Ga naar inhoud


Triax TD115 met te korte arm?


a33
Ga naar oplossing Opgelost door a33,

Aanbevolen berichten

9 uur geleden zei Ventura:

Tegenwoordig is een zo hoog mogelijk MER (modulation error rate) meting belangrijker. 

Hoge error rate? Klinkt vreemd, zou toch willen zien dat hij laag is :-) . Of begrijp ik het verkeerd?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden zei Big fellow:

Hoge error rate? Klinkt vreemd, zou toch willen zien dat hij laag is 🙂 . Of begrijp ik het verkeerd?

 

Hebt u toevallig naar de youtube filmpje gekeken? 

 

Citaat

Measuring MER in Digital signals is a critical part of determining how much margin the system has before failure.

 

ber vs mer.JPG

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-10-2019 om 00:21 zei a33:

Het effect van arm iets omhoog is natuurlijk vergelijkbaar met het effect van schotel iets omlaag. Dus ik ben blij met het resultaat.

 

Groet,

A33

 

Bedoel je hiermee, dat als je de arm en dus ook de lnb iets omhoog zet, je de elevatie van de schotel iets omlaag moet zetten of iets omhoog moet zetten om de satelliet weer optimaal te ontvangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Sprietje:

Bedoel je hiermee, dat als je de arm en dus ook de lnb iets omhoog zet, je de elevatie van de schotel iets omlaag moet zetten of iets omhoog moet zetten om de satelliet weer optimaal te ontvangen?

 

Ja, iets omhoog.

Zoals ik in mijn openingspost van 16 oktober 2018 (calculator-plaatje, cel O-16) al liet zien, kwam de plaats van de LNB bij mij overeen met een offsethoek van 27.4 graden (zie ook mijn post van17 oktober, 19u16). Het beste signaal op de LNB kreeg ik dan dus alleen, als ik ook de schotel in een 27.4 graden offsethoek zette.

 

Zet je de LNB op de 26 graden offset positie, dan moet de schotel dus ook weer in die hoek komen te staan ten opzichte van de binnenkomende satellietstralen.

 

Je kan de afstelling dus eventueel ook andersom doen: Eerst de schotelvoorkant perfect uitlijnen op [ elevatiehoek min offset-hoek ] graden, en dan de hoogte van de LNBarm aanpassen (met een wigje of zo?) tot je maximaal ontvangst hebt.

 

 

Overigens heb ik voor de lol ook een quick and dirty "doorhangcalculator" gemaakt, uitgaande van het feit dat de bottomstring lengte (van het brandpunt tot aan de schotelonderkant) ook bij verschillende offsethoeken (dus ook bij een doorhangende arm) ongeveer gelijk blijft:

 

577162001_DoorhangcalculatorQnDSchermafdruk_2019-10-14.png.254ae090896b9ce3cb4d107a1a8cc208.png

 

Maar het blijft natuurlijk het beste om ook de schoteldiepte in het midden van de schotel op te meten, en zo alle schotelspecs te berekenen vanuit de schotel zelf (en niet vanuit de vermeende brandpuntpositie bij de LNB-houder). De 'doorhangcalculator' is maar een aardigheidje... :)

 

Groet,

A33

 

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Ventura:

 

Hebt u toevallig naar de youtube filmpje gekeken? 

 

 

ber vs mer.JPG

 

Nee, ik liet mij leiden door de bewoording waar MER voor staat. Er staat in jouw post "Modulation Error Rate" maar MER betekend "Modulation Error Ratio"... En dat maakt een wereld van verschil....

Hoge ratio = klein aandeel van de error. Hoge Rate = veel errors, dus lage ratio...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK beste a33, dan zijn we het helemaal met elkaar eens.


Een satellietschotel is in feite een spiegel maar wel een bijzondere spiegel, een parabolische spiegel waarvan behalve de hoek van inval gelijk is aan de hoek van uitval, de signalen ook nog eens gebundeld worden naar één punt.
Als je de lnb-arm t.o.v. de voorzijde van de spiegel 1 graad omhoog brengt, wordt de hoek van uitval 1 graad kleiner. De hoek van inval zal dan ook 1 graad kleiner moeten worden. De elevatie van de schotel zal dan 1 graad hoger afgesteld moeten worden.

Als voorbeeld:
Je gebruikt een Triax 88 met multifeed rail. Om een Triax multifeed rail meer dan 7 graden schuin te kunnen zetten, moet deze omgedraaid worden, d.w.z. het gat in het midden moet in de onderste groef gezet worden terwijl standaard het gat in de bovenste groef zit.
De groeven zitten 6mm h.o.h. van elkaar. De lnb's komen dus 6mm hoger te staan. De hoek t.o.v. de schotel veranderd hierdoor 0,5 graden.
Je zult de elevatie van de schotel dus ook een halve graad hoger in moeten stellen om de satelliet te ontvangen.
Opmerking: door het gebruik van een multifeedrail met extra lnb's en vaak ook nog extra coaxkabels, buigt de arm ook wat omlaag. Het verschil in elevatie instelling zal meestal erg weinig zijn.

 

offset  principe.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...