Ga naar inhoud


Probleem om BVN te ontvangen op Hot Bird ipv Astra


S2019Sat

Aanbevolen berichten

Hallo ik ben op de camping in een stacaravan en probeer BVN (Free to Air) te ontvangen op een Oude Canal Digitaal set.

Mijn locatie Lat 52.133 Long 5.962 . Duo LNB met 1 kabel en 65 CM Schotel gericht op Astra 19.2 E Azimuth 163.41 Elev 29.1. Ontvanger SAB Titan Micro SE HD Digital. Zonder kaart.

Astra 19 2E 
LNB type     Universeel
TO Index     51)11671 H 22000
DiSEqC 1.0   2/4
DiSEqC 1.1   Uitschakelen
Positioneer  Uit
22K          Uit
0/12V         Aan
Polariteit   Auto
LNB Spanning Aan

Resultaat 
Signaal 90%
Quality 67%
Alle Astra FTA zenders zijn te ontvangen.

 

Omdat BVN verhuisd is naar de Hot Bird 

 

Probeer ik de schotel iets te verdraaien naar de Hot Bird, met settings zoals opgegeven door BVN. De richting van de Sateliet opgezocht met DishPointer en 2 apps op het mobieltje, Satelite Finder en Sat Finder.  Maar er komt totaal geen signaal binnen.

Hot Bird 13 Azimuth 177 Elev 30

LNB type     Universeel
TO Index     6)10815 H 27500
DiSEqC 1.0   2/4
DiSEqC 1.1   Uitschakelen
Positioneer  Uit
22K          Uit
0/12V         Aan
Polariteit   Auto
LNB Spanning Aan

Resultaat 
Signaal 0%
Quality 5%
Geen signaal, hoe ik de schotel ook draai, ook met alle mogelijke DiSEqC instellingen geen signaal.

Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe?

 

LNB 2.jpg

LNB 1.jpg

Hot Bird.jpg

Astra.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je doet het ook verkeerd. Je geeft dezelfde instelling voor zowel 13 als 19,2 graden. Als je een enkele LNB monteerd zal het eenvoudiger lukken

Als je de fastscan lijst van CD ingelezen hebt, zal het zeker moeten lukken.

En dan goed draaien totdat je signaal krijg.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste S2019Sat

 

Welkom op dit forum

 

Je schrijft dat je schotel gericht is op de Astra 19,2 maar ik zie aan de duo-lnb dat de kop van de Astra 23,5 in de klem zit en dat de kop van de Astra 19,2 er naast hangt.
Je schotel staat dus uitgericht op de Astra 23,5.
Ook zie ik dat de ontvanger is ingesteld met de Astra 19,2 op diseqc 2/4. Dat kan niet. Bij een duo-lnb is de Astra 19,2 altijd diseqc positie 1 en de Astra 23,5 diseqc-positie 2.
Je kijkt alleen naar de ongecodeerde zenders dus eigenlijk heeft het helemaal geen zin om een duo-lnb te gebruiken.
Zet de disecq-1.0 in je ontvanger uit. Je gebruikt dan alleen de kop van de Astra 19,2.
Wil je toch beide koppen gebruiken zet de Astra 19,2 dan op positie 1 en de Astra 23,5 op positie 2 met diseqc-1.0 ingeschakeld.
Als je de schotel uitricht op de Astra 19,2 met de kop die in de klem staat, dan moet je de schotel zoveel naar het zuiden verdraaien, dat de koppen zich 55mm verplaatsen.

 

Duo lnb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het 4,3° DUO LNB of 6°duo LNB (monoblock) ??

Zo te zien is het een 4,3° DUO LNB (monoblock)

Astra 19,2°E en Hotbird 13°E zitten 6,2° van mekaar

Astra 19,2°E en Astra 23,5°E zitten 4,3° van mekaar

 

De Hotbird kan wel , maar dan heb je geen Astra 19,2°E !!

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een kleine schotel heb je een grote openingshoek. Dus er is wel kans op (zwakkere) ontvangst van de astra....

Ik heb het andersom gedaan: astra/hotbird lnb op een 80 cm schotel voor 19,2 en 23,5 en dat werkt, dus waarom niet andersom? Gewoon proberen dus.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds wanneer zou een schotel van 60cm problemen geven met de ontvangst van de Astra 23,5. Bovendien heeft hij niets aan de Astra 23,5 als je geen abonnement van Canal Digitaal hebt. Een enkele lnb is dus voldoende. Bovendien als S2019Sat een aantal nederlandse zenders wil bekijken zonder abonnement, kan hij de schotel ook op de Eutelsat 9 oost richten. Daar zijn de nodige TV en radio-zenders zonder abonnement te bekijken, zie alle zenders in bijgevoegde lijst.

