Ga naar inhoud


Beste schotel


bellejt

Aanbevolen berichten


11 uur geleden zei erwinnaar:

Heb hem destijds in Wesel gekocht bij een satellietzaak. Was een leuk ritje trouwens want was haast onder de zendmast van Wesel die vroeger voor veel vermaak zorgde met de ouderwetse analoge ontvangst (ik meen kanaal 51 RTL Plus) enz. enz. 

OFF-Topic: Da' was destijds RTL K52 (200 kW) Wesel

 

ON-topic: Gibertini , goeie schotel , zondermeer !! :)

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog ff inpîkken met een extra vraagje over lnb's.Welke is nou eigenlijk de beste op de aangeraden gibertini schotel 100 cm of zijn er nog betere ?

 

Inverto Quad Black Premium IDLB-QUDL40 0,2 dB

Inverto Quad universal Premium LNB IDLP-QDL410-PREMU-OPN

 

Ook mss welke kabel tussen de switch en de LNB of is dit niet zo kritisch ?

 

Wil deze keer alles degelijk en van het beste uitvoeren en mag wel wat kosten.

 

 

 

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

vandaag de gibertini mogen ontvangen via UPS vanuit duitsland.Goed verpakt en wat een verschil met de triax. Talrijke keren zwaarder  en die arm zal niet bewegen of extra geschoord moeten worden. Ook de quatro lnb's erbij genomen van inverto met PLL.Grote dingen en ze zullen wel passen naast elkaar.ook goede kabel gekocht (zwarte Hirschman koka 799)

Extra vraagje : is er verschil tussen de mount en afstanden op deze gibertini tov die voor triax ? Weet dat ze anders zullen staan dan op de 88 cm.Mss kan sprietje de juiste afstanden geven en hoogtes want die rail is anders dan die van triax.

 

Alvast bedankt

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste bellejt

 

Ik ben blij dat je over de degelijkheid van de Gibertini niet te klagen hebt. Sommigen denken dat alleen Duitse schotelmerken degelijk zijn maar er zijn bekende Duitse schotelmerken die hun schotels laten maken door Gibertini in Italië.
Natuurlijk kan ik de afstelling van de schotel voor je uitrekenen. Ik moet dan gegevens gaan herleiden naar de afwijkende f/D-verhouding van Gibertini en de schoteldiameter. Beter is als je voor mij de afstand X op meet van het midden van de lnb-klem tot aan de schotel op 40% van de hoogte gemeten, zie bijlage.
Verder moet ik ook de plaats (coördinaten) van de schotel weten tot op 2 cijfers achter de komma. Deze mag je me ook via een privé bericht sturen.
Het gaat dacht ik om de ontvangst van de Hotbird en Astra 1-2-3, klopt dat?

Welke lnb's heb je nu genomen, quad-lnb's of quattro-lnb's?

 

maat X die ik wil weten.PNG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

thx sprietje maar dan moet ik de schotel monteren en dat zal nog enkele weekjes op zich laten wachten (verlof) . Zal eens googelen of ik die afstand niet vind.

Als LNB's heb ik er 3 genomen    Inverto Quad universal Premium LNB IDLP-QDL410-PREMU-OPN .Vergis me altijd dat de quattro eigenlijk voor multi toepassing is ipv gewoon aanstuurbaar  met een disecq switch. Heb hier enkele triax schotels op overschot en ga de 13E op een aparte zetten  en de gibertini gebruiken voor de 3 astra's met 23.5E in het midden.

Zal mijn coordinaten via PM doorsturen.

 

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de 101 bij 94 effectieve schotelmaat klopt en de LNB-openingshoek is inderdaad 70 graden (volgens de specs), dan zijn de bijpassende topstring en bottomstring 102.5 en 65.5, en komt de effectieve brandpuntsafstand op 73.6 cm.

 

Sprietjes Maat-X wordt op 1.4 procentpunt lager gemeten in dit geval (want slechts 21 graden offset), is dus ietsje lager; en dan komt er nog 3.5 cm bij naar het midden van de LNB-klem.

