Ga naar inhoud


Schotel op Hotbird, maar hoe naar Astra3


Mart4me

Aanbevolen berichten

Ja, Niederbayeren zit op 10714H van de Astra 19,2.
Aan de hand van dit tabelletje kun je zien hoeveel je de schotel moet verdraaien naar het oosten om de Astra 23,5 te ontvangen.
Dus eerst even met potlood of viltstift een streepje zetten op de klembeugel en de pijp en dan zoveel millimeter verdraaien.

 

van 19,2 naar 23,5 oost.PNG

Schotel verdraaiien.PNG

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Dank....ik ga het morgen proberen...om het ietsje te draaien.Pijp diameter is 38, dus dat wordt een erg minimale draai. Alsook een minimale verticale draai...van 1 graad...Niet waar?...

De astra 19,2 zou ik eigenlijk ook niet goed kunnen ontvangen hier met de 70cm schotel, of zou dat beter gaan dan de 23,5 ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben wezen draaien aan de schotel, heel voorzichtig...maar krijg maar geen 23,5....Telkens weer terug naar de 19,2 ( welke ik wel nu goed te pakken kan krijgen).  Maakt het wat uit of jee eerst ietsje naar links draait  en dan verticaal afstemmen of eerst verticaal 1 graad lager en dan draaien....? 

Zou het helpen als ik de schotel zelf net ietjes naar boven schuif, dwz de bevestiging aan die schroefbeugels, en dus alles een enkel mm omhoog plaats? Kan me voorstellen dat het signaal net over de rand van de schotel (de 70 cm)  komt wanneer ik het 1 graad naar beneden draai....dus als die ietsje hoger hangt zou het signaal wel in de schotel komen...of is dit helemaal onjuist gedacht?

 

aangepast door Mart4me
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Vanuit Astra 19 de pijp zoals aangegeven door sprietje 1,7 mm naar het oosten draaien.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat begrijp ik...maar het blijft ofwel op 19,2 'hangen' (zelfs als ik het meer dan da 1,7 mm draai krijg ik nog kanalen binnen van de 19,2- signaal sterkte is wel minder)...ofwel geen signaal...wellicht schiet ik er telkens aan voorbij of net iets er voor....Ga er morgen wel weer mee aan het werk...

aangepast door Mart4me
Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, Mart4me zei:

Ja dat begrijp ik...maar het blijft ofwel op 19,2 'hangen' (zelfs als ik het meer dan da 1,7 mm draai krijg ik nog kanalen binnen van de 19,2- signaal sterkte is wel minder)...ofwel geen signaal...wellicht schiet ik er telkens aan voorbij of net iets er voor....Ga er morgen wel weer mee aan het werk...

 

Je kan eerst je schotel maximaal uitrichten op 19.2. 

 

Markeer met een stiftje oid op de pijp hoe je schotel nu uitgericht staat. 

Volg dan de regels van sprietje en wanneer je dit gedaan hebt, ongeacht of je nog kanalen van 19.2 binnenkrijgt of niet, laat je je ontvanger naar zenders zoeken op Astra 3. 

Lukt het niet? 

Stel je schotel dan (met behulp van je markeringen) terug af zoals deze stond en controleer of je niets over het hoofd gezien hebt. 

Het is logisch dat je de melding "geen signaal" krijgt op de zenders van 19.2 wanneer je het advies van sprietje hebt gevolgd. Normaal zou je dan op de zenders van Astra 3 signaal moeten krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

minimaal zover naar oost draaien dat het beeld van 19.2 wegvalt .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mart4me

 

Je ontvangt nu de sterkste zenders van de Astra 23,5. Dat wil dus zeggen dat de schotel al redelijk goed staat uitgericht. Probeer de schotel af te stellen door deze iets te verdraaien en of de elevatie bij te stellen totdat je maximale signaalkwaliteit hebt, geen signaalsterkte.
Ga dan zoeken met de zwakkere zender van Canal Digitaal, de ongecodeerde zender TV Drenthe. Die zit op positie 76 van de CD-zenderlijst en heeft de specificatie 12187H, DVB-S2, 8PSK, SR 29.900, fec 2/3.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

krijg nu de zenderlijst binnen😊...maar de nederlandse zenders zoals npo 1 en de rtil zenders allemaal bewegende blokken...Ocko komt nog steeds goed binnen. Ben nu verticaal wezen draaien, maar krijg het niet beter daar...dan toch maar weer horizontaal? De hele schotel kan ik ook nog ietsje naar boven of naar beneden verschuiven...ca 1 cm...weet niet of dat een optie is?  Heb nu geen tijd meer, ga morgen weer verder....dan kan mijn vrouw binnen kijken...nu loop ik tig keer van de ladder naar binnennen terug..krijg wel mijn trim daarmee😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je pech hebt kan de schotel iets vervormd zijn door de windkracht?

 

Dat kun je zien, doordat de voorkant van de schotel niet meer helemaal vlak is (bij schotels die vlak ontworpen zijn; er zijn ook schotels met een niet-vlakke voorkant).

Je kunt daarvoor de 'stringtest' doen: touwtjes spannen diagonaal over de spiegel (op verschillende plaatsen testen!), en de touwtjes moeten elkaar dan in het midden héél lichtjes raken.

 

Is er afstand tussen de touwtjes, of drukken ze tegen elkaar aan, dan is de schotelvoorkant dus niet vlak meer, en dan is de paraboloide vorm niet meer intact, en de ontvangst minder.

 

Dat is dan op de rand van de footprint een probleem...

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die touwtjes kun je het beste zo dun mogelijk nemen. Dat mag ook best sterk garendraad zijn of nylon draad. Die plak je met een plakbandje over de rand van de schotel aan de achterzijde.

Bij een flinke harde wind kunnen goedkope schotels helemaal dubbel waaien, zie bijlage maar als ze zo ver verbogen zijn, hoef je dat niet meer met touwtjes op te meten. :D

Bij een kwaliteitsmerk zul je dat niet makkelijk meemaken. Die zijn van dikker materiaal en de bevestigingspunten zitten verder uit het midden.

stormschade.jpg.jpg

aangepast door Sprietje
  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...