Ga naar inhoud


Waardes van Dishpointer komen niet overeen met de waardes van mijn schotel??


RickBrouwer

Aanbevolen berichten

Dag leden,

 

Tijd geleden heb ik mijn schotel gedemonteerd en weer schoongemaakt . Na dat ik alles weer heb gemonteerd vanuit mijn balkon was ik nieuwsgierig welke satellieten ik eigenlijk vanuit mijn balkon tot zover konde ontvangen en nam een kijkje op Dishpointer en gauw kwam ik erachter dat dat de waardes van Dishpointer niet overeen komt met de waardes met die van mijn schotel maar waarom eigenlijk??

Nou na wat geknoei heb ik en op Turksat (42 graden oost) weer optimaal ontvangst en ik heb best wel wat satellieten weten te ontvangen, ik zal wat voorbeelden geven waar ik het beste ontvangst heb gekregen op mijn locatie in Enschede, met mijn Mutant HD2400 (Mijn Mutant geeft lagere signaalwaardes dan andere satalietontvagers.., maar goed)

Door de beperking van mijn balkon en door dat mijn schotel richting het zuiden tegen het muur aan ging kijken, konde ik tot 19,2 graden oost ontvangen.

 

Hier de resultaten van mijn schotel, jullie zullen zien dat het nogal verschilt met Dishpointer!

- Astra 1 (19,2  graden oost ) Elevation 27,1 graden, Skew: - 9 graden, 91% signaal op de sterkste TP ( ben vergeten het tp te noteren mijn excuses)

- Astra 2E ( 28,5 graden oost ) Elevation: 26 graden, Skew: - 10 graden,  90-91% signaal op de sterkste TP 12324 V 29500 8/9

- Astra 5B ( 31,5 graden oost ) Elevation: 23,5 graden, Skew: - 12 graden, 76% signaal op de sterkste TP 12207 V 27500 3/4

- Hellas-sat (39 graden oost ) Elevation: 20,1 graden, Skew: - 25 graden,  72% signaal op de sterkste TP 12214 V 30000 7/8

Türksat 3A/4A ( 42 graden oost ) Elevation: 18,1 graden, Skew: - 25 graden, 82% signaal op de sterkste TP 12310 V 15000 3/4 < de zelfde signaalsterkte op 4 TP's >

Azarspace 1 ( 46 graden oost ) Elevation : 17,5 graden, Skew: - 25 graden , 62% signaal op de sterkste TP 11134 H 27500 5/6

TürkmenAlem 1 (52 graden oost ) Elevation: 15 graden, Skew - 25 graden, 83% signaal op de sterkste TP 12303 V 27500 2/3

 

Dit is de beste resultaten die ik heb behaald met mijn Triax 88 schotel en Inverto Black Ultra Twin LNB op mijn box Mutant HD2400.

< Astra 3E 23,5 graden oost ben ik vergeten... >

ook andere satalieten heb ik weten te ontvangen maar daar had ik lage waardes van en die satellieten interesseerden mij niet zo heb die niet genoteerd..

 

Dat de waardes van mijn schotel totaal verschillen van Dishpointer heeft het vinden en instellen het voor mij best moeilijk gemaakt maar ik had het gauw door ,door gevoelsmatig te werk te gaan 😉

 

groetjes van Rick!

aangepast door RickBrouwer
Link naar reactie
Delen op andere sites


Was leuk en handig geweest als je waardes van dishpointer er ook bij had gezet , dan wisten wij waar het over gaat 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het leek me niet nodig maar als je het wilt:

 

19.2 graden oost> 29.2 graden / skew: - 1.9 graden

23,5 graden oost> 28.3 graden / skew: - 5 graden

28,2 graden oost> 27.1 graden / skew: - 8.2 graden

31,5 graden oost> 26 graden / skew: - 17,9 graden

39 graden oost> 23.3 graden / skew: - 22,4 graden

42 graden oost> 22 graden / skew: - 24 graden

46 graden oost> 20,2 graden / skew: - 26,1 graden

52 graden oost> 17,3 graden / skew: 28,8 graden

 

Volgens Dishpointer volgens mijn locatie.

Maar voor de rest heb ik mijn schotel uitstekend weten te instellen voor elke satelliet die ik heb kunnen ontvangen 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb enkele dagen geleden een draadje geplaatst met de vraag of de Astra 1-2-3 nog wel een pré-skew hebben van 7,5° want de officiële site van Eutelsat geeft aan dat dit niet meer is. Astra hult zich in nevelen.


