Ga naar inhoud


Resin printer - Ervaring gevraagd...


Big fellow

Aanbevolen berichten

Ik zit al een tijdje na te denken over het al dan niet aanschaffen van een resin printer.  De kwaliteit van de prints die ik heb gezien spreken mij erg aan, maar wat ik zoek is wel een resin printer die toch wel 200x150x100mm aan print volume heeft. Dan wordt de selectie al een stuk kleiner. Mijn budget is flexibel, maar ik vind meer dan 2500 euro toch wel te veel. Gelukkig zijn er rond de 1000 euro ook printers te vinden. Dan zijn er uiteraard verschillende technieken, de laser en de LCD, met blijkbaar verschillende resoluties / printsnelheden.

 

Echter goede reviews zijn moeilijk te vinden, althans voor mij 🙂 , voor deze grotere printers.

 

Wie heeft zelf een resin printer in gebruik, en wil hier wat over delen?

Ik ben bekend met het feit dat de resin erg stinkt, dat de print moet worden schoongespoeld, en dat de print ook moet worden uitgehard met een UV bron (zon op zonnige dagen?). Ook heb ik begrepen dat het aan te raden is om de print een verflaagje te geven, al is mij niet 100% duidelijk waarom..? 

Misschien dat een gebruiker mij hier wat first-hand informatie over kan geven?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik heb er geen zelf. ik heb er vaak gebruik van gemaakt voor maquettes in 3d van onze ontwerpen.

 

Als je niet constant, dan wel heel vaak prints moet maken wordt het een erg dure hobby. Je kan de resin/hars niet zomaar in de printer laten.

De Printservices die het voor jou doen, hebben ook hun na-calculatie wel vaker geanalyseerd en stelden hun prijs naar boven bij.

In relatie tot het opstellen van een vloeibaar resin / hars printer ben je afhankelijk van de ruimte en de ventilatie van die ruimte omdat het niet alleen stinkt maar zeer schadelijke gassen zijn die uitwasemen.

Dat is ook de reden voor de coating (verflaagje) die als "hardener" er over gaat en de niet volledig uitgeharde delen (door de laser bewerkt) alsnog uitharden doet.

 

 

 

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Ton voor de informatie. Ik heb gelezen dat er eigenlijk standaard trechters met filters bij worden geleverd zodat het hars uit het vat kan worden gehaald....

Ik was mij niet bewust van de schadelijke gassen... Goede ventilatie is dus een vereiste.. Het aflakken / bewerken is dus voor dezelfde gassen... Dan wordt het een transparante spuitlak gebruiken, of gekleurd uiteraard, afhankelijk van de toepassing en kleur van het hars... 

Vandaag nog eens op Youtube zitten kijken, en ik ben echt onder de indruk van de kwaliteit van prints van printers tot zo'n 2000 euro. Ik weet het, FDM printers zijn in basis een stuk goedkoper, maar ik lees eigenlijk alleen maar dat er zoveel "upgrades" worden uitgevoerd op deze printers, na de aanschaf... En de printers waar dit niet gebeurt zijn ook de printers in dezelfde prijsklasse als de hars printers... 

Wat ik tot nu toe heb uitgevogeld dat een Wanhao D8 een goede keuze is, met daarbij een uithardingskamer. Zo'n combinatie blijft dan onder mijn max. budget... Kan ik mooi wat hars voor kopen... Maar nogmaals, ik ben nog steeds op zoek naar ervaringen, want mijn keuze staat verre van vast... (O ja, liever iets wat in NL te koop is, en niet uit China moet komen...)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...