Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei luisteraar:

staat op zichtafstand op kerkrade heerlen staat op een hoge heuvel met hoge mast

maar 30db digitaal kanaal demping is ook niet weinig.

Dit probleem is ook eerst boven water gekomen toen ze van dvb-t naar t2 gingen daarom

denk ik aan de nieuwe hardware.

Even een leuke verrassing bij scannen opeens zenders uit Luik er bij

 

 

Er zijn zelfs twee behoorlijke masten daar; Aachen en Aachen Stolberg. Daarbij heeft Aachen toch nog de helft van het vermogen van Stolberg. Onderin bij Vaals zal die er wel inknallen. Misschien is het probleem ook niet een nabuurkanaal ligging maar gewoon totale UHF belasting ten opzichte van de Heerlen zenders? Gissen maar het is mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites


19 uur geleden zei Zunigkyk:

Ter aanvulling: vanaf 10.45 begon het hier weer fors te regenen.

Toen de bui begon was er storing, nu de bui stabiel is veel minder..., alsof vooral verandering van weer de zaak in de war brengt.

De ontvangststerkte tijdens de bui is teruggevallen van ~90% naar ~60%. Als de bui "stabiel" is is er weinig storing.

Nu (11.55) de bui ophoudt komt er even weer meer storing, terwijl de ontvangststerkte toch oploopt naar ~70%.

Van 12.00-12.10 uur is er voortdurend zwakke regen, geen storing en zie ik ontvangststerktes  tussen 58% en 70%.

 

Ik zeur nog even door...

Gister(=woensdag)avond na 23.00 uur was het in Tilburg centrum bar en boos met de storingen. Dit had niets meer met regen te maken, de lucht was schoon!

Ik dacht dat een koekwous met een lompe stoorzender aan de gang was. Van een trucker? Een goedkope microfoonartiest in het nabijgelegen bejaardenhuis of MFA?

Maar... ook vanmorgenvroeg (vanaf 6.30 uur )zijn die storingen er nog. De "artiest" zou toch al lang naar huis moeten zijn!

 

Zojuist hoor ik op het nieuws over een bijzonder weerfenomeen: https://nos.nl/artikel/2288813-lichtende-nachtwolken-verlichten-de-nederlandse-lucht.html

Het speelde hier zeker: bij het bericht staat zelfs nog een foto van een Tilburger.

Lichtgevende wolken zouden komen door stof en ijsdeeltjes beschenen door de zon. De atmosfeer schijnt nu bijzonder koud te zijn, vandaar die ijskristallen.

Wellicht worden de radiogolven er ook zwaar door beïnvloed. Zeker is dat mijn TVontvangst nog nooit zo erg van slag is geweest.

 

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Op 7 km van de zender zal dat geen storingen opleveren.

Misschien staat je antenne te dicht bij een storingsbron, of is er een bandfilter nodig.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden zei ceesv:

Op 7 km van de zender zal dat geen storingen opleveren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Troposfeer

Als er zoveel van die ijskristallen er zijn hangen ze soms (juist nu?) minder dan 7 km boven de zender.

 

1 uur geleden zei ceesv:

Misschien staat je antenne te dicht bij een storingsbron, of is er een bandfilter nodig. 

Of misschien ook niet? Je kijkt koffiedik.

(Dat had ik allemaal al onderzocht, en lijkt steeds minder waarschijnlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je zit ongunstig in verband met het gehele huizenblok tussen je antenne en de zender.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@luisteraar

Ik denk zeker aan reflecties, namelijk die tegen de ijskristallen.

 

@ceesv

Ik vind het wel héél toevallig dat tegelijk met dit weerfenomeen mijn ontvangst opvallend meer storingen vertoont.

Het huizenblok tussen mij en de zender was er altijd al, en soms zie ik ook dagenlang geen enkele storing.

Dat de storing opvallend vaker en heftiger is constateer ik sinds gisteren en ook nu. Logisch toch dat ik verband zoek met het weerfenomeen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat fenomeen speelt geen rol op een zo korte afstand.

Maar met enige ervaring met ontvangst op alle frequenties kan ik wel stellen dat de antenne een van de belangrijkste onderdelen van een zend en ontvangst installatie is.

