Ga naar inhoud


Schotel op Hotbird, maar hoe naar Astra3


Mart4me

Aanbevolen berichten

6 uren geleden, Sprietje zei:

Aj , da's wel een heel speciaal merk , of de installateur heeft er z'n achterwerk mee afgeveegd :D

 

 

Op ‎5‎-‎1‎-‎2020 om 15:47, Mart4me zei:

Ben er verder mee gegaan vandaag...heb hen nu, denk ik op de astra 19,2....1378 zenders gevonden....waar onder Niederbaryen tv Hd,  Of hoe weet ik dat ik nu op de astra 19,2 zit? en hoe naar de 23,5 nu? ietsje naar links denk ik, vanachter de schotel? en de schotel ietsje naar beneden?

Da's inderdaad 19,2°E !!

https://www.flysat.com/astra19.php

 

Een grotere schotel heeft meer weerreserve en maar ook …. hoe groter de schotel ,

des te kleiner wordt openingshoek , en des te nauwkeuriger om uit te richten ;)

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ben er helaas niet verder mee kunnen gaan....en weer is er veel wind hier ( erg ongebruikelijk en daarbij + graden, normaal zou het hier tussen de -10 en -30 moeten zijn!) . Heb nog wel even getest of de zenders nog binnen komen, en dat doen ze nog steeds ondanks de harde wind...maar dan nog steeds met veel blokken (geluid komt wel goed door). Morgen ga ik er weer mee aan de slag...Met dank voor de goede tips tot nu toe ! Een grotere schotel overweeg ik zeker...maar dat wordt van het voorjaar dan..

 

aangepast door Mart4me
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een grotere schotel gaat nemen, dan zou ik wel een degelijke schotel nemen die goed tegen harde wind kan.
Ik zat even te kijken welke merken in Noorwegen te koop zijn.
Ik zie o.a. de Kathrein CAS 90. Deze is 90cm breed en 103cm hoog en kan tot windsnelheden van 190 km/h. Maar ik zie wel bij de mastklem staan range 48-90mm. Jij zei dat de pijp van de steun maar 38mm diameter is. Dat valt me erg tegen. Ik dacht dat die dikker zou zijn. Je moet je bedenken dat hoe dunner de pijp, hoe makkelijker hij verdraait bij een storm.
Het lijkt me dan ook een goede zaak een dikkere maststeun te nemen. Om in hetzelfde model te blijven wat je nu hebt zou je een T90 mounth kunnen nemen. Die pijp is 60mm dik.

 

kathrein-cas-90.jpg

T90_mount.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben er weer mee bezig geweest....maar hoe ik het ook wendt of keer, horizontaal en verticaal....ofwel geen beeld ofwel beeld op Ocko canaal en geblokt beeld op de nederlandse canalen. Een enkele keer kreeg ik NPO2 goed binnen...begin ik dan weer te draaien valt ales weer weg of komen er weer blokken. Ik denk dat ik maar via internet TV ga kijken en mijn abb op de satelliet  opzeg bij canaal digitaal en daar tv via internet neem....Dacht dat , dat kon...is iets goedkoper.

Of zou een grotere schotel veel verschil uitmaken, dat ik het sneller en makkelijker binnen krijg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je inmiddels de stringtest gedaan?

 

Als dat lastig is daar boven bij je schotel: fotoos maken precies evenwijdig aan het schotelvoorvlak. Liefst vanuit verschillende hoeken. Dan zie je soms op de fotoos al, of die vervormd is.

