Ga naar inhoud


Wat is het verschil tussen ADSL en VDSL ?


Miauw

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er zijn genoeg regio's in Europa, waar ADSL het maximum is.

 

Hier in de straat in Frankrijk is een ADSL lijn met 1,5 MB down en 400 KHz het optimum.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Frankrijk, op het platteland heeft nog een lange weg te gaan.

 

Ik gebruik hier een Fritz 4G modem en een mobiel abonnement, 60 GiG per maand.

Daarmee haal ik doorgaans 100/40 Mbits.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp is VDSL de opvolger van ADSL mits de lengte naar de centrale niet te ver is.

 

Dan is als ik het goed heb glasvezel de opvolger van VDSL. 

 

KPN wil binnen 3 jaar van de koperen lijnen af, dat wordt vervangen door glasvezel. Bij nieuwbouw direct, bij bestaande bouw trager.

 

Ik heb begrepen dat Ziggo glasvezel tot in de straatkast heeft zitten, wat ik niet begrijp is waarom bij nieuwbouw het laatste stukje niet in de woningen aanleggen. Het zal ongetwijfeld met de kosten te maken hebben, maar bij nieuwbouw heeft Ziggo meteen de kans haar eigen glasvezel lijn net als KPN (Reggefiber) dat doet, in de woning aan te bieden. 

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussen de wijkkasten en de centrales liggen vaak reserve buizen.

Daar kunnen ze makkelijk een glasvezel (bij) intrekken.

In de kast wordt het signaal van de glasvezel omgezet en op je koperen draadjes gezet dat  naar je woning loopt. (of op de coax)

 

Van de wijkkast tot je woning ligt op de meeste plaatsen nog geen glasvezel.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago, ilseonline said:

Als ik het goed begrijp is VDSL de opvolger van ADSL mits de lengte naar de centrale niet te ver is.

 

Dan is als ik het goed heb glasvezel de opvolger van VDSL. 

 

Niet helemaal waar. ADSL en VDSL zijn gebaseerd op multiaderige koperkabels. De opvolger van VDSL noemen ze VPLUS, maar ik denk dat KPN na initiele testen ook wel ingezien heeft dat de dagen van hun koper in de grond ook geteld zijn, en dat vervanging van het oude net beter door glasvezel kan wat toekomstbestendiger is. De kwaliteit van het signaal over de koperkabel van KPN gaat over afstand erg snel achteruit, zeker de oudere kabels. Voor telefonie en 2400 baud niet zo spannend, maar voor hoge snelheden...

 

Om een idee te geven: ik woon 300 meter van de centrale af, huis van begin jaren 60. Maximale snelheid als ik geluk heb net KPN DSL is 30 mbit/s. 500 meter de andere kant op staat een wijkkast, voorzien van glasvezel verbinding naar de centrale. Een huis 100 meter van het mijne zit op die wijkkast (dus zeg maar 400 meter er vanaf) en kan zonder probleem 200 Mbit/s aanvragen (100 mbit met channel bonding) - en dat huis is in de jaren 80 gebouwd.

 

Grofweg hebben we in Nederland 4 mogelijkheden als "drager":

 

* Multiader koper (zeg maar de oude telefoonlijn)

* Coax

* Glasvezel

* Draadloos

 

Het is dus eigenlijk zo dat multiader koper gaat uitsterven en daar de nieuwere techniek over glasvezel voor in de plaats komt. Voor de consument zal vanuit KPN de stap na VDSL wel glasvezel zijn.

 

Quote

KPN wil binnen 3 jaar van de koperen lijnen af, dat wordt vervangen door glasvezel. Bij nieuwbouw direct, bij bestaande bouw trager.

 

Ik heb begrepen dat Ziggo glasvezel tot in de straatkast heeft zitten, wat ik niet begrijp is waarom bij nieuwbouw het laatste stukje niet in de woningen aanleggen. Het zal ongetwijfeld met de kosten te maken hebben, maar bij nieuwbouw heeft Ziggo meteen de kans haar eigen glasvezel lijn net als KPN (Reggefiber) dat doet, in de woning aan te bieden. 

 

Zoals Jee al aangeeft: niet de straatkasten maar de wijkkasten. Voor Coax (Ziggo) is het zo dat er best veel straatkastjes zijn (hier in de voortuin staat er ook 1) en die is gewoon nog van coax voorzien. Als het glasvezel zou zijn geweest, had ik bij het opnieuw trekken van de coaxkabel naar mijn huis enkele jaren geleden gelijk voorgesteld om dat met glas te doen 😇

 

aangepast door Calypso971
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Vergeet 4 en 5G draadloos niet.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, ceesv zei:

Vergeet 4 en 5G draadloos niet.

 

 

4G moet met alle gebruikers gedeeld worden, of is dan alsnog de snelheid met DSL te vergelijken? 

 

5G zou een flinke concurrent van de diverse vaste lijnen kunnen gaan worden.

 

3 uren geleden, moonchild zei:

Dit is het forum voor algemene satellietzaken, we hebber er ook speciaal 1 voor internet etc.......

 

Sorry, is mijn fout. Via 4G op een Samsung Galaxy S4 met een scherm van 4 inch en dan 40 schermen tegelijk open hebben staan, dan wordt het zo nu en dan wat onduidelijk, vooral met smiles heeft mijn telefoon op deze website erg veel moeite en loopt de boel traag tot vast.

 

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-6-2020 om 00:07, ceesv zei:

Hier in de straat in Frankrijk is een ADSL lijn met 1,5 MB down en 400 KHz het optimum.

 

Ja maar, je gaat toch geen derdewereldland vergelijken met Nederland? 😂

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...