Ga naar inhoud


Visiosat G4 QUADRO corrigeren


ringlord

Aanbevolen berichten

Dag Sprietje en anderen, zoals reeds aangegeven in PM zou ik ook wat raad willen vragen voor het uitrichten van mijn schotel.

Locatie = Edegem,Belgie

Ontvanger = VuDUO

 

23,5 =  11,1 dB       AGC 56%

19,2 =  12  dB                   91%

28,2 =  11,5 dB                  76 %

13,0  =   12 dB                    89%

 

De schotel staat op =+/- 15 m van het midden van het huis, de garage is 10m   

Zoals je kan zien heb in Alps LNB en voor de 23,5 een Opticum (destijds de Alps vervangen in een poging de ontvangst te verbeteren)

 

Dank bij voorbaat.  

IMG_20190813_195242595_HDR.jpg

IMG_20190813_195216392_HDR.jpg

IMG_20190813_194919827_HDR.jpg

IMG_20190813_194957938_HDR.jpg

IMG_20190813_195010808_HDR.jpg

IMG_20190813_195034501_HDR.jpg

IMG_20190813_194934724_HDR.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Laat de 23.5* eens wat zakken 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ringlord

 

Als eerste de controle of het dak van je huis mogelijk een belemmering vormt voor een goede ontvangst. Dat was een terechte vraag van je.
Volgens Google-Earth is de nok van je huis 8 meter hoog en het dak van je garage 3 meter. Het hoogteverschil is dus 5 meter waarbij de onderzijde van de schotel ook nog bijna 1 meter boven het garagedak staat.
Op Dishpointer is te zien dat de nok van je huis 9,2 meter hoger mag zijn dan de onderzijde van je schotel. Het hoogteverschil is maar 5 meter dus het signaal van de Astra 23,5 die het zwakste bij je is wordt zeker niet gestoord door de nok. Je hebt nog 4-5 meter ruimte over.
Ook de 2 gemetselde schoorstenen aan de achterzijde van het dak vormen geen belemmering omdat ze niet in de richting van één van de vier satellieten staan en omdat ze niet hoog genoeg zijn.

 

In Edegem moeten de lnb's in een schuine lijn staan die 12,5 graad schuin staat, zie de bijlage met de rode schuine lijn met 4 lnb's. Op die foto staat de rode lijn echter 11 graden schuin. Hij moet dus iets schuiner komen, zie bijgevoegde hoek. Omdat we de Clarkebelt zien als een bol gebogen lijn, resulteert dat door de spiegeling van de schotel in een hol gebogen lijn voor de opstelling van de lnb's, de groene lijn.

 

Een paar zaken vallen me op.
1 - de A19,2-lnb moet altijd op het nul-referentiepunt afgesteld worden. Volgens mij staat die lager. Hij moet dus iets omhoog. (zie nul-positie lnb-houder bijlage)
2 - de Hotbird-lnb staat te laag, die moet omhoog
3 - de A23,5-lnb moet een fractie omlaag
4 - de Astra 28,2-lnb moet heel veel omhoog

 

Verder valt me op dat de A19,2-lnb scheef staat. Die kijkt niet naar het midden van de schotel maar veel meer naar rechts op de foto. Dit is niet normaal.  Probeer die eens recht te zetten. Door deze situatie staan de Astra 19,2 en 23,5-lnb dichter bij elkaar dan de bedoeling is. Als je de schotel op de Astra 19,2 uit richt zoals het hoort, ontvangt de A23,5-lnb op dit moment dus minder signaal.

Verder denk ik dat de Opticum-lnb te ver naar voren staat. Kijk eens of je beter signaal krijgt als je die wat naar achteren zet.

Na de veranderingen van de lnb-posities, zul je de schotel opnieuw heel precies uit moeten richten met zowel de elevatie als de Azimuth (draairichting).
Verder denk ik dat de skew van de 23,5 en 28,2-lnb niet helemaal goed staat. Ze moeten beide wat met de wijzers van de klok worden meegedraaid als je er achter tegenaan kijkt.
Als je nog niet helemaal tevreden bent met de ontvangstkwaliteit van de Astra 23,5, richt de schotel dan eens uit op de Astra 23,5.

 

positie schotel.jpg

Afstellen 4lnb's Visiosat.JPG

huidige situatie.jpg

nul-positie lnb-houder.jpg

hoek van 12,5 graden.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Ringlord gaf dit aan:
23,5 = 11,1 dB       AGC 56%
19,2 = 12    dB               91%
28,2 = 11,5 dB               76%
13,0 = 12    dB               89%

 

Het signaal van de Astra 23,5 is erg laag. Dat moet zeker omhoog.
De vraag was of dit misschien door het dak van het huis kwam of misschien zelfs dat één van de twee schoorstenen daar de oorzaak van was. Aangetoond is dat dit zeker niet het geval kan zijn.
89% voor de Hotbird is zeker geen slechte waarde maar 76% voor de Astra 28,2 is veel te weinig zeker onder Antwerpen waar de Astra 28,2 erg sterk is. De foto geeft ook aan dat de lnb van de Astra 28,2 veel te laag staat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, Misschien begrijp ik iets niet goed hoor... Maar ik heb altijd gelezen dat de AGC, wat Automatic Gain Control betekent, niets zegt over de signaalkwaliteit... en dus niets zegt of de schotel/LNB's goed uitgericht zijn... het is de SNR, Signal to Noise Ratio die van belang is...

De SNR staat bij mij in % aangeduid, VTI image op een VU+ box... De waarde in dB die aangegeven is weet ik even niet wat het is, is dat de SNR?

Maar de AGC als bepalend gebruiken is niet goed volgens wat ik gelezen heb op o.m. het Duitse vuplus forum...

Maar nogmaals, als ik fout zit, hoor ik het graag...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het opnieuw uitrichten van de huidige schotel met de bestaande lnb levert een geringe verbetering als het om regenreserve gaat. Echter weet ik niet of u nog wilt investeren in deze schotel. Wat wel een verbetering geeft, is de huidge lnb's vervangen voor 60mm kop lnb zoals bijvoorbeeld een inverto black ultra.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja investeren, ik heb een paar jaar terug de Alps door een Ultimo vervangen en dat heeft niet veel opgebracht.
Dus als ik met beter uitrichten geen resultaat heb, dan koop ik misschien beter een 88cm Triax.

En 99% van de tijd kijk ik naar Astra 23,5, dus ik zou mij dan op 1 LNB concentreren.

Bvb deze dan https://www.cardwriter.nl/inverto-ultra-black-twin-lnb.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor de prijs van die triax heb je een degelijke gibertini 1.10 m en heel wat meer regenreserve.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je echt een kwaliteitshotel wilt hebben die voor lange tijd meegaat dan moet je een Kathrein CAS 90 kopen.😱

Daar kan je rail tot 20 graden schuin zetten.

LNB'S tot drie graden naast elkaar plaatsen.

Kabeltrips voorzien in de beugel om mooi je coax kabel weg te werken.

Alle bouten zijn van rvs dus nooit geen roest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...