Maat-X komt dan op 76.0 a 76.5, denk ik.

 

Hebben jullie hier wat aan? ;)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Technisat satman , heel stevige schotel , heb er reeds enkele geplaatst nooit problemen gehad 

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

THX. Heb bij gibertini zelf ook wat info gevonden op hun website : http://www.gibertini.it/index.php/de/antennas-de/se-series-de

 

Volgens berekening op mijn lat en long zou de schotel moeten ingesteld op 28,56 graden.Denk dat de triax ook nu staat op 29 graden.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

THX. Heb bij gibertini zelf ook wat info gevonden op hun website : http://www.gibertini.it/index.php/de/antennas-de/se-series-de

 

Volgens berekening op mijn lat en long zou de schotel moeten ingesteld op 28,56 graden.Denk dat de triax ook nu staat op 29 graden.

 

Wat mij wel opvalt is dat de houders van de LNB's op de multirail niet in hoogte verstelbaar zijn.Enige manier is dan volgens mij de rail schuin zetten.Zal mss geen probleem zijn want op mijn huidige triax staat die 11 graden schuin.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lnb's moeten voor je locatie precies 15 graden schuin staan.
Ik denk dat dat toch een probleem gaat worden als de lnb-houders niet in hoogte verstelbaar zijn. Alleen de slobgaten wat verder uitvijlen gaat niet helpen want de boutkoppen komen dan tegen de richel die op de rail zit. Wat je wel kunt doen is een aantal sluitringen onder de boutkop plaatsen. Noemen jullie die in België niet rondellen? Je moet wel een stuk van de sluitring weg halen, met een vijl of plaatschaar, zie bijlage.
De boutkop komt dan hoger en minder snel tegen de richel aan.

Lijkt het je niet verstandig dat ik de afstanden uit reken als jij de maat X precies kunt opgeven? Dan heb je de afstand van de lnb's 100% goed.

De elevatie van de schotel moet op 28,8 graden afgesteld worden.

 

sluitring afzagen.jpg

gibertini--.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

sprietje bedoel je dat de rail 15 graden schuin moet staan ? Dat van die rondellen ga ik ook bekijken. in geval van problemen ga ik mss op zoek naar verstelbare LNB houders.

 

Zal in het WE een skijken of ik gewoon de arm en een lnb houder kan monteren m die maat X te meten.

 

Het rod emeetje op delnb houder us dat de maat voor schuinte ?

 

PS : is er zo een verschil van 4 graden in schuinte van de rail tov een triax ?

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de lnb-houders niet in hoogte verstelbaar zijn, moet de rail inderdaad 15 graden schuin staan en ik denk dat zelfs met de afgevijlde sluitringen (rondellen) dat niet lukt.

Het verschil in schuinte komt omdat je nu alleen de Astra 1-2-3 wilt ontvangen, voorheen de Hotbird en Astra 1-2-3.

 

hoek van 15 graden.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

raar .13E zit uiterst rechts bekeken voor de schotel. Die stond rechts het laagste en dacht dat daardoor de hoek ook hetzelfde zou gebleven zijn omdat die niet meer gezien moest worden. Voor die hoek zal ik mss een tussenplaatje moeten maken om dat te bereiken.De rail moet dan van voor de schotel bekeken rechts (kant 19.2E) lager staan dan links (kant 28.5) en is inderdaad heel schuin

Zal dat morgen in huis eens bekijken met een waterpas op de rail.

Heb wel nog een 3 pikkel staan maar denk dat die moeite zal hebben om recht te blijven met een schotel van 10 kg :)

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schuinte van de rail wordt bepaald door de twee buitenste satellieten die je wilt ontvangen en het punt waar de schotel op uit gericht wordt, in jou geval de Astra 23,5. Verder moet de rail meer horizontaal staan als de schotel meer naar het zuiden gericht staat en schuiner gezet worden als de schotel meer naar het oosten (of westen) gericht staat. Omdat je de Hotbird niet meer op die schotel wilt ontvangen, moet de schotel dus meer naar het oosten gericht worden. Hierdoor moet de rail schuiner ingesteld worden.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...