Ga naar inhoud


Schotel op Hotbird, maar hoe naar Astra3


Mart4me

Aanbevolen berichten

4 uren geleden, Mart4me zei:

Ik zal er van de week weer even voor/onder gaan staan, en dan krijg je de diamater, grootte van de schotel ( denk 60cm), en welke zenders ik wel ontvang...zoals gezegd is er nu niets aan gesloten..ontvanger in de kast, kabels hangen los....Bedoeling is om zoveel mogelijk info te verzamelen nu, om volgende keer (beter) er mee aan de slag te kunnen gaan- dus alle tips zijn welkom! En dank voor de tips tot nu toe!   De zender lijst van CD zit ook niet meer in de ontvanger. Zoals gezegd had ik dus voorheen de 23,5 met deze schotel. 

Stuur een foto mee van de schotel....dan ziet men wel dat het niet zo eenvoudig is om boven de schotel te komen....dak van alumium platen, met daarop wat sneeuw...is dus spek glat.

20200104_125333.jpg

mag dan misschien stekeblind wezzen ,maar zie géén kabel aan de lnb.wel aan de planken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je in al die 7 jaar zo weinig ontvangstproblemen hebt gehad, dan is het de vraag of je wel een grotere schotel moet nemen.
Bedenk dat satellietshops normaal gesproken altijd de hoogte van de schotel op geven, dan lijkt het meer. Jou schotel is 70cm breed en 80cm hoog op de spiegel gemeten, dus zonder de rand. Als je een grotere wilt nemen, dan zeker 80 breed en 90 hoog op de spiegel gemeten.
Het model van de lnb lijkt op een ALPS, dus met een smalle kop maar ik zie maar 1 aansluiting en dan kan het weer geen ALPS zijn in dit model. Een lnb met een gewone kop in minder gevoelig voor sneeuw. Neem eventueel een Inverto Black Ultra.
Als je een nieuwe schotel neemt, neem dan weer antracietkleur. Dan heb je minder kans dat de sneeuw er op blijft liggen want zodra de zon een beetje schijn, wordt een donkere schotel warmer dan een witte en smelt de sneeuw en het ijs er sneller af.

De schotelsteun kun je laten zitten. De pijp is voldoende dik voor een schotel van een maat groter. Maar wel de bouten van de mastklem wat vaster zetten want ook met een storm mag deze niet verdraaien. Zet er eventueel een parkertje in, dan kan hij nooit meer verdraaien.

Jammer van je regen/sneeuw kap.

 

Paraprot-.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Sprietje zei:

 

Het lijkt er op dat je niet geholpen wilt worden want je geeft geen zender op die je ontvangt met bijbehorende transponderfrequentie.

 

Een beetje geduld Sprietje. Januari is in Noorwegen nu eenmaal niet de beste maand om met een schotel te klooien. We kunnen niet allemaal in Spanje zitten en genieten van ons pensioen.😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Alziendoog zei:

Een beetje geduld Sprietje. Januari is in Noorwegen nu eenmaal niet de beste maand om met een schotel te klooien. We kunnen niet allemaal in Spanje zitten en genieten van ons pensioen.😀

Kijken welke zenders je ontvangt op welke transponders doe je binnen en niet buiten. Er zullen binnen toch geen ijspegels hangen denk ik?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Mart4me zei:

Wil er nog aan toevoegen dat de schotel nu gericht staat zo ongeveer waar die was (toen ik ontvangst had) zoals ik me het kan herinneren....dus ik moet wel in de goede richting zijn, maar als die satbeeper, wanneer die het doet, hoog piept en ik dan een andere satelliet ontvang (hotbird, astra 19,2 of een andere), en vervolgens daarvan langzaam weg draai, krijg ik geen andere hoge piep meer te horen tot  wanneer ik bijna 30 cm dat ding heb gedraaid -- dan hoor ik weer een hele hoge piep, maar dan zit ik echt helemaal op een andere satelliet. Wellicht ga ik toch nog te snel.....

Ontvanger is een VU+solo2 ....black hole software erop. 

Dan zou ik het als volgt aanpakken:

Wanneer je satfinder de Hotbird vindt, dit markeren op de paal. Wanneer die Astra 19,2 vindt, dit weer markeren op de paal. Het verschil is 6,2 graden. Astra 3 zit nog 4,3 graden verder, dus dat kun je dan op de paal inschatten.

