Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

Op sociale media en internetforums melden gebruikers van Digitenne hun ongenoegen over de ontvangst van digitale ethertelevisie na de omzetting en dat is niet verwonderlijk.
Het moet uit de lengte of uit de breedte komen. Als je een grotere compressietechniek gaat toepassen terwijl het uitzendvermogen niet omhoog gaat, heb je een zwakkere ontvangst. Dat hebben satellietgebruikers ook gemerkt toen een aantal jaren geleden werd overgeschakeld van DVB-S - QPSK naar DVB-S2 - 8PSK. Om dezelfde ontvangstkwaliteit te blijven houden, was een grotere schotel nodig. Dat was toen vooral te merken in bijv. Spanje en Portugal, dus aan de rand van de footprint. Hetzelfde geldt nu ook bij Digitenne. Aan de rand van de uitzendgebieden kan het signaal slecht(er) worden. Een betere antenne is dan de oplossing bijv. buiten en niet meer binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Natuurlijk zal het nieuwe DVB-T2 signaal wat aanpassingen vereisen, een aantal frequenties worden/zijn veranderd naar frequenties die ook al in gebruik zijn. De meeste zullen genoeg hebben aan hun binnen antenne opnieuw positioneren.  Andere hebben een kleine buiten antenne nodig.

 

Maar het is allemaal zwaar overdreven, er zijn nog steeds even veel opstel punten in gebruik ondanks wat totaaltv schrijft. En het aantal klachten op internet lijkt  ook mee te vallen.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga morgenochtend een nieuwe DVB-T2 ontvanger aansluiten op een plek waar de oude ontvangstnorm al net aan was, bij slecht weer stond er vaak op die tv de tekst: géén signaal of was het beeld een kleurrijke mozaiek. Ik zal eens zien hoe de ontvangst nu is met DVB=T2 op dezelfde plek.

 

Ik heb voor 20 euro een -free to air - ontvanger gekocht, voldoet prima, kan gewoon 5 volt voeding aanzetten voor de Funke binnenantenne, alleen keuze uit duits of engels menu, maar wat maakt dat uit, je kan er zelfs mee opnemen.

20190315_155745.jpg

20190315_151833.jpg

Samsung Q75BA 65 TV / Quantis CI 1.3 voor Ziggo / Chromecast met Google tv HD  voor Telenet TV, VTM GO, VRT Max, NL Ziet en Prime / Samsung 40KU6470; Quantis CI 1.3 voor Ziggo en Chromecast Ultra / JBL Bar 5.1  / 2x JBL Link Music / Harman Kardon Citation 200 / Google Nest Hub v2 / Lenovo smart clock v2  / Philips HUE verlichting / Samsung Galaxy A52s 5G / Samsung Galaxy Tab A8 2022 /  Xiaomi mi band 7 / Tweak glasvezel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn zeker wel wat klachten van KPN-klanten. Dat is een gevolg van de nieuwe DVB-T2 techniek. Deze techniek lever een wat kritischer ontvangst op.

 

Maar het is dan wel zo eerlijk om erbij te vermelden dat KPN die klanten dan gratis een Funke V-5 buitenantenne verstrekt. Met zo'n antenne wordt de ontvangst veel beter dan met oudere types antennes. En helemaal ten opzichte van een binnenantenne. Zelf heb ik mijn antenne ook vervangen. Sinds die tijd geen problemen meer. De recente frequentiewissel hier in de provincie heeft de ontvangst trouwens verder verbeterd. 

 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet direct zo dat meer bitrate meer signaal ruisverhouding nodig heeft. DVB-T2 komt duidelijk dichterbij de ideale Shannon limit dan DVB-T. Ik splits even de problemen met het inmiddels verlaten kanaal 60 af van de discussie omdat deze niets te maken hebben met de omzetting naar DVB-T2.

 

De meest in het oog springende verandering is dat (in ieder geval) de publieke omroep mux van 64qam naar 256qam is omgezet met gelijkblijvende FEC van 1/2. Dat is een heel grote stap die gevolgen heeft voor benodigde signaal ruis verhouding. Welke impact dat exact heeft op de benodigde signaal ruisverhouding blijkt nog best lastig te achterhalen uit diverse Internet bronnen.

 

Op pagina 3 grafiek 6 staat een heldere vergelijking  https://svpbm.com/wp-content/uploads/2018/09/DVBT2_Performance_comparison_.pdf

 

De blauwe curve voor DVB-T2 begint net boven een C/N van 15 dB voor een FEC van 1/2 terwijl DVB-T (groene curve) met 1/2 slechts 13 dB nodig heeft. Nu zijn dit zogenaamde gaussian noise profielen, oftewel een ideale ontvangst zonder reflecties met alleen ruis. De praktijk is natuurlijk anders en daarbij gelden andere modellen met hogere benodigde C/N waarden. Uit diezelfde grafiek blijkt dat 64qam met een FEC van 2/3 evenveel netto bitrate (ca. 30) levert als de huidig gekozen instelling. Echter wel met bijna 2 dB minder benodigde C/N. Puur kijkend naar de grafiek zou dat een betere instelling zijn geweest maar daarbij heb ik niet gekeken naar de andere ontvangst profielen.

