Ga naar inhoud


LNB voor 13 en 16


time2party

Aanbevolen berichten


OK, het zou dus gaan over een Triax 78. Het vreemde is dat een TVV-block niet de ideale combinatie is op een Triax 78, wel op een Triax 64.

Weet je wel zeker dat het om een Triax 78 (80) gaat? Een Triax 78 is 70cm breed zonder de rand mee te rekenen. Klopt dat?

Een Triax 64 is 60cm breed zonder de rand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, het is inderdaad een Triax 78 en heeft steeds gewerkt. (zou de originele meegeleverde TV vlaanderen kop zijn volgens de foto's dat ik op het net vind)

Deze opmerking heb ik nog gehad dat deze combinatie niet werkt maar toch jaren gewerkt.

Van mijn nieuwe opstelling krijg ik dezelfde opmerking namelijk terug een Triax 78 met een Triple kop van TV Vlaanderen.

Waar ik deze kocht zei men dat dit nooit zou werken, toch hier perfect signaal op alle 3 de sats 19.2 - 23.5 - 28.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat is onzin dat het niet zou werken. Zowel een duo-lnb als een triple-lnb die beide gemaakt zijn voor een schotel van 60cm geven op een Triax 78 een beter signaal dan op een Triax 64.


Maar nu de vraag of de duo-lnb past op een Triax 78 voor de ontvangst van de 13 en 16 oost. Ja dat moet lukken.
Om de 13 en 16 oost op een Triax 78 optimaal te ontvangen, zouden de koppen 31mm h.o.h. van elkaar moeten staan. Ze staan 38mm h.o.h. van elkaar. Dat is een verschil van 7mm. Als je dat verdeelt dat ze er beide 3,5mm naast staan, heb je gewoon ontvangst.
De kop van de 16 oost zet je in de klem en je zet de duo-lnb 10° schuin, de 13e moet lager staan dan de kop in de klem. Dan de schotel uitrichten op de 16 oost. Dan kijk je hoe de signaalkwaliteit zich verhoudt tussen de 16e en 13e. Is die van de 13e slechter dan van de 16e, dan de schotel iets meer naar het zuiden draaien.

 

hoek van 10 graden.PNG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎26‎-‎4‎-‎2020 om 09:41, time2party zei:

 

Vroeg me als ik deze set kan gebruiken voor ontvangst van de 13 en 16?

 

Ik heb destijds zo'n CanalDigitaal LNB 4,3° (voor een 64cm wok) in een SAB 115 geplaatst ,

dit ging perfect op 28,2°O & 26°O , deze laatste moet wel op de arm worden gezet :)

Hoe groter de schotel , des te kleiner de openingshoek !!

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste cookie monster

 

Je haalt 2 zaken door elkaar.
De openingshoek is de hoek waarbij het signaal 3dB is afgevallen en deze wordt kleiner naar mate de schotel groter is. Maar, dit heeft niets met het passen van duo-lnb's of monoblocken te maken. Het passen hiervan heeft te maken met hoe ver zo'n monoblock van de schotel af staat. Immers, als de afstand 2x zo groot is, is de hoek tussen de 2 koppen 2x zo klein.

Maar het klopt dat de CD-duo-lnb te gebruiken is om de 26e en 28,2e te ontvangen op een schotel van 115cm.
Een schotel van 115cm is ongeveer 2x zo groot als een schotel van 64cm en de ontvangsthoek tussen de 2 satellieten 26e en 28,2e (2,2°) is ongeveer 2x zo klein als tussen 19,2e en 23,5e (4,3°).

 

openingshoek schotel.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎27‎-‎4‎-‎2020 om 11:55, Sprietje zei:

Nee, dat is onzin dat het niet zou werken. Zowel een duo-lnb als een triple-lnb die beide gemaakt zijn voor een schotel van 60cm geven op een Triax 78 een beter signaal dan op een Triax 64.


Maar nu de vraag of de duo-lnb past op een Triax 78 voor de ontvangst van de 13 en 16 oost. Ja dat moet lukken.
Om de 13 en 16 oost op een Triax 78 optimaal te ontvangen, zouden de koppen 31mm h.o.h. van elkaar moeten staan. Ze staan 38mm h.o.h. van elkaar. Dat is een verschil van 7mm. Als je dat verdeelt dat ze er beide 3,5mm naast staan, heb je gewoon ontvangst.
De kop van de 16 oost zet je in de klem en je zet de duo-lnb 10° schuin, de 13e moet lager staan dan de kop in de klem. Dan de schotel uitrichten op de 16 oost. Dan kijk je hoe de signaalkwaliteit zich verhoudt tussen de 16e en 13e. Is die van de 13e slechter dan van de 16e, dan de schotel iets meer naar het zuiden draaien.

 

hoek van 10 graden.PNG

 

Ok, bedankt voor de info.

Ga dit een dezer dagen eens uit proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft ons c monster niet gelijk dat je met een kleinere schotel een grotere openingshoek hebt? En dus makkelijker iets pakt als het aan de rand zit?

 

Waar is die goeie ouwe tijd gebleven dat je met een eind ernaast de zender nog met spikes kon pakken en bij gunstig weer bijna zonder....

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, minplus zei:

Heeft ons c monster niet gelijk dat je met een kleinere schotel een grotere openingshoek hebt? En dus makkelijker iets pakt als het aan de rand zit?

 

...  En dus de schotel iets minder nauwkeurig hoeft uit te richten; dat is de juiste conclusie. En dat geldt dan voor alle LNBs op die schotel.

 

'Betere ontvangst' krijg je door een grotere openingshoek niet. Wel het tegendeel: signalen van naburige satellieten kunnen door die grotere openingshoek interfereren met jouw bedoelde satellietsignaal, en dus jouw ontvangst verslechteren.

Dus groter is altijd beter!

 

Groet,

A33

 

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik. Maar idd. dus meer priegelwerk bij het uitrichten. Wat ging dat analoog toch heerlijk simpel, het uitrichten op het aantal spikes.

Wat heb ik het alles-of-niets principe van de digitale ontvangst vervloekt, ook al heb je nu % van alles en nog wat.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Met het juiste gereedschap gaat het nog steeds prima, een investering waarvan ik nooit spijt heb gehad.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...