Ga naar inhoud


Nieuwe schotelinstallatie voor Spanje


Wimo01

Aanbevolen berichten

Locatie is Sant Carles de la Rapita.

Momenteel heb ik nog een 64 cm. schotel maar ben nu aan het uitkijken voor een grotere schotel.

Vermits dit op een balkon moet passen denk ik dat dit een Triax TDS 78 of TDS 80  zal zijn, maar zeker geen grotere.

Wat wil ik zien, Astra 1 + 3 en Hotbird. voor de 28.2 zie ik het nut niet.

LNB = allemaal singel. Heb thuis nog liggen Alp's. Nog een paar inverto black ultra alsook nog de deze,

https://www.inverto.tv/lnb/242/single-selected-40-mm-lnb

Van deze kan ik nog bij bestellen als het moet. Liefst zou ik af willen van de duo die der nu opstaat.

Momenteel hangt de schotel aan buis van 1 m. maar denk dat die wel iets hoger zal moeten worden vermits ik boven de balustrade moet kijken juist zoals nu.

Zal wel 1.2 m. moeten worden denk ik.

Ook zoek ik dan een bevestiging voor aan de balustrade. Denk dat ik +/- 10 cm afstand zal moeten houden.

Schotel staat wel half in het droge, boven mij is het balkon van de bovenbuur.

20200823_104939.thumb.jpg.a3b7d48666da29e4dd7b4c5dd3c44a7c.jpg

Rechts zou ik buis wat moeten opschuiven maar zoek een goede bevestiging.

20200823_104906.thumb.jpg.8bf4038ec86db23198cef2489047ed1c.jpg

En nee, er is geen schade aan, is gewoon licht inval.

aangepast door Wimo01
Foutje

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Wim01

 

Op een Triax 78 of 80 in Sant Carles de la Rapita moeten de lnb's voor de Hotbird, Astra 19,2 en Astra 23,5 op de volgende afstanden staan:
- tussen de Hotbird en Astra 19,2 is 66mm
- tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 45,5mm
Het beste is dus een normale lnb met een kop van 60mm te nemen voor de Hotbird en Astra 23,5 en een smalle voor de Astra 19,2 die daar toch flink sterk is.
De skew voor de 3 lnb's moet zijn
- Hotbird 13 op -10°
- Astra 19,2 op -13°
- Astra 23,2 op -17°
d.w.z. als je achter tegen de lnb's kijkt met de wijzers van de klok meegedraaid t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.


Om de afstand van 45,5mm in te kunnen stellen, kun je geen Triax rail nemen want die klemmen zijn buitenwerks al 50mm. Ik zou de SAB-rail nemen, daar kan het wel bij. Voordeel is dan tevens dat de Astra 19,2-lnb precies in het midden komt, gewoon in de bestaande lnb-klem van de schotel.
De rail moet dan 20° schuin gezet worden, uiteraard de Hotbird-lnb het laagst.

 

GK3 (A025).jpg

Hoek van 20 graden.png

hoek van 17  graden.png

hoek van 13 graden.PNG

hoek van 10 graden.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje

Die rail die je daar toont, bestaat die nog wel? is toch de deze, Sab multirail GK3 ( A025)

google levert mij in ieder geval niets op,

 

 

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Wimo01 zei:

Locatie is Sant Carles de la Rapita.

voor de 28.2 zie ik het nut niet.

Een duo die het goed doet op een 64 cm schotel zou het op een 70 wel eens beter kunnen doen afhankelijk van waar de schotel is opgesteld. Ik heb namelijk zelf de ervaring dat ik met een trio van TV Vlaanderen / Canal Digital op een 80 een betere uitrichting kon doen dan met de voor die bedoelde LNB schotel. De uitleg en het waarom is aan Sprietje om dat even te verklaren. Bleek destijds ook ergens op een meting die in een lab was gedaan. En daardoor de reden waarom ik die LNB heb gekocht. ( Die was uiteindelijk op de basis van een automatisch zoekende geplaatst ipv wat daar origineel op was gezet in de fabriek. 28,2 Is sowieso gedaan voor ons allemaal.

 

aangepast door Denisdaf

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Sprietje zei:

Een triple-lnb is voor de Astra 1-2-3. Topicstarter wil de Hotbird en Astra 19,2 en 23,5 ontvangen.

 

Dat lees ik hoor maatje, maar ik zie ergens ook de naam BBC verschijnen, vandaar dat ik die ook weer even meenam in mijn reactie. Quote: voor de 28.2 zie ik het nut niet. Einde quote.

 

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik wil helemaal geen 28.2 .Alleen astra 1 + 3 + de hotbird.

 

Maar toch nog een vraagje;

Hoe moet die OZ3 universeel multifeed eigenlijk bevestigd worden?

 

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Denisdaf zei:

Dat lees ik hoor maatje, maar ik zie ergens ook de naam BBC verschijnen, vandaar dat ik die ook weer even meenam in mijn reactie. Quote: voor de 28.2 zie ik het nut niet. Einde quote.

 

De BBC lees je zeker in een ander draadje want dat heeft hij echt niet geschreven.

In Marseille heb je al een schotel nodig van 110cm om de BBC te ontvangen, onmogelijk dus op een klein balkonnetje in Sant Carles de la Rapita.

 

 

BBC ontvangst Zuid-Europa 1.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar zo kan het bij mij niet, schotel op balkon of anders niets.

Dus ik denk omdat de schotel moet uitgericht worden op de 19.2 (nu is dat 23.5) dat ik de paal zo een 10 cm zou kunnen opschuiven richting reling.

Daarvan zijn de stijlen 2.5 op 2.5 cm. daaraan moet er dan die buis komen maar vermoedelijk mss. 10  of 15 cm hoger. Moet boven de reling uitkijken.

 

Maar die multifeed, hoe moet die eigenlijk bevestigd worden?

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...