 

Op deze site staat nog veel meer en dan wordt het puzzelen: https://www.itu.int/dms_pub/itu-r/opb/rep/R-REP-BT.2254-1-2014-PDF-E.pdf

 

Terug naar de praktijk: Ik heb thuis vergeleken op TV Gelderland van Apeldoorn, ca. 60 kilometer met een antenne onder het dak. Het signaal komt mooi vlak binnen maar wel heel zwakke ontvangst van andere masten op kanaal 42. Zowel voor- als na de omzetting naar T2 kan ik meer dan 3dB maar geen 6dB dempen tussen de antenne en voorversterker, dus 4 of 5 dB. Er lijkt weinig te zijn veranderd. Uiteraard is wel de ontvanger veranderd en uit oudere testjes met DVB-T onvangers bleek een verschil van 1 dB tussen twee ontvangers mogelijk te zijn. Dan praat ik niet over een verschil in gevoeligheid zonder versterker maar voldoende versterkt signaal zodat de eigen ruis van de ontvanger geen rol meer speelt.

 

 

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het testje met kanaal 42 van Apeldoorn nog een keer herhaald met spectrum analyser erbij. Het draait stabiel als ik 3 dB demp en dan zie ik het kanaal spectraal al 17 dB boven de ruis. Dat is < 2 dB meer dan de 15 dB die ik voorheen nodig had. Als ik 5 dB demp werkt het helemaal niet, voorheen wel. Maar goed, ook een andere ontvanger en ik zie ook gerommel onderin het spectrum rond kanaal 42 waarvan ik niet weet hoeveel dat meetelt.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen de nieuwe Thomson DVB-T2 aangesloten.

Na wat gedraai met de antenne, verscheen er plotseling 90% signaalsterkte op het scherm.

Dus; - niks meer aan doen dan!-

 

En ja, ik weet het, het ziet er niet uit, dat ontvangertje en die antenne boven op die tv, maar het is maar voor een ruimte op een sportschool, dus dat geeft niks.

Als er maar iets op te zien is, het geluid staat altijd al op mute. Door de week staat NPO 1 met teletekst ondertiteling op en in het weekend Omroep Brabant.

 

Dus ik merk niks van slechtere ontvangst met het nieuwe signaal.

20190317_092418.jpg

Samsung Q75BA 65 TV / Quantis CI 1.3 voor Ziggo / Chromecast met Google tv HD  voor Telenet TV, VTM GO, VRT Max, NL Ziet en Prime / Samsung 40KU6470; Quantis CI 1.3 voor Ziggo en Chromecast Ultra / JBL Bar 5.1  / 2x JBL Link Music / Harman Kardon Citation 200 / Google Nest Hub v2 / Lenovo smart clock v2  / Philips HUE verlichting / Samsung Galaxy A52s 5G / Samsung Galaxy Tab A8 2022 /  Xiaomi mi band 7 / Tweak glasvezel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nu dan even beeld op L1 .........

 

Ik heb zelf de ervaring dat die antenne Funke V5 behoorlijk richting-gevoelig is.   

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net een testje gedaan met een Duits DVB-T2 signaal en hoeveel signaal/ ruis verhouding nodig is voor foutvrij beeld. Het ging om kanaal 32 van Münster.

 

Dat loopt dus al vanaf ruim 10 dB. Dat is bijna 3 dB beter dan in de DVB-T tijd maar ook bijna 6 dB beter dan DVB-T2 in Nederland. Het Duitse signaal werkt met dus al met 4x lager signaalvermogen. Daarvoor krijgen ze net iets meer dan de helft aan bitrate, ca. 18 Mbit/s maar wel 5 HD zenders in het kanaal. Het komt wel overeen met de groene curve in het genoemde document.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik zit nu ook in het ontvangst gebied van kpn dvb-t2.

Toen het nog dvb-t was had ik matig beeld af en toe uitvallen op binnen antenne.

Ik ging er al van uit dat het met de binnen antenne afgelopen zou zijn bij dvb-t2

Wat blijkt nu heb ontvangst in dvb-t2 met de zelfde binnen antenne heb zelfs de

indruk dat het sporatisch uitvallen minder tot zelfs nu weg is !

Kan komen doordat ze een lage fec gebruiken

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem dan even aan dat jij in Limburg woont. Later dit jaar (datum nog onbekend) volgt er nog een frequentiewissel van de zenders die nu via kanaal 51 en kanaal 54 uitzenden. Die gaan dan naar lagere kanaalnummers. Je zal merken dat de ontvangst daarmee verder verbeterd. 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...