Ga naar inhoud


Kabelkrantje lokale camping op E2 ontvanger


Pass3c

Aanbevolen berichten

Op het moment ben ik op vakantie op een camping bij Zeeland, deze camping heeft voor iedere plaats een digitale TV aansluiting.

De camping verzorgd het signaal via DVB-T, maar dan wel over het lokaal coax netwerk.
Op deze manier bieden ze 67 SD en HD zenders aan, allemaal FTA, en de camping gasten kijken zo TV via een (oude) DVB-T ontvanger of rechtstreeks op hun TV met ingebouwde DVB-T tuner.
 

En zo werkt dat hier dus ook prima op een stokoude DM800C en een VU+ Uno 4k SE (DVB-S2x tuner) met een losse RTL-SDR usb stick.

Alle zenders doen het prima, en nog in best goed HD beeld ook. (ze gebruiken Joyne als bron, stream wordt na decodering 1 op 1 overgezet naar DVB-T)

 

Echter is er 1 zender die het niet wilt doen op de VU+, en dat is de kabelkrant van de camping.

Het kanaal wordt met de scan wel gevonden, als ik daarheen zap hoor ik wel de audio (er zit een radiostation op dat kanaal), maar beeld blijft zwart.

Deze zender werkt wel prima op de oude DM800C met OpenPli 2.1, een 4 jaar oude Samsung TV, en bij iedereen op de camping met een groot pallet van verschillende ontvangers en TV's.

 

Opvallend detail is, als ik deze zender stream naar een Laptop of telefoon met VLC, dan komt het beeld wel door, maar kies ik voor een transcode stream, dan blijft het zwart zoals op de HDMI uitgang.

 

Nu wilde ik in de DM800C kijken, met welke instellingen de zender in de zenderlijst staat, maar op het moment dat ik de ontvanger weer opnieuw aansloot was zijn laatste zucht gedaan, en is hij met geen mogelijkheid meer in leven te krijgen (andere voeding al reeds geprobeerd, ontvanger blijft volledig dood).

 

Waarschijnlijk komen de ID's van deze zender niet goed uit de kanalen scan, en zal ik ze handmatig in de zenderlijst moeten aanpassen.

Echter, hoe zou ik aan de juiste informatie kunnen komen ?

Aan de camping hoef ik het niet te vragen, die hebben geen flauw idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites


En wat geeft VLC aan als je op Ctrl-J drukt?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Ik vermoed dat je wat door elkaar haalt.   DVB-T is iets anders dan DVB-C.   Als je een DM800C hebt betekend dit dat ze een DVB-C tuner heeft en niet DVB-T.  

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Tonskidutch zei:

en dat dvb-t geen HD beelden levert!

 

Oh? En waarom zou DVB-T geen HD beelden kunnen leveren? 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tonskidutch zei:

Ja misschien schreef ik dat hier niet correct als opmerking, maar de zenders in DVB-T werden allemaal in SD uitgezonden en de vooruitgang op het nieuwe DVB-T2 is dat men nu ook in HD uitzend.

 

 

wegens de nieuwere codecs h.265

Hier wil ik wel even aan toevoegen dat men via DVB-T ook h264 /Mpeg 4 kan gebruiken om HD uitzendingen te verzorgen.
DVB-T2 is vooral de omschakeling naar de h265/HEVC codec. Die uiteraard beter gebruik maakt van de beschikbare bandbreedte.

Ik wil er maar mee zeggen dat men voor HD uitzendingen niet noodzakelijk DVB-T2 ontvangers moet hebben. Wel een ontvanger die DVB-T Mpeg4 input kan verwerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, stevenvc19 zei:

h265/HEVC codec. Die uiteraard beter gebruik maakt van de beschikbare bandbreedte

uiteraard

 

maar het gaat om een kwestie die hier voor mij onduidelijk wordt

Op 17-8-2020 om 22:52, Pass3c zei:

en een VU+ Uno 4k SE (DVB-S2x tuner) met een losse RTL-SDR usb stick.

Alle zenders doen het prima, en nog in best goed HD beeld ook

RTL-SDR stick voor onvangst van DVB-?????

Ik ken alleen sticks voor enigma2 receivers met DVB-C welke ondersteund worden door de kernel drivers of toegevoegde drivers.

dus het zal geen DVB-T usb stick zijn.

 

graag opheldering van de vraagsteller.

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stevenvc19 geeft het al aan,  DVB-T of T2 zegt niks over de gebruikte compressie norm. Het is allemaal te combineren. 

 

En ik weet dat er sundtek usb sticks zijn die je als extra tuner kunt gebruiken maar dat een standaard RTL-SDR stick werkt is nieuws voor mij . Dan ga ik dat binnenkort is uitproberen. 

 

 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-8-2020 om 23:46, Codx zei:

 Ik vermoed dat je wat door elkaar haalt.   DVB-T is iets anders dan DVB-C.   Als je een DM800C hebt betekend dit dat ze een DVB-C tuner heeft en niet DVB-T.  

 

De tuner van de oude DM800C is zowel voor -C als -T geschikt.

 

Op 19-8-2020 om 07:28, Tonskidutch zei:

en dat dvb-t geen HD beelden levert!

 

Ik heb het hier niet over Digitenne, je kan prima een 1080i AVC over DVB-T gooien. Dat het in de ether nauwelijks gedaan werd, wil nog niet zeggen dat het niet kan ;)

Gemiddeld ongeveer 4mbit per kanaal.

Zijn aardig wat campings die zo'n systeem gebruiken. En ja, de oude KPN Digitenne ontvangers werken prima (zolang je maar de SD zenders opzet).

 

21 uren geleden, Tonskidutch zei:

uiteraard

 

maar het gaat om een kwestie die hier voor mij onduidelijk wordt

RTL-SDR stick voor onvangst van DVB-?????

Ik ken alleen sticks voor enigma2 receivers met DVB-C welke ondersteund worden door de kernel drivers of toegevoegde drivers.

dus het zal geen DVB-T usb stick zijn.

 

graag opheldering van de vraagsteller.

 

Een RTL-SDR stick is niets meer dan een Realtec RTL2832U chipset gebaseerde ontvanger, alleen met iets betere componenten t.o.v. de Chinese TV sticks van een paar euro.
In mijn geval gebruik ik een RTL-SDR Blog V3 stick, maar ook een Nooelec NESDR doet het prima (zelfde chipset)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Pass3c zei:

De tuner van de oude DM800C is zowel voor -C als -T geschikt.

 

Misschien dat dit bij een chinese versie zo was maar met de officiële boxen moest je kiezen tussen een DVB-S2 of DVB-C of DVB-T tuner.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-8-2020 om 22:52, Pass3c zei:

Waarschijnlijk komen de ID's van deze zender niet goed uit de kanalen scan, en zal ik ze handmatig in de zenderlijst moeten aanpassen.

Echter, hoe zou ik aan de juiste informatie kunnen komen ?

 

om het even via al die onzinnige omwegen die gemaakt werden terug naar die eigenlijke vraag te komen

heb je buren op de camping...........?

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Codx zei:

 

Misschien dat dit bij een chinese versie zo was maar met de officiële boxen moest je kiezen tussen een DVB-S2 of DVB-C of DVB-T tuner.

 

Nee hoor ;) Mijn DM800C was 100% origineel, destijds ergens rond 2008 specifiek voor DVB-C gekocht. Heb diezelfde ontvanger destijds ook nog een poosje gebruikt als Digitenne ontvanger voor in de slaapkamer. (wegens gebrek aan coax naar boven) 

 

6 uren geleden, Tonskidutch zei:

 

om het even via al die onzinnige omwegen die gemaakt werden terug naar die eigenlijke vraag te komen

heb je buren op de camping...........?

 

Uiteraard. Ik weet waar je naar toe wilt, maar helaas, die hebben allerlei zeer eenvoudige ontvangertjes waar je niets kunt terug vinden qua transponder instellingen afgezien van frequentie/kanaal nummer.

aangepast door Pass3c
Link naar reactie
Delen op andere sites

Intussen weer op de camping.

Omdat men blijkbaar toch met enige verbazing zit dat ik DVB-T zenders in HD vanaf de coax kijk, zet ik hier even wat screenshotjes neer.

 

20200822-142101.jpg

Een RTL-SDR ontvanger voor mijn DVB-T ontvangst, via de vaste coax van de camping. Vanwege beperkte ruimte achter de ontvanger, is er een hub gebruikt.

 

1-0-19-1-FD-A364-2210-EEEE0000-0-0-0-20200822141038

Een deel van de zenderlijst

 

 

1-0-19-1-A9-B365-2210-EEEE0000-0-0-0-20200822140355

Het is toch echt HD over DVB-T over lokale coax ;)

 

1-0-19-194-B364-2210-EEEE0000-0-0-0-20200822141126

Bitrate ook niet onaardig, waarschijnlijk is het gewoon een remux van satelliet (Joyne)

 

 

 

Afin,

Even terug on topic, dat kabelkrantje wat overal te ontvangen is, behalve op mijn VU+ Uno 4k SE

 

1-0-1-65-1-8-A2-EEEE0000-0-0-0-20200822141219Dit is wat je ziet als je naar de zender zapt, wel geluid, maar zwart beeld

 

1-0-1-65-1-8-A2-EEEE0000-0-0-0-20200822141245

1-0-1-65-1-8-A2-EEEE0000-0-0-0-20200822141557

1-0-1-65-1-8-A2-EEEE0000-0-0-0-20200822141609

 

Open ik de stream in VLC, ZONDER transcoding

 

image.png.f3c5a34b9263ce3f39e21324bb716c79.png

 

En zoals gevraagd, CTRL+J in VLC

 

image.png.8f94195d0fd85bc46bf9cc2c6b53d016.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...