Ga naar inhoud


Triax TD115 met te korte arm?


a33
Ga naar oplossing Opgelost door a33,

Aanbevolen berichten

Ik heb nu ook nog even gemeten of de arm de LNB links/rechts goed midden voor schotel zet, en het antwoord is NEE.

 

Er zit een centimeter verschil tussen de links-string en de rechts-string :( .

En ik ben bang, dat dat niet makkelijk bij te buigen/aan te passen is aan de schotel..

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 5 weken later...
Op 6-11-2018 om 19:15 zei ceesv:

Tja, wat geeft je meetwaarde aan, de terug geregelde MF versterking?

Je zou moeten kijken naar de S/N en de BER, dat geeft meer informatie over de uitrichting van de schotel reflector en de positie van de LNB t.o.v. de schotel.

Verder zou ik ook kijken naar het constellatie diagram.

 

Nog even een vraagje:

Welke signaalkwaliteitswaarde(n) wordt dan normaliter in een ontvanger met alleen een sterkte- en kwaliteits-balk gebruikt?

 

Als er verschillende mogelijkheden zijn: hoe herken ik dan welke waarde gebruikt is? En welke is voor de schotel-uitrichting dan maatgevend?

 

Ik heb namelijk geen ontvangers met BERaanduiding, en geen satellietmeters (ik heb alleen sat-beepers, om een satelliet te VINDEN).

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

 

Bij een ontvanger met alleen een balk voor de signaalsterkte en de signaalkwaliteit moet altijd de balk van de signaalkwaliteit genomen worden.
Welke waarde normaal is, is niet aan te geven.
Gaat het om signaal van de Astra 19,2, dan zit je bij veel ontvangers al op 100%, zeker zij een grote schotel maar ook op een zwakkere satelliet zoals de Astra 23,5 geeft de kwaliteitsbalk vaak al dicht tegen de 100% aan. Het kan flink verschillen per merk en type ontvanger. Fabrikanten willen nu eenmaal aan de consument laten zien dat ze een geweldige ontvanger hebben gekocht die erg gevoelig is.
Het is waardeloos als ze zo makkelijk 100% aan geven want dan kun je de schotel niet optimaal afstellen want hij kan nu eenmaal geen 110% aan geven.
 Ik heb het al zo veel meegemaakt dat de ene ontvanger op een schotel 100% aan geeft terwijl een andere ontvanger op dezelfde schotel met dezelfde lnb maar 78% aan geeft.
Bij ontvangers die snel erg hoog aangeven, kun je als oplossing een vochtige zeem over de lnb hangen. Afhankelijk hoe vochtig je die maakt kan het signaal helemaal weg vallen tot een demping bijv. die het signaal van 100% laat zakken naar 70%. Daar kun je wat mee.

 

En als je een Triax 110 gaat fijntunen, zet dan een parker in de bovenste klembeugel.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde eigenlijk meer welke kwaliteits-meetwaarden er eigenlijk in een ontvanger gebruikt kunnen worden, naar aanleiding van deze zin van @ceesv :

 

Op 6-11-2018 om 19:15 zei ceesv:

Tja, wat geeft je meetwaarde aan, de terug geregelde MF versterking? 

 

Dat suggereert dat je ook een meetwaarde kunt hebben ZONDER terug geregelde MF versterking, en dat die waarden wat anders zouden moeten worden geïnterpreteerd.

En wellicht zijn er nog meer methoden/meetplekken in de ontvanger, die andere kwaliteitswaarden laten zien, met weer een wat andere betekenis.

 

En dan is vervolgens dus mijn vraag: Hoe herken ik dan welke meetwaarde/meetmethode gebruikt is? En welke is voor de schotel-uitrichting dan maatgevend?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
  • Moderator

Je hebt dan geen ontvanger nodig maar een signaal analyser.

Ik gebruik nog altijd mijn Satlook NIT meetontvanger, waar je de BER en S/N kunt aflezen.

De RF sterkte is ook af te lezen op de marker van de ingebouwde spectrum analyser.

 

Ik zeg het al jaren, een satelliet ontvanger is geen meetinstrument en kan die ook niet vervangen.

