Ga naar inhoud


Een Prime Focus schotel van 2 meter of een Laminas/Channel Master schotel van 180cm??


RickBrouwer

Aanbevolen berichten

Hoi leden,

 

Ik ben naar 2e hands schotels aan het kijken die het liefst groter zijn dan 150 cm. Ik heb op internet en op ebay 2 schotels gevonden die mij wel interessant leek want ben van plan om een grote schotel te kopen.

Wat ik wil vragen welke raden jullie mij aan en welke kan ik het beste nemen? Eigenlijk welke schotel is geschikter om te nemen, dat is mijn vraag aan de experts hiero!

 

- Een Prime Focus schotel van 2 meter. < 2 meter hoog en 2 meter breed >

Of een Laminas schotel van 180 cm, ik vindt persoonlijk deze Laminas veel en veel mooier! en Eventueel een ChannelMaster schotel van 180 cm <als ik die kan vinden op het net>

 

* Die Prime Focus schotel van 2 Meter heeft wel een moter, dus wel handig om zoveel mogelijk satellieten te ontvangen mja ik heb 0 ervaring met Prime Focus schotels en weet dus totaal niet hoe ze werken vergelijking met de offset schotels..

 

groetjes 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je een vaste opstelling wilt hebben, zou ik altijd een offsetschotel nemen. Daar kun je meerdere lnb's op plaatsen.

Wil je een draaibare opstelling dan kan een primefocus schotel ook. Een primefocus schotel die uit losse segmenten bestaat zou ik zeker niet nemen. De meeste daarvan zijn niet goed geschikt voor de Ku-band.

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje ik ben eigenlijk meer geïnteresseerd met welke soort schotel ik de beste ontvangst zal hebben, met een prime focus schotel of met een ofset schotel, ook heb ik ergens gelezen dat de nieuwe ofset schotels veel betere ontvangst van satellieten hebben dan die oude prime focus schotels. Ik weet niet of dit waar is maar het zorgde wel voor dat er vraag tekens in mijn hoofd gingen ontstaan, en dacht van dat ga ik navragen aan de expert hier. De reden dat ik een schotel wil dat groter is dan 150 cm is omdat ik van plan ben om van bepaalde satellieten de zwak/moeilijk te ontvangen tp's zo goed mogelijk wil ontvangen en natuurlijk ook de lastig te ontvangen beams van die satellieten, zoals de East beam van Turksat4A ( 42graden oost) de Central Asia beam van Azerspace (46graden oost) de Wide beam van Astra 5B (31,5 gradan oost ). En als het mij lukt , ook de Satalieten van Kazakistan (bijv, 58,5 graden oost) ontvangen. En dat wil ik het liefst met een draaibare schotel , tot zo ver het lukt natuurlijk. En ik denk dat het met een schotel van 180cm het aardig kan lukken 😉 😉

 

 

 

Dit is die Technisat Prime Focus schotel waar ik het over heb,

wat zeggen jullie hierover? ben zeker nieuwsgierig naar jullie meningen!

 

technisat-2-meter.jpg

technisat-2-meter_2.jpg

aangepast door RickBrouwer
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Technisat is een kwaliteitsmerk. Ik weet niet of ze de schotel zelf maken maar het zal zeker een uitstekende schotel zijn.
Nadeel van een primefocusschotel is dat deze een kleinere f/D-verhouding hebben dan offsetschotels en dat het rendement van de lnb's dan iets minder is. Ook zit de lnb midden in de signaalweg precies op de plaats waar met maximale rendement verkregen wordt, het midden van de schotel.
Een ander nadeel bij een primefocusschotel is dat deze altijd omhoog gericht is. Hierdoor blijft er in de winter makkelijker sneeuw op liggen.
Als je deze schotel nog ooit wilt gebruiken voor multifeedontvangst, dan moeten de lnb's relatief dicht bij elkaar geplaatst worden vanwege de kleine f/D-verhouding van  een primefocusschotel in verhouding tot een offsetschotel.

