Ga naar inhoud


Schotel afstellen in Zweden


A-technisch

Aanbevolen berichten

Help, wie kan ons helpen?????

We moeten onze schotel afstellen in Bjórnliden, gemeente Alvdalen in Dalarna. Eerst hadden we de schotel afgesteld op 19.2 gr. maar omdat we ook de regio tv zenders van Nederland willen ontvangen hebben we de

ontvanger in Nederland laten verzetten naar 23.5 gr.

Een Zweedse installateur wil ons wel helpen, maar kent het systeem van twee koppen niet. Nu is mijn vraag aan u of er iemand tips heeft om de klus te klaren. We krijgen,als we het proberen maar 5% ontvangst. De Zweedse installateur heeft een apparaatje dat kan meten of hij goed staat, maar het lukt tot nu toe niet.Alvast heel hartelijk bedankt 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 105
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Is je schotel wel groot genoeg om de Astra 23,5 te kunnen ontvangen. Die moet minimaal 100cm breed en 110cm hoog zijn. De Astra 19,2 kun je daar met een schotel van 65cm ontvangen.
Ik begrijp dat je een duo-lnb hebt. Welke is dat precies?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

We hebben een schotel van 80 cm en idd een duo-lnb. Dit om omrop Fryslan hier te kunnen ontvangen.

Je raad ons dus aan om een grotere schotel te kopen?

Hoe kun je testen of de duo-lnb niet stuk is, we beginnen nu aan alles te twijfelen.

Alvast bedankt voor je meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verbaasd me toch steeds dat er (meestal in het buitenland) nog installateurs zijn die een dubbele LNB niet kennen. Dat terwijl er ook al jaren voordat er duo-LNB's voor bijv. 19.2/23.5 kwamen er al zg. monoblocks bestonden voor bijv. 19.2/13 (Astra/Hotbird).

En dat een hobbyist als ik het wel snapt dat een dusdanige LNB in principe gewoon twee losse LNB's zijn met een DiSEqC 1.0 switch.

Of weet die installateur ook al niet wat DiSEqC is?

Voor de standaard Canal Digitaal duo-LNB geldt:

Astra 1= poort A of AA of 1

Astra 3 = poort B of AB of 2

 

Maar is je schotel inderdaad groot genoeg voor Astra 3 zoals Sprietje al vroeg en is de duo-LNB wel geschikt voor die schotel op die plek?

 

Hij weet daar meer van en heeft de breedte- en hoogtemaat van je schotel daarvoor nodig.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Alex, de meeste schotel installateurs in het buitenland passen alleen maar een kunstje toe was ze geleerd hebben.
Als je in Spanje bij een Spaanse schotel installateur aan geeft dat je vier satellieten wilt ontvangen, dan zal hij in principe gewoon vier schotels plaatsen. Een paar kilometer van me vandaan staat ook een moderne luxe villa met keurig vier schotels op een rij. Maar ja, het kan ook anders.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf gebruik ook geen multifeed installaties...  ik heb de voor mij 2 belangrijkste satellieten, Astra op 19.2 oost en de Thor op 0.8 west... gewoon 2 schotels, het is het eenvoudigste af te stellen, en levert ook het beste resultaat op... "Mooi".... tja, die dingen hangen buiten, dus dat maakt in mijn ogen niet echt veel uit.

Met multifeed komt er behoorlijk wat rekenwerk bij kijken als ik de draadjes de afgelopen jaren goed volg...  en het is altijd een compromis.  Als dat echt "moet" wegens plaatsgebrek is het goed dat het kan, maar ik zou het zelf ook nooit aanbevelen eigenlijk.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Sverige, daar noem je ook wat op, de 19,2e en de 0,8w, een hoekverschil van 20 graden arc. Dat zou ik ook altijd aanbevelen om daar twee losse schotels voor te nemen. Niet iedereen zit meteen aan een T90 te denken vanwege zijn formaat.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is je schotel wel groot genoeg om de Astra 23,5 te kunnen ontvangen. Die moet minimaal 100cm breed en 110cm hoog zijn. De Astra 19,2 kun je daar met een schotel van 65cm ontvangen.

Ik begrijp dat je een duo-lnb hebt. Welke is dat precies?

 

Hallo Sprietje,

 

We hebben nu een schotel van 80 cm hoog en 70 cm breed. Hebben hier jarenlang 19.2 kunnen ontvangen zonder problemen.

Echter met de kerst wilden we de Top 2000 ontvangen, maar dat lukte niet meer en daarom een duo-lnb gekocht zodat we radio 2 konden krijgen.

We moeten dus  een grotere schotel kopen. Echter hoe kun je controleren of de koppen het nog doen, we beginnen nu aan alles te twijfelen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een schotel gaat kopen van 100cm breed, dan vallen de signalen ongeveer 60mm van elkaar. Je kunt dan het beste twee losse lnb's kopen. Een duo-lnb past niet.

 

 

 

Ter aanvulling, daar moet dan nog een DiSEqC switch tussen, vlak bij de schotel voordeel, er komt maar een kabel je huis in.

Wil je ook nog kunnen opnemen dan neem je 2 LNB's met twee uitgangen en een tweede switch.

Dan komen er twee kabels binnen en die moet je configureren in het LNB menu.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Alex, de meeste schotel installateurs in het buitenland passen alleen maar een kunstje toe was ze geleerd hebben.

Als je in Spanje bij een Spaanse schotel installateur aan geeft dat je vier satellieten wilt ontvangen, dan zal hij in principe gewoon vier schotels plaatsen. Een paar kilometer van me vandaan staat ook een moderne luxe villa met keurig vier schotels op een rij. Maar ja, het kan ook anders.

