Ga naar inhoud


Satelliet Meter: Wat wordt de opvolger van mijn trouwe Horizon HDSM


Old Satterhand

Aanbevolen berichten

Ik gebruik al jaren de Horizon HDSM Satelliet Meter.
Een klein kompakt metertje die ik om mijn nek kon hangen als ik ergens op een hoge ladder de schotels stond af te stellen.
De instellingen (Satellieten, Diseqc, Transponders) worden vantevoren ingeprogrammeerd.
Dat kon eerst door files te downloaden van hun website, maar sinds enige jaren kan ik dit zelf mbv met hun eigen software.
Omdat dit meetinstrument alleen met DVB-S kan werken werd het wel steeds moeilijker om geschikte transponders te vinden.

 

Hoewel nog steeds 100 % in orde, zoek ik een opvolger.
Horizon is eind vorig jaar overgenomen door een Deens bedrijf en die hebben de produktie van de Satelliet meters helaas gestaakt.

Ik ben nu meer op zoek naar een combo meter, d.w.z. een meter die ook DVB-C (kabel) kan doen.
DBV-T/T2 is mooi meegenomen maar niet noodzakelijk.

 

Na enig speurwerk kom ik op 2 kandidaten:

De Amiko X-Finder 3 second edition SE    
   https://www.amikostb.com/product/269-x-finder-3

AmikoXFinder.thumb.jpg.f7d7d0c2ba21216546046ec22f90bdde.jpg


en de ALPSAT AS06-STC & AHD Combo Signal Analyzer
   https://www.alpsat.com/en/products/dvb-signal-analyzer-devices/as06stc-ahd-signal-analyzer

 

Alpsat_Combo.jpg.07123f1b19f74d9ea0a32fe4ff1855e1.jpg

 

Op dit moment zou ik voor de Alpsat gaan, deze lijkt me een echt meetinstrument, terwijl de Amiko meer lijkt op een draagbare ontvanger met meetmogelijkheden.

Er zijn online niet veel reviews te vinden maar wellicht zijn er Satters die hier wel ervaring mee hebben?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Deze versie Horizon meter ken ik. Deze was redelijk populair in Amerika onder de naam Birdog. Jammer dat de display erg klein is. Voor de rest prima satelliet meter. Verstandiger is om naar een satelliet winkel te gaan om Amiko en of Alpsat in eigen handen te kunnen testen.  Elke "gevorderde" satelliet meter werkt anders. Het is een persoonlijke keuze welke het beste bij u past. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tonskidutch zei:

poe hé dure opvolgers zeg...!

 

De Horizon was ook niet zo goedkoop hoor, ik meen 450 euro ergens in 2006. Er was toen niet zo veel keus.

Ik heb ooit een goedkope Xsarius aangeschaft, maar dat bleek dus een totale miskoop. De settings konden alleen handmatig worden ingevoerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Ventura zei:

Deze versie Horizon meter ken ik. Deze was redelijk populair in Amerika onder de naam Birdog. Jammer dat de display erg klein is. Voor de rest prima satelliet meter....

 

Klopt helemaal, bij een familielid in de US kwamen de installateurs van DISH ook met de Birddog de schotels (her)installeren na een verhuizing. Daar was ik toevallig bij.

 

10 minuten geleden, Ventura zei:

... Verstandiger is om naar een satelliet winkel te gaan om Amiko en of Alpsat in eigen handen te kunnen testen.  Elke "gevorderde" satelliet meter werkt anders. Het is een persoonlijke keuze welke het beste bij u past.

 

Dat ben ik zeker van plan. Gelukkig heeft mijn vaste leverancier beide meters op voorraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de SAB xfinder, hetzelfde als de amiko en dat is inderdaad meer als een ontvanger met kaartlezer en CI ingang. Wel makkelijk. Niet echt geschikt voor nauwkeurig uitrichten.

De voorganger van de alpsat heb ik ook en deze is inderdaad veel beter als meetapparaat.

Ik zit ook al een tijdje te twijfelen of ik de alpsat 6 zal kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Old Satterhand zei:

Dat ben ik zeker van plan. Gelukkig heeft mijn vaste leverancier beide meters op voorraad.

 

Het bezoek aan de winkel is er niet van gekomen. Kon even geen chauffeur vinden, die werken allemaal nog. Corona werkt ook niet mee.

Maar na een goed gesprek met mijn leverancier de knoop doorgehakt en de Alpsat aangeschaft. Komt morgen per post.

