Ga naar inhoud


WiFi interferentie


boudeman

Aanbevolen berichten

De router staat in de kelder en mijn access point staat in de woonkamer (begane grond). Bij beide meet ik standaard 57 Mbps download en 11 Mbps upload, hetgeen prima is bij een 50/10 abo.

De laatste tijd merkte ik dat in de woonkamer af en toe (zeg 1-2 x per week gedurende korte tijd in de avond) de download snelheid zakte tot 1-3 Mbps. Upload snelheid bleef 11 Mbps.

In eerste instantie verdacht ik mijn ISP hiervan, maar nu merk ik dat het het WiFi signaal is. Ik zag dat mijn nieuwe buurman op hetzelfde kanaalnummer zat als ik. Ik heb mijn kanaalnummer gewijzigd en meteen was de download snelheid weer normaal.

Ik verwonder mij toch nog over een paar zaken, en misschien kan iemand hier nog iets aan toevoegen.

- ik had nooit verwacht dat de interferentie zo'n sterk effect kon hebben

- ping waarden waren nauwelijks slechter.

- het gebeurde eigenlijk vrij zelden, dus ik heb het gevoel dat de mate van interferentie bepaald wordt door de hoeveelheid download van de buurman op dat moment.

- wonderlijk dat de upload snelheid niet beinvloed wordt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


37 minuten geleden, boudeman zei:

Ik zag dat mijn nieuwe buurman op hetzelfde kanaalnummer zat als ik. Ik heb mijn kanaalnummer gewijzigd en meteen was de download snelheid weer normaal.

ik woonde in de binnenstad waar elke "jan doedel winkel" een wifi account heeft en ook nog een gast account open heeft

en die ( soms 50 en meer) zaten ook allemaal op hun kanaalnummers

ik heb nooit storing ondervonden op m'n 2,4 GHz toestellen (die ook helemaal geen 5GHz aankunnen)

 

router fritzbox 7581

 

een goede router maakt ook wat uit

maar vooral de standplaats als je met wifi aan de slag gaat {trapgat begane grond <> eerste verdieping}

 

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Penthe zei:

Ik kon mijn 2.4GHz wifi niet eens meer gebruiken door de enorme storingen van de buren, snelheid viel helemaal naar 0, nu met 5GHz wifi heb ik daar gelukkig nog geen last van.

 

Het is een normaal verschijnsel wat uiteraard heel vervelend kan zijn.


Dit kan ik volledig bevestigen, m.n. als je b.v. op een camping staat.

Nadat ik een router had besteld welke 5 GHz ondersteunde had ik nooit meer problemen.

Je moet er wel rekening houden dat 5 GHz minder bereik heeft en wat moeilijker door muren straalt dan 2.4 GHz dus dat de opstelling in de kelder dan weer andere problemen kan veroorzaken.

Om die reden gebruik ik 2 dezelfde d.m.v. UTP verbonden Asus routers, één bij de binnenkomst in de meterkast en de andere in de huiskamer.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Tonskidutch zei:

ik heb nooit storing ondervonden op m'n 2,4 GHz toestellen (die ook helemaal geen 5GHz aankunnen)

Ik heb een glasvezel router die zowel 2.4GHz heeft als 5GHZ, en deze router heeft geen problemen. Voorheen had ik een router van Orange met enkel 2.4GHZ wifi en daar stoorden alle andere routers op maar andersom was dat ook zo niemand kon meer normaal draadloos internetten in mijn buurt.

 

Dat je nooit storing hebt gehad is geluk hebben want je bent dan wel 1 van de zeer weinigen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in een rustige buurt waar huizen op een redelijke afstand van elkaar staan. Interferentie was nooit een item en eigenlijk nu ook nog niet. Kijkend naar de WiFi kanalen in de buurt blijken er nog voldoende ongebruikt te zijn. De nieuwe buurman had zijn kanaal hetzelfde gekozen als het mijne. Dat leverde dus incidenteel de storing op. Ik ben mij er nu van bewust, maar er zijn gelukkig nog genoeg vrije kanalen om te kiezen op 2.4 GHz. De router WiFi gebruik ik trouwens niet, want die heb ik in de kelder niet nodig.

aangepast door boudeman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel eens eraan gedacht om gewoon een LAN verbinding naar je router op te zetten?

Moet je eens kijken hoe snel dat is en nooit storing!

 

Waarom moet dat allemaal met alle geweld draadloos zijn als je thuis bent?

 

Verder bouwt een goede router een verbinding op met de meest ongebruikte kanalen op 2,4 en 5 GHz.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Wel eens eraan gedacht om gewoon een LAN verbinding naar je router op te zetten?

Moet je eens kijken hoe snel dat is en nooit storing!

 

Waarom moet dat allemaal met alle geweld draadloos zijn als je thuis bent?

 

Verder bouwt een goede router een verbinding op met de meest ongebruikte kanalen op 2,4 en 5 GHz.

Antwoord is simpel. Alle kabels komen in het huis op kelderniveau binnen. Router en desktop PC's staan in de kelder. Er lopen geen loze leidingen naar boven. Ik ga geen gaten boren in een betonnen vloer. Dus Powerline. Geen WiFi betekent inderdaad geen Alexa, geen smartphones en tablets, geen IoT schakelaars, geen internet radio's. Mediaspeler op eerste verdieping is LAN verbonden met Powerline. Bezoekers kunnen snel op WiFi gastnetwerk. De snelheid van alle internetverbindingen wordt niet begrensd door de Powerline maar door mijn abo (50/10). Alles funktioneerde probleemloos totdat de nieuwe buurman kwam, en dat probleem is dus inmiddels opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

gelukkig heb ik geen Alexa. 

Mis ik wat als ik zo'n ding niet heb?

Het is net zoiets als toen we jaren geleden een auto kochten. Het pretpakket vonden we niet nodig, maar we kregen er een leuke korting op. Bij de recentere nieuwe auto wilden we niet meer zonder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk is er hier geen sprake van interferentie, want dat is er aan de hand als er meerdere zenders gelijktijdig op dezelfde frequentie aan het zenden zijn.

WiFi werkt op een tijd gebaseerd verdeel system, accesspoint en client kijken of de frequntie vrij is, wachten daar nodig, en dan doen ze hun zegje, zodat het kanaal weer vrijkomt. De apparatuur houd dus altijd rekening mee met andere gebruikers van hetzelfde frequentie.

Maar uiteindelijk blijft het dus een gedeeld platform waar je met meerderen een bepaalde frequentie (kanaal) gebruikt, en dus gezamelijk de bepekt beschikbare bandbreedte moet delen.

 

Dat er bijvoorbeeld 10 verschillende acesspoints (SSID's) op 1 kanaal te zien zijn, hoeft nog geen probleem te zijn, de SSID broadcast verbruikt nagenoeg nihil bandbreedte. Het is wel een probleem als de clients hiervan druk bezig zijn met streamen en downloaden.

Maar je hebt pas echt een probleem als de buurman IP WiFi camera's gaat gebruiken, deze houden dan 24*7 een groot deel van de frequentie en ook de bandbreedte bezet, dan kun je beter maar op een ander kanaal gaan zitten.

Op 5Ghz is het minder druk, vooral omdat het bereik een stuk kleiner is, je hebt dan minder last van je omgeving. Hiernaast heeft 5Ghz ook betere technieken om gezamenlijk van dezelfde frequentie gebruik te maken.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...