Ga naar inhoud


Compleet raadsel VU+ Uno 4k SE geeft geen beeld op de HDMI ingang van mijn nieuwe AVR


hcfreak
Ga naar oplossing Opgelost door hcfreak,

Aanbevolen berichten

13 uren geleden, hcfreak zei:

...Heb toen (met de VU+ nog aan) de USB van de laptop naar de externe trafo gedaan: --> viel van mijn stoel noppes beeld. (JVC: melding geen signaal)

weer de verbinding via de laptop --> beeld

Toen opnieuw de USB voeding via de HDF trafo en wel BEELD !! ra ra hoe kan dat?  (wel in 5 minuten proef kijken, 2x korte black-out!, dat was jammer) ...

 

Het kan wel eens voorkomen dat de HDF niet goed start nadat je de voeding hebt los gehad.

Meestal krijg je weer signaal als je hem opnieuw loