Ga naar inhoud


Classic FM komt terug op DAB+


HG5812

Aanbevolen berichten

Hallo.

 

In de nieuwsbrief van Classic FM is het volgende te lezen:

 

Classic FM terug op DAB+

We beginnen deze nieuwsbrief met goed nieuws! Na de zomer keert Classic FM namelijk terug op DAB+. Eindelijk kunnen we gehoor geven aan de wens van veel van onze luisteraars. De precieze ingangsdatum en specificaties zullen nog bekend worden gemaakt. Houd de nieuwsbrieven en de website dus goed in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Moderator

Kijk, dat is nog eens goed nieuws!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van een goede vriend uit Noord Duitsland kreeg ik een wel heel bijzondere link toegestuurd die inhoudt dat de deelstaat Niedersachsen niets meer ziet in het uitbreiden van het DAB+ verhaal. Men is van mening dat met de komst van 5G dit een al bij voorbaat achterhaald systeem is. Ik dacht even aan een 1 april grap maar daar lijkt het me redelijk laat voor. Hier is de link:

 

https://www.heise.de/newsticker/meldung/Niedersachsen-stimmt-fuer-Abschied-von-DAB-4453027.html?utm_source=pocket-newtab

 

 

Hier in Roemenië doe ik ook op ander gebied wat ontdekkingen. Zo hoor ik de ORF uit Wenen 's morgens tot 9:15 lokale tijd (dus 10:15 MET) heel fors op hun aloude frequentie van 6055 kHz op de 49 meter band. Ook een aantal goede bekenden uit het verleden die de afgelopen jaren niet meer te horen waren zoals 9420 kHz (31 meterband) ERT Thessaloniki zijn zowel als vermoedelijk RFI (geen zenderidentificatie maar steeds urenlange verhalen over voetbalkampioenschappen, niet alleen m.b.t. wat err in Frankrijk gebeurde maar ook over de Afrikaanse en de Zuidamerikaanse cupstrijd. En dan een zeer krachtige zender uit naar ik aanneem Kazachstan met veel vrolijke muziek , en nog meer. Voorheen vond ik eigenlijk alleen maar uitzendingen van China en Roemenië op deze sterkte.

 

Verschil met eerdere jaren is dat deze zenders hard en ongestoord te beluisteren waren, dus naar ik aanneem op Europa gericht zijn. Andere zenders voor buiten Europa (met name in Arabische talen en ook VoA) zijn nooit weggeweest maar waren en zijn veel slechtere ontvangbaar. Voorlopige conclusie: het lijkt alsof men een klein beetje aan het terugkomen is op de afschaffing van de kortegolf. Een andere verklaring is moeilijk te bedenken. En in elk geval gelukkig dat niet alle landen net als Nederland zo dom waren om meteen alles maar af te breken zonder zich af te vragen of er misschien toch nog iets aan capaciteit achter de hand zou moeten worden gehouden.

 

Maar dat men ook al vraagtekens zet in Duitsland over het gebruik van DAB+ heeft me wel heel erg verbaasd. Nog een laatste notitie: onderweg heb ik niets meer op TV kunnen ontvangen, ik neem aan dat intussen ook Hongarije en Roemenië totaal van dvb-t naar dvb-t2 is overgestapt In elk geval daar waar ik het even probeerde.   Wel wrang dat het Duitse parlement als voorwaarde voor het uitbreiden van DAB+ eiste dat alle AM zenders moesten worden stilgelegd. Zoiets merk je helaas toch wel erg als je door landen reist waar je de taal niet van spreekt. Daar is een radio alleen maar een muziekdoos onderweg. Nou mar hopen dat de ORF de smaak te pakken krijgt en op 6055 gaat uitbreiden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden zei Eduard07:

Inmiddels is het Nedersaksische parlement al van allerlei kanten teruggefloten, en is deze aangenomen motie gebakken lucht:

https://www.teltarif.de/dab-plus-bundesmux-niedersachsen/news/77044.html

 

en de landelijke irritatie erover is ook groot:

https://www.teltarif.de/dab-plus-niedersachsen-reaktionen/news/77091.html

 

De groei bij DAB+ zit er in Duitsland namelijk behoorlijk in, met name in Beieren.

Zelf heb ik geconstateerd dat jaren nadat dab+ in Duitsland was gestart, in elektronicazaken in Nedersaksen dab+ radio's nog steeds niet op de plank stonden. Daarom vind ik het extra ongerijmd en hypocriet - om niet te zeggen, verdacht -  dat het parlement zich erop beroept dat investering in dab+ zenders weggegooid geld zou zijn. Het riekt bijna naar sabotage.

Ik heb trouwens ook gelezen, dat er commerciële zenders zijn in Nedersaksen (Radio 25) die bij voorbaat al geen zin hadden in dab+ te investeren en flink hebben gelobbyd bij de Nedersaksische FDP.  

 

Verder is het nog maar zeer de vraag of de kortegolf nog toekomst heeft in met name Europa. Ik denk dat er niet veel Europeanen zijn die hetzij het fatsoenlijk kunnen ontvangen, hetzij er überhaupt in geïnteresseerd zijn.  

 

Oostenrijk is heeft inmiddels ook een DAB+ net:

https://www.teltarif.de/dab-plus-oesterreich-urherberrecht-musik/news/75290.html

 

en het VK is er eentje aan het opbouwen om t.z.t. het oude DAB op te volgen:

https://forums.digitalspy.com/discussion/comment/93960861#Comment_93960861

 

PS: Mogelijk zijn de Oostenrijkse kortegolfuitzendingen bedoeld om geld in het laatje te brengen. 

Ik vond dit artikel zojuist:

https://www.radioeins.de/programm/sendungen/medienmagazin/radio_news/beitraege/2018/ors_moosbrunn.html

 

Maar even weer on-topic: blij met terugkeer ClassicFM! Alleen DAB+ maakt zoiets mogelijk.

 

 

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei Eduard07:

Maar even weer on-topic: blij met terugkeer ClassicFM! Alleen DAB+ maakt zoiets mogelijk.

 

Dat is een tikkeltje overdreven.......het is zo van het internet te plukken! Net als vrijwel iedere andere radiozender in de wereld.

 

De redenering van het Nedersaksische parlement is in mijn ogen dan ook niet onrealistisch. Het zou best eens kunnen dat DAB+ uiteindelijk gezien gaat worden als de grootste misser ooit op radiogebied. Want dankzij het internet is het eigenlijk ook nu al overbodig.

 

Maar voorspellen blijft natuurlijk moeilijk, vooral wanneer het de toekomst betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik luister vooral radio in de auto, 35.000km/jaar.

Daar geeft DAB+ een absoluut beter geluid en het aantal klassieke zenders is al beperkt.

Dat Classicfm terug komt is goed nieuws!

Internet in de auto gaat, maar is omslachtig.

 

Voorlopig is DAB+ onderweg een genot.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei johnno:

 

Dat is een tikkeltje overdreven.......het is zo van het internet te plukken! Net als vrijwel iedere andere radiozender in de wereld.

 

De redenering van het Nedersaksische parlement is in mijn ogen dan ook niet onrealistisch. Het zou best eens kunnen dat DAB+ uiteindelijk gezien gaat worden als de grootste misser ooit op radiogebied. Want dankzij het internet is het eigenlijk ook nu al overbodig.

 

Maar voorspellen blijft natuurlijk moeilijk, vooral wanneer het de toekomst betreft.

Ik doelde op de etherontvangst. Internetontvangst is voorlopig nog beperkt tot thuisnetwerk. Daar heb je onderweg niks aan. Radio-ontvangst is totaal iets anders dan internet.  

 

Als dab+ overbodig is, zou FM dat ook al moeten zijn. Gezien de huidige verkoopaantallen van  dab+  radio's lijkt die conclusie niet te kloppen. DAB+ begint nu pas goed op gang te komen. FM begon ook pas 20 jaar na introductie ingeburgerd te raken.     

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

T90user, of 5G nu iets te maken heeft met publieke uitzendingen en de verworven rechten door commerciëlen op de dab+ banden ???

5G is een specifieke dienst waar je voor betaald en strikt gezien mogen de Duitse omroepen geen medium gebruiken waar de gebruikers / luisteraars extra geld voor moeten uitgeven aan derden

(dus derden bedoeld als niet zijnde de kijkenluistergeld ARD ZDF rundfunkbeitrag)

 

ik schreef dat zelf meerdere jaren geleden al dat die technieken van zenden en ontvangen eigenlijk al achterhaald waren daar 5G eraan staat te komen

het betekend echter niet dat we heel blij moeten zijn met het touwtrekken van de politiek en de uitverkoop van frequenties van onze ether

 

Bovendien is het wel zo prettig dat die FM zenders die men kende toch weer een kans krijgen in het DAB+ spectrum

aangepast door Tonskidutch
vraagteken vergeten te plaatsen

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5G zal niet gauw een vervanging van etherontvangst worden om o.a. de volgende redenen:

 

1. Het is nog niet uitgerold, laat staan dekkend

2. Het is ip-gebonden,  dus fundamenteel iets anders dan vrije etherontvangst.

3. Het is server-gebonden, dus onderhevig aan een maximaal aantal gebruikers op 1 moment

4. Het is abonnementsafhankelijk, dus je moet betalen om te kunnen luisteren. 

     Extra simkaart en kosten?

