Ga naar inhoud


Schotel afstellen in Zweden


A-technisch

Aanbevolen berichten

  • 2 jaren later...

  • Reacties 105
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

LHallo allemaal,

In 2016 hadden we problemen met het afstellen van de schotel. 

Nu helaas weer. 

We willen alleen BVN ontvangen maar krijgen als we Hotbird 13e laden een Russische zenders. 

Wat doen we verkeerd?

Moeten we inladen op een andere satelliet? Op: 11)Astra 19.2 E of 13) Astra1D 23.5 E of nog een andere satelliet?

Ik heb wel een duo lnb universal monoblock MB -21 meegekregen uit Nederland om evt ook te gebruiken maar heeft dat zin om die te verwisselen met de Lnb die we er nu op hebben? 

De elevatiehoek hebben we op 20 graden staan is dat de juiste hoek?

hebben de ontvanger op laten veranderen in BVN zodat we daar niet mee hoeven te knoeien. 

Wat was ook al weer de transponder. Waar zit die? En wat kun je daar mee doen?

De vorige vraag was in 2016 en al de kennis van toen is helaas weer uit ons geheugen. 

Alvast heel erg bedankt dat jullie even met ons mee willen denken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst even een vraag:

Welke russische zender ontvang je dan nu? En geeft je ontvanger misschien aan, op welke frequentie je die ontvangt (meestal een getal tussen 10700 en 12700), en H of V (horizontaal/verticaal gepolariseerd)?

Die informatie helpt, om te beoordelen hoe je schotel nu staat uitgericht.

 

NB Er zijn ook nog wat regionale zenders FTA te ontvangen, op 9 oost (carroussel van regionalen), en op 23oost nog Drenthe geloof ik. Heb je daar ook belangstelling voor?

 

Al moeten we eerst 13oost weer helpen vinden...

 

Groet,

A33

 

Edit: Ik heb nog even het hele draadje doorgelezen. Heb je nog steeds dezelfde schotel, de Triax 78? Of heb je inmiddels een andere (grotere)?

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Russische zender is:Russia To Day enVission Sverige 

Bedoel je de TP Index? Dan is dat 106)11345H 30000

Bij LNB power staat: 13v/18v

hoop dat je dat vraagt. 

We hebben nog dezelfde schotel en kop er op zitten. 

Drente is evt ook mooi om te ontvangen indien mogelijk. 

Hoop je zo goed mogelijk te hebben ingelicht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vision Sverige zit op 2 satelliten.

Op thor op 1 west 11 357 H  en op Astra4 op 4.8 oost 11 996 H

 

Ik vermoed dus dat je op de Astra4 staat, want dat is de enige satelliet waar de zender Russia Today op dezelfde frequentie zit...

Je moet dus verder naar het oosten toe.... naar 13 graden Oost, nu sta je op 4.8 Oost.

 

Wel vreemd dat je frequentie aanduiding fout is... ik ga er vanuit dat je LNB instellingen fout zullen zijn.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden zei Sverige:

...  en op Astra4 op 4.8 oost 11 996 H

Ik vermoed dus dat je op de Astra4 staat, want dat is de enige satelliet waar de zender Russia Today op dezelfde frequentie zit...

Lijkt me ook.

 

52 minuten geleden zei Sverige:

Wel vreemd dat je frequentie aanduiding fout is... ik ga er vanuit dat je LNB instellingen fout zullen zijn. 

En niet alleen de frequentie, ook de symbolrate (30000 in plaats van 27500).

 

@A-technisch : Kan je kijken of je bij de zenderinfo van deze beide zenders toch de waarden 11996 H 27500 ziet?

 

Wellicht had je in een ander scherm gekeken naar 'TP index' met deze waarden:

1 uur geleden zei A-technisch:

Bedoel je de TP Index? Dan is dat 106)11345H 30000

 

Eerst maar even dit ophelderen lijkt me, voordat je aan de schotel gaat draaien!

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste A-technisch

 

In Björnliden Zweden heeft de Hotbird 13 inderdaad een elevatie van ongeveer 20 graden, om precies te zijn 19,8°. De skew van de lnb moet daar op +3 ° staan dus zeg maar met de aansluiting recht omlaag.
Of je wat aan het monoblock MB -21 hebt, is afhankelijk van de afmetingen van je schotel. Het gaat waarschijnlijk om het 6° Maximum monoblock voor de ontvangst van de Astra 19,2 en Hotbird 13 en zo'n block past alleen goed op een schotel van 70cm breed.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan sta je dus inderdaad op de Astra 4 satelliet op 4.8 graden Oost uitgericht, en niet op de Hotbird.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een fout gemaakt met het doorgeven van de elevatiehoek. Bij het zoeken van de zenders hebben we op de Hotbird 13e gezet om BVN te zoeken. Op 20 graden was het signaal zwak. Hebben toen de hoek naar 21 graden gezet en toen was het signaal goed maar helaas was BVN niet te vinden maar Russia today dus wel. Moeten dus de elevatiehoek eerst weer verzetten naar 20 graden. Hebben daar hulp voor nodig want durfen beiden het dak niet (meer) op. 

Op welke satelliet moeten we nu gaan zoeken naar zenders? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door de elevatie te veranderen krijg je in principe geen andere satellieten... de elevatie is gewoon je kijkhoek van de schotel omhoog/omlaag... Als je mast niet waterpas staat wijkt de echte elevatie uiteraard af van wat je afleest op de aanduiding van de schotel.

Ik ben dus bang dat je de schotel dus een tikje oost/west (links/rechts) gedraaid hebt ipv alleen hoog/laag.

Als je BVN wil zien, moet de schotel op de Hotbird uitgericht worden.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...