Voor eventuele kleinere vervormingen is de stringtest wel de aangewezen weg.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

goede tips waren grotere schotel en als je maar op 1 sat moet uitrichten valt het nog mee met de LNB setting ook.Had hier ook ff problemen met uitval op de triax en gewoon een betere schotel gekocht en nieuwe lnb's.Totale kost 180 euro(schotel en 3 lnb's ) en niks problemen meer.Die katrein is degelijk en zoals de nieuwe die ik nu heb (gibertini) veel beter dan andere schotels. Eenmaal de harde pijn en je hebt jaren kijkplezier.

aangepast door bellejt
  • Like 1

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de site van Canal Digitaal kun je op dit moment uit 11 pakketten kiezen:


Volgens mij zit het zo in elkaar:

- Vol                                € 11,95 /m  via internet
- Bomvol                        € 14,95 /m  via internet
- Basis HD                     € 15,00 /m  via glasvezelinternetabonnement + in de cloud
- Familie HD                  € 18,00 /m  via glasvezelinternetabonnement + in de cloud
- Entertainment HD      € 20,00 /m  via glasvezelinternetabonnement + in de cloud
- Riant                             € 19,95 /m  via de schotel + internet + in de cloud
- Rijk                               € 24,95 /m  via de schotel + internet + in de cloud
- Royaal                         € 34,95 /m  via de schotel + internet + in de cloud
- Op vakantie Basis     € 15,95 /m   via de schotel
- Op Vakantie Flex 6    € 20,00 /m   via de schotel
- Op Vakantie Flex 3    € 25,00 /m   via de schotel

 

zie: https://www.canaldigitaal.nl/pakketten/

 

Je kunt dus kiezen voor Vol of Bomvol maar er staat wel bij "Kijk op je telefoon, laptop of tablet". Er staat niet bij TV. Ook staat er niet dat je het in het buitenland kunt kijken. Dat zou geblokkeerd kunnen worden want Noorwegen is ook geen EU-land. Dat zou ik dus nog maar eens goed navragen.

Of je voor kijken via internet gaat kiezen, is mede afhankelijk van de snelheid van het internet dat je in Noorwegen hebt. Als de snelheid laag is en je kunt tijdens tv kijken bijv. geen berichten op je computer downloaden, dan zou ik het niet doen.
Ook hier in Spanje waar ik zit, heb ik wel voldoende snelheid want ik kan prima Netflix kijken maar het internet ligt er regelmatig uit (1 of 2 x per maand 5-10 minuten tot soms een halve of hele dag eens per half jaar). Als je dan op dat moment ook geen tv kunt kijken is het balen dus ik heb ook satelliet tv.

Natuurlijk heb je met een grotere schotel een goede ontvangst tenzij dat de oorzaak ligt in bomen die te groot zijn geworden. Daar helpt er een grotere schotel ook niets aan.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, Mart4me zei:

Ben er weer mee bezig geweest....maar hoe ik het ook wendt of keer, horizontaal en verticaal....ofwel geen beeld ofwel beeld op Ocko canaal en geblokt beeld op de nederlandse canalen. Een enkele keer kreeg ik NPO2 goed binnen...begin ik dan weer te draaien valt ales weer weg of komen er weer blokken. Ik denk dat ik maar via internet TV ga kijken en mijn abb op de satelliet  opzeg bij canaal digitaal en daar tv via internet neem....Dacht dat , dat kon...is iets goedkoper.

Of zou een grotere schotel veel verschil uitmaken, dat ik het sneller en makkelijker binnen krijg?

 

Ik las in een van je vorige Posts dat je steeds binnen moet gaan kijken of het signaal verbetert. Uit ervaring weet ik dat dit zeer frustrerend en moeilijk is. Beste is om je tv of monitor in je gezichtsveld te zetten zodat je de signaalmeter van je ontvanger op je tv in de gaten kan houden terwijl je aan de schotel draait. 

 

Je bent nu al zo ver geraakt door eindelijk Astra 3 te vinden. Ik zou nog 1x met goede moed en veel geduld proberen om je schotel beter af te stellen. 

 

Je schotel moet je soms echt maar een millimetertje verplaatsen om tot goede resultaten te komen. 

Eens je het maximale met de hand uitgericht hebt probeer je de bouten overhoeks vast te draaien. Naar gelang welke bout je eerst of harder aandraait kan je nog heel nauwkeurig je schotel laten bewegen wat resulteert in een betere uitrichting.  

