Ga naar inhoud


Satelliet Meter: Wat wordt de opvolger van mijn trouwe Horizon HDSM


Old Satterhand

Aanbevolen berichten

Ja, een filmpje zegt meer dan 1000 woorden. Overigens vind ik deze spectrumanalyser beter dan die van mijn professionele Tektronix. Maar die is ook wat jaartjes ouder.

In de beginjaren van mijn satelliethobby gebruikte ik de TEK voor het vinden en afstellen van de satellieten. 

Door de combinatie van analoge en digitale transponders had elke satelliet zijn eigen 'signature' Ik herkende de satellieten in die tijd zonder NIT.

Na de aanschaf van de Horizon heb ik de spectrumanalyser nooit meer nodig gehad.

 

Heb je nog een tip voor een zwakke transponder? Ik kan voorlopig toch het dak niet op.

De transponder In dit draadje komt nu prima binnen dus die valt af.

 

 

Capt_008.jpg.94f3dd41d7da3f9481f816a5b365351c.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb diverse 'zwakke' transponders uit dit draadje getest. Maar die komen allemaal kneiterhard binnen hier. Ik heb zelf ook nog geprobeerd een zwakke transponder te ontdekken op de 4 sat posities die ik op mijn Telestar schoteltje heb, maar kom toch weer uit op die Saudische 12558V op de Hotbird.

 

Ik ben daarom verder gegaan met het testen met de DVB-C meter.

Dat is wat comfortabeler met die hoge temperaturen buiten. Binnen is het 25 graden.

 

Ja en wat wil je dan meten zul je je afvragen. Je kunt natuurlijk 1 frequentie pakken, daar komt dan deze meting uit.

 

Capt_017.jpg.015508192feb8e3b8ddcc954c789cf31.jpg

 

156 MHz is een vrij lage frequentie, net boven de FM band. Ik heb hier wel eens een technicus van UPC binnen gehad en die bleek een handig metertje te hebben die op 2 frequenties meette, 1 lage en 1 hoge.

 

Maar ja, die 2 'transponders' zullen maar net een afwijking hebben. Je kunt beter uitmiddelen over meerdere frequenties toch?
Nou, dat is precies wat dit meetinstrument doet. Je vult eerst 6 lage en 6 hoge frequenties (en de gewenste limieten) in het TILT/LIMIT menu:

 

Capt_014.jpg.e40aa572e79c17dce26f2a76f2ef0dfd.jpg

 

Nadat je op start hebt gedrukt begint de meting, die voortdurend wordt bijgewerkt. Het getal achter de A (amplification?) is de "tilt' in dit geval -1,2 dB.

 

Capt_015.jpg.3497719f1488ea2ee3ccb3547445f2d7.jpg

 

Kijk dat noem ik nou briljant. Het werken met en instellen van meerdere versterkers in cascade is vanaf nu een peuleschil.
Komt toch nooit voor zou je zeggen. Nou ik kwam wel eens bij iemand die in het analoge tijdperk over de 60 TV's in huis had. En die moesten allemaal beeld geven. En dat met een ratjetoe aan versterkers, sommigen volstrekt ongeschikt voor het doel (te hoge versterking). En ik maar zweten met mijn TEK. Het was gewoonweg niet te doen.

 

In een volgende post vertel ik eerst wat meer over de DVB-T2 metingen. Het instrument ondersteunt geen H265 codering, dus geen beeld op de (ongecodeerde) NPO zenders.  Maar of dat een probleem is?   We zullen zien.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijd om de DVB-T2 oftewel Digitenne meetmogelijkheden te testen.

Tja, DVB-T2 wat moet je ermee. Zeker nu de KPN het onmogelijk heeft gemaakt om het op je eigen TV te gebruiken, ik bedoel dus zonder Set Top Box.

 

OK, eerst dus op zoek naar een geschikte antenne. Die heb ik wel, maar kon hem even niet vinden. Ik vond nog wel een T-vormige FM binnenantenne. Die plak je normaal op je muur voor je tuner/versterker, als je geen kabelaansluiting hebt. Zou die bruikbaar zijn? De gezochte frequentie (474 MHz) is veel te hoog voor een FM antenne dus heb ik heb na enig geëxperimenteer en met behulp van de AlpSat de beste opstelling gevonden, gewoon op mijn raam geplakt. Niet lachen svp dat zal je vergaan.

 

DVB-T_antenne.jpg.c17e123ff6791552e73b9de020b7090a.jpg

 

Daarvoor gebruikte ik het volgende menu, totdat ik het beste resultaat had gevonden. De oranje balk zo groot mogelijk gemaakt.

