Ga naar inhoud


W10 op Samsung SSD lukt (weer) niet.


Con

Aanbevolen berichten

3 jaar geleden heb ik een SSD gekocht. Linux erop was een drama

en dat had te maken met EFI, UEFI of iets anders voor mij mysterieus,

uiteindelijk gelukt. (vraag me niet hoe, waarschijnlijk met hulp van hier.

 

Nu probeer ik daar W10 op te krijgen en dat gaat weer met geen mogelijkheid.

Ik heb de SSD eruit gehaald, geformateerd op mijn eigen PC (als dynamische

schijf andere optie had ik niet) maar ook dat mocht niet baten.

 

Als ik W10 van de CD opstart dan verschijnt een klein windows-logo en er

gebeurd verder niets, de SSD wordt blijkbaar niet gezien terwijl hij wel

in het bios voorkomt.

 

Wie kan hier iets in betekenen. 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

als je nog een live cd van linux hebt start die dan eens, en dan gpedit starten en even kijken of er nog partities op staan. Zo ja deze dan verwijderen. Het zou ook nog kunnen dat de windows installer een UEFI disk verwacht, maar dat je in de boot opties van je systeem deze op "bios mode" hebt gezet.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je nog een live cd van linux hebt start die dan eens, en dan gpedit starten en even kijken of er nog partities op staan. Zo ja deze dan verwijderen. Het zou ook nog kunnen dat de windows installer een UEFI disk verwacht, maar dat je in de boot opties van je systeem deze op "bios mode" hebt gezet.

De partities zijn verwijderd maar kom niet door het oerwoud aan

instellingen in mijn bios. Snap daar niet veel van.

 

De DVD draait als een tierelier alleen schrijven doet hij niet.

Zal even een andere W10 erin stoppen, kijken of de DVD wellicht in ruste is.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een aanvulling. Vanaf USB lukt ook niet.

 

Een oude (nog echte :)) XP dvd, alles

wordt geladen en daarna is het stil.

 

Ook deze kon dus blijkbaar geen SSD vinden.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je UEFI wil gebruiken moet de SSD een GPT indeling hebben. Vergeet niet in de bios ook als opstart de UEFI schijf te kiezen.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je UEFI wil gebruiken moet de SSD een GPT indeling hebben. Vergeet niet in de bios ook als opstart de UEFI schijf te kiezen.

Eerlijk gezegd wil ik W10 installeren en hoe? Ikheb geen voorkeur.

 

Hoe geef ik een GPT-indeling?

 

Nog even een aanvulling, mijn MOBO heeft maar 2 van de 6

SATA aansluitingen geschikt voor deze SSD (oops, wist ik niet)

Nu zie ik de SSD weer tijdens het booten maar de rest is

gewoon het zelfde.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

SSD moet je even leegmaken met Diskpart, want formatteren maakt alleen maar de beschikbare ruimte vrij, velen denken dat format dat doet maar dit is niet het geval.

 

Het commando clean onder Diskpart is onherroepelijk, alles is er dan ook definitief af.

 

https://technet.micr...5(v=ws.10).aspx

 

https://support.micr...en-us/kb/300415

 

Manual: http://www.howtogeek...-drive-letters/

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

SSD moet je even leegmaken met Diskpart, want formatteren maakt alleen maar de beschikbare ruimte vrij, velen denken dat format dat doet maar dit is niet het geval.

 

Het commando clean onder Diskpart is onherroepelijk, alles is er dan ook definitief af.

 

https://technet.micr...5(v=ws.10).aspx

 

https://support.micr...en-us/kb/300415

 

Manual: http://www.howtogeek...-drive-letters/

Dan zal ik toch eerst in Windows moeten zitten... toch?

 

Maar ik had de partities al verwijderd naar hint van Wiz met GPedit.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de je win10 usb boot kan je via windows 10 setup ook de partities verwijderen en opnieuw aanmaken via 2 klikken(handig voor de mensen met iets minder verstand van computers) daar heb je dus geen vage tools zoals diskpart voor nodig en als men dus uefi bios gebruikt dan zal hij vanzelf gpt partitie maken op de lege ssd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

doelde meer vage tool in de zin van handmatig alle commands ingeven.

 

als ssd niet herkend word word het idd lastig, check voor zekerheid of secureboot aan/uit staat en dat je sata porten op ahci staat, probeer ook eens een andere sata port.

 

wat is trouwens type van pc/mainboard, soms heb je drivers nodig voor windows install als bios/uefi op raid en of ahci staat.

aangepast door wapper
Link naar reactie
Delen op andere sites

Diskpart is inderdaad een prima tool mits je een versie van Windows tot je beschikking hebt en je de SSD op een of andere manier kunt aansluiten

 

In de command prompt:  (CMD + <enter>)

 

Type Diskpart + <enter>
Type List Disk + <enter>
Type Select Disk # + <enter>  (geef voor de # het nummer aan van de SSD wat in de vorige opdracht tevoorschijn kwam
Type Clean + <enter>  (maakt de schijf helemaal leeg ook de partities)
Type Convert GPT + <enter>  (maakt er een gpt type schijf van)
Type Exit + <enter>
 
Hang hem nu in de computer waar hij thuis hoort en check in de bios of hij wordt herkent.  Controleer of het AHCI protocol wordt gebruikt. Je kunt deze schijf ook alvast als eerste boot schijf instellen kies dan UEFI
 
Save de bios instellingen
 
Start opnieuw op en druk op de toets om handmatig de opstart schijf te kiezen. DVD of USB (ligt eraan waarop je installatie media staat) 
 
Je kunt nu gaan installeren en het moet goed werken

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...