Ga naar inhoud


LED's van klok van blauw naar groen


dukard

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

Ik heb een LED klok "a la Gorgy timing" in mijn bezit maar deze klok heeft allemaal van die blauwe led-jes ... imo geen gezicht en zou deze willen aanpassen naar bijv. groene led's.

Helaas heb ik niet voldoende kennis in huis of ik de led's zomaar kan vervangen - solderen is geen probleem, maar wil graag weten of het kan en zo ja, waar ik op moet letten en of er nog zaken aangepast dienen te worden.

 

Alvast dank voor het meedenken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je kan de blauwe LED's wel vervangen door groene. Alleen moet je op de polariteit letten. En LED heeft namelijk een anode en een kathode, dus polariteit.

Het zal wel een hele klus worden om ze allemaal te vervangen. Je kan eens proberen door er bij 5 te vervangen en te kijken hoe het eruit ziet.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik ervan weet, is dat LEDs van verschillende kleuren ook vaak een verschillende spanningsval hebben.

Zie bijv https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/32

 

Het hangt dan van de aansturingselektronica af, of je die probleemloos kunt omwisselen, lijkt me.

Als die aansturing een constante stroomsterkte per LED regelt, kan het vermoedelijk wel.

Maar ik zou eerst goed kijken, wat voor elektronica erin zit. Daar heb ik verder helaas weinig kennis over...

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, dukard zei:

Beste allemaal,

 

Ik heb een LED klok "a la Gorgy timing" in mijn bezit maar deze klok heeft allemaal van die blauwe led-jes ... imo geen gezicht en zou deze willen aanpassen naar bijv. groene led's.

Helaas heb ik niet voldoende kennis in huis of ik de led's zomaar kan vervangen - solderen is geen probleem, maar wil graag weten of het kan en zo ja, waar ik op moet letten en of er nog zaken aangepast dienen te worden.

 

Alvast dank voor het meedenken.

 

 

Je kunt ze gewoon vervangen. Doen ze het niet, dan zitten ze verkeerd om. Er gaat dan niks kapot.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Solderen is niet zo moeilijk, .maar je moet ze er ook uitkrijgen zonder de printbanen stuk te doen.

Heb je een tin zuiger?

Of een desoldeerbout?

 

Als je dit niet hebt zou ik er niet aan beginnen.

 

Mvh

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor alle antwoorden.

 

12 uren geleden, Frans B zei:

LED heeft namelijk een anode en een kathode, dus polariteit

6 uren geleden, jeevanhoof zei:

Heb je een tin zuiger?

Of een desoldeerbout?

 

Het desolderen en het plaatsen e.d. is geen probleem - daar heb ik wel ervaring mee. 😉

Het gaat er mij vooral dat het werk niet voor niets is.

 

8 uren geleden, a33 zei:

LEDs van verschillende kleuren ook vaak een verschillende spanningsval hebben.

Zie bijv https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/32

 

Het hangt dan van de aansturingselektronica af, of je die probleemloos kunt omwisselen, lijkt me.

Als die aansturing een constante stroomsterkte per LED regelt, kan het vermoedelijk wel.

6 uren geleden, Frans B zei:

Blauwe LED's hebben een grotere spanningsval dan de groene. Normaal zit er een stroombegrenzende weerstand in het circuit. Dat kan ook een driver IC zijn. Dus de groene zullen het echt wel gaan doen.

 

Ik vermoedde al zoiets, maar hoe kan ik daar achter komen en blijven die groene led's dan ook op voldoende sterkte licht geven?

Zou een foto van de klok helpen om daar een goed antwoord op te vinden?

 

2 uren geleden, iemand zei:

Groene plastic folie er voor langs ?

 

Ik ben al bezig geweest om de kast van de klok te vervangen en het glas uit te voeren in zg. transparant "smoke" perspex - is een hele verbetering maar blauw is niet mijn ding.

Het idee is om zo dicht mogelijk in de uitvoering van een echte "Gorgy" klok te komen.

 

 

LED Clock 04.jpg

LED Clock 03.jpg

LED Clock 02.jpg

LED Clock 01.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien worden alle leds parallel aangestuurd.

En staan er na de bruggelijkrichting drie spanningsregelaars78L05, samen met drie 4R7s, parallel. (Zo te zien zijn die wel eens heet geworden!)

Verder kan ik het zo op afstand niet goed volgen; moet je zelf maar doen.

 

Als je alleen de LEDs vervangt, is er een risico dat de LEDs te hoge spanning krijgen, en doorbranden.

