Ga naar inhoud


Schotel op Hotbird, maar hoe naar Astra3


Mart4me

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Na en deel heftige wind hier  (Noorwegen ) ben ik mijn beeld kwijt op de Astra 3. Nu, opnieuw pogen af te stellen, maar het lukt niet. Krijg wel de hotbird op de 13 ....moet ik dan de schotel naar links draaien (als ik achter de schotel sta) , en zo ja, hoeveel cm ongeveer? Ik kom dan eerst op de 19,2 niet waar?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Mart4me.

 

Waarschijnlijk draai je te ruw aan je schotel om van Astra 3 op Hotbird te komen, dat is 10 graden verschil.

Draai de schotel vanaf de Hotbird positie inderdaad langzaam naar links. Dus naar het oosten. Doe dit heel geleidelijk, en liefst met een satfinder.

Verstel nog niets aan de verticale positie van de schotel.

Inderdaad kom je dan eerst 19,2 tegen, en draai dan iets verder. Is echt millimeterwerk.

Dan moet je Astra 3 tegenkomen.

Dan komt het er op aan om fijn af te stemmen. Dat doe je door de moeren voorzichtig aan te draaien, en kruislings. Hetzelfde doe je dan daarna met je verticale afstelling.

Het is echt millimeterwerk, en kost je als leek zeker een paar uur.

 

Raadpleeg verder Dishpointer.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, waarschijnlijk ga ik te snel/ te ver met het draaien. Gebruik een satfinder welke piept, maar de beste piep hoor ik echter bij de hotbird....dus zodra ik daar wegdraai wordt de piep minder, en wordt er maar niet beter op...Zeer lastig om het op de 23,5 te krijgen. Ben al twee dagen bezig...Staat de 23,5 iets lager of net ietsje hoger dan de hotbird?

Welke satfinder is het best? Heb ook van die apps op mijn mobiel gebruikt, maar dat werkt voor geen meter/centimer......

Probleem is ook dat ik niet boven de schotel kom, maar alleen onder...Hangt erg hoog aan mijn huis....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe dik is de pijp waar de schotel op staat. Je mag de diameter op geven die je met een schuifmaat hebt opgemeten maar het mag ook de omtrek zijn die je met een huishoud centimeter hebt opgemeten.

Waar zit je ongeveer in Noorwegen?

Hoe weet je trouwens dat je nu de Hotbird ontvangt?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Astra 23;5°E , die staat ietsjes lager tov de Hotbird !!

Beste satfinder , hangt ervan af welke , wil je er eentje met ingebouwde TV of zonder scherm ??

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit in midden noorwegen....en dan meer naar de zweedse grens toe. Ik had dus de 23,5 ...maar door harde wind is de schotel verschoven...en probeer het weer goed te krijgen. Inderdad ik veronderstel dat het de hotbird is....omdat het in dezelfde hoek ligt enn oa. wat franse zenders binnen krijg..o.a tv5monde...en die ,zocht ik op, werd uitgezonden vanuit de hotbird....vandaar mijn veronderstelling. 

Beste satfinder dacht ik meer aan een app....maar ik heb ook een digitale compass app, een en satfinder app gebruikt...maar die gaf het noorden en het zuiden helemaal anders aan dan een gewone compas...wanneer ik in de buurt van de schotel kwam. 

Daarbij een ander probleem dat zich voor doet: ik gebruik nu zo'n satfinder dat er tussen zet en gaat piepen....echter de ene keer doet het wel, piept die dus, maar doe ik het een andere keer ertussen piept die helemaal niet.....wat kan dat betekenen? Geen/wel spanning op de kabel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, TV5 Monde zit ook op de Eutelsat 7 oost, Hotbird 13, Astra 19,2 Astra 31,5 Hellas Sat 3 op 39 oost enz. enz.
Je zult dus eerst andere zenders moeten opgeven om te weten op welke satelliet je nu uitgericht bent.

En geef er dan ook een transponderfrequentie van op.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, Mart4me zei:

Daarbij een ander probleem dat zich voor doet: ik gebruik nu zo'n satfinder dat er tussen zet en gaat piepen....echter de ene keer doet het wel, piept die dus, maar doe ik het een andere keer ertussen piept die helemaal niet.....wat kan dat betekenen? Geen/wel spanning op de kabel?

Des te harder of sneller (kan ook) die piept , dan heb je een satelliet beet !!

https://www.flysat.com/satlist.php

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Mart4me zei:

Ja, dat had ik begrepen, maar vaak piept die helemaal niet....helemaal stil....

Ook als de schotel op een satelliet gericht staat ??

 

PS: Welke diameter heeft uw schotel ??

 

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Sprietje zei:

Tja, TV5 Monde zit ook op de Eutelsat 7 oost, Hotbird 13, Astra 19,2 Astra 31,5 Hellas Sat 3 op 39 oost enz. enz.
Je zult dus eerst andere zenders moeten opgeven om te weten op welke satelliet je nu uitgericht bent.

En geef er dan ook een transponderfrequentie van op.

 

Juist ja...als ik het zo zie, volgens compas, zou het ofwel de hotbird, misschien eutelsat of astra 19,2 kunnen zijn...Heb helaas het opgegeven voor nu, ben al meer dan twee dagen ermee bezig geweest. Op dit moment dan maar TV kijken via internet.... Wellicht nieuwe moed een dag volgende week weer. Kom er dan zeker weer op terug .....Lastig is wel , zoals gezegd, dat die satfinder ( heb er twee verschillende welke 'pieper' ) soms wel piept en soms helemaal dood is, geen enkele piep geeft en dat geldt voor beide. 

Zojuist, cookie monster zei:

Ook als de schotel op een satelliet gericht staat ??

 

PS: Welke diameter heeft uw schotel ??

 

Ja, helemaal dood...maak ik hem los en later weer vast, piept die weer wel....Heb een nieuwe kabel eraan gehangen, hetzelfde probleem, maar leek iets minder...Ook de LNB vervangen , maar dat maakt ook geen enkel verschil. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Mart4me zei:

Juist ja...als ik het zo zie, volgens compas, zou het ofwel de hotbird, misschien eutelsat of astra 19,2 kunnen zijn...

Welke frequentie ivm TV5 Monde:

https://www.lyngsat.com/tvchannels/fr/TV-5-Monde-Europe.html

Is de Hotbird , dan kan je ook BVN ontvangen op 10815 H + bv RAI (Italië)

https://www.lyngsat.com/tvchannels/nl/BVN-Europa.html

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Mart4me zei:

Juist ja...als ik het zo zie, volgens compas, zou het ofwel de hotbird, misschien eutelsat of astra 19,2 kunnen zijn...Heb helaas het opgegeven voor nu, ben al meer dan twee dagen ermee bezig geweest. Op dit moment dan maar TV kijken via internet.... Wellicht nieuwe moed een dag volgende week weer. Kom er dan zeker weer op terug .....Lastig is wel , zoals gezegd, dat die satfinder ( heb er twee verschillende welke 'pieper' ) soms wel piept en soms helemaal dood is, geen enkele piep geeft en dat geldt voor beide. 

Ja, helemaal dood...maak ik hem los en later weer vast, piept die weer wel....Heb een nieuwe kabel eraan gehangen, hetzelfde probleem, maar leek iets minder...Ook de LNB vervangen , maar dat maakt ook geen enkel verschil. 

 

Het lijkt er op dat je niet geholpen wilt worden want je geeft geen zender op die je ontvangt met bijbehorende transponderfrequentie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...