 

 

Joyne vrij te ontvangen.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verhaal dus niet goed gelezen/begrepen. Ik bedoelde dus om de schotel met de duo lnb naar de hotbird te draaien en dan ook de astra 1 te kunnen ontvangen. Is niet de optimale LNB hiervoor, maar ik denk wel dat het gaat werken. En dan kan je ook F1 kijken op de duitser......

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je een passend monoblock voor de Astra 19,2 en Hotbird op een Triax 64, dan moeten de koppen 55mm van elkaar staan. Daarvoor kun je gewoon een duo-lnb nemen voor een schotel van 80-85cm want daar staan de koppen precies op de juiste afstand. Bijv. een Smart Titanium TMS 43 Single LNB

 

Smart Titanium TMS 43 Single LNB Gold.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het scherm van 19E heb je nu dus signaal op 11671 H 22000. Dus het lijkt erop dat je met de kop boven de arm (diseqc 2/4) nu inderdaad 19E ontvangt.

 

Wil je met deze LNB (op diseqc 2/4) 13E ontvangen, moet je de schotel dus (van achter de schotel gezien) meer naar rechts draaien (ongeveer 8 graden), en de schotel moet iets hoger gericht worden (1 graad).

Ik zou eerst op 19E de hoogte verstellen, totdat je bijna geen signaalkwaliteit meer hebt. En pas dan naar rechts draaien. Dan zit je met de hoogte alvast redelijk goed.

 

Eventueel kan je aan de hand van de breedte van je schotel berekenen, hoeveel cm verschuiving naar voren/achteren aan de zijkanten van de schotel die 8 graden opleveren.

Of de richting met behulp van de zonmethode bepalen; als op het goede moment van de dag de zon schijnt.

Heb je vrij zicht op de satelliet?

 

Zo mogelijk zou ik trouwens 22k op AUTO schakelen, maar voor de ontvangst van BVN maakt dat verder niet uit.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mm,

single of duo-LNB maakt in principe niet uit.

 

Als de duo al tot problemen met satellietvinden zou leiden, zou dat moeten zijn omdat je receiver steeds een diseqc signaal blijft zenden omdat je nog geen lock hebt.

In dat geval kan je de andere kop (de eigenlijke 19E kop, met diseqc 1/4) boven de arm zetten; dat is de default waarde voor diseqc dus dan zou het helemaal geen probleem meer mogen opleveren.

Dan dus hetzelfde verhaal als boven, alleen met diseqc op 1/4.

De test is dan hetzelfde, als dat je met met een single LNB zou doen, maar gewoon uitgevoerd met de duo-LNB.

 

Anders de zonnemethode eens proberen?

Vandaag om 13u20 13sec staat de zon voor jou precies boven de 13E satelliet.

Richt je dan de LNB-arm daar precies op uit, dan heb je alvast de goede azimuth (links/rechts) te pakken, en zou je daarna alleen nog maar de elevatie (hoogte) proefondervindelijk hoeven te vinden.

Er is eventueel een plaatje op dit forum ter illustratie van de methode, met een tape over LNB en bovenkant van de schotel, waardoor je de schaduw daarvan recht moet uitlijnen op de arm.

Erg praktische methode.

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel een single-lnb nog net wat beter is dan een duo-lnb, schreef ik al eerder dat je de kop van de Astra 19,2 in de klem moet zetten.
De methode om de schotel met de zon uit te richten gaat als volgt:
Span schilderstape (het mag ook een touwtje zijn maar dat geeft maar een heel dun schaduwlijntje) van precies midden boven op de schotel tot midden over de lnb die in de klem staat.
Voor vandaag lukt het niet meer maar morgen om 13:22 uur staat de zon precies in de richting van de Hotbird. Zorg dat voor dit tijdstip de elevatie van de schotel op 30 graden staat en dat de klem net los genoeg staat om de schotel te kunnen verdraaien. Om 13:22 uur draai je de schotel zodat de schaduw van het plakband midden over de lnb-arm loopt. Zet de schotel dan vast en verdraai deze niet meer. Als je de Hotbird nog niet helemaal goed ontvangt, stel je alleen de elevatie nog wat bij. Nu heb je gegarandeerd signaal van de Hotbird.
Wil je ook de vrije Nederlandse zenders op de Eutelsat 9 oost eens proberen, richt dan de schotel met het plakband uit op de zon om 13:32 uur.

 

schotel met de zon uitrichten.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de zonne methode geprobeerd. Eerst de  19E kop boven de arm gezet. Op 3u20 13sec en 3u22 geprobeerd de goede richting te vinden en 30 gr.

Helaas de totaal geen ontvangst, de instellingen lijken te kloppen met dat wat BVN opgeeft. 

06 27 2.jpg

06 27 1.jpg

Freq Hot Bird 13E.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...