 

Capt_018.jpg.2899b0f97e870c753fd9053fd743d718.jpg

 

Aangezien ik al wist dat de Alpsat geen beeld kon tonen vanwege het ontbreken van H265 ondersteuning, heb ik de radio aangezet. En er was geluid!

 

Capt_012.jpg.ff3090c5f41cc3fca02ff6c3c0c9e727.jpg

 

Maar ja, hoe zou het beeld eruitzien, schijnt tegenwoordig HD te zijn? Zou mijn redelijk recente UHD TV DVBT2 ondersteunen? Nou, gewoon uitgeprobeerd, en ja hoor na installatie zijn alle zenders keurig ingelezen en heb ik beeld op NPO1 HD, NPO2 HD, NPO3 HD en 2 regionale zenders, tot mijn stomme verbazing ook in HD.

 

De NPO zenders geven een goede indruk van de huidige kwaliteit van Digitenne. Ziet er aardig uit, zolang er niet teveel beweging is. Dan is de mosquito noise behoorlijk hinderlijk. Ik was toch wel benieuwd naar wat de Sony TV van de kwaliteit van het aangeboden signaal zou vinden?
 

DVBT2_Sony.jpg.1f916ef1868e512f5088b0e94944a726.jpg

 

Volgens mij kan dat niet veel beter.
Ik laat de antenne nog maar even op het raam zitten, er zit 99 % van de tijd een rolgordijntje voor.

 

Voor de volgende metingen moet ik toch echt het dak op. Het is tenslotte een Satelliet forum nietwaar?

 

Ik ga 2 dingen doen: een wedstrijdje wie lockt het eerst op een gevonden satelliet, de Horizon of de AlpSat? Uiteraard nadat ik de schotel opzettelijk heb verdraaid.
Dan kan ik meteen zien hoe je gebruikt kunt maken van Multilevel control, waarbij je 2 satelliet posities tegelijkertijd kunt meten en zo de schotel kunt optimaliseren.

 

Als tweede ben ik erg benieuwd naar de Cross Polarisation meetmethode, waarbij je in 1 meting de maximale waarde ziet van bv een horizontale transponder en de mimimale waarde van het ontvangen signaal op dezelfde frequentie. als de LNB omschakelt naar verticaal.

 

De vraag is, krijg je dan een betere skew afstelling van de LNB? Maximaliseren op de hoogste Q of minimale BER is vaak nogal vaag, heb ik de ervaring.
Ik heb met deze meetmethode goede ervaring opgedaan in het verleden bij gebruik van een spectrum analyser, maar deze meetmethode was wel omslachtig.
Maar in het analoge tijdperk had je geen Q meting op je ontvanger. De witte spikes minimaliseren op een zwakke transponder was anders je enige methode om de skew in te stellen.

 

 

 

 

aangepast door Old Satterhand
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor de duidelijkheid, dit is terrestrial en gratis maar daarmee zou je ook tegen betaling een Digitenne-pakket kunnen ontvangen.

 

Kun je me de maten en gegevens van je antenne geven? Zit er een balun in?

Ik heb binnen wel zoiets voor FM hangen en een binnenantenne voor terrestrial maar die laatste heeft z'n beperkingen, om niet te zeggen "hij is moeizaam".

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het digitenne pakket zit een prima antenne, zo is mijn ervaring. Ik moet er zo een in de kelder hebben liggen maar ja, om die te vinden, dat is pas een uitdaging.

 

Ik denk overigens niet dat jij dezelfde ontvangst krijgt als je deze 'antenne' kopieert. Misschien had ik er bij moeten vermelden dat ik vier hoog woon met vrij uitzicht zoals te zien op de foto. De bedoeling was ook niet om een nieuw antenneconcept uit te vinden maar om de mogelijkheden van mijn nieuwe speeltje te onderzoeken.

En bij het raam heb je altijd al de beste ontvangst bij digitenne.

 

Maar ik wil je wel de maten geven van de antenne. Zoals gezegd T-vormig maar om die in te korten heb ik de beide uiteinden naar het midden terug gebogen.Er zitten toevallig kunststof ogen aan die dat makkelijk maken. De lengte vanaf het ene uiteinde naar de andere is nu 67 cm. De positie is vertikaal,  dat hielp ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lachen over die plakband antenne deed ik ondanks je verzoek toch. :P

Maar ik had er in Centrum Maastricht ook mee geëxperimenteerd nadat ik de Digitenne set van mijn oom terug kreeg.

Dat raam moet dan ook wel richting zendmast georiënteerd zijn anders is het ook hopeloos.

