Ga naar inhoud


coaxsplitter


wijnenhenk

Aanbevolen berichten

Tja wijnenhenk, je schreef dat je beide ontvangers op dezelfde tv hebt aangesloten dus je kijkt altijd maar via 1 ontvanger tegelijk.

Als het wel eenvoudig is om een tweede coaxkabel te trekken, dan kun je een lnb nemen met twee aansluitingen. Dan heeft elke ontvanger zijn eigen aansluiting en kun je gewoon kiezen met HDMI 1 of 2 van welke ontvanger beeld wilt hebben. Dan heb je dus helemaal geen switch nodig.

 

Dat klopt denk ik maar als ik het goed begrijp moet ik wel een tweede kabel vanuit de schotel trekken toch? Op zich zou dat kunnen omdat op de lbn 4 uitgangen zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites


Met een priority-switch kun je ook problemen hebben. Die schakelt namelijk alleen maar als de spanning helemaal van de coaxkabel af is en dat is vaak niet als je de ontvanger uit zet en op standby komt te staan. Je moet hem dan dus helemaal uit zetten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat gebeurt electronisch! zit zeker geen relais in! het enige nadeel zou kunnen zijn, dat de TNT decoder automatisch kanalen gaat zoeken zodra er satelliet signaal aanwezig is, zoals hiet in griekenland bij zowel nova als cosmotetv. Dan moet je iedere keer dus wachten totdat de lijst weer ingeladen is.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Automatische kastje. Vraag me wel af hoe dat werkt of dat ik dan buiten de source verzetten nog iets anders moet doen

 

Het werkt zoals ik en Sjaak(k) en Frans B beschreven hebben. Ik heb er ook één in gebruik, geheel probleemloos en naar tevredenheid.

 

Buiten de source verzetten is het enige wat moet gebeuren, als je niet meer naar de 'master' wilt kijken, dat de master op standby gezet moet worden, of eventueel helemaal uit (geheel stroomloos).

 

Het enige 'probleem' wat soms voorkomt, zoals ook al hiervoor beschreven, dat een ontvanger in de standby stand niet naar geheel LNB-stroomloos schakelt (omdat hij in de standby stand soms updates wil kunnen doen of zo). Als je nou juist zo'n receiver op de 'master'poort hebt aangesloten, schakelt de priority switch dus nooit naar de slave....

 

Je kunt bij je ontvangers eventueel op voorhand meten, of die al of niet LNB-spanning afgeven in de standby stand. Zolang één van je ontvangers geheel stroomloos wordt, en je die op de masterpoort aansluit, zal er geen probleem zijn met de standby werkwijze. Anders zou er dus een 'harde' aan/uit schakelaar nodig zijn; dat is soms lastig omdat de opstarttijd van een receiver dan soms erg lang wordt. Dan zou een manual A/B switch handiger zijn (genoemd in post #2, plaatje in post #7).

 

Problemen met signaalverlies en dergelijke met priority switches heb ik op de forums nooit gemeld gezien. Dus praktisch gezien zijn daar geen problemen te verwachten.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom mijn oplossing met 12v switch. 0V poort a en 12V poort b, als master ontvanger lnb spanning blijft geven.

Als een van beide ontvangers nog een scart heeft, heeft die 12V op pin 8, als die aanstaat en 0V op standby.

Dus als bvb de tnt 12V heeft op de scart op pin 8, sluit je die aan op poort B.

Zet je de tnt aan, krijgt die signaal van de lnb via poort B.

Staat die uit, gaat er op pin 8 0V en gaat het lnb signaal naar zijn andere ontvanger ( master) via poort A.

Heb ik jaren zo gedaan, zonder enig probleem.

Als beide ontvangers geen scart meer hebben, dan gaat deze oplossing helaas niet.