Haal die satfinder inderdaad maar eens weg, en draai langzaam, heel langzaam richting 23,5 oost. Zou mooi zijn als je iemand beneden hebt die beeld ziet op de TV.

Anders gewoon 100 keer de ladder op en af, totdat je beeld hebt. ( moet je wel zeker weten op een zender op Astra 3 afgestemd te zijn )

 

In het slechtste geval is je schotel niet oost/west verschoven door de storm, maar alleen noord/zuid. Probeer dan om de groef te vinden waarin je schotel altijd al zat. Met een beetje geluk voel je dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Sprietje zei:

Kijken welke zenders je ontvangt op welke transponders doe je binnen en niet buiten. Er zullen binnen toch  geen ijspegels hangen denk ik?

Ja dus. De schotel moet ook opnieuw uitgericht worden he. Daar ging het me om.

Wat betreft de satfinder: Ik heb dus ook zo'n ding dat constant maximaal of minimaal signaal geeft. Dempen met een natte doek werkt ook niet. Wellicht dat dat ook het probleem is van Mart4me. Uiteraard zijn er nog SD signalen, maar meestal zal men proberen uit te richten op een NL zender in HD.

 

Niet iedereen heeft de kennis om Lyngsat te raadplegen, af te stemmen op Ocko TV om signaal te pakken.

 

Ik ben zelf ook meer praktisch dan theoretisch, en hoop zo Mart4me voort te helpen.

 

Jouw input is vaak zeer helder, en dat waardeer ik zeer. Maar met al je kennis kun je soms te hoog inzetten en dat vat een leek dan weer niet. En als je dan even later reageert dat Mart4me niet geholpen wil worden, dan ga je te snel.

Zeer herkenbaar hoor, ook in mijn vakgebied. Maar dan moet je toch geduldig afwachten. 🤪

 

Laten we Mart4me maar even zijn gang gaan, en reageren op zijn vorderingen.

23 minuten geleden, Sprietje zei:

Ik mag aannemen dat de elevatie instelling door de storm niet veranderd is.

Nou, dat denk ik juist wel, aangezien hij de Astra 3 niet weer kan vinden door oost/west te draaien.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de schotel had ontvangst. Mart4me dacht dat het de Hotbird was maar dat is helemaal niet zeker, zelfs erg onwaarschijnlijk omdat het elevatieverschil tussen de Hotbird en Astra 23,5 te groot is. Groter is de kans dat de schotel op dit moment de Astra 19,2 ontvangt.

En dat 2 instellingen bij harde wind verschuiven lijkt me zeker niet waarschijnlijk. Hij kan de Astra 23,5 waarschijnlijk niet vinden omdat het signaal daar vrij zwak is voor een schotel van 70cm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, MrDish zei:

mag dan misschien stekeblind wezzen ,maar zie géén kabel aan de lnb.wel aan de planken.

ja dat klopt omdat ik de foto heb gemaakt nadat ik er een dag zoet mee was geweest en alles heb wezen opruimen en de kabel heb laten hangen....om een volgende keer mee verder te gaan..Als je de voorgaande berichten had gelezen had het duidelijk kunnen zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou om het af te stellen heb ik de ontvanger buiten gezet en een pc scherm gebruikt welke ook buiten stond....kon net tussen de sneeuw buien en harde wind in..😊.. ik veronderstel ook dat bij het draaien door mij ook de verticale positie is kunnen veranderen....vrees dat alles opnieuw afgestelt moet worden😞..

En inderdaad het weer werkt niet echt mee hier....het is meer een werkzaamheid om van de zomer te doen....sta scheef op de ladder wegens de hoeveelheid sneeuw en ijs....soms bij ,nu -10 graden ( wat niet eens zo koud is voor hier waar ik woon) en dan die kabels los draaien en weer vast..is dat allemaal niet zo eenvoudig...Maar ik geef niet op...wellicht maandag weer met alle tips van hier...dat geeft weer wat moed! Kijk nu via internet en eigenlijk gaat dat erg goed😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben er verder mee gegaan vandaag...heb hen nu, denk ik op de astra 19,2....1378 zenders gevonden....waar onder Niederbaryen tv Hd,  Of hoe weet ik dat ik nu op de astra 19,2 zit? en hoe naar de 23,5 nu? ietsje naar links denk ik, vanachter de schotel? en de schotel ietsje naar beneden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...