Jij woont in dat wilde westen waar alles plat is.

 

vergeet ik de vraag nog

 

is zo'n signaalmeter niet ook voor een dag te huur?

Eternal Alexander

Vangelis

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tonskidutch zei:

...

Dat raam moet dan ook wel richting zendmast georiënteerd zijn anders is het ook hopeloos.

Jij woont in dat wilde westen waar alles plat is.

 

Ja dat klopt, de afstand tot de dichtstbij zijnde zendmast is denk ik zo'n 20 km.  Het raam kijkt naar het westen en daar moet ook ergens de zendmast te zien zijn.

 

1 uur terug, Tonskidutch zei:

vergeet ik de vraag nog

is zo'n signaalmeter niet ook voor een dag te huur?

 

Ik begrijp je vraag niet helemaal denk ik. Bedoel je dat ik beter zo'n meetinstrument zou huren op het moment dat ik die echt nodig heb?

Daar heb ik me uiteraard wel eens in verdiept. Dure meetinstrumenten kon je ook huren . Maar de huur was altijd minimaal een week. En je betaalde de hoofdprijs.

Dus heb ik er een gewoonte van gemaakt om ze te kopen. Dat leverde de volgende verzameling op (niet compleet).

 

Tek_2712_display.jpg.769ee89a8a735378b9d71c550e0d8f7d.jpg

 

Tek_2445.jpg.5e5380750132962e9656970abd844170.jpg

 

Tds540.jpg.0f160be07f29b3e0d16994c4a1b0d27c.jpg

 

Tek_vm700a_7.jpg.277c2aa7732be4cf195a976362b346fd.jpg

 

la1001pl.jpg.c59ead276eb78e97c18cdc36f051dca6.jpg

 

 

Maar het kan ook zijn dat je de meter een dagje van me wilt lenen? Dat gaat niet gebeuren! 😀

 

 

 

aangepast door Old Satterhand
was er nog 1 vergeten
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hee, de VM700, daar heb ik vroeger nog mee gewerkt.

Dat wil zeggen, 30 jaar geleden.

Nu analoog verleden tijd is, gebruik je die nog wel eens ergens voor?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ceesv zei:

Hee, de VM700, daar heb ik vroeger nog mee gewerkt.

Dat wil zeggen, 30 jaar geleden.

Nu analoog verleden tijd is, gebruik je die nog wel eens ergens voor?

 

Ja dat is ook de leeftijd van dit exemplaar, ik heb overigens een VM700T(urbo).

Die kwam je in die tijd veel tegen op de diverse headends. Niek R. had er aardig wat weggezet.

Vooral de FFT (spectrum) mogelijkheden waren populair om de baseband te onderzoeken op audio carriers etc.

 

Neen, die wordt nu niet meer gebruikt. Die durf ik niet eens meer aan te zetten ivm met elco problemen.

Dat geldt voor alle apparatuur uit die tijd. Ik ga ze, nu ik wat meer tijd heb, wel allemaal proberen op te knappen.

Maar de 2712 staat bovenaan het lijstje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-8-2020 om 12:53, Old Satterhand zei:

Ik heb diverse 'zwakke' transponders uit dit draadje getest. Maar die komen allemaal kneiterhard binnen hier. Ik heb zelf ook nog geprobeerd een zwakke transponder te ontdekken op de 4 sat posities die ik op mijn Telestar schoteltje heb, maar kom toch weer uit op die Saudische 12558V op de Hotbird.

 

Hoe hebt u dit kunnen constateren? Ik gebruik de MER op de meter als referentie. De MER op 12558V hotbird meet ik 11.5dB. Bij de transponder 12437H hotbird meet ik een MER van 10dB. Hier uit kan ik afleiden dat 12437H hotbird "zwakker" is dan bij 12558V hotbird.  

 

21 uren geleden, Old Satterhand zei:

Als tweede ben ik erg benieuwd naar de Cross Polarisation meetmethode, waarbij je in 1 meting de maximale waarde ziet van bv een horizontale transponder en de mimimale waarde van het ontvangen signaal op dezelfde frequentie. als de LNB omschakelt naar verticaal.

 

De vraag is, krijg je dan een betere skew afstelling van de LNB? Maximaliseren op de hoogste Q of minimale BER is vaak nogal vaag, heb ik de ervaring.

 

Gebruik de MER in het constellation menu van de Alpsat. Zorg dat deze zo hoog mogelijk is tijdens het draaien van de lnb. Dat zult u ook zien dat de C/N en de BER ook optimaal is afgesteld. 