Zie ook de skew ( de scheefstand van je LNB niet over het hoofd en probeer deze ook met millimeterpresiezie te draaien. Elke millimeter telt! 

 

De vreugde en voldoening gaat eens zo groot zijn wanneer je eindelijk zelf je schotel optimaal hebt uitgericht. 

Je had voordien goed beeld, dan moet dat nu ook nog lukken. 

 

Succes! 

aangepast door stevenvc19
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, stevenvc19 zei:

 

Ik las in een van je vorige Posts dat je steeds binnen moet gaan kijken of het signaal verbetert. Uit ervaring weet ik dat dit zeer frustrerend en moeilijk is. Beste is om je tv of monitor in je gezichtsveld te zetten zodat je de signaalmeter van je ontvanger op je tv in de gaten kan houden terwijl je aan de schotel draait. 

 

Je bent nu al zo ver geraakt door eindelijk Astra 3 te vinden. Ik zou nog 1x met goede moed en veel geduld proberen om je schotel beter af te stellen. 

 

Je schotel moet je soms echt maar een millimetertje verplaatsen om tot goede resultaten te komen. 

Eens je het maximale met de hand uitgericht hebt probeer je de bouten overhoeks vast te draaien. Naar gelang welke bout je eerst of harder aandraait kan je nog heel nauwkeurig je schotel laten bewegen wat resulteert in een betere uitrichting.  

Zie ook de skew ( de scheefstand van je LNB niet over het hoofd en probeer deze ook met millimeterpresiezie te draaien. Elke millimeter telt! 

 

De vreugde en voldoening gaat eens zo groot zijn wanneer je eindelijk zelf je schotel optimaal hebt uitgericht. 

Je had voordien goed beeld, dan moet dat nu ook nog lukken. 

 

Succes! 

Ja klopt, vlieg van buiten ( ladder op en af) naar binnen, en weer terug...Vanavond was mijn vrouw binnen en via de mobiel telefoon contact...Hoe dan ook, ik kreeg het maar niet goed, en zo irritant want ik zit er zo dicht bij en ja we hadden het eerst ook !! Moeilijkheid , die dan nog moet komen als ik het voor elkaar krijg, is het vast maken van de bouten...en kleine trilling van dat vast draaien van een bout kan de boel  weer in de war gooien....Maar ja, ik was al erg blij toen ik het op de 23,5 kreeg! Wellicht een volgende dag weer, als ik weer de moed heb... 

aangepast door Mart4me
Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Sprietje zei:

Volgens de site van Canal Digitaal kun je op dit moment uit 11 pakketten kiezen:


Volgens mij zit het zo in elkaar:

- Vol                                € 11,95 /m  via internet
- Bomvol                        € 14,95 /m  via internet
- Basis HD                     € 15,00 /m  via glasvezelinternetabonnement + in de cloud
- Familie HD                  € 18,00 /m  via glasvezelinternetabonnement + in de cloud
- Entertainment HD      € 20,00 /m  via glasvezelinternetabonnement + in de cloud
- Riant                             € 19,95 /m  via de schotel + internet + in de cloud
- Rijk                               € 24,95 /m  via de schotel + internet + in de cloud
- Royaal                         € 34,95 /m  via de schotel + internet + in de cloud
- Op vakantie Basis     € 15,95 /m   via de schotel
- Op Vakantie Flex 6    € 20,00 /m   via de schotel
- Op Vakantie Flex 3    € 25,00 /m   via de schotel

 

zie: https://www.canaldigitaal.nl/pakketten/

 

Je kunt dus kiezen voor Vol of Bomvol maar er staat wel bij "Kijk op je telefoon, laptop of tablet". Er staat niet bij TV. Ook staat er niet dat je het in het buitenland kunt kijken. Dat zou geblokkeerd kunnen worden want Noorwegen is ook geen EU-land. Dat zou ik dus nog maar eens goed navragen.

