Ga naar inhoud


Afregelen 180 cm channel master


Plepkeshenkie

Aanbevolen berichten

Ben sinds kort in het bezit van een channel master 180 cm. Nu ben ik even de weg kwijt om de schotel goed uit te richten. Stand tot nu toe: schotel draait van 31,5 west tot 62 oost. Ik heb als eerste de schotel op 4.8 oost gezet en daarna  de schotel met kompas op het zuiden ingesteld.

Als ik nu naar 30 of 31,5 west draai dan heb ik daar signaal op maar signaal kan hoger zijn. Ga ik daarna naar 60 oost dan heb ik vanaf 55 oost geen signaal meer.

Even uitleg met 2 foto,s erbij.

Als ik de draadstang bij B indraai wordt het signaal naar west beter maar oost minder. Draai ik de stang uit dan is het juist andersom. Dit is al een precisie werkje want een klein tikje maakt al verschil.

Volgens mij is het zo dat de schotel aan de beide uiteinden de baan niet goed volgt maar hoe kan ik dit beter krijgen.

Op de foto met A zie ik geen schaalverdeling om deze goed te zetten voor mijn positie. Die is 52.2637 en 6.4602

Wat is de beste volgorde om in te stellen. Ik gebruik om het signaal te meten een app op de tablet te weten dreamfinder.

Alvast bedankt voor jullie hulp

post-30773-0-25429200-1493752366.jpg

post-30773-0-78212000-1493752429.jpg

  • Like 1

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De rotonde (Dorpstr. Stationstr. Larenseweg) in Holten op google maps 52.2824N, 6.4207 zou ik uitrichten op 7oost. De schotel moet ongeveer 7,5 graden achterover staan = ongeveer 254 mm.op een verticale waterpas lijn.

Zoals jij aangeeft zit je er in het oosten onder de satelliet baan en in het westen er boven zie figuur A in post 3 van "Sprietje"

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nu een actuator plaats op de plaats waar de B getekend staat . Dan is het waterpas staan van de schotel niet meer zo belangrijk . 

:)

 

 

Heb jij dit alles al een keer uitgeprobeerd?, zie ook de plaatjes van Sprietje.

 

Het voornaamste is juist het exact rechtzetten van de paal waar de schotel, met rotor, op komt, anders kijkt ie na het draaien

links of rechts, altijd boven / onder de Clarkbelt.

Ook is het voornaam de schotel / rotor exact op het zuiden af te stellen.

 

Dus jouw verhaal klopt niet.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zal mijn verhaal niet kloppen ?  Je bent dan in staat om de schotel omhoog of omlaag te sturen .

Op die manier zet je de schotel weer precies op de Clarkbelt . De schotel die ik nu heb staan die werk ook zo . En de ontvangst is volgens mij best goed . 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus bij elke satelliet ga je de elevatie aanpassen?

Da's alleen voor inclined orbit satellieten.

Als je je polarmount goed instelt, zoals het hier al aangegeven is, zal je bij de meeste satellieten niks aan hoeven te passen.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schotel staat goed . Is geplaats zoals het hoort . Maar het is mij op gevallen als de schotel op 58 west staat en  je stelt de schotel iets hoger dat je net iets meer ontvangt  . Ga je naar 68 oost dan kan een beetje omlaag echt wel wat uit maken in ontvangst . Ik weet dat  de schotel niet  helemaal goed staat . Al laat de waterpas zien dat de schotel wel goed staat .  Misschien zakt de schotel iets door . Maar met een Actuator vang je dat op .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zal mijn verhaal niet kloppen ?  Je bent dan in staat om de schotel omhoog of omlaag te sturen .

Op die manier zet je de schotel weer precies op de Clarkbelt . De schotel die ik nu heb staan die werk ook zo . En de ontvangst is volgens mij best goed . 

 

--"Als je nu een actuator plaats op de plaats waar de B getekend staat . Dan is het waterpas staan van de schotel niet meer zo belangrijk "

 

Ik blijf er bij dat de paal waarop de schotel staat exact waterpas moet zijn.

 

--"En de ontvangst is volgens mij best goed ", dus je weet dit niet zeker?.

 

-- Je schotel staat niet goed op het exacte zuiden, anders zou je oost of west de schotel niet iets omhoog/omlaag hoeven bij te stellen.

 

Ik wil niet stoefen, maar ik heb vanaf 1994 t/m een paar jaar terug zelf een draaibare schotel gehad en heb in die periode genoeg (draaibare) schotels geplaatst.

Dus ik weet uit ervaring waar ik het over heb.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Emekli .

Als ik zonder Acuator elevatie werkt dan ontvang ik van 76 oost tot 58 west . Dat is best een flinke draai .De schotel is een prime focus 180 cm best wel zwaar . 

Ik heb het idee dat aan het eind zowel oost als west de schotel door zakt minimaal .Daarom heb ik een elevatie actuator geplaats .Dat levert meer signaal en meer transponders op .Ik denk dat met een actuator voor elevatie dat er net iets meer te ontvangen is .Het is te gemakkelijk als je de Clarkbelt van 76 oost tot 58 west ontvangt dat het dan wel goed zal staan . De plaatjes van Sprietje dat is duidelijk daar heb ik veel aan gehad bij mijn eerste Triax en later aan mijn Gibertini 150 cm .

Door elevatie kan je wel heel nauwkeurig uit richten . Dus de ontvangst is best wel goed . Laat ik het ander zeggen zeer goed .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het werkt, maar niet iedereen plaatst er nog een extra elevatiemotor bij.

 

Mijn redenering gaat uit van een rotor of actuator.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het idee dat aan het eind zowel oost als west de schotel door zakt minimaal .Daarom heb ik een elevatie actuator geplaats .Dat levert meer signaal en meer transponders op .Ik denk dat met een actuator voor elevatie dat er net iets meer te ontvangen is .

 

Is dat ook niet vrij goed op te vangen door de hoek van de polar mount en de declinatie (of hoe het ook precies heet) wat bij te stellen?

 

Ook al is de motorinstelling --doordat de 'as' van de Clarkebelt en de 'as' van de polar mount niet samenvallen-- altijd een beetje een compromis, begrijp ik.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...