 

3 uren geleden, Tonskidutch zei:

is zo'n signaalmeter niet ook voor een dag te huur?

 

Misschien op een bekende veiling site. Schrik niet van de borg geld die men voor vraagt. Wel logisch en verdedigbaar waarom men dat doet. En ik zal ook geen gereedschap/apparatuur aan u uitlenen. 

 

@Old Satterhand

De Alpsat heeft geen ingebouwde LTE filter onboard. Dit geeft een mooie gelegenheid/kans om 4G/5G/LTE verstoringen te ontdekken in DVB-C en of DVB-T/T2. Het stoor signaal bevindt zich in het frequentie gebied van 790Mhz tot 862Mhz met kanalen 61 - 69. De Alpsat in spectrum mode zetten en span mode instellen dat u de frequentie 790Mhz tot 862Mhz kan meten. Indien er een 4G/5G/LTE verstoor signaal aanwezig is, dan ziet u direct in het spectrum mode. Succes.        

  

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Ventura zei:

 

Hoe hebt u dit kunnen constateren? Ik gebruik de MER op de meter als referentie. De MER op 12558V hotbird meet ik 11.5dB. Bij de transponder 12437H hotbird meet ik een MER van 10dB. Hier uit kan ik afleiden dat 12437H hotbird "zwakker" is dan bij 12558V hotbird. 

 

 

Bij mij ziet het er toch iets anders uit. Wellicht is de ontvangst verschillend door de verschillen in locatie?

 

Capt_026.jpg.1b4fd10ddcffc409293bdbf8bc38c4fd.jpgCapt_027.jpg.20471f81e704203b80c78a0215eefe1d.jpg

 

Capt_025.jpg.2f78c613c1d2da31da39557cc51cd070.jpgCapt_028.jpg.f36481258b67924feff1ce3f43ec8378.jpg

 

1 uur geleden, Ventura zei:

 

@Old Satterhand

De Alpsat heeft geen ingebouwde LTE filter onboard. Dit geeft een mooie gelegenheid/kans om 4G/5G/LTE verstoringen te ontdekken in DVB-C en of DVB-T/T2. Het stoor signaal bevindt zich in het frequentie gebied van 790Mhz tot 862Mhz met kanalen 61 - 69. De Alpsat in spectrum mode zetten en span mode instellen dat u de frequentie 790Mhz tot 862Mhz kan meten. Indien er een 4G/5G/LTE verstoor signaal aanwezig is, dan ziet u direct in het spectrum mode. Succes.       

 

LTE instraling lijkt hier niet groot te zijn. Dit ontvang ik op mijn geïmproviseerde raamantenne:

 

Capt_024.jpg.addfaeb00466fa70804aa0b019b556a0.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Bij mij ziet het er toch iets anders uit. Wellicht is de ontvangst verschillend door de verschillen in locatie?

 

Capt_026.jpg.1b4fd10ddcffc409293bdbf8bc38c4fd.jpgCapt_027.jpg.20471f81e704203b80c78a0215eefe1d.jpg

 

Capt_025.jpg.2f78c613c1d2da31da39557cc51cd070.jpgCapt_028.jpg.f36481258b67924feff1ce3f43ec8378.jpg

 

Locatie denk ik niet. Mogelijk verschil in schotel. Of wellicht een verschil in de gevoeligheid in de lnb en of satelliet meter.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Ventura zei:

Locatie denk ik niet. Mogelijk verschil in schotel. Of wellicht een verschil in de gevoeligheid in de lnb en of satelliet meter.  

 

Wellicht een verschil in gevoeligheid tussen de H en de V ontvangst in de LNB. Of wellicht toch  kruispolarisatie door de nabuurkanalen?

De satellietmeter en mijn ontvanger geven ongeveer dezelfde verschillen dus die kunnen we uitsluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Old Satterhand zei:

kruispolarisatie door de nabuurkanalen

 

Nope. Anders had ik het wel direct gezien in het spectrum analyse. 

 

1 uur terug, Old Satterhand zei:

De satellietmeter en mijn ontvanger geven ongeveer dezelfde verschillen dus die kunnen we uitsluiten.

 

Meer vertrouwen in de satelliet meter dan in de ontvanger. Het is wel opvallend dat u ongeveer dezelfde waarde hebt.  

 

Even snel een before BER meting gedaan op beide genoemde transponders.

12258V hotbird meet ik een before BER van 2.0E-02

12437H hotbird meet ik een before BER van 1.7E-02

Verschil zit denk ik in de LNB icm een factor "hoe" het signaal wordt gemeten in de satelliet meter. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...