De meest uitgebreide en gerenommeerde site is die van Jens T. Satre.
Als ik nu eens alleen naar de Astra 19,2 kijk, dan valt me het volgende op:
Elevatie: Dishpointer 29.2, Satlex 29.25, Jens T. Satre 29.197, R.Brouwer 27,2
Skew: Dishpointer -1.9°, Satlex -2.37° met préskew en -9.37 zonder pré-skew, Jens T. Satre -9.376°, R.Brouwer -9°
Als de hier de skew bekijkt, ziet het er naar uit dat de pré-skew van Astra 19,2 inderdaad niet meer bestaat.
De afwijking die Rick brouwers in de elevatie heeft, zal wel in de schotel zitten waarbij een afwijking in de elevatieschaal, de onzuiverheid van het verticaal staan van de mast en het niet precies op de juiste plaats staan van de lnb door een niet stabiele lnb-arm.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei RickBrouwer:

Het leek me niet nodig maar als je het wilt:

 

19.2 graden oost> 29.2 graden / skew: - 1.9 graden

23,5 graden oost> 28.3 graden / skew: - 5 graden

28,2 graden oost> 27.1 graden / skew: - 8.2 graden

31,5 graden oost> 26 graden / skew: - 17,9 graden

39 graden oost> 23.3 graden / skew: - 22,4 graden

42 graden oost> 22 graden / skew: - 24 graden

46 graden oost> 20,2 graden / skew: - 26,1 graden

52 graden oost> 17,3 graden / skew: 28,8 graden

 

Volgens Dishpointer volgens mijn locatie.

Maar voor de rest heb ik mijn schotel uitstekend weten te instellen voor elke satelliet die ik heb kunnen ontvangen 🙂

Dank je , nu is het lekker overzichtelijker voor me welke waardes je bedoelt

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Rick

 

Als ik het goed begrijp gaat het niet om een draaibare schotel maar om een Triax 88 die je telkens optimaal op al die satellieten hebt afgesteld. Nou dat is dan zeker geen project van een uur geweest. Mooi gedaan.


Je geeft als titel aan dit draadje: Waardes van Dishpointer komen niet overeen met de waardes van mijn schotel
Dat kun je op 2 manieren opvatten;
- heeft Dishpointer het niet bij het rechte eind?
- wat is er mis met mijn metingen?

Daar wil is verder op in gaan.


Om de zaak niet al te groot te maken, heb ik er voor gekozen eerst de elevatie eens nader te bekijken.
Er bestaan 3 zeer gerenommeerde calculators:
- Dishpointer
- Satlex
- Jens T. Satre


Ik heb een tabel gemaakt waarbij de elevatiewaardes voor de locatie Enschede zijn ingevoerd.
Wat meteen opvalt is dat Dishpointer de elevatie op geeft tot 1 cijfer achter de komma, Satlex tot 2 cijfers achter de komma en Satre tot 3 cijfers achter de komma.
Praktisch gezien heeft 2 en 3 cijfers achter de komma weinig zin voor het uitrichten van een consumenten schotel. Bij 1 cijfer achter de komma, kunnen wel afrondingsverschillen ontstaan.
Je ziet dat er hele kleine verschillen zijn tussen de 3 calculators maar die zijn meestal niet meer dan 0,1°.
Dit verschil is makkelijk te verklaren:
Als je de plaats Enschede invult in de calculators van Dishpointer en Satlex, zijn de coördinaten al niet hetzelfde. Dit heeft natuurlijk invloed op de elevatie berekening.


Bij satellietposities die uit meerdere satellieten bestaan zoals de Astra 19,2, staan de satellieten iets van elkaar, zoals Astra 1L op 19,20, 1N op 19,17, 1KR op 19,17 en de 1M op 19,16. Het maakt dus voor de berekening verschil uit of er van uit wordt gegaan dat de Astra zich op 19,20 oost bevindt of op het gemiddelde van 19,16 en 19,20 is 19,18 oost.


De conclusie die getrokken kan worden is dat Dishpointer het zeker niet verkeerd heeft.
Dat jij de elevatie gemiddeld 2,58° lager moet instellen op de Triax 88, kan verschillende redenen hebben.
- misschien de pijp niet helemaal zuiver waterpas
- mogelijk een kleine afwijking in de elevatieschaalverdeling
- hoogstwaarschijnlijk staat ook de lnb-arm niet helemaal goed waardoor de lnb niet zuiver in het focuspunt van de schotel staat.

 

elevatieverschillen.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trust, graag gedaan!

 

Sprietje, even een reactie op je eerste bericht, mijn schotel is zeker weten waterpas gemonteerd ,ik kan dat zelf bevestigen want ik heb het weer gemonteerd en optimaal het ingesteld. Sterker nog als het niet waterpas recht gemonteerd was dan had ik slechte signaal.. Over de arm kan ik niks maar ik kan wel zeggen dat ik alleen op deze manier een zeer stabiele en zeer goede ontvangst heb op o.a 42 graden oost en de rest. Sterker ik zal je zelf nog iets vertellen, mijn ouders wonen in het Zuidwesten van Enschede en hun ontvangen Turksat op 20 graden en de skew is bij hun -24 graden. Bij mijn oom in het westen van Enschede is het 21,2 graden de skew is 23,5 graden.. , en dit is hun optimale instellingen.. En bij iedereen in mijn omgeving is de signaal op Turksat erg goed, hun komen met meerdere tp's net als ik boven de 80% uit.

