Ga naar inhoud


TRIAX 140 cm prime schotel met meerder LNB's mogelijk ?


omerti

Aanbevolen berichten

Ik heb op m'n 150cm prime focus schotel ook een extra Ku-band LNB gezet. Vanwege een C-band LNB in het brandpunt is de scalarring nog groter en staat de extra LNB dus nog iets verder uit het brandpunt.

Signaal is nog minder dan op mijn 120cm offset schotel maar zeker voor die sterke satellieten te doen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ooit een topic op sat-uk geweest 

antwoord :

 

PS: I just measured the D and d of my Triax 140 pf.
I have got D=144cm d=26cm
so my f/D=144/(16x26) ==0.346

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje schreef op 28 Nov 2016 - 10:18: Sprietje schreef op 28 Nov 2016 - 10:18:

Het bedekkingspercentage van de schotel blijft beperkt maar je moet wel bedenken dat een lnb precies in het midden van de schotel 10dB meer signaalopbrengst geeft dan aan de rand van de schotel.

Maar dat zal geen probleem opleveren voor de Hotbird en de Astra 19,2, 23,5 en 28,2. Die zijn toch sterk genoeg met een schotel van 140cm.

 

Het probleem is dat voor deze vier satellieten de lnb's zo dicht bij elkaar moeten staan bij een primefocus schotel. Hoe dicht, dat kan ik pas uitrekenen als ik weet hoe ver de voorzijde van de lnb van de schotel af staat.

 

Zonet opgemeten. Het voorste punt van de LNB staat exact 47,9 cm af van het middelpunt van de schotel.

Dat wordt 54,8 cm gemeten van waar de LNB vastgezet werd in de houder tot het middelpunt van de schotel.

Hopelijk kun je hier mee verder.

(hoe plaats ik hier foto's ?) Is me intussen gelukt via Photobucket.

aangepast door omerti
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou beste omerti, dat is dan heel makkelijk uit te rekenen.
De hart op hart afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5lnb moet dan zijn:
479 x 4,68 x 0,01745 = 39mm.
Kijk en dat gaat nooit lukken als je een lnb neemt die voor een primefocus schotel geschikt is want die instelbare scalarringen hebben een diameter van 70mm.
Ga je lnb's gebruiken die voor offsetschotels gemaakt zijn, dan zul je dus al een smalle moeten nemen. Een ALPS is al te groot als je ook de lnb-klem nog mee meet want dan zit je aan 50mm. Het kan dan al niet anders dan een smalle lnb met een hals van 23mm zoals bijv. een SAB Slim of een Megasat.
Verder zul je de lnb's op een soort van rail of strip moeten gaan bevestigen die je zelf in elkaar moet flansen.
Al met al zeker niet aan te bevelen.
 

post-60869-0-66880900-1480339016.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste RimaNTSS

Leuk dat je deze oplossing aan draagt. Ik vraag me echter wel af of @omerti zo'n freak is dat hij in Moskou vier aangepaste lnb's gaat bestellen. Daar zal toch wel een prijskaartje aan hangen voordat je die in huis hebt.

Voor degenen die zich afvragen wat een diëlektrische feedhorn is, hier enkele bijlages.
Ze zijn van  tetraflouroethylene kunststof (teflon) en zitten in alle smalle lnb's.
De eerste is van ALPS, de tweede van de Inverto Multiconnect.
Uiteraard hebben deze een kijkhoek van 70 graden en niet van 120 graden.
 

post-60869-0-80176500-1480349048.jpg

post-60869-0-02970200-1480349067.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zo leren we van elkaar hé.

De ene is al wat inventiever dan de andere en deze oplossing met slangklemmen heb ik nog nooit ergens gezien maar is een goed voorbeeld.

 

Ik blijf hier nog eventjes want mijn voorkeur blijft uitgaan om het te houden bij deze éne schotel.

 

Andere optie is deze schotel behouden én toevoeging van een tweede offset schotel van voldoende grootte daar ik zo een 70 meter kabel liggen heb tot aan mijn Dreambox.

Derde optie is één voldoende grote offset schotel plaatsen met 4 LNB's erop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zo groot hoeft dat nu ook weer niet te zijn, een Wavefield T-90 is een goede schotel om snel tussen de satellieten te zappen, terwijl de huisgenoten hun tv programma kunnen blijven bekijken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste omerti

Hele dunne lnb-klemmen is niets nieuws.
Voor de Wavefrontier T90 gebruiken sommigen ook aangepaste lnb-klemmen met een slangklem en voor een Triax is ook een multihouder te koop die net zo dun is als een slangklem met klemmen van 40mm maar ook 23mm.
Die laatste zou je ook op je primefocus schotel kunnen gebruiken.
Het voordeel van deze is dat de klemschroef altijd makkelijk bereikbaar is, die van de foto in bericht 23 niet.
 

post-60869-0-43720500-1480361177.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...