Ik laat mijn bevindingen hier z.s.m. weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-7-2020 om 16:05, Ventura zei:

Ben benieuwd of de Alpsat wat is, als ik naar de specs kijk en youtube fimpjes.  

 

Een eerste indruk

 

Keurig op tijd geleverd door PostNL.
Nieuw in doos, lijkt niet eerder gebruikt, ook gezien de software uit 2017. (Inmiddels geupdate naar 2020)

 

Handzaam, in 1 hand te houden en deels te bedienen, MENU, ESC(ape) en cursur toetsen zijn bereikbaar. en met enig oefenen ook de belangrijke LEVEL toets.

Zeer helder display. de metingen worden razendsnel gedaan, soms zelfs te snel.
Gelukkig zijn er altijd de 2 S(ignal) en Q(uality) (of SN bij DVB-C) bars die wat meer integratietijd krijgen en dus wat rustiger reageren.

Om het resultaat van een meting te bewaren is het tegelijk indrukken van 2 toetsten voldoende om een screendump te maken naar de USB stick.

 

Capt_003.jpg.6c47b054e5a43723a88bfcd7a86ae01d.jpg

 

Wat ik heel handig vind is de meting van de stroom naar LNB en DiseqC switches.
Heb wel meegemaakt dat een TV beweerde dat er sluiting zou zijn in de LNB aansluiting.
Dat is door een software update verholpen, de (inschakel-)stroom was hoger dan ingeschat door de technici van Sony.
 

Capt_004.jpg.be4d7ee434cbba43f26109cd048f4180.jpg

 

En gewoonweg briljant is, dat je in het spectrum analyser display een opgave krijgt van de transponder door de cursur op de gewenste frequentie te zetten en op OK te drukken.
 

Capt_005.jpg.dcde1619712320a4e926a95de619bbdf.jpgCapt_006.jpg.afa954ce42bb2267c138a411000c1235.jpgCapt_007.jpg.c63f0e8c664d195fe984c6d393585afb.jpg

 

De accuduur is voldoende bij normaal gebruik.
Maar in tegenstelling tot de Horizon kan de Alpsat tijdens gebruik worden opgeladen.

 

Na enig testen overheerst bij mij de overtuiging: dit had ik veel eerder moeten aanschaffen.

De komende dagen ga ik het instrument verder verkennen. Eerst een actuele frequentielijst voor DVB-C (Ziggo) samenstellen, daar gaat wel wat tijd in zitten.
 

aangepast door Old Satterhand
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, el renegade zei:

Vraag me af wat je er voor moet betalen, heb hem op *** wel voorbij zien komen. In turkije is ie een stuk

goedkoper (komt daar ook vandaan volgens mij) maar dat lijkt me een beetje riskant met extra import kosten gezien dat buiten europa is.

 

Ik heb er 599 euro voor betaald.

Alleen al de DVB-C meetmogelijkheden rechtvaardigen de aanschaf van dit meetinstrument.

En het instrument komt inderdaad uit Turkije.  'Made in Turkey' staat er op het label, en daar mogen ze best trots op zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Old Satterhand Hartelijk dank voor het delen van de ervaring met de Alpsat. Ik heb wel een paar vragen over deze Alpsat:

 

- Is de spectrum analyser sneller vergeleken met de Horizon? En als u de span functie gebruikt, hoe zit de weergave uit van een transponder? Is dat een "berg parabool" of meer een "zaagtand"? 

- De NIT in de spectrum mode. Hoe vlot gaat dat in de Alpsat?

- Zit er nog grote verschillen in "gevoeligheid" tussen de Horizon en Alpsat?  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Ventura zei:


- Is de spectrum analyser sneller vergeleken met de Horizon? En als u de span functie gebruikt, hoe zit de weergave uit van een transponder? Is dat een "berg parabool" of meer een "zaagtand"? 

- De NIT in de spectrum mode. Hoe vlot gaat dat in de Alpsat?

 

 

Ik ben er niet zeker van wat je bedoelt, daarom heb ik er een filmpje van gemaakt.

Het herkennen van de satelliet is afhankelijk van de transponder die je selecteert. Varieert van 1 seconde tot 13 seconden.

 

 

 

 

3 uren geleden, Ventura zei:

 

- Zit er nog grote verschillen in "gevoeligheid" tussen de Horizon en Alpsat?  

 

 

Daarvoor moet ik het dak op. Vandaag iets te warm en te licht voor mij.

Ik heb geen DX satellieten dus moet ik er een verzwakken voor ik hier iets meer over kan zeggen.

 

aangepast door Old Satterhand
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...