Een kwaliteits offsetschotel zoals Laminas of Channel Master zijn zeker ook aan te bevelen. Welke nu meer signaal zal geven, de  Technisat primefocus of de Chanel Master is moeilijk te zeggen. Ik denk de Technisat omdat die 15cm groter is.
Maar laat RimaNTSS zijn mening ook eens geven. Die geeft een heel schotelmuseum.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

hebt u premier-focus antenne en offset antenne, zullen beide in dezelfde grootte en in perfecte vorm dan de receptie min of meer hetzelfde, met name voor grote maten als schaduw van LNB geen grote gevolgen zal hebben.En het is belangrijk dat u de juiste feedhorn. Wanneer u koopt tweedehands antenne let dan op de geometrie.Als de geometrie niet perfect is dan ontvangst niet goed zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm dus mijn vraag beantwoorden is lastiger dan dat het lijkt. 🙂

Ik heb een van deze schotels niet gekocht, maar ben van plan om het te kopen. Wanneer het wordt dat kan ik niet zeggen omdat ik nog in een flat woon. Pas als ik een eigen huis heb die een tuin heeft waar ik één van de schotels kwijt kan dan pas kan ik het gaan overwegen. Het kan binnen een maand zijn dat ik verhuis of als ik pech heb pas over een jaar, dus ik kan niks zeggen opdit moment, dus met andere woorden ik heb genoeg tijd om rond te kijken, forum sites door de lezen en de belangrijke informatie van leden op te slaan in mijn hoofd. Deze Technisat Prime Focus schotel van 2 meter kost tweede hands rond 100 euro in belgie terwijl de Laminas schotel van 180cm voor 300 in duitsland wel te verkrijgen is.  Nieuw kost 530 euro in Duitsland, vraag is natuurlijk is het waard om zoveel uit geven, voor een schotel, zelf denk ik van wel. Oke het kost veel maar dan heb je ook wat, heb ik ongelijk?

Echostar heeft ook mooie schotels ,ChannelMaster ook trouwens maar helaas kom ik deze schotels niet tegen op het net... Wel kom ik kleinere maten tegen maar dat wil ik niet. En schotels zoals van Jonsa lijkt mij tien keer niks...

 

Ps; RimaNTSS heb je echt zoveel schotels hey? 😉 😉

maar zowel jou informatie als van Sprietje neem ik zeker mee.

 

Alle info is welkom, dus ook van andere leden! 🙂

Groetjes Rick

aangepast door RickBrouwer
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een schotel koop, controleer deze dan op beschadigingen aan de spiegel maar ook aan de rand. Deuken kan betekenen dat de zuivere parabolische vorm niet goed meer is.

De juiste vormvastheid kun je altijd controleren door draadjes horizontaal, verticaal en onder 45 graden te spannen. In het midden moeten de draadjes elkaar juist raken. Is dat niet zo, laat de schotel dan staan.

Je kunt hiervoor dun visdraad gebruiken maar dat is moeilijk zichtbaar, zwart garendraad zie je beter. Je zet het op de rand van de schotel vast met plakband.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei RickBrouwer:

ChannelMaster ook trouwens maar helaas kom ik deze schotels niet tegen op het net...

Op dit moment is een te koop in België @2deHands . In mijn mening, Channel Master een van de beste antennes ooit gemaakt is.

En ja, ik heb sommige antennes, maar niet zoveel als enige tijd geleden. :crazy:

ScreenHunter_688 Jul. 14 23.58.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb juist dezelfde , uiterst tevreden over . Ik gebruikt deze uitsluitend voor de C-Band als hobby.

Deze staat te koop in Tessenderlo ( Belgisch Limburg ) met een bod van 75 euro , koopje !!!

 

link   https://www.2dehands.be/audio-video-tv/televisie-apparatuur/satelliet-schotel/channel-master-1-8m-satelliet-schotel-434125287.html

 

 

 

 

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat

De polar-mount is trouwens niet van 1,8 m antenne, maar van 1,2 m antenne. In een dergelijke omstandigheden is dit geen koopje meer

 

Klopt , niet op gelet. Mijn polarmount ziet er zo uit , en is wel voor een 180 CM.
 

DSC_0176.JPG

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden zei RimaNTSS:

Dat zou de bargin als de verkoper laten gaan voor 75 euro, maar hij wil niet minder dan 350 EUR.De polar-mount is trouwens niet van 1,8 m antenne, maar van 1,2 m antenne. In een dergelijke omstandigheden is dit geen koopje meer. :/

De schotel ziet er zeer net uit , inderdaad is de polarmount wat aan de kleine kant .

€ 350.- is niet echt een koopje maar wanneer komt dat koopje wel .

Als de schotel op een beschutte , wind luwe , plaats komt te staan , kan het wel met die polarmount .

@RickBrouwer ga je alleen voor de Ku band of wil je ook C band en zelfs Ka band , dan is dit een ideale schotel om er een lnb revolver op te zetten .

Daarmee draai je automatisch de verschillende lnb's in het brandpunt .

Ik heb zelf zo'n schotel met zo'n systeem en ben er zeer tevreden over .

Maar ook op de Laminas AS1800 en andere offset schotels past zo'n lnb revolver .

IMG_1842.JPG

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...