Ga naar inhoud


Signaalsterkte Astra 1 (19,2) t.o.v. Hotbird (13)


Saucer

Aanbevolen berichten

Een paar dagen geleden zocht ik met een T 88 schotel naar de Hotbird satelliet. (experimenteel)

Eerst kon ik deze niet vinden, maar na een dik half uurtje zoeken lukte dat wel.

Wat mij opviel was dat de kwaliteit ongeveer 1/7 was van de Astra 19.2  (Astra gaf ongeveer 70% op de meter, de Hotbird 10 %)

Dit is gemeten met een WS 6908 satellietmeter.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit goede waarden zijn. Ik denk dat er wat verkeerd gegaan is / ik wat verkeerd doe.

De meter had ik ingesteld op de Hotbird. Bovendien kon het uitgezonden programma gewoon bekeken worden..

Ook was de meter  "gelockt".

(Gelezen waarden: LNB laag : 12.625:  Frekw.12.596:  Symbool frekw: 27.500 gHz.  Dit was een muziek kanaal.)

 

Mijn vraag:

Is het signaal v/d Hotbird (N. O. Nederland) aanmerkelijk zwakker dan dat van de Astra 19.2 ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Met een T88 schotel met rail kom je rond de 14 dB (hier aan de kust). Met een ovale schotel krijg je een beter signaal (rond de 16 dB). Is het een enkele LNB dan moet je op de T88 ook aan 16dB komen.

 

Als de 19.2° goed doorkomt (70% is veel te laag) dan moet voor de HotBird wat hoger (1°) in elevatie en de skew van de LNB ook wat geoptimaliseerd worden..

 

Denk dat je op de verkeerde sat staat uitgericht. Op 12596/7 zit geen muziekzender maar GlobeCast en JSTV (conax)

 

aangepast door Mimisiku

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, Saucer zei:

(Gelezen waarden: LNB laag : 12.625:  Frekw.12.596:  Symbool frekw: 27.500 gHz.  Dit was een muziek kanaal.)

 

LNB laag: 12.625, wat is dat? Dit kan niet goed zijn. 12.596MHz is de hoge band dus High band LO frequency is 10,6 GHz. Symbool frekw: 27.500 gHz, GHz moet MHz zijn.

   
   
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties.

 

De LNB is een ......  SRT L 701 Enkel. Deze zat op de 2e hands T 88.

Ga er binnenkort op een avond nog weer mee aan aan het experimenteren.

Wat ik niet begrijp is dat je op de meter de satelliet kan instellen. Deze had ik toch echt op Hotbird staan. Dan ga je er vanuit dat je de goede satelliet hebt.

Bij de Astra satellieten gaat dat immers wel goed. Vraag mij af hoe het mogelijk is dat ik toch wat ontvangen heb.

Of op de meter is een frekwentie v/d satelliet/kanaal verkeerd ingevuld. (meter is ook een 2e hands, en ik weet niet wat daarmee gedaan/ingevuld is)

Zal de volgende keer de satelliet lijst erbij nemen van de Hotbird, alles goed controleren en noteren, desnoods een foto er van maken.

 

Ik ben nieuw met deze materie.

Het gaat mij niet alleen om de zenders maar ik wil er graag meer van weten.

Daardoor kan ik wel eens de "verkeerde" vragen stellen, maar dat moeten jullie mij maar niet kwalijk nemen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat zijn gemene trucjes, de minder luxe satellietfinder 'kijkt' alleen naar de frequentie die je hebt ingevoerd. Helaas gebeurt het vaak dat meerdere satellieten DEZELFDE frequentie gebruiken.. Jij denk: ha! HotBird gevonden, en blijkt het dezelfde frequentie te zijn die b.v. astra2 gebruikt... In de meeste simpele satellietmeters kun je een aantal frequenties per satelliet definiëren. Je definieert dan b.v. 2 Horizontale en 2 Verticale frequenties. Je gaat dan zoeken op de eerste transponder. Geeft die voldoende signaal dan probeer je de andere 3. Geven ze alle 4 signaal dan kun je redelijk zeker zijn dat je de gewenste satelliet hebt...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die tip geef je vaker (en zal prima werken), maar ik ga daar bijkans van dood :) 

Als ik een schotel op de zon moet richten dan kijk ik direct in de zon. Dat kunnen mijn ogen echt niet aan... Doe het liever in de schemer of donker met een kompas... Maar ieder het zijne/hare...

Ik kijk altijd bij Lyngsat naar de elevatie op mijn locatie, stel de elevatie in op de schotel en ga dan zoeken... Lukt altijd...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Mimisiku zei:

Ik kijk altijd bij Lyngsat naar de elevatie op mijn locatie, stel de elevatie in op de schotel en ga dan zoeken... Lukt altijd...

Inderdaad lukt dan altijd. Het is tenslotte geen Rocket science

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties.

Dat de meter alleen satelliet signalen DVB-S kan ontvangen wist ik bij aanschaf. Daar had ik hier al naar gevraagd. Waarom dan toch deze meter zou je zeggen.

De prijs was zodanig laag, dat ik dacht voor experimenteren kan ik 'm niet laten liggen en mocht ik er toch niet verder meegaan, is er vast wel iemand die hem over wil nemen.

De materie blijkt toch wat ingewikkelder te zijn dan dat ik in eerste instantie verwacht had.

Daarom niet getreurd, ik ben iemand die het maar zo niet opgeeft. 

Ga nu eerst weer eens kijken op de site van "KingofSat (die ik al had gevonden) of ik er achter kan komen wat alles precies betekend.

 

Tip voor Mimisiku: er bestaat ook zoiets als een zonnebril.........

Maar alle gekheid op een stokje: alle tips zijn natuurlijk van harte welkom.

 

 

aangepast door Saucer
schrijffout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ogen zijn erg gevoelig. Zonnebril helpt i.m.g. niets als ik gedwongen recht in de zon moet kijken... Binnen een paar minuten heb ik 'lasogen' en zie uren niets meer...

 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

even of topic  

 

32 minuten geleden, Mimisiku zei:

Ik kijk altijd bij Lyngsat naar de elevatie op mijn locatie, stel de elevatie in op de schotel en ga dan zoeken... Lukt altijd...

 

Waar kan je bij lyngsat de mogelijkheid vinden om de elevatie op mijn locatie op te zoeken?

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat automatisch rechtsbovenin als je locatie aan hebt staan..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...