Ga naar inhoud


Vandaag onderhoud schotelpark goed gelukt ;)


Phoenixx

Aanbevolen berichten

Vanmiddag ben ik sinds een tijdje weer bezig geweest met de schotel antennes om het signaal
te optimaliseren ivm regenreserve..

Eerst ben ik met de kleine schotel aan de gang gegaan met verschillende lnb`s zoals de
octagon oslo en twin lnb een paar inverto bu lnb`s, en de inverto pro pll lnb die erg
goed presteerde en ook nog een geo sat pro single lnb die goed werkte maar het toch verloor
qua signaalwinst van de inv black ultra single lnb, vooral bij lage signaal waarden..

Ook merkte ik dat bij de octagon eco en oslo dat de versterking wel goed was, de agc atond
volop in de ontvanger, maar ik vermoed dat het feedhorentje niet de maximale signaal over
dracht had door zijn afmetingen.

De inverto black ultra heb ik in de kleine triax 60 cm schotel en kan zelfs eerder met de pro
pll lnb badr 26 oost een flink aantal zenders goed ontvangen..

De fibo 120 schotel..

Toen ik later de kleine schotel signaal klaar had, ben ik met de fibo 120 aan de gang gegaan
en de modded ak54 high gain lnb met c 120 aansluiting verwijderd en de reflector even los
gehaald om ook de toenmalige beugel die ik van Rimanss heb gehad op de feedstang te plaatsen
en heb de afstand van de lnb beugel professoris in hoogte verlengt om met de lnb feed op de
juiste plaats in het brandpunt van de fibo 120 schotel te komen..

Erna heb ik na afregelen toch meer signaal, maar de inv bu single lnb matcht niet lekker met
de f/d 0,5 van de fibo schotel. Dat merk ik aan de fec 7/8 die niet goed werd ingelezen..

Toen heb ik de inv bu single lnb vervangen door de witte inv
pro pll lnb en dat bleek een schot in de roos te zijn.

Doordat de pll lnb goed op frequentie staat en geoptimaliseerde h/v polariteit heeft vanwege
het vierkante drager pijpje in de lnb krijg je een betere signaal kwaliteit plus dat deze
feedhorn beter matcht met de fibo antenne kreeg ik zeer goed zuiver signaal binnen en zelfs
de ijktransponder op 8 west 10971 met fec 7/8 werd door deze lnb perfect uitgelezen en met
een zeer lage ber en erg goed signaal goed gelockt, dat is met bewolkt weer is een super
prestatie!..

Ps ->  inv bu betekend inverto black ultra single lnb..

Nog bedankt Rimanss voor de beugel en van de zomer weer tijd om verder te
gaan met cband wide band 4,8 Ghz lnb en mischien nog norsat wr75 lnb..

Wordt vervolgd.. ;)

PIC_3063.JPG

PIC_3061.JPG

PIC_3058.JPG

PIC_3054.JPG

PIC_3047.JPG

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


hoi Sprietje

 

Bedankt vor de tip, ik heb het schotelblad in de positie gelaten zoals deze met de reflector optimaal signaal geeft, maar er zit een foutjje in

de tekening die je hebt gemaakt, de bovenste gele lijn die vanaf de onderkant va de schotel naar de reflector gaat hoort op het bovenste

punt van de reflector uit te komen en de bovenste gele lijn hoord op het onderste punt van de reflector uit te komen.

 

Daardoor zal het knooppunt van de twee lijnen die elkaar kruisen waar de rode cirkel staat lager uitvallen als op de tekening..

Kijk maar is goed..

 

En laat dat nu dezelfde positie zijn als de feedhorn van mijn inverto pro pll lnb ;)

Bedankt voor het meedenken, ik ga hier zeker nog mee verder, op zich is het signaal erg goed nu ..

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

 

Als je de Feed van de Fibo een stukje naar achteren richting schotel schuift, zodanig dat de bovenkant en onderkant gelijk uitkomen met de rand

van de reflector (diameter -1 cm ) dan komen de signaal lijnen van het terug gekaaste signaal van het fibo blad gelijk uit met de reflector

en feed van de lnb

 

In bovenstaande tekening wordt niet de hele diameter en dus het oppervlak van de reflector benut waardoor je signaal verlies krijgt..

De gele lijnen horen uit te komen via de rand van de reflector..

 

Dan klopt de tekening en komt de rode cirkel lager uit in hoogte en kom je uit op het punt waar ik nu mijn inverto pro lnb heb staan.

