Ga naar inhoud


problemen afstellen twin lnb


jurver
Ga naar oplossing Opgelost door satencom,

Aanbevolen berichten

Goedemorgen!

Het lukt me maar niet om mijn Maximum XO-31 twin lnb correct af te stellen om de Astra 1 en 3 te ontvangen.

 

Als echte leek zijnde, begrijp ik het goed dat, naar de schotel kijkend en met de kop voor de 19.2 in de houder, de kop voor de 23.5 links moet zitten? Dus eigenlijk aan de tegenovergestelde kant van de satelliet?

De Astra 1 zit dus links achter me en de Astra 3 rechts...

Op de bijgevoegde foto zou de kop dus verkeerd om zitten... (ik heb deze inmiddels andersom gemonteerd)

 

Ondanks een signaalkwaliteit van 0% heb ik goed beeld op de 19.2, maar vind niets op de 23.5.

 

Voor welke Diseqc optie moet ik kiezen?

Ik heb een Inverto Scena 5 receiver en deze biedt mij de keuze uit

-Mini Diseqc

-Diseqc 1.0

-Diseqc 1.1.

Ik neem aan de eerst optie.

Maakt het nog uit welke sateliet ik op A of op B zet?

 

Kunnen jullie aan de hand van bijgevoegde screenshots eens kijken of mijn zoekinstellingen wel goed staan?

Op het scherm "antenne instellingen" staat SR (rechtsboven) op 27500, ook al zet ik deze bij geavanceerd zoeken op 29900. 

 

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

 

post-102557-0-23889600-1470202476.jpg

post-102557-0-20434300-1470202478.jpg

post-102557-0-75138200-1470202479.jpg

post-102557-0-13988900-1470202482.jpg

post-102557-0-65813000-1470203180_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je instellingen zijn goed, op wellicht de disecq 1.0 na. A of B kan afhankelijk zijn van het merk lnb. Dit moet je even testen bij het kanalen zoeken.

 

De lnb heb je precies verkeerd om gemonteerd.

1) Beter om de andere hals in de houder te monteren. Die is namelijk voor Astra 23,5, en die satelliet is zwakker. In de hals krijgt die dan het volle signaal als je die afstelt in het brandpunt.

2) De andere hals (aan de westkant) komt dan vrij  te hangen. Die is voor Astra 19.2 en moet een aantal graden naar boven gekanteld staan.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar je nu vooral op moet letten, als de astra 23.5 in de houder zit en zo hoort het ook vandaag.

Dan moet de schotel afgeregeld worden op astra 23.5, met de astra 19.2 hoef je even geen rekening  te houden, die komt pas aan de beurt als de schotel optimaal op de astra 23.5 staat.

Als dat oke is, de astra 19.2 lnb naar onder kantelen.

Een schotel werkt namelijk zoals een spiegel, astra 19.2 hangt hoger dan de 23.5

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste jurver

Bij een Maximum monoblock is de satelliet die het meest westelijk staat altijd diseqc-positie A, in dit geval dus Astra 19,2 is diseqc positie A en 23,5 is diseqc positie B.
Je moet de ontvanger op diseqc-1.0 instellen

Verder is het monoblock op de foto goed gemonteerd met de kop van de Astra 23,5 in de klem echter de vrijhangende kop moet niet hoger staat dan de kop die in de klem staat maar lager. Hoe schuin het monoblock moet staan is afhankelijk van je woonplaats of regio.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Astra 23.5 in de houder, schotel secuur op 23.5 uitrichten en je LNB, als je voor de schotel staat, met de klok meedraaien tot beste signaal.

 

Je LNB staat nu verkeerd, net alsof je in Turkije woont.

Draai hem naar rechts en zet hem dan ook zo schuin, maar dan ongeveer even schuin zoals ie nu staat, rechtse kop staat dan lager.

 

Geef door waar je woont en Sprietje kan je vertellen hoeveel de rechtse kop naar beneden moet.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste jurver

 

 Hoe schuin het monoblock moet staan is afhankelijk van je woonplaats of regio.

 

 

En nog een aanvulling: de transpondergegevens waarvan je het signaal meet kloppen beide niet.(foto 1 en 2) Op astra 19,2 is de fec fout en op astra 23,5 bestaat de frequentie niet.

aangepast door youriy

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste jurver

Natuurlijk maakt het een groot verschil uit of de schotel in Nederland staat of in Zuid Frankrijk maar Zuid Frankrijk is groot. Biarritz is Zuid Frankrijk en Nice ook maar het monoblock moet totaal anders afgesteld worden. Graag dus even de plaats waar je ongeveer woont.

 

Wat betref de beeldschermen:

Het eerste beeldscherm
Hier moet dus diseqc A ingevuld worden.
Ook bestaat de transponder 12070H, 27.500, 3/4 niet.
Dat moet zijn 12070H, 27.500, 9/10

Het tweede beeldscherm
Hier moet diseqc B ingevuld worden.
Ook bestaat transponder 11475V, 27.500, 3/4 niet.
Kies hier bijv. voor 11739V, DVB-S2, 8PSK, 29.900, 2/3

Het derde beeldscherm
Ook transponder 12070H, 29.900, DVB-S bestaat niet.
Dat moet zijn: 12070H, DVB-S2, QPSK, 27.500, 9/10

Het vierde beeldscherm
Ook transponder 12070H, 29.900 bestaat niet.
Dat moet zijn: 12070H, 27.500, 3/4, DVB-S


 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist. Dus daarom om te beginnen : single LNB, gewoon recht in de houder en gaan draaien en hoog/laag. dan moet er toch wel signaal te vinden zijn, mits je decoder al ingesteld is, dat maakt het wel zo eenvoudig.

Ik heb het zo in zuid africa ook gedaan en gelukt.

aangepast door Frans B

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...