Je moet voor je ontvangst door een heel huizenblok, een vonkende thermostaat is voldoende voor storing.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden zei ceesv:

Dat fenomeen speelt geen rol op een zo korte afstand.

De afstand is niet zo belangrijk maar de vertragingen van signalen.

Bij een reflectie vlak op 2km heeft het gereflecteerd signaal een langer

traject van 4 km tov directe ontvangst

Lichtsnelheid is ong 300000000 m/s

een langere weg van 4 km geeft een vertraging van 0,000013 seconde

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem van vertraging verschillen tussen pakketjes in het DVB-T2 kanaal is volledig opgelost met OFDM:

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Orthogonal_frequency_division_multiplexing

 

Door de bitstroom binnen een kanaal van 8 MHz over duizenden draaggolven te verdelen wordt de bitrate per draaggolf zo laag dat looptijd verschillen tot meer dan 100 kilometer kunnen worden weggewerkt. Een reflectie komt binnen ruim voordat een nieuw symbool wordt uitgezonden. Dit is eveneens het principe van het SFN waarmee meerdere zenders op hetzelfde kanaal uitzenden met exact hetzelfde RF signaal en modulatie.

 

Het kan wel zijn dat door reflecties stukjes van het 8 MHz brede kanaal in dips vallen. Dat wordt met de FEC opgevangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend met lichte tropo condities een bijzondere foto kunnen maken. Op een afstand van ca. 165 kilometer de TV West multiplex op kanaal 52.

In beeld een duidelijk SFN meerweg ontvangst patroon zichtbaar!

 

Het verschil tussen de toppen en dalen is ongeveer een halve division dus 5 dB. Er kan slechts een klein verschil zijn in weglengte verschil met zo'n duidelijk patroon en het signaal niveau verschil is (vanwege die 5 dB) ook erg klein.

SFN West K52.jpg

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei OFDM:

Het probleem van vertraging verschillen tussen pakketjes in het DVB-T2 kanaal is volledig opgelost met OFDM:

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Orthogonal_frequency_division_multiplexing

 

Door de bitstroom binnen een kanaal van 8 MHz over duizenden draaggolven te verdelen wordt de bitrate per draaggolf zo laag dat looptijd verschillen tot meer dan 100 kilometer kunnen worden weggewerkt. Een reflectie komt binnen ruim voordat een nieuw symbool wordt uitgezonden. Dit is eveneens het principe van het SFN waarmee meerdere zenders op hetzelfde kanaal uitzenden met exact hetzelfde RF signaal en modulatie.

 

Het kan wel zijn dat door reflecties stukjes van het 8 MHz brede kanaal in dips vallen. Dat wordt met de FEC opgevangen.

Ik heb ondertussen aandachtig de bijdrage van WAAE op het KPNforum gelezen. Hij heeft het ook over SFN. Ik moest even zoeken wat dat is, ik denk: Single Frequency Network.

Wat ik me afvraag: probeert men nu steeds de sterkste zender op dezelfde frequentie er uit te pikken, of helpen meerdere zenders elkaar om een sterker signaal te maken?

Ik worstel daar een beetje mee: 2 gelijke signalen kunnen elkaar toch uitdoven afhankelijk van de locatie waar je ontvangt? Een halve golflengte verplaatsing is dan het verschil tussen alles of niets; zelfs een wuivende boom gooit dan al roet in het eten als jij gewoon stil zit.

 

Op mijn locatie zie ik Loonopzand noordelijk en Breda westelijk op 4x zo grote afstand. Maar ik heb bijna optimaal vrij zicht op Breda, terwijl Loonopzand door een hele rij huizen moet.

Beide hebben digitenne-SRT op kanaal 33, er is dus puur sprake van een SFN. En niet alleen met Breda, maar ook met andere zenders verder weg.

 

Om een SFN goed te laten werken moet alles "op de milimeter kloppen". De zenders moeten precies op tijd en afstand codering meekrijgen (volgens KPN forumlid DVB-T combiner).

Nu men nog steeds in andere regios bezig is kanalen te verzetten is mijn ontvangst sinds eergisteren compleet van slag. Er is echter niets gewijzigd aan "mijn" zender Loonopzand.