 

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had de rode cirkel inderdaad op de verkeerde plek gezet. Nu staat hij wel goed. De ontvangsthoek van de signalen is ongeveer 84,5 graden. De hulpreflector wordt niet helemaal gebruikt. Met een lange feedhorn zoals bij Fibo is de ontvangsthoek nagenoeg gelijk aan de coniciteit van de feedhorn. Ze hebben de hulpreflector bewust groter gemaakt dan nodig is voor de signalen om vervorming van de concave-vorm aan de buitenrand te voorkomen. Ook wordt spilover vermeden.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de hulpreflector van de fibo groter is gemaakt heb ik noit eerder gelezen in forum`s, ik ben benieuwd hoe jij aan die info komt.

In dat geval heb je dan ook minder ruimte om je signaal optimaal te verdelen vanwege  de te grote diameter van de feedhorn.

 

Steeds heb ik het gevoel dat men vroeger met het fibo ontwerp achter de schermen steeds voor compromissen zorgt i.p.v

optimaal signaal positie, aangezien mij opviel in de loop van de jaren dat fibo`s relatief vaak van eigenaar veranderen..

 

Toegegeven dat het best wel lastig is om meer signaal te genereren met ontwerp dan een gewone schotel met lnb en er

diverse factoren zijn die het signaal kunnen beinvloeden, reflector positie,  type lnb en afstand reflector feed met overspil signaal..

 

Ook zijn de voordelen een betere crosspolarisatie vanwege extra reflectie en een beter geflitert signaal door de rillenfeed..

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke lnb met feedhorn heeft spilover, met andere woorden kijk hij voor een deel over de rand van de schotel of concaaf. Daarmee wordt atmosferische- en thermische ruis opgevangen die zorgt voor meer ruis in het signaal. Als de concaaf groter is dan de kijkhoek van de feedhorn, wordt vermeden dat atmosferische- en thermische ruis wordt opgevangen.

Verder is er geen enkel probleem dat de concaaf iets groter is dan strikt noodzakelijk. Hij zit geen enkel signaal in de weg.

lnb ontvangstkarakteristiek.PNG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat er spilover in lnb met feedhorn aanwezig is heb jij gelijk in Sprietje. Het is wel belangrijk om zo min mogenlijk spilover te krijgen door

betere aanpassing van antenne en feed waardoor ji optimaal signaal krijgt. Vooral met transponders die met een hoge fec en symbool

rate uitzenden, het is niet alleen een dx vraag maar het kan ook een lokaal probleem veroorzaken..

 

Kijk als voorbeeld naar bijvoorbeeld kanaal digitaal, waardoor er door hoge symbolrate en fec sneller storingen onstaan zoals beeld uitval

bij regen buien..  Daardoor heeft joine gekozen voor lagere fec zag ik bij een video van de transponderclub van Janneman en daar heeft

hij wel gelijk in.

 

Alles staat of valt met ber en c/n waarde. Als je een goed signaal hebt zijn er vaak minder problemen met ontvangst. net als vroeger in de

piratentijd met een goede stereo coder op verre afstand zoveel mogenlijk ruisvrij stereo worden ontvangen, mooie herrinderingen .. ;)

 

Ik heb ooit een stereocoder gebouwd met xr2206 en filterwerk en later verkocht en terug gehoord met laag signaal en perfect ruisvrij

stereo signaal..  Ook dus voor de schotel is het belangrijk om goede lnb`s met feedhorn te gebruiken in deze hogere symbole en fec

signalen.

 

Net had ik een zwakkere transponder bij een scan op Nilesat met 4 db op octagon sf 8008 en gewoon goed hd beeld, perfect ;)

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, Phoenixx zei:

Dat er spilover in lnb met feedhorn aanwezig is heb jij gelijk in Sprietje. Het is wel belangrijk om zo min mogenlijk spilover te krijgen door

betere aanpassing van antenne en feed waardoor ji optimaal signaal krijgt. Vooral met transponders die met een hoge fec en symbool

rate uitzenden, het is niet alleen een dx vraag maar het kan ook een lokaal probleem veroorzaken..

 

Kijk als voorbeeld naar bijvoorbeeld kanaal digitaal, waardoor er door hoge symbolrate en fec sneller storingen onstaan zoals beeld uitval

bij regen buien..  Daardoor heeft joine gekozen voor lagere fec zag ik bij een video van de transponderclub van Janneman en daar heeft

hij wel gelijk in.

Canal Digitaal gebruikt bijna altijd SR 29.900 en een fec van 2/3
Joyne gebruikt altijd SR 30.000 en een fec van 3/4
Joyne heeft dus een hogere drempelwaarde en is iets moeilijker te ontvangen.

 

Spectrum.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...