Ga naar inhoud


Uitlijnen in combi M7


beetle72

Aanbevolen berichten

Beste forum genoten,

 

bij deze enkele vraagjes ikv uitlijnen van een schotel alsook de waarden van TVV, dit in combi met een M7 SAT801.

 

Wij hebben een TVV schotel (60cm) al een jaar of tien. Echter ontvangst is soms slechts en sinds eergisteren totaal niks meer. Reeds naar de lokale vertegenwoordiger gegaan en deze heeft de LNB alsook receiver M7 SAT801 uitgelezen en is volgens hem ok.

 

Echter terug thuisgekomen en weder montage, alsook uitrichten schotel (via de Dish Alaign app) levert niks op. Signaal van de ontvanger blijft tussen 11 en 15% liggen.

We hebben zelfs alles connecties van kabels opnieuw gemaakt (maw coax zowel bij in als out) om nieuwe verbinding en oxidatie (mocht die er zijn) weg te hebben. Statief waarop schotel is bevestigd staat pas. LNB, adhv de passmaat die er destijds bijzat, staat ook waterpass of op 11°.

Op het moment dat er geen aansluiting is via de coax kabels was de ontvangst volgens de receiver ook maar 12%. Maw met coax kabels aangesloten hebben we nihil ontvangst.

 

Schotel staat op 30° inkeping. Hanteer ik de dishpointer website, geeft deze 28,6° aan. -> Welke te nemen?

 

Anderzijds de duo LNB op 23,5 geplaatst ipv de 19,2 waar TVV nog van sprak in de documentatie en aansluitvoorschriften die we destijds ontvangen bij de duo LNB. -> welke nu echt te nemen voor TVV (laatste instructies van TVV spreken over 23,5)?

 

Wat me opvalt in enkele posts hier is dat @Sprietje als je een locatie aangeeft de mensen kan zeggen wanneer ze best uitrichten (bij zonneschijn) adhv zijn 'schilderstape' opstelling. Meestal ligt het antwoord om dit te verrichten tussen 12 en 13u als het om de Astra3 gaat op 23,5. Kan je me aangeven op basis van welke info, site of app je dit bepaalt? De locatie is Sint-Niklaas in België.

 

Uit wanhoop de M7 802 ook terug naar fabrieksinstellingen gebracht. De DiSEqc instellingen zouden automatisch moeten verlopen staat me voor. Misschien nog de transponder waarden aanpassen?

 

Enig ander advies nog?

 

Alvast bedankt om jullie kennis te delen!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste beetle72

 

Welkom op dit forum

 

Om de schotel met de zon uit te lijnen, gebruik je deze site:
https://www.satellite-calculations.com/Satellite/lookangles.htm

Via de landkaart kun je je locatie invullen
kies de satelliet
kies de datum
nu kun je bij Local Time zien op welk tijdstip de zon precies in de richting van de satelliet staat.
De calculator geeft dan voor morgen aan voor de Astra 23,5 in Sint-Niklaas 12:42:10 uur.

 

Volgens mij kijk je naar de signaalsterkte. Deze is weinig interessant, je moet naar de signaalkwaliteit kijken.
De satelliet elevatie is 28,7° maar die klopt alleen maar met de elevatieschaalverdeling als de mast ook zuiver verticaal staat. Het is dus een indicatie en zult deze aan moeten passen aan de beste signaalkwaliteit.

 

De duo-lnb moet met de kop van de Astra 23,5 in de klem staan en 14° schuin worden gezet, de kop van de Astra 19,2 lager, zie bijgevoegde hoek.

 

 

hoek van 14 graden.PNG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...