Of je voor kijken via internet gaat kiezen, is mede afhankelijk van de snelheid van het internet dat je in Noorwegen hebt. Als de snelheid laag is en je kunt tijdens tv kijken bijv. geen berichten op je computer downloaden, dan zou ik het niet doen.
Ook hier in Spanje waar ik zit, heb ik wel voldoende snelheid want ik kan prima Netflix kijken maar het internet ligt er regelmatig uit (1 of 2 x per maand 5-10 minuten tot soms een halve of hele dag eens per half jaar). Als je dan op dat moment ook geen tv kunt kijken is het balen dus ik heb ook satelliet tv.

Natuurlijk heb je met een grotere schotel een goede ontvangst tenzij dat de oorzaak ligt in bomen die te groot zijn geworden. Daar helpt er een grotere schotel ook niets aan.

 

Wat betreft via internet TV....Ik heb al reeds de canaal digitaal App op mijn mobiel en tablet....en die werken goed! Zojuist contact gehad met Canaal digitaal en die zeiden , zoals je zegt, dat het wel eens voorkan komen buiten de EU....maar in theorie niet. Praktijk is ,voor mij, gelukkig anders. Abb via internet kan men per maand opzeggen....Internetverbinding (via kabel)  is redelijk goed hier, ondanks dat ik redelijk buiten af woon...daar maak ik me geen zorgen over. Maar inderdaad die bomen zouden wel eens net iets te groot  zijn geworden....ik heb dat ook in min gedachten gehad....zal nog eens goed kijken of ik nog een boom moet weghalen, of de top er van af....( bij de eerste installatie moest ook een boom naar de vlakte)...

aangepast door Mart4me
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik stel mijn schotel af via wifi op de tablet.Gewoon via de wifi in de browser connecten op mijn box en handmatig zoeken op transponder.De tablet heb je dan gewoon voor je gemonteerd of opgehangen.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De richting van de schotel heel precies afstellen doe ik altijd als volgt:
- zorg eerst dat je de sterkste zender van de satelliet ontvangt
- dan zet ik de bovenste klembeugel met een parker vast
- dus eerst de kerndiameter van de parker opmeten, dat is bijv. 4mm. Je boort een gat door de klembeugel en de pijp van 4mm.
- dan meet je de buitendiameter van de parker op, die is bijv. 5mm. Dan boor je alleen door de klembeugel een gat van 5mm.
- zet je de bovenste klembeugel met de parker goed vast.
- de onderste klembeugel losjes zetten.
- nu kun je de schotel sturen.
- door de moer aan de rechter zijde aan te draaien, gaat de schotel iets naar rechts
- door de moer aan de linkerzijde aan te draaien gaat de schotel iets naar links
- door ze beide even veel aan te draaien, zet je de klem vast terwijl de schotel in dezelfde ricting blijft staan.
- als laatste zet je de onderste klembeugel ook vast waarbij je de bouten steeds links en rechts in kleine stapjes even veel aan draait

 

mastklem vastzetten.jpg

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het hele verhaal in ogenschouw nemend, zou ik de schotel verdenken, door de wind verdraaid, en vermoedelijk vervormd.

 

Je zal te weinig versterking hebben, of de LNB staat niet meer in het brandpunt, LNB arm krom, of schotel krom.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja wellicht is die wat verbogen...met het bloote oog zie je het in ieder geval niet. De snr krijg ik maksimaal op de Ocko zenders 55%, met goed beeld, de nederlandse zenders op de 53% en komt dan blokkerig binnen. Nu zie ik wel dat er een boom mogelijk in de weg staat....afstand van de schotel is ongeveer 20- 25 meter...Nu ja die boom stond er altijd al, maar wellicht groter geworden...zou het een optie kunne zijn de top van de  boom weg te halen, zodat het zicht meer vrij is?

aangepast door Mart4me
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...