Ga naar inhoud


Ontvangst Eutelsat 10 en 7 oost


Satterdam

Aanbevolen berichten

Wanneer ik mijn schotel africht op Eutelsat 10 oost of 7 oost dan komen transponders met een lage symbolrate zwak binnen of helemaal niet. Ik vraag me af waar dit aan ligt.

Ik heb vrij zicht op de satellieten, er staan geen bomen of gebouwen in de weg. Ik heb gekeken naar de footprint van beide satellieten en die zouden hier sterk te ontvangen moeten zijn.

Ik heb een 88 cm Triax schotel. Tevens pak ik tegelijk met eutelsat 10 ook eutelsat 9 transponders.

aangepast door Satterdam
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Dan zal je antenne te klein zijn om deze feed te ontvangen.

Feeds kunnen met een lager vermogen gestuurd worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft in je eerste bericht dat transponders met een lage symbolrate zwak of helemaal niet binnen komen.
Je hebt het over een transponder met een SR van 15000. Noem je dat laag als er heel veel symbolrates gebruikt worden op de 10e tussen de 1447 en 7000?
Zie: https://www.lyngsat.com/Eutelsat-10A.html

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat

Ik weet niet wat C/N waardes zijn. Bijvoorbeeld deze frequentie op 10 oost kan ik niet ontvangen:

Freq: 11000
– Pol: Horizontal
– SR: 15000
– Mod: 8PSK
– FEC: 3/4
– Std: DVB-S2

 

Het is een feed dus is niet altijd in de lucht. Maar krijg hem dus niet binnen als die in de lucht is.

 

Deze feed op 11000 ben ik nog nooit tegengekomen. Zeker niet met een s/r van 15000. Bedoel je niet deze feed ?

10.0°E 11500, V, 10000 8PSK FEC Auto TATA WIF Main (SiS Live)

 

Dit is de EBU feed voor de F1 races. Deze TP is niet sterk en ga je zeker moeilijk ontvangen met zelfs een 90 cm schotel. Vanaf 120 cm krijg je die wel binnen. Ook ga je enkel geluid horen omwille dat deze feed wordt uitgezonden in 4:2:2 .Komt erbij dat deze feed tijdens de races is gecodeerd in Biss.

 

Algemeen zijn bepaalde zenders of feeds moeilijk of niet te ontvangen op de 10°E of 7°E. Gewoon omdat een schotel zoals een triax 78 of 88 cm te klein is.

Hou ook rekening met de openingshoek van een satellietschotel . Met bepaalde schotels ( o.a. de triaxen ) ga je altijd bij een "blind"scanning wat mee inscannen van de 9°E ( of omgekeerd ).

Hoe kleiner de openingshoek hoe meer je dit kan vermijden. Bvb. Met een channel master van 180 cm perfect uitgericht op de 10°E ga je geen zenders van de 9°E inscannen.

Omtrent meer i.v.m. die openingshoek , daar zal Sprietje je wel duidelijkere uitleg over geven.

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe dat specifiek met deze twee satellieten zit weet ik eerlijk gezegd niet, maar in het algemeen komt heb regelmatig voor dat ik zowel op Ku- band als op C Band frequenties meemaak dat er soms zenders zijn met veel meer signaalsterkte en een hoger kwaliteitscijfer dan andere die dan toch niet ongestoord te ontvangen zijn. Brokkelende beelden etc.

Ik kan in lang niet alle gevallen vaststellen waar dat aan ligt. In één geval van een inmiddels daar niet meer uitzendende Roemeense zender rond de 12.722 MHz op 4,8 graden Oost bleek zelfs dat ik het probleem kon oplossen met een oude "satslope" zoals die vroeger werd gebruikt in combinatie met de Nokia mediamasters. Had iets te maken met oversturing van de tuner die in die Mediamasters zat. Maar dat was in dit geval dan wel alleen voor die ene zender op die frekwentie en niet voor de hele band zoals dat ik de Nokia dagen gold.

 

En wat je niet over het hoofd moet zien: de kracht van de satelliet transponder zegt niet altijd wat. Vooral Afrikaanse landen willen nog wel eens behoorlijk slordig zijn met hun signaal naar de satelliet toe, van de week merkte ik dat nog toen op op 64,2 Oost het pakket uit Mozambique zoals altijd met een mooi krachtig signaal op 3654 (R) doorkwam terwijl het voorheen altijd even sterke pakket van Tanzania op 3644 (R) nauwelijks nog te zien was en in elk geval zo gestoord dat er niet meer naar te kijken was. Natuurlijk moet je naar de oorzaak van zoiets raden maar gezien het feit dat je satellieten niet even een servicebeurt ter plekke kunt geven lijkt me de kans groot dat de uplink in dat soort situaties het probleem is.

 

Overigens is het wel zo dat je per transponder een eigen patroon kunt hebben. Bekend is bijvoorbeeld dat je hier met een wat grotere schotel op 36 Oost op 12.245 (H) het pakket van DSTV Africa met o.a. SABC News feilloos kunt ontvangen. Maar dat dat wel een transponder is die UITSLUITEND op het zuidelijk deel van Afrika, dus ten zuiden van de Sahara woestijn is gericht. En dat het wel de enige is van in totaal een kleine 30 transponders van DSTV Africa op die satelliet. Waarom die als enige helemaal hier te obtvangen is en de rest niet? U mag het zeggen. Overigens, die te ontvangen transponder is 100% Irdeto 2 gecodeerd dus je hebt er niets aan tenzij je een abonnement erop weet te bemachtigen.

 

Het is maar om te zeggen: elke transponder op elke satelliet heeft een zekere mate van eigen eigenschappen, dus dat je niet alles volgens verwachting kunt binnenhalen hoeft helemaal niet aan je apparatuur liggen. En zelfs binnen footprints kun je zwakke plekken tegenkomen waar het signaal toch merkbaar minder of beter is dan een klein stukje verderop.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Sprietje:

Je schrijft in je eerste bericht dat transponders met een lage symbolrate zwak of helemaal niet binnen komen.
Je hebt het over een transponder met een SR van 15000. Noem je dat laag als er heel veel symbolrates gebruikt worden op de 10e tussen de 1447 en 7000?
Zie: https://www.lyngsat.com/Eutelsat-10A.html

 

iig lager dan de gebruikelijke 27500 bijvoorbeeld. overigens zijn er ook transponders met een symbolrate van bijvoorbeeld 6111 die wel binnenkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...