Ga naar inhoud


Feedhorn vergroten


Sprietje

Aanbevolen berichten

Op internet kwam ik een filmpje tegen waarbij iemand op een profisorische manier de feedhorn van zijn lnb vergroot heeft. Het beteft hier een Invacom Universal Single LNB.

Zoals algemeen bekend, levert een grotere feedhorn op een grote schotel een beter signaal op. Dat komt omdat de feedhorn het gebied bepaald dat afgetast wordt. Bij een offsetschotel heeft de feedhorn een conisiteit van 70 graden die overeen stemt met een f/D-verhouding van 0,6, zie eerste afbeelding. Het is de bedoeling dat hiermee de signalen worden opgevangen tot aan de rand van de schotel. Echter, de aftastkarakteristiek van een lnb met feedhorn (lnbf) heeft geen scherp afgebakende ontvangstkarakteristiek. Elke lnb heeft een spillover waarmee de lnbf ook een beetje over de rand van de schotel kijkt, zie tweede afbeelding.
Hiermee wordt door de lnb ook extra ruis opgevangen zoals atmosferische ruis en thermische ruis. Dit gaat dus ten koste van de totale signaal ruis verhouding van het signaal, voor de eenvoudige ontvangers dus uitgedrukt in signaalkwaliteit.
Nu wordt het aftastgebied van de schotel waziger door de standaard kleine feedhorn naar mate de schotel groter wordt. Door een grotere feedhorn te gebruiken, wordt de aftasing van de schotel scherper.
Fabrikanten van grote schotels zoals Andrew (Channel Master), Gibertini, Laminas enz., verkopen ook losse grote feedhorns die op een flens-lnb geplaatst kunnen worden, zie vierde afbeelding.
Deze zijn vrij prijzig en op een normale lnb heb je daar niet veel aan.
Onze grote vriend trust, een zeer handige knutselaar op dit forum, past regelmatig lnb's aan, met name de Inverto Black Ultra met een grote feedhorn, zie de derde afbeelding waarbij de grote feedhorn over de kleine feedhorn is geplaatst.

Bij schotels groter dan 1 meter maar liefst 125 of 150cm en meer, levert dit een wat betere signaalkwaliteit op.

In het filmpje waar ze een trechter maken op de bestaande lnb, heb je weliswaar geen concentrische scalarringen, het beperkt waarschijnlijk wel de spillover van de lnb waardoor minder storende ruis van buiten de schotel wordt opgevangen.

Ik vond het interessant genoeg om zelf de test eens uit te voeren. Hierover schrijf ik op een later tijdstip meer.




 

post-60869-0-69048600-1492440882_thumb.jpg

post-60869-0-13866900-1492440895.png

post-60869-0-79831300-1492441015.jpg

post-60869-0-85704200-1492441115_thumb.jpg

post-60869-0-34417500-1492441169.jpg

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Een interessante manier van hobbybasteln voor het aanpassen vd feedhorn (voor grote schotels) met als ik het goed begrijp alleen papier/alu-folie. Sprietje ik wacht met belangstelling jouw volgende schrijven over dit onderwerp af!!

 

Wiljo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb het nu even een paar dagen druk met andere zaken.
Ik heb al wel getest maar het luistert erg nauw hoe ver je de feedhorn naar voor of achter schuift.
Ook heb ik gemerkt dat een ringvormige opening tussen de echte feedhorn en de papieren/alufoil feedhorn de zaak geen goed doet.
Ook wil ik nog testen of het verschil maakt of de vergrote feedhorn aan massa ligt of niet want dat laatste is natuurlijk het geval als je de losse feedhorn over de lnb-kop plaatst.
Tot nu toe heb ik 3% verbetering weten te verkrijgen. Een bepaalde zender op de Hotbird normaal tussen de 57 en 60%, met de extra feedhorn tussen de 60 en 63% op een Triax 115 maar ik moet nog een heleboel testen.
Tja, ik heb de feedhorn gemaakt van dik papier (of zoals je het noemt dun karton) en uitgeknipt ik het juiste model. Voordat ik hem in conusvorm bracht eerst met aluminiumfolie beplakt.
Als het goed werkt, dan ga ik hem zeker ook nog wel van blik maken. Dat is wat degelijker.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp niet goed waarom dat snijpunt van de ontvangsthoek ter hoogte van die inwendige antennes niet zit ,eerst nog ff door een stukje buis ,mss eerst wat mixen .

Het zal ook wel een reden hebben dat in het in trappen gaat, is mss steviger . En een trechter is toch gemakkelijk te gieten. Maar ja dan zul je een labo moeten bouwen om te zoeken en zeer lang naar school moeten gaan.

Maar goede tips & tricks vind ik altijd moedig en mooi

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist een voorhanden zijnde huishoudtrechter opgemeten , 60º .

Als ik met google op afbeeldingen zoek , zie ik ze met verschillende hoeken .

70º mal maken en op naar de Bl*kker !

 

 

post-30993-0-14511800-1492944507_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste de mom

Het brandpunt van de schotel moet samenvallen met het brandpunt van de feedhorn. Het brandpunt van de feedhorn ligt op de plaats waar de brandwolk in de scalarring zit. Aangezien de diameter van de brandwolk afhankelijk van de frequentie, is dat ongeveer waar een kogel van 25mm in de feedhorm ligt, zie bijlage.
Dit is dus zeker niet op de plaats waar de antennes zitten want die zitten een eind verderop in de golfpijp. Een golfpijp kan behoorlijk lang zijn als deze bijv. doorloopt tot vlak voor of vlak achter de schotel, zie bijlage.
 

post-60869-0-36321800-1492944657.jpg

post-60869-0-58407900-1492944695_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
  • 5 jaren later...

Bedankt Sprietje om me via een link als antwoord op mijn vraag hierheen te leiden.

Op 23-4-2017 om 11:48, trust zei:

Zojuist een voorhanden zijnde huishoudtrechter opgemeten , 60º .

Als ik met google op afbeeldingen zoek , zie ik ze met verschillende hoeken .

70º mal maken en op naar de Bl*kker !

 

 

post-30993-0-14511800-1492944507_thumb.jpg

En, wat gebeurde er nadien nog wat betreft deze?

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had geen dun messingplaat zoals RimaNTTS en had gewoon dik papier (dun karton) genomen en dit aan één zijde met aluminiumfolie beplakt en er een schacht aan gemaakt zodat ik de trechter eenvoudig naar voren- of naar achteren kon schuiven voor een optimale ontvangst-instelling. Ook er voor gezorgd dat de folie contact maakt met de feedhorn. Het was immers alleen om te testen. Voor iets definitiefs kun je natuurlijk geen dik papier gebruiken.

 

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zou daar de reden voor zijn Sprietje? Gevoelsmatig of ( ik zet eerder mijn geld op ) berekeningen?

Of, zou het hier in het zuiden toch beter zijn zo'n schotel te gaan gebruiken met reflector en een LNB met zo'n lange golfpipe?

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...