Ga naar inhoud


schakelprobleem bij EMP multiswitch


Jean-Claude

Aanbevolen berichten

ik heb al een tijdje gemerkt dat bij het overschakelen van de ene zender naar een andere zender het gebeurt dat er soms geen beeld komt. Meer zelfs : ik krijg helemaal geen signaal meer, de tuner rapporteert 0 db. Ik beschik over een dreambox 8000 met 4 tuners die gekoppeld zijn met een EMP centauri multiswitch. De configuratie van de tuners is volgens mij "standaard" voor een multiswitch :

Priority = 1

LOF = Universal LNB

Voltage mode = Polorization

Tone mode = Band

Increased voltage = no

DiSEqC mode = 1.1

Toneburst = no

Fast DiSEqC = yes

input = input1 tot 8

repeat = yes

SCPC optimized search range = no

 

ik heb nu, na veel testen, ondervonden dat het verkeerd gaat als ik EN van satelliet EN van polarisatie verander : de juiste satelliet wordt wel opgeroepen, maar de 'oude' polarisatie wordt overgenomen waardoor het gewenste kanaal uiteraard niet gevonden wordt. Als ik op dezelfde satelliet schakel naar een kanaal op een andere polarisatie, dan wordt de juiste polarisatie gekozen en heb ik beeld. Keer ik nu terug naar het vorige kanaal dan wordt opnieuw de juiste polarisatie gekozen en wordt die zender dus gevonden en heb ik terug beeld.

als dit gebeurt bij het zappen dan is dat minder erg,  ik ken de reden en ik zap even rond tot er terug beeld is, maar het probleem stelt zich ook bij opnames en die mislukken dan natuurlijk ......

 

is er iets aan de tuner instellingen die ik kan aanpassen zodat de switch na het overschakelen naar de juiste satelliet ook steeds de juiste band kiest ?

ik wil niet lukraak gaan experimenteren met die instellingen, er staan waarden in zoals 13V en 18V en verhoogd voltage gebruiken, zaken waar ik nogal terughoudend voor ben om deze te gebruiken - ik heb geen zin om een multiswitch van 300 euro te gaan opblazen .........

aangepast door Jean-Claude

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Welke emp multiswitch gaat het om?

 

Het is overigens hoogst ongebruikelijk dat een multiswitch op diseqc 1.1 schakelt, in plaats van (nomaal) op diseqc 1.0 (of 2.0).

Hebben je instellingen daar altijd op gestaan?

Is er iets veranderd aan je installatie, dat het nu mis gaat? Of ging het altijd al zo?

 

groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is de EMP Centauri 33/12 switch dus 33 ingangen (8 satellieten + terrestrieel) en 12 uitgangen (waarvan 7 in gebruik).

ik denk  niet dat ge met disecq 1.0 8 satellieten kunt aansturen, en disecq 2.0 is dat niet voor een rotor ?

de switch is nog maar 4 maand in gebruik en die problemen heb ik al een tijdje opgemerkt, ik kon er echter geen etiket op plakken, maar nu zie ik dus dat het gebeurt als edr moet geschakeld worden naar een andere satelliet en een andere band. Het is best mogelijk dat dit probleem er van in het begin geweest is. Opnames gebeuren dan ook meestal vanop 2 satellieten (astra2 en astra3) en met 4 tuners kan een tuner gemakkelijk één satelliet vasthouden voor meerdere opnames.......

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk dat is toch geen onbelangrijke informatie.

De manual op het internet beschrijft het als een combi diseqc 1.0 en 1.1, en dan zouden je instellingen niet kloppen.

Heb jij misschien een andere manual?

 

En gebruik je 'm met quattro LNBs, of met quad LNBs?

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

yep, dat is'm ....... maar ik zie in die datasheet geen enkele referentie naar welke disecq instelling ik moet gebruiken : 1.1 of 2.0 ?

heb ook al het volgende gevonden : emp-centauri

volgens die pagina kan de switch zowel disecq 1.0, 1.1 als 2.0 gebruiken.

de switch kan overigens zowel quattro als quad LNB's gebruiken - ik heb er dan ook 8 quad LNB's aangehangen (Inverto black premium)

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Jean-Claude:

yep, dat is'm ....... maar ik zie in die datasheet geen enkele referentie naar welke disecq instelling ik moet gebruiken : 1.1 of 2.0 ?\

 

Op pagina 4 van de manual staat het duidelijk in een tabelletje.

 

Manuals vind je bij EMP altijd door rechtsboven op een productpagina op "related downloads" te klikken.

En dan vind je o.a. de link die Sprietje hierboven gaf.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmmmm - overgekeken :eek:

snap het niet zo goed, bij disecq 1.1 hebben de eerste 4 LBN's de waarde "1", de 4 volgende de waarde "2". Ik neem aan dat dit moet gebeuren in combinatie met de waarden vermeld bij disecq 1.0, maar als ik naar de inputselectie kijk van de tuner setup dan zie ik die mogelijkheden niet .......

zal er morgenvroeg wat met spelen, want er lopen nu opnames.

overigens is het schakelen tussen de LNB's geen probleem - alleen wordt niet de juiste polarisatie gekozen. het is net alsof de switch wel ziet dat er van LNB moet veranderd worden, maar dat het polarisatie-signaal genegeerd wordt ?

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet per satelliet zowel een diseqc 1.1 opdracht geven (input 1 of input 2), als een diseqc 1.0 opdracht (AA/AB/BA/BB of 1/2/3/4).

 

Of daarmee je probleem verholpen zal zijn, weet ik ook (nog) niet.

 

Tijdens het testen zou ik zelf altijd fast diseqc op NO zetten, en repeat sequence op AAN (zoals je al hebt). Hoewel dat soms niks met het probleem te maken heeft, voorkomt het in ieder geval (in de testfase) dat eventuele problemen daar, het probleembeeld zouden kunnen vertroebelen...

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad - zo werkt het goed :

5a00179935cc6_LNBconfig.jpg.620bc93d5fcc8dcc394d073b0100dbc7.jpg

disecq modus 1.1, en dan zowel het 1.0 commando als het 1.1 commando invullen, zoals vermeld in de technische fiche.

hartelijk bedankt voor het meedenken !

 

aangepast door Jean-Claude

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's mooi, dat het zo weer goed werkt!

 

Je zou nog kunnen proberen dat je een aantal milliseconden sneller tussen satellieten kunt schakelen, door repeat sequence op Nee te zetten.

Dan kan het wel nodig zijn om de commando volgorde ook te veranderen, in disecq 1.1 - diseqc 1.0 - toneburst (ik weet niet in welke volgorde de EMPswitch dit verwerkt).

Maar dat is dus niet nodig of zo; het werkt nu immers goed. :)

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

vage software  ? OpenPLI 6 op een dreambox 8000 ? zeker nog nooit van enigma2 gehoord ?

en de EMP Centauri een een obscure switch ? spreek voor uzelf hé, moonchild .......

beiden zijn 'top of the bill' (en diene switch is gene goedkope).

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...