Ga naar inhoud


DM500HD tune failed


r11r

Aanbevolen berichten

Hi,

sinds een paar maanden (November 2019) laat de ontvangst van de DM500HD te wensen over.

 

Het begon met af en toe een melding "Tune Failed"  op alleen npo1 en-3, waarbij het signaal op 0% kwam te staan met de nodige blokjes in het beeld, en het beeld dan weer volledig terug kwam.

Nu is het zover dat ook de overige zenders, weliswaar minder, ook vaak een tune failed geven en er dus geen TV meer te kijken is.

 

Een hele enkele keer zijn alle zenders goed te kijken maar vaak nooit langer dan 1 uur zonder problemen.

Het maakt ook niet uit of de dreambox net aan staat of al langer aan staat.

 

Omdat ik dacht dat dit aan de LNB lag, heb ik deze vervangen maar dat heeft niet geholpen.

Ik heb ook de dreambox al open gemaakt en uitgestoft/schoongemaakt en naar de processor temp gekeken. Deze blijft netjes rond de 40C.

Ik draai een wat oudere OpenPLi4.0 al behoorlijk lang.

 

Ik heb even geen ideeën meer, anders dan dat de dreambox zelf (half) kapot is, of er iets mis is met de kabel.

Als jullie nog ideeën hebben waar het aan zou kunnen liggen of wat ik kan proberen hoor ik het natuurlijk graag, alvast bedankt!

 

 

Dreambox 500HD, Vector 80, Invacom 0,3, Pli Open

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je de LNB al vervangen hebt (en de kabel gecontroleerd hebt) ligt het voor de hand dat de tunerdeel defect is. Vaak valt een kwadrant uit H of V defect. Valt nu langzamerhand alles uit dan ZOU ook je voeding inmiddels ingestort kunnen zijn. Pak even een andere 12V/2A vieding en test het even. Het klinkt een beetje kinds, maar weet je ook zeker of je schotel nog correct gericht staat?

Hang desnoods je box eens aan een andere schotel (kennis/buur).

Ik woon in de randstad.. Als je in de buurt woont mag je ook even aanwaaien met de box..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

kabel lijkt op t eerste gezicht niets mis mee, maar geen idee of je zoiets kunt meten.

Aangezien ik soms goed beeld heb en ook langer op andere kanalen dan npo1 en 3, ga ik ervanuit dat de schotel nog goed is uitgericht maar zeker weten doe ik het niet.

helaas geen andere schotelaars hier in de buurt (Leidschendam) en Haarlem is mij net te ver, wel bedankt voor t aanbod!!

de tip van de voeding is een goede , ik ga ff graven naar een andere 12V voeding. wordt vervolgd....

aangepast door r11r

Dreambox 500HD, Vector 80, Invacom 0,3, Pli Open

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht de box defect zijn, kun je hem beter vervangen voor wat anders. De box stamt uit 2012 geloof ik. Repareren heeft kostentechnisch allang geen zin meer.

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Midden in de winter? Daar zit nu geen blad aan! En de problemen zijn in november (dik in de herfst) begonnen...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

voeding is t helaas ook niet.

 

ik zou m idd niet meer laten repareren en een nieuwe box kopen, maar ik probeer uit te sluiten dat t niet aan iets anders ligt voordat ik een nieuwe box koop 😎

bomen in de buurt heb ik al gesnoeid maar met zowel weinig als veel wind doet hij t soms langere tijd wel, of juist langere tijd niet

 

Dreambox 500HD, Vector 80, Invacom 0,3, Pli Open

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nieuwe snelle box kost €100.

 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij is verbonden met een Stab HH120 rotor en die weer met een Inverto single LNB

bedenk me dat ik die kabel daar naartoe niet uitvoerig heb nagelopen. Hij staat ook op een schuurdak dus ik kom er nu ook niet snel bij.

Zou die Stab dit soort problemen kunnen geven ?

 

 

aangepast door r11r

Dreambox 500HD, Vector 80, Invacom 0,3, Pli Open

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, dat kan.

 

Even de rotor overbruggen met een koppelstukje of de kabel rechtstreeks op de LNB aansluiten.

 

Dan weet je of het wel of niet de rotor is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik hoop dat ie nog goed uitgericht is, in ieder geval als ik beeld heb zit ik op 80% en dat is al jaren stabiel.

 

Ik zal vandeweek even t dak op gaan om te kijken of ik m rechtstreeks aan kan sluiten.

 

Dreambox 500HD, Vector 80, Invacom 0,3, Pli Open

Link naar reactie
Delen op andere sites

80%  signaal wil niets zeggen. Signaal in dB heeft de voorkeur.

Probeer eens via het menu wat bij te regelen. (zoek west/oost)

Wanneer het signaal verbetert, kan je bij de tunerinstellingen de Lengtegraad even bijstellen.

indien verbetering west = lengtegraad verhogen (met stappen van 100)
indien verbetering oost = lengtegraad verlagen (met stappen van 100)

 

 

Momenteel heb ik geen schotel, normaal zie je het signaal via de signaalbalk bewegen

 


1.jpg.c4e409333b4cf614ddf6531bec7d8f11.jpg

 

2.jpg.8f6d3700f4d9716011c4cccb2e93b0ac.jpg
 

 

aangepast door satmaat
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...