 

Maar ik denk dat iedereen die nu mijn bericht leest bij zich afvraagt of de waardes van Dishpointer wel klakeloos te vertrouwen is.. Zo als ik mijn Elevatie op 22 graden zet de skew op - 24 graden ,laat staan beeld dan heb ik niet eens ontvangst.. Ga ik naar 18,1 graden dan heb ik Turksat te pakken..  Ik denk dat men eerder net als ik gevoelsmatig moet werken net zo lang omhoog/omlaag links en rechts draaien tot dat je die TP vindt op die satelliet, alleen wat noodzakelijk is ,is dat men de zenderlijsten in zijn box heeft !

owja je moet de waardes van mijn box niet al te serieus nemen want wanneer ik de kabel in mijn tv plug is de signaalontvangst tussen 95-98% en de signaalsterkte 100% (of is dit andersom? )

Link naar reactie
Delen op andere sites

En sprietje jaa ik ben er zeker zoet mee geweest heeft mij uiteindelijk 3 dagen gekost en ja ik had niet altijd even zin om mee te pielen, maar het is mij in me uppie wel gelukt vanuit mijn balkon waar ik via 1 kant de schotel kon behandelen, maar mijn nieuwschierigheid heeft nou rust en ik de satellieten die mij interesseerden genoteerd de de satellieten die mij niet zo interesseerden heb ik ook ontvangen maar heb er veder niks mee gedaan ,nou en dat weet jij ook van 19,2 graden oost tot 57 graden oost proberen te ontvangen uitstekend instellen zenders zoeken in de box laden etc is wel een klus, en dat heb je niet een twee gedaan 😉 alleen 57 graden oost is me niet gelukt te ontvangen helaas.. De MidEast Beam kreeg ik niet te pakken..  En helemaal mooi was ik gebruikte alleen mijn tv voor het instellen, iedere keer stukje bij stukje draaien en elke keer op mijn tv kijken wat de ontvangst is. Ook heb ik meegemaakt dat ik vaak in de buurt was van bepaalde satalieten, en dan wist ik zeker ik ben in de buurt 😉 😉 😉

Ik heb wel geleerd dat geduldig zijn en geduld hebben het zeker loont 😉

 

heel veel groeten aan iedereen!

aangepast door RickBrouwer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Rick

 

Je hebt mij ook nooit zien schrijven dat de elevatie van de schotel op een bepaalde waarde ingesteld moet worden om optimale ontvangst te hebben. Ik schrijf altijd: stel de elevatie van de schotel in op "X" graden om de satelliet te vinden. Dan komt het fijnafstellen totdat je maximale signaalkwaliteit hebt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Sprietje:

Je ziet dat er hele kleine verschillen zijn tussen de 3 calculators maar die zijn meestal niet meer dan 0,1°.
Dit verschil is makkelijk te verklaren

 

Wat ik ook gemerkt heb dat calculators verschillende waarden voor de straal van de aarde gebruiken.

Sommige gebruiken de straal bij de evenaar, 6378km, andere gebruiken 6371km, de gemiddelde straal van de aarde.

Dat laatste lijkt mij theoretisch een betere benadering, omdat dat tenminste in enige mate recht doet aan het feit dat de aarde geen perfecte bolvorm heeft.

Welke calculator precies welke waarde gebruikte heb ik verder niet onthouden. En voor de praktische uitkomst zijn de verschillen inderdaad verwaarloosbaar.

 

Toch is het voor zulke vergelijkingen wel handig, dat de uitkomsten zo min mogelijk afgerond worden. Dan kan je beter herleiden, hoe er berekend is.

 

 

@RickBrouwer : Hoe heb je de elevatie gemeten? Met een hoekmeter over de voorkant van de schotel?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Rick

 

Ik heb ook de skew verschillen eens in een tabelletje gezet.
Als je de waardes van Dishpointer en Satlex vergelijkt, dan zijn er slechts minimale verschillen van 0,5°
Jens T.Satre wijkt nauwelijks van Dishpointer en Satlex af behalve bij de drie Astra satellieten. Hier missen we de 7,5° pré-skew die Astra zegt te hanteren maar mogelijk niet meer.
Als ik jou gemeten skew-waardes vergelijk met Dishpointer, dan wijk je daar gemiddeld -0,25° van af, zeg maar gerust te verwaarlozen.
Alle 3 de calculators liggen erg dicht bij elkaar, uitgezonderd die van de Astra's
Ik vindt het dan ook ver gezocht om te beweren dat de Dishpointer calculator niet klopt. Wat betreft de skew-waardes van de 3 Astra satellieten, daar ga ik mee door om uit te zoeken of de pré-skew nu nog bestaat of is afgeschaft.
Hoe heb je trouwens de skew van de lnb's gemeten?

 

skewverschillen calculators.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...