 

In een notedop,

Met de satlook zoek ik eerst de juiste satelliet positie op, met de spectrum analiser heb je bij het zwakste signaal al een beeld van het transponder landschap en met de nit functie binnen enkele ogenblikken de naam en positie van de satelliet in beeld.

 

Daarna richt ik de schotel reflector op maximaal rf niveau op de spectrum analyser functie, en de marker op een transponder gezet.

image.png

 

Vervolgens gaan we de LNB optimaliseren in het brandpunt door een transponder te detecteren en de optimale S/N en BER te realiseren.

Ook de skew kan hiermee geoptimaliseerd worden.

 

In de weergave van het constellatie diagram kan je dan nog het focuspunt en de skew optimaliseren.

 

De kleinste verandering bij deze afstellingen zorgt doorgaans voor 1 tot 2 magnitude verbetering van de BER.

 

Met een satelliet ontvanger zijn deze metingen niet mogelijk.

 

image.png

 

De Satlook Digital NIT is ondertussen gedateerd, maar zolang er nog DVB-S transponders zijn prima te gebruiken, immers uitgericht op 1 transponder staat de schotel goed voor alle transponders.

Voor een fractie van de prijs die ik indertijd betaald heb kan je nu vergelijkbare meters aanschaffen.

 

Let op, het uitrichten van de schotel reflector is slechts een deel van een goed werkende satelliet antenne, het optimaliseren gebeurt hoofdzakelijk bij het op de juiste positie positioneren van de LNB in het brandpunt.

 

Ontvangers laten doorgaans een BER van 0 zien, de meting na de foutcorrectie. Het is niet mogelijk op minimale ber af te regelen met een satelliet ontvanger.

De meter laat de BER zien voordat de foutcorrectie heeft plaatsgevonden.

De S/N staat in relatie tot de BER, je komt met een gewone ontvanger een heel eind met het afstellen op een zo hoog mogelijke S/N.

 

Het afregelen op een maximale signaal sterkte kan je op het verkeerde been zetten, de ontvanger is niet selectief genoeg, die laat een som van gewenste en ongewenste signalen zien.

 

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
  • Oplossing

UPDATE op de Triax TD115 metingen:

 

Ik heb inmiddels ontdekt dat de meetmanier met de lengte van de top van de schotel naar het midden van de schotel, die ik gebruikte, extreem gevoelig is voor meetfoutjes.

Een meetonnauwkeurigheid van minder dan een millimeter leidt tot wel 6 millimeter verschil in 'diepte' in het midden van de schotel.

Het was weliswaar een makkelijke manier, maar het leidde dus tot verkeerde resultaten. :(

 

Ik heb die manieren dus uit mijn calculator verwijderd, en vandaag gewoon de diepte in het midden gemeten. :)

 

Wat blijkt: de arm heeft gewoon de goede lengte. Maar de arm hangt nog steeds te laag; de LNB hangt lager dan het brandpunt.

Bottomstring is ongeveer 62, Topstring moet ongeveer 111 zijn.

 

Ik ga binnenkort dus de arm goed links/rechts in het midden hangen (wat dus totnogtoe niet het geval was), en de arm/LNB wat hoger positioneren.

Aangezien hij inmiddels gedemonteerd was voor de meting van de maten, kan ik helaas niet een VOOR - NA vergelijking maken van signaalkwaliteit... :(

 

 

De nieuwe data:

 

1582461614_A33TriaxTD115newmeasurementOct2019.png.fd5453aa80e948c4775acc7379c96a3a.png

 

 

N.B .Ik heb ook opnieuw de hoogte en breedte gemeten, en kwam nu voor de breedte op 99.6 uit ipv 99.5. En ik lees net terug dat de fabrikant offsethoek van 26.0 opgeeft. Daar kom ik nu dus ook bijna op uit.  :)

 

Groet,

 

A33

 

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee. Bij mijn TD115 zit dat deel aan de schotel vastgeklonken, dus geen boutjes.

 

Ik heb inmiddels de arm wat omhooggekiept (er zit een bout (links/rechts door de arm)  die als 'as' dient), en aan de achterkant van de schotel een extra ringetje bovenop de arm gelegd.

