Ga naar inhoud


Defect horizontale bij LNB Twin


mebo870

Aanbevolen berichten

Als bij een lnb twin de horizontale het niet meer doet, kan dat betrekking hebben op beide uitgangen?

Bij toeval door een zenderlijst te maken, opgemerkt dat BVN het niet deed.

Hot Bird 13E | 10815.00 | H | DVB-S | QPSK | 27500 | 5/6

Een testje gedaan, blijkt dat geen enkele Horizontale transponders op de hotbird het doet (tuner A en 'B' )op de andere satellieten geen probleem.

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je zult het misschien grappig vinden maar ik heb een min of meer vergelijkbare situatie met mijn lineaire C-Band OMT. Werkt op alle satellieten van 75 Oost tot 65 West goed, alleen wil hij op 58 West ALS ENIGE SAT POSITIE (!) maar heel erg moeilijk naar horizontaal omschakelen. Je moet meestal een paar minuutjes wachten voordat dat gebeurt.  Logische gedachte zou zijn Dat de switch die tussen de H en de V LNB schakelt net een tikkeltje te weinig van de benodigde 18V krijgt die hij nodig heeft, maar het absurde is dat dat uitsluitend op 58 West gebeurt en op geen enkele andere lineaire positie. Misschien dat ik er de komende zomer maar een DiSEqC schakelaar van maak maar het is en blijft een voor mij totaal onverklaarbaar fenomeen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden zei T90user:

maar het is en blijft een voor mij totaal onverklaarbaar fenomeen.

Of er word vanaf de satelliet met een afwijkende skew uitgezonden. Gebeurde volgens mij ook destijds ook met TV8 Mont Blanc op 5 west in de Ku band.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Langzaam schakelen" ken ik niet als fenomeen.

Als dat zo is, en je een tap op de leiding plaatst, blijft op de tap dan echt het oude signaal te krijgen? Totdat het "langzame schakelen" eindelijk gebeurt?

 

Wat je beschrijft doet mij eerder denken aan mogelijk een 'langzame lock". Die had ik vroeger ook wel eens met een LNB waarvan de LOF verschoven was. Zou dat het ook kunnen zijn?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei a33:

"Langzaam schakelen" ken ik niet als fenomeen.

Als dat zo is, en je een tap op de leiding plaatst, blijft op de tap dan echt het oude signaal te krijgen? Totdat het "langzame schakelen" eindelijk gebeurt?

 

Wat je beschrijft doet mij eerder denken aan mogelijk een 'langzame lock". Die had ik vroeger ook wel eens met een LNB waarvan de LOF verschoven was. Zou dat het ook kunnen zijn?

 

Groet,

A33

 

Op zich herken ik wat je zegt, maar feit is dat dit op ALLE horizontaal gepolariseerde transponders van 58 West gebeurt en op geen enkele verticale van dezelfde satelliet. En zoals ik al zei, ook op geen enkele andere C-Band satelliet, H of V. Desalniettemin zal ik het eens uitproberen door een tweede ontvanger parallel te schakelen (normaliter zou ik de uitgang van de sat ontvanger gebruiken om er een tweede aan te hangen maar helaas beschikt de Edision niet over zoiets dus dat maakt het even wat lastiger. Ik meld me nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, raar verschijnsel.

En als je van de ene naar de andere horizontale zender/transponder zapt, gaat het dan ook langzaam, of gaat dat normaal?

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het "wachtstadium" krijg ik op geen enkele horizontale transponder signaal, als hij eenmaal "over de brug" is dan gaat dat net zo snel als bij andere zenders, zowel horizontaal als verticaal. Op verticaal hoef ik nooit ook maar één seconde langer te wachten dan op andere sats en polarities.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik kan 2 dingen bedenken die dit zouden kunnen verklaren.

 

De kabel naar de schotel heeft een bepaalde buiging in deze positie waarbij een kabelbreuk optreedt.

 

Vocht in de lnb wat bij een bepaalde stand problemen in de LNB geeft.

 

Wie weet helpt het je verder.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor het meedenken Cees, maar eerlijk gezegd acht ik die kans uitgesloten. Het toeval wil dat ik mijn hele bekabeling enkele maanden geleden door hoogwaardige Hirschmann Koka 9 Eca kabel met bijbehorende aangeclampte F-stekers heb vervangen. Verder is er bij een schotel van 3 meter diameter geen wezenlijk draaipunt, de kabel gaat door een van de holle buizen die van de feedhorn naar de rand van de schotel leiden en dan met een redelijke lus achterlangs en dan weer met een voldoende royale lus bij de paal naar beneden die echt elke draaispanning uitsluit. Er staat nergens spanning op deze nieuwe kabel. Ik heb nog even geen tijd gehad om met behulp van een tweede ontvanger het signaal door te lussen om te zien of ik tijdens het wachten op verticaal het horizontale signaal blijf doorkrijgen maar ik vermoed van wel omdat er 0 sekonden wachttijd is als ik van bijvoorbeeld Deutsche Welle terug naar Noord Korea terugschakel.

