Ga naar inhoud


Schotel op Hotbird, maar hoe naar Astra3


Mart4me

Aanbevolen berichten

als die satfinder niet goed werkt gooi die ervan tussen.Ik gebruik die hier nooit .Stel decoder op gewenste kanaal dat grotendeels uniek is op je gewenste sat en voorzichtig mm per mm draaien. Met een stift op je buis markeringen maken links en rechts waartussen je zou moeten bewegen volgens berekeningen.Lukt het de eerste keer niet terug naar linkse positie en inclinatie graden met 1tje aanpassen volgens de berekening van sprietje.Zo kom ik er meestal na een kwartiertje wel uit.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor indicatie van de globale richting gebruik ik altijd dishpointer.com. Vooral als er bebouwing is, vind je gemakkelijk 'landmarks' waar je je op kunt orienteren, voor de benodigde richting.

En dan bij de schotel gebruik ik zo'n satbeeper, die jij blijkbaar ook hebt, om de/een satelliet te kunnen vinden.

 

Om te onderzoeken welke satelliet je 'gevonden' hebt, kun je (om je bestaande zenderlijst niet te vervuilen) een nieuwe satelliet aanmaken in je ontvanger met een andere diseqc-positie, en voor die nieuwe satelliet een scan doen. Aan de hand van de gevonden zenders en frequenties, kun je bepalen of je de schotel naar links of rechts moet draaien, en eventueel berekenen hoeveel.

 

Een andere manier om een satelliet te vinden is de zonnemethode: uitrichten precies op het tijdstip dat de zon precies dezelfde azimuth heeft als de gewenste satelliet; dan heb je alvast de precieze links-rechts positie van de schotel te pakken. De berekening daarvoor kan je doen met http://www.satellite-calculations.com/Satellite/lookangles.htm

Maar dan moet natuurlijk wel de zon schijnen, op het gevonden tijdstip...

 

En daarna komt natuurlijk nog de fine-tuning...

 

Groet,

A33

  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Sprietje zei:

 

Het lijkt er op dat je niet geholpen wilt worden want je geeft geen zender op die je ontvangt met bijbehorende transponderfrequentie.

 

Sorry?....Ben gister de hele dag mee bezig geweest...heb alles verplaats naar buiten toe om goed op de tv te kunnen kijken terwijl ik aan de schotel heb lopen draaien. Niet gelukt dus toen alles opgeruimd, en nu staat alles in de kast...dus ik kan nu even niet zien welke zenders ik wel ontvang...Ik wil nu graag info hebben zodat ik met nieuwe informatie een volgende dag aan de gang kan opnieuw...Je krijgt dan te horen welke zenders ik nog meer heb ontvangen,,,,

 

13 minuten geleden, MrDish zei:

Probleem is ook dat ik niet boven de schotel kom, maar alleen onder...Hangt erg hoog aan mijn huis....

En even later de lnb vervangen. !?
vreemd ?!

Hoezo vreemd? Ik sta op een ladder eronder, en dan kan ik van onder de LNB eraf halen...Maar ik kom er niet boven met de ladder ( daarbij een scheef dak- dan zou ik op een scheef dak moeten staan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zult eerst zelf info moeten geven welke satelliet je nu ontvangt zodat wij aan kunnen geven hoeveel je de schotel moet verdraaien en de elevatie bij moet stellen. Ook graag de diameter van de pijp zoals eerder gevraagd.

Heb je nog wel de Canal Digitaal zenderlijst in je ontvanger zitten?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal er van de week weer even voor/onder gaan staan, en dan krijg je de diamater, grootte van de schotel ( denk 60cm), en welke zenders ik wel ontvang...zoals gezegd is er nu niets aan gesloten..ontvanger in de kast, kabels hangen los....Bedoeling is om zoveel mogelijk info te verzamelen nu, om volgende keer (beter) er mee aan de slag te kunnen gaan- dus alle tips zijn welkom! En dank voor de tips tot nu toe!   De zender lijst van CD zit ook niet meer in de ontvanger. Zoals gezegd had ik dus voorheen de 23,5 met deze schotel. 