Mag ik aannnemen dat de SFN-parameters voor samenhang nog optimaal ingesteld moeten worden of is dat al gebeurd? (Dan ben ik over het resultaat niet tevreden)

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Zunigkyk:

Ik heb ondertussen aandachtig de bijdrage van WAAE op het KPNforum gelezen. Hij heeft het ook over SFN. Ik moest even zoeken wat dat is, ik denk: Single Frequency Network.

Wat ik me afvraag: probeert men nu steeds de sterkste zender op dezelfde frequentie er uit te pikken, of helpen meerdere zenders elkaar om een sterker signaal te maken?

Ik worstel daar een beetje mee: 2 gelijke signalen kunnen elkaar toch uitdoven afhankelijk van de locatie waar je ontvangt? Een halve golflengte verplaatsing is dan het verschil tussen alles of niets; zelfs een wuivende boom gooit dan al roet in het eten als jij gewoon stil zit.

 

Op mijn locatie zie ik Loonopzand noordelijk en Breda westelijk op 4x zo grote afstand. Maar ik heb bijna optimaal vrij zicht op Breda, terwijl Loonopzand door een hele rij huizen moet.

Beide hebben digitenne-SRT op kanaal 33, er is dus puur sprake van een SFN. En niet alleen met Breda, maar ook met andere zenders verder weg.

 

Om een SFN goed te laten werken moet alles "op de milimeter kloppen". De zenders moeten precies op tijd en afstand codering meekrijgen (volgens KPN forumlid DVB-T combiner).

Nu men nog steeds in andere regios bezig is kanalen te verzetten is mijn ontvangst sinds eergisteren compleet van slag. Er is echter niets gewijzigd aan "mijn" zender Loonopzand.

Mag ik aannnemen dat de SFN-parameters voor samenhang nog optimaal ingesteld moeten worden of is dat al gebeurd? (Dan ben ik over het resultaat niet tevreden)

Je afkorting SFN klopt. Een heel cluster van zenders werkt op dezelfde frequentie. Dit wordt bereikt door de carrier frequenties allemaal te locken aan GPS.

In een SFN lijkt er geen "natuurkundig" verschil tussen een reflectie via een gebouw of een signaal vanaf een andere zender.

 

Ja het was ooit bedacht dat met deze techniek de kans bestaat dat bij toepassing van meerdere zendlocaties meer/ alle hoeken en gaten worden bereikt. Men noemde dit (SFN) network gain. En ja het is mogelijk dat signalen elkaar uitdoven zoals je op mijn spectrum beeld ziet. De impact hiervan is echter beperkt want om volledig uitdoven te bereiken dienen de twee zenders exact even sterk binnen te komen. Dat is in mijn beeld net niet. Op dat moment zal het patroon smalle dips naar beneden laten zien maar bredere toppen, paraboolvormig. Dat betekent dat veel meer dan de helft van de draaggolven nog draait en dat wordt door de geavanceerde error correctie opgevangen.

 

Het is wel zo dat deze meerweg vervormingen degradatie op kunnen leveren in gevoeligheid op het moment dat het hele signaal al aan de krappe kant is. Als de dips ook nog in de ruis zakken valt er uiteraard meer uit dan alleen op grond van de reflecties te verwachten is.

 

Bij SFN parameters denk ik aan met opzet aangebrachte verschillen in looptijd tussen de modulatie naar de zender toe. De draaggolf frequentie is namelijk sowieso vast en gelocked. Met deze looptijd verschillen kan gespeeld worden met het gebied waar de SFN voorwaarde wordt vervuld waarbij de ontvanger geen last heeft van deze verschillen.

 

Ik weet niet of dat bij DVB-T2 wordt ingezet omdat een T2 SFN heel groot kan worden ten opzichte van de 64 kilometer die DVB-T aankon.

Het lijkt mij niet te verwachten dat er nog gesleuteld gaat worden aan jouw SFN maar ik heb daar geen info over.

 

 

 

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden zei Zunigkyk:

Dan ben ik over het resultaat niet tevreden

Ik denk dat jouw verschil tussen de werking van T en T2 ook valt onder het hoofdstuk verzwaarde eisen ten gevolge van de opschaling naar 256qam.

Je zult je ontvanger iets minder moeten belasten met de moeilijke ontvangst omstandigheden en iets aan de antenne kant verbeteren..

 

Denk ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...