En er is geen enkel probleem of gedoe met disecq, zolang astra 1 poort 1 of a heeft.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je kunt ook een relais gestuurde schakeling nemen maar kost ook al meer dan €25,- (bovenste afbeelding) zonder verzendkosten en bij een priority switch moet je dus eerst onderzoeken of de spanning wel van de coaxkabel af gaat. Vandaar dat ik schrijf, de meest simpele oplossing die 100% zeker werkt is een stuk coaxkabel er bij trekken en die is heel makkelijk verkrijgbaar.
 

post-60869-0-83350100-1501484050.jpg

post-60869-0-88422900-1501484375.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ sprietje: Ik zie een LNB-1X2RCA  voor 12,75 euro op het internet staan. Dus dat is maar half zo duur als waar jij mee komt. En ik heb nog niet uitgebreid gezocht.

 

 

Heb ik jaren zo gedaan, zonder enig probleem.

Sattv4iedereen heeft dit dus goed spelend gehad. En als dat zo werkt, vind ik het een nette oplossing, als het met een priority switch niet zou lukken. :)

 

 

Zoals ik al schreef, ik heb dit op het internet gezien waar de 0/12 switch ook al werkte op 5 volt.

Ik heb geen idee waaraan je herkent of het een elektronische switch is, of een switch met een relais; in de beschrijvingen van de switches zie ik dat niet.

 

Wel van belang is dat de switch kan schakelen van 2 ontvangers naar één LNB(combinatie); de switches werden oorspronkelijk bedoeld voor 1 ontvanger naar twee LNBs denk ik. Is dat dan ook elektronisch mogelijk? Of zijn die bidirectionele 0/12 switches per definitie met een relais?

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit een splitter gehad en die kon je met elke AB bedienen.

 

gewoon 3 seconde (of waren het er 5 ;) ) een IR signaal richten op de switch en deze schakelde om.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit een splitter gehad en die kon je met elke AB bedienen.

 

gewoon 3 seconde (of waren het er 5 ;) ) een IR signaal richten op de switch en deze schakelde om.

 

mvg

Inderdaad, dit heb ik hier al aangehaald, maar mijn switch moest dan wel een ab kunnen zien, en dat was niet altijd netjes oplosbaar.

Maar in mijn hobbykamer stak dat niet nauw. Als het maar werkte.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook dit relais demp 3dB, en er staat:  ''De switch schakelt door een externe 12V spanning (draad met tulp plug) en kan gebruikt worden voor 1x in en 2x uit, of als 2x in en 1x uit. "

.

En hoe denk je dit relais te voeden, dan zal je toch nog een externe 12 volt adapter erbij moeten kopen want 12 volt schakelbaar zit bij mijn weten op geen enkele ontvanger meer, en voor het schakelen zou je de adapter eruit moeten trekken, echt gebruikers vriendelijk. :D

Zodra ik nog eens bij mijn ouwe rommel geraak, zal ik die switch eens fotograferen. Daar hing netjes een schuifstekkertje aan die je in pin 8 kon steken, zonder schade.

Ik spreek hier wel van 15 jaar terug, en ik gebruikte dit om te schakelen tussen een analoge ontvanger en een digitale ontvanger.

Op die analoge kwam netjes 12V uit, die voldoende stroom gaf om te switchen.

Ik weet dus niet of de huidige generatie nu nog dezelfde spanning en stroom leveren op pin 8 dan 15 jaar geleden.

Maar dat t.s. Eerst even meet of er nog lnb spanning staat als de ontvanger op standby staat.

Bij bepaalde kan je dit zelfs instellen. Ik heb ook een instelling lnb spanning aan of uit. Of dit over standby gaat, test ik vanavond even, nu wordt die gebruikt op dvb-t om radio te luisteren.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn nu al veel decoders die helemaal geen scart aansluiting hebben.....dus ook geen pin8

Daarom dat ik in een bericht aanhaalde als de ontvangers geen scart hebben, is mijn oplossing niet toepasbaar.

Als beide ontvangers spanning blijven geven op de lnb ingang op standby, kan hij de oplossing nog gebruiken, zoals aangegeven, 5 sec drukken op een toets van een ab, om, om te schakelen.

Of als hij het ziet zitten om telkens uit de zetel te komen, die met een schakelknop. Heb dat ook nog ergens liggen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...