotel in de juiste richting te draaien. Je kunt ook de stand van de zon gebruiken om de schotel op de gewenste satelliet af te stellen maar dan moet de zon wel schijnen.
Met een Triax 78 die je hebt, kun je het 6 graden monoblock gebruiken om de Astra 19,2 en Hotbird 13 samen te ontvangen.
Gaat daar je voorkeur naar uit, zet dan de kop van de Hotbird in de klem (zie bijlage) en richt de schotel uit op de Hotbird. Ook dat kan een Zweedse installateur.
Voor beide satellieten is je schotel groot genoeg. Maar wil je bijv. ook TV Drenthe ontvangen op de Astra 23,5, dan zul je 3 koppen nodig hebben. De vraag is alleen hoe lang TV Drenthe nog ongecodeerd te ontvangen blijft want op 24 nov. 2016 is al geschreven "Op termijn stopt vrijwel zeker wel de huidige ongecodeerde verspreiding".

 

Monoblock.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, ik lees zijn post van gisteren als dat het jaren goed heeft gespeeld, maar nu opnieuw tot een probleem leidde. Dus volgens mij speelt het huidige probleem nog maar kort.

En het elevatie instellen van een triax schotel op het dak is inderdaad geen pretje.

 

@A-technisch :

Wat bedoel je met "We proberen het de volgende keer weer"? Morgen, komende week, volgend jaar...?

 

Ik zag op je schermfotoos ook de optie "Beep on"; dat ken ik niet. Misschien is dat ook een ingebouwde sat-beeper, die kan helpen bij het vinden van de nieuwe positie?

 

groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hoe zit het eigenlijk met de diseqc instellingen?

 

Ik zie bij de configuratie van Hotbird alles wat relevant is op uit staan.

Zit er een diseqc schakelaar aangesloten, of zit de lnb rechtstreeks aan de ontvanger?

 

En mag je ervan uitgaan dat de 22 kHz. instelling automatisch is omdat er een universele LNB is geselecteerd?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...