Stuur een foto mee van de schotel....dan ziet men wel dat het niet zo eenvoudig is om boven de schotel te komen....dak van alumium platen, met daarop wat sneeuw...is dus spek glat.

20200104_125333.jpg

aangepast door Mart4me
toevoeging van info
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil er nog aan toevoegen dat de schotel nu gericht staat zo ongeveer waar die was (toen ik ontvangst had) zoals ik me het kan herinneren....dus ik moet wel in de goede richting zijn, maar als die satbeeper, wanneer die het doet, hoog piept en ik dan een andere satelliet ontvang (hotbird, astra 19,2 of een andere), en vervolgens daarvan langzaam weg draai, krijg ik geen andere hoge piep meer te horen tot  wanneer ik bijna 30 cm dat ding heb gedraaid -- dan hoor ik weer een hele hoge piep, maar dan zit ik echt helemaal op een andere satelliet. Wellicht ga ik toch nog te snel.....

Ontvanger is een VU+solo2 ....black hole software erop. 

aangepast door Mart4me
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wel die informatie kunnen we je niet geven.

 

Je zal echt aan moeten geven wat je nu ontvangt zodat we kunnen aangeven hoeveel millimeter je naar links of rechts moet draaien.

Of je moet voldoende hebben aan de informatie van dishpointer.com

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In midden Noorwegen de Astra 23,5 ontvangen met zo'n kleine schotel?
Ik zie dat je een schotel van 70cm breed hebt. Dan is de schotel te klein voor midden Noorwegen of je woont niet in midden Noorwegen.
Tot wanneer heb je ontvangst gehad van Canal Digitaal, Is dat slechts een paar dagen geleden of is dat enkele jaren geleden?

 

Footprint Astra 3B.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heeft de ontvangst ook niet veel slecht weer reserve. Omdat je weinig signaal hebt, kun je de Astra 23,5 moeilijk vinden.
Ik adviseer je om af te stemmen op  de zender Ócko. Die zit op positie 237 van de Canal Digitaal zenderlijst. Heb je die niet meer in je ontvanger zitten, stel dan je ontvanger handmatig in op transponder: 12168V, DVB-S, QPSK, SR 27.500, fec 3/4. Dan zul je de Astra 23,5 wel makkelijk vinden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schotel heeft wel wat meegemaakt de laatste 7 jaar..zolang hadden we ontvangst hier. Maar signaal sterkte was maximaal 60%..Ik neem je tip ter harte om het op die transponder te zetten...ga er mee aan het werk volgende week. Mocht ik dan meer info krijgen op welke satelliet ik wel kom, geef ik dat hier door..

Met dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

k zou meteen een wat grotere schotel plaatsen.Kleine kost en wat meer reserve.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, slechts 60% signaalsterkte, dat was wel te verwachten. Nu is signaalsterkte niet het belangrijkste, wel de signaalkwaliteit maar het geeft wel enige indicatie dat de ontvangst niet over houdt. Met wat sneeuw op de schotel kan je ontvangst zo maar weg vallen. Een grotere schotel zou beter zijn maar ja, je zult zelf wel weten hoe vaak je slechte of geen ontvangst hebt en of je een grotere schotel wilt aanschaffen.

Kijk in ieder geval als je de zaak weer aangesloten hebt welke zenders je nu ontvangt op welke transponder, dan kunnen we bepalen in welke richting je de schotel moet verdraaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schotel heeft het toch wel goed gedaan die 7 jaar!. Zelden dat het weg viel...alleen vorige week veel sneeuw op de 'paraplu' kap...toen dooi, werd dus meer ijs en toen erg sterke wind..gevolg dat de paraplu kap knapte/brak in stukken ( hard plastic) en de schotel weg draaide door die wind...Maar goed idee om een grotere schotel te kopen!...maar om dat ding te bevestingen aan de muur ben ik helemaal geen held in..of kan ik de bestaande beugels blijven gebruiken en er gewoon een grotere schotel op bevestigen? En welke grootte? 80 cm of beter naar de 90 cm?

aangepast door Mart4me
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...