 

Als ClassicFM weer op dab+ zit, heeft een groot publiek weer VRIJ toegang tot de zender.

(Het 5G argument is fictief. Dan kunnen we misschien nog beter wachten tot 6G! Het Nedersaksische parlement doet alsof het visie heeft, maar toont eigenlijk het tegendeel. Of is wellicht  overgevoelig voor lobby's..)  

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Eduard07:

FM begon ook pas 20 jaar na introductie ingeburgerd te raken.     

 

Dat is een ietwat kromme vergelijking. De meeste mensen hadden in die jaren zo kort na de oorlog echt niet de middelen om even snel naar de winkel te lopen om een nieuwe radio te kopen. Die radio was trouwens in die dagen ten opzichte van de inkomsten zeker ook nog niet goedkoop. Mijn buren hadden er om die reden nog niet eens een in huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

is dat geen off topic discussie ?

want mijn grootouders van Pa en Ma's kant hadden Middengolf radio's tijdens en na de oorlog tot de 60ties

 

DAB+ is er en blijft ook nog, tot Digital Audio Broadcast plus vervangen wordt door FDABUG (Free Digital Audio Broadcast Ultimate G)

 

p.s zat er niet een bug in de 5G of is dat al gedicht

 

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het wat anders in elkaar zit en zie een parallel met dab+.

 

De middengolf bleef lang populairder dan de FM vanwege het zenderaanbod, en vanwege het feit dat stereo nog geen norm was.  

Vooral de zeezenders hebben in de landen rond de Noordzee bijgedragen tot die middengolf-verslaving.

Op de FM band zaten begin jaren 60 in Nederland alleen Hilversum 1 en Hilversum 2. 

 

Toen de transistorradio kwam, werden radio's financieel veel bereikbaarder in een ook steeds welvarender Nederland.

De goedkoopste philips kostte 50-60 gulden, portable of tafelradio. Zie ze nog in de etalage staan.

In de zomervakanties van de jaren 60 doken ze massaal op op campings en stranden.   

 

Eind jaren 60-begin jaren 70 kwam FM pas echt op, toen zeezenders aan het verdwijnen waren, stereo-weergave geliefd, inkomens gestegen en veel radio's aan vervanging toe.

En mogelijk de  meer  "volwaardige" uitbouw van Hilversum 3.

 

Dus zo'n 40 jaar na introductie van FM in Nederland werd FM pas echt serieus genomen:

http://radio.nl/792809/60-jaar-radio-via-fm-in-nederland

 

Dan vind ik het raar dat dab+ niet ruim de tijd wordt gegund om te "groeien".  Niet iedereen koopt een dab+ toestel meteen bij introductie. Noch zijn ze meteen in ruim assortiment verkrijgbaar. Ik vind trouwens het Nedersaksische parlement bijna lachwekkend omdat ik weet dat dab+ radio's in Nedersaksen nog geen 5 jaar in de winkel liggen.

 

ClassicFM - evenals een aantal andere extra zenders zoals NPO Radio 5 -  toont de (toegevoegde) waarde van dab+. DAB+ is nog steeds in opbouw overal in Europa, dus de conclusie dat een nauwelijks bestaande 5G mobiel NETwerk het wel even overbodig gaat maken, is een ongefundeerde aanname.  

 

@Tonskidutvch, tja, waar liggen de grenzen van "off topic" als je wilt aantonen hoe belangrijk het is dat dab+ er is om zenders als ClassicFM in de vrije ether aan te kunnen bieden? 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Off topic is het in feite al vanaf de vierde post.

 

Maar kennelijk was ik dus onderdeel van een uiterst ongewoon gezin. Ja, we luisterden op zondagmorgen naar Radio Luxemburg, en mijn vader stond erop dat wat later het opera programma op een krakende BRT beluisterd moest worden. Maar als uiteindelijk weer werd teruggeschakeld naar Hilversum was dat toch echt de FM band. Van zeezenders was toen trouwens nog geen sprake.

 

Een ander ding dat je in je vergelijking niet meeneemt is dat FM op geen enkele wijze gepromoot werd en dat is vandaag de dag met DAB+ toch wel een beetje anders. Veel mensen wisten daarom niet eens wat het was, laat staan dat zij de voordelen kenden.

 

Maar even terug on topic dan. Ook ik heb een DAB+ radio in de huiskamer staan, en ook ik ben blij te horen dat Classic FM daar binnenkort weer te vinden zal zijn. Ook al zal 'Swiss Classic' in de huiskamer mijn voorkeur blijven behouden.

 

 

aangepast door johnno
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...