 

Opmerkelijk is wel dat het wat heen en weer schakelen tussen horizontaal gepolariseerde zenders de wachttijd enorm verkort. Soms gaat het dan slechts om 5 tot 10 sekonden. Schakel je gewoon van een verticaal naar een horizontaal gepolariseerde zender zonder dat je verder iets doet dan kan dat vooral de eerste keer wel enkele minuten duren. Maar als je eenmaal beeld op een horizontale zender hebt gehad dan gaat het schakelen steeds sneller tot er uiteindelijk direct geschakeld wordt. Maar gek genoeg is dat bij geen enkele andere satelliet op de hele boog van 65 West naar 75 Oost het geval. Dat maakt het allemaal zo ongelofelijk onwaarschijnlijk. Maar ik heb nog een DiSEqC 1.0 switch van Spaun in mijn shack liggen en vermoed dat dat wel eens de oplossing zou kunnen vormen.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Cees,

 

Excuses voor de vertraging, deels ook veroorzaakt door het feit dat ik die grote 3 meter antenne niet zomaar zuidwest wil draaien als er teveel wid uit die richting komt. Intussen heb ik een andere ontvanger die wel een signaal-uitgang heeft geïnstalleerd en is de situatie duidelijker.

1. Met die ontvanger is er weliswaar ook een wat langere wachttijd als ik van V naar H ga maar veel minder lang dan bij gebruik van mijn Edision Primo IP S2.

2. Als ik via de uitgang van die ontvanger het signaal doorverbind naar de Edision dan zie ik iets nogal merkwaardigs gebeuren. Zodra ik met de hoofdontvanger naar een verticaal gepolariseerde zender ga dan bevriest het horizontale beeld op de Edision hetgeen zou betekenen dat de schakelaar werkt en dus naar de verticaal opgestelde LNB kijkt. Maar dan gebeurt er iets vreemds, enkele seconden voor ik met de hoofdontvanger beeld op de verticale zender krijgt komt de horizontale via de Edision nog even tot leven!!!  Beeld en geluid. Uiteraard houdt dat meteen op als de verticale zender via de hoofdontvanger zichtbaar wordt.

 

Ik loop toch al aardig wat jaartjes mee, maar zoiets geks heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Je zou zeggen dat dat nooit alleen op één sat positie zou kunnen plaatsvinden, en het is ook onvoorstelbaar dat de switch nog even terug gaat naar H voordat het definitief op V gaat staan. Een ook maar enigszins klinkende verklaring kan ik niet bedenken. Het feit dat er toch wel een merkbaar verschil in schakelsnelheid is tussen beide ontvangers doet denken aan een iets te krappe 18V op de Edision maar dat zou dan voor elke sat moeten gelden. En als het aan de switch ligt (dat die misschien een iets hoger dan gemiddeld voltage nodig heeft?) dan zou dat ook voor elke sat positie moeten gelden.

 

Ik denk dat ik er het best aan doe om een van mijn Spaun 1.0 switches in de schotel te monteren in de hoop dat dat deze puzzel oplost. Maar goed, het is niet super-belangrijk, meer eigenaardig. Want ongeacht welke ontvanger ik gebruik, met enig geduld kan ik ook zo alle horizontale en verticale zenders ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, meten is weten, je zou via een f- T-stekker een ouderwetse voltmeter op de kabel kunnen aansluiten en kijken wat de spanning op de kabel doet rond die positie.

Wie weet zie je een dip in de spanning.

 

Een andere verklaring heb ik niet.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-3-2019 om 23:23 zei ceesv:

Tja, meten is weten, je zou via een f- T-stekker een ouderwetse voltmeter op de kabel kunnen aansluiten en kijken wat de spanning op de kabel doet rond die positie.

Wie weet zie je een dip in de spanning.

 

Een andere verklaring heb ik niet.

 

 

Ben ik helemaal met je eens Cees, maar je zult begrijpen dat bij een dermate forse antenne gecobineerd met mijn leeftijd het erbij klimmen niet echt een optie is. Bovendien gaat het om de halve minuut of zo van het schakelen dus zou ik dan ook nog apparatuur naar het dak moeten hijsen om tijdens dat schakelen te kunnen gaan meten. Misschien een leuk theoretisch onderzoek maar ik gok het er voorlopig maar even op dat dat idee van een DiSEqC 1.0 switch in plaats van een 14/18V switch het probleem op zijn eenvoudigst oplost. En zo niet, dan wacht ik even een minuutje voor ik de horizontale zenders kan zien, hou ouder je wordt hoe sneller de tijd (dus ook de wachttijd) lijkt te gaan! 💤

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...