 

 

En als je dan meerdere ontvangers heb zetten ze er nog een schotel bij??

Wat een prutsers zeg!

 

Ik zelf gebruik ook geen multifeed installaties...  ik heb de voor mij 2 belangrijkste satellieten, Astra op 19.2 oost en de Thor op 0.8 west... gewoon 2 schotels, het is het eenvoudigste af te stellen, en levert ook het beste resultaat op... "Mooi".... tja, die dingen hangen buiten, dus dat maakt in mijn ogen niet echt veel uit.

Met multifeed komt er behoorlijk wat rekenwerk bij kijken als ik de draadjes de afgelopen jaren goed volg...  en het is altijd een compromis.  Als dat echt "moet" wegens plaatsgebrek is het goed dat het kan, maar ik zou het zelf ook nooit aanbevelen eigenlijk.

 

Zoals Sprietje al zei: met 20 graden verschil zou ik dat ook doen. Of als het qua signaalsterkte niet kan in de randgebieden dus, maar met al twee draaibare schotels heb ik voor 28.2/23.5/19.2/13E gelukkig geen vier vaste schotels staan, maar één met vier LNB's.

 

Hallo Sprietje,

 

We hebben nu een schotel van 80 cm hoog en 70 cm breed. Hebben hier jarenlang 19.2 kunnen ontvangen zonder problemen.

Echter met de kerst wilden we de Top 2000 ontvangen, maar dat lukte niet meer en daarom een duo-lnb gekocht zodat we radio 2 konden krijgen.

We moeten dus  een grotere schotel kopen. Echter hoe kun je controleren of de koppen het nog doen, we beginnen nu aan alles te twijfelen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Radio 2 zou je ook nog via internet kunnen proberen te ontvangen, maar misschien lukt dat niet i.v.m. geo-block?

 

Met de moeilijker te ontvangen zenders op Astra 3 ga je het met 80x70 niet redden. Zeker niet met slecht weer.

En anders in ieder geval de kop van 23.5 in de houder en dan de schotel opnieuw afregelen.

In de ontvanger ev. eerst (nu alles nog uitgericht staat op 19.2E) de HD-zenderlijst inladen via Fastscan (als je ontvanger dat kan).

Dan in de instellingen van de satellieten de DiSEqC-instellingen doen zoals eerder gezegd en afregelen op maximaal signaal.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Sverige, daar noem je ook wat op, de 19,2e en de 0,8w, een hoekverschil van 20 graden arc. Dat zou ik ook altijd aanbevelen om daar twee losse schotels voor te nemen. Niet iedereen zit meteen aan een T90 te denken vanwege zijn formaat.

 

ik ken wel iemand dit dit gedaan heeft...  maar dat levert wel snel beelduitval op bij sneeuw en regen...

Vandaar dat ik dus nooit als eerste aan de multifeed oplossing denk...

 

je zou bijna denken dat de eigenaar van deze schotel een "buitenlander" is :)

post-39968-0-84412000-1463834972.jpg

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik toch niet gezegd, Sprietje...  dat is dezelfde configuratie als ik heb, Astra op 19.2 oost en Thor op 0.8 west...  :)

Het is de schotel die je krijgt van Canal Digital in Scandinavie...  de multifeed is uiteraard de creativiteit van de eigenaar.  

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Help, wie kan ons helpen?????

We moeten onze schotel afstellen in Bjórnliden, gemeente Alvdalen in Dalarna. Eerst hadden we de schotel afgesteld op 19.2 gr. maar omdat we ook de regio tv zenders van Nederland willen ontvangen hebben we de

ontvanger in Nederland laten verzetten naar 23.5 gr.

Een Zweedse installateur wil ons wel helpen, maar kent het systeem van twee koppen niet. Nu is mijn vraag aan u of er iemand tips heeft om de klus te klaren. We krijgen,als we het proberen maar 5% ontvangst. De Zweedse installateur heeft een apparaatje dat kan meten of hij goed staat, maar het lukt tot nu toe niet.Alvast heel hartelijk bedankt 

Sorry Sprietje,

We zitten in Zweden, inde plaats Björnliden in de gemeene Alvdalen en in de provincie Dalarna.

Hadden dus problemen met ontvangst van onze schotel, toen we over wilden schakelen van 19.2 naar 23.5

Hebben alleen de enkele kop verwisseld voor de duo-lnb kop om radio 2 ook te kunnen ontvangen. Kregen toen nooit een goed ontvangst. Het signaal bleef steken op 5 % . Hebben toen een installateur er bij gehaald en die heeft de schotel op 23.5 gezet. Het signaala gaf aan dat we S- 90% ontvangst hadden en Q-76 % ontvangst hadden.

Echter Ned. 1,2,3 enz konden we niet meer krijgen. Zowel op de 19.2 en niet op 23.5.

Wel kunnen we op 19.2 BVN ontvangen plus de zenders 14 en 17, maar op de 23.5 weer niet.

.Het gekke is dat als ik van de 19.2 voor een andere zender kies dus iets verander verdwijnt de signaal weer terug naar 5 %. Soms als je even wacht floept het ineens weer op meer signaal. Echter nooit op de 23.5. We dachten dat het probleem toen aan de kabel van de antenne lag en hebben een nieuwe kabel van de tv rechtstreeks op de schotel aangesloten maar er verbeterde niks.

Er zit nog wel een kastje tussen de schotel en de tv en zit boven bij de schotel. weet niet hoe dat heet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...