Of dat de spannings/stroom?-regelaars teveel vermogen moeten verwerken, en doorbranden.

Of je moet nog wat componenten aanpassen, natuurlijk. Daar zou ik me op focussen, denk ik, als ik die LEDs zou willen vervangen.

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de "stabo's" van 5 volt dan ook gelijk vervangen voor wat zwaardere types. (5 volt spanningsstabilisatoren)

De 7805 is ruim voldoende alleen rekening houden met de behuizing die anders is.. Maar er is zat ruimte.

De huidige gaan het niet lang meer volhouden, gezien de warmte die deze voor hun kiezen krijgen.

 

Verder kun je makkelijk alles vervangen door leds in welke kleur ook..

Kleuren combineren is ook een leuke optie, alleen heb je dan kans dat de ene kleur feller schijnt dan de andere vanwege de spanningsval.

Op 4-1-2020 om 18:44, iemand zei:

Groene plastic folie er voor langs ?

Ik zou dan geel nemen.. Geel en blauw wordt groen. ;)

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-1-2020 om 23:26, a33 zei:

staan er na de bruggelijkrichting drie spanningsregelaars 78L05, samen met drie 4R7s, parallel. (Zo te zien zijn die wel eens heet geworden!)

 

Ja, dat was mij ook al opgevallen - de 78L05's worden knap heet - ik zal deze aanpassen wanneer de bestelde groene led's binnen zijn. 200 stuks voor 3 euro 😉

 

Op 6-1-2020 om 23:26, a33 zei:

alleen de LEDs vervangt, is er een risico dat de LEDs te hoge spanning krijgen, en doorbranden.

Of dat de spannings/stroom?-regelaars teveel vermogen moeten verwerken, en doorbranden.

Of je moet nog wat componenten aanpassen, natuurlijk. Daar zou ik me op focussen

 

Ik ben mij nu wat meer aan het "inlezen" om de juiste weerstandswaarden voor de nieuwe led's te bepalen.

Daarvoor heb ik een YT filmpje gevonden met een heldere uitleg.

 

Op 7-1-2020 om 11:32, drz zei:

zou de "stabo's" van 5 volt dan ook gelijk vervangen voor wat zwaardere types. (5 volt spanningsstabilisatoren)

De 7805 is ruim voldoende alleen rekening houden met de behuizing die anders is.. Maar er is zat ruimte.

 

De print is imo zelfs voorbereid op een zwaarder type - de tekening laat dat wel zien. Zal wel kostenplaatje geweest zijn.

 

Zou de print ook een voorbereiding hebben voor een DCF ontvanger?

 

Het is nu even wachten op de nieuwe led's - daarna laat ik nog even over de vorderingen weten.

Op 7-1-2020 om 11:32, drz zei:

Ik zou dan geel nemen.. Geel en blauw wordt groen

 

Slim 😉 ... m=ik ben wel bezig geweest met een geelfilter, maar de led's zijn daarvoor te fel - ik zie iig weinig groen 😎

aangepast door dukard
wijzigen
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Succes ... 😀

 

De LED's zijn binnen en alles netjes over gesoldeerd.

 

Oude voeding was een 9 volt~ muurblokje ... onbelast kwam daar iets van 11,8 volt uit - teveel natuurlijk - en heb dat terug gebracht naar een 6 volt=

Klok draait daar prima op. Parts worden nu niet heet meer en de groene LED's lichten daarmee op tot 80% van hun sterkte. Prima voor overdag.

Tussen 22:00 en 07:00 uur gaat de klok in de 'avondmode' - en neemt de lichtsterkte af tot plm. 50%

Nieuwe case gemaakt uit hardhout met een "smoke" plexiglas raampje. Zo vallen alle parts en print netjes weg naar de achtergrond.

Tussen uren en minuten knipperen elke seconde 2 ledjes - staat niet op de foto😇

Voor de mod deed de klok iets van 45 mA en nu overdag 15 en 'savonds 10 mA

 

 

Voor en NA de mod:

 

LED Clock 05.jpg

LED Clock 06.jpg

aangepast door dukard
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi gedaan!

 

15 uren geleden, dukard zei:

en heb dat terug gebracht naar een 6 volt=

Klok draait daar prima op. Parts worden nu niet heet meer en de groene LED's lichten daarmee op tot 80% van hun sterkte.

 

Dus je kon de 78L05's gewoon laten zitten? Da's makkelijk.

 

Hoe bedoel je die 80%, hoe heb je dat gemeten? (Hoe bepaal je 100% bij een LED?)

 

Groet,

A33

 

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...