Het standaard vleugelboutje van onderaf door de arm en dat ringetje vastgeschroefd in het mount-gedeelte, en ik heb mijn verhoging van de LNB-houder. :)

 

Dat de LNB nu ietsje lager in de schotel in de schotel kijkt dan eerst (door de arm-rotatie), neem ik maar voor lief. Ik heb even globaal gekeken, en het lijkt in de buurt van de G-spot te zijn waar hij naar 'kijkt', dus dat lijkt me vooralsnog goed genoeg.

 

Voor links/rechts-gelijk moest ik ook met wat kracht een metalen plaatje aan de zijkant naast de arm klemmen, maar ook dat is nu een heel stuk beter.

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei a33:

Nee. Bij mijn TD115 zit dat deel aan de schotel vastgeklonken, dus geen boutjes.

 

Groet,

A33

 

 

Vastgeklonken? Wat een vreemde situatie. Dan kun je dus 10 schotels niet eens mooi in elkaar laten vallen want die montagebeugel zit er aan vast.

Bij mijn Triax 115 zit de montagebeugel toch echt met boutjes vast. Dat is voor het transport een stuk veiliger om schade te voorkomen. De verkoper krijgt een pallet met 25 of 100 schotels die allemaal mooi in elkaar liggen. Die zijn bijna onmogelijk te beschadigen en bij de meeste satellietboeren moet je schotels groter dan 90cm altijd zelf ophalen speciaal omdat opsturen veel te link is i.v.m. beschadiging.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, vastgeklonken.

En ik heb 'm gekregen, dus ik zal het gegeven paard niet in de bek kijken....

 

Het effect van arm iets omhoog is natuurlijk vergelijkbaar met het effect van schotel iets omlaag. Dus ik ben blij met het resultaat.

 

Is jouw plaatje hierboven daadwerkelijk van de TD115? Ik heb namelijk een vleugel-schroef onderin de arm, die de arm tegen opklappen behoedt. De foto heeft die niet...

En in dit geval ben ik blij dat ik die schroef kon gebruiken voor de (permanente) verhoging van de arm!

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee beste a33, die foto is niet van een Triax 115 want die zit met 6 bouten vast en niet met 5 zoals op de foto en ja, bij mij zit de arm ook met een vleugelschroef vast.

Het was toevallig een foto waarop ik goed kon aangeven om de schotel te sturen om de lnb precies in het midden te krijgen.
Hoe dik is de ring die je tussen de arm en de beugel hebt geplaatst om de lnb op de juiste plaats te krijgen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ring van 2 mm was ietsje te dik, dus de ring die er nu zit is ietsje dunner. Ik vermoed rond 1.5 mm dik.

 

Ik heb tijdens het proberen van de ringetjes een 'lege' LNB-houder op de arm gezet, en gemeten tot aan de midden-voorkant van de LNBhouder, met deze 'groene' maten (gerekend tot 3.5 cm achter het brandpunt):

 

1558345711_TriaxTD115TopstringenBottomstringSchermafdrukOkt2019.png.6233182f6fce340fddd8b1e1465d3766.png

 

Dus: topstring tot het midden-voorkant van de LNBhouder ongeveer 113.7 cm,

en bottomstring tot het midden-voorkant van de LNBhouder ongeveer 64.9 cm.

Dat was goed bruikbaar voor het meten/uitproberen.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-3-2019 om 21:02 zei ceesv:

Daarna richt ik de schotel reflector op maximaal rf niveau op de spectrum analyser functie, en de marker op een transponder gezet.

image.png

 

Vervolgens gaan we de LNB optimaliseren in het brandpunt door een transponder te detecteren en de optimale S/N en BER te realiseren.

Ook de skew kan hiermee geoptimaliseerd worden.

 

Ter aanvulling, dit waren nog satelliet meters zonder MER meting. Tegenwoordig is een zo hoog mogelijk MER (modulation error rate) meting belangrijker. Dan is de schotel en lnb optimaal uitgericht. Zelfs Xsarius heeft een satelliet meter in hun assortiment die MER meting kan doen.

 

Hier een youtube filmpje in het Spaans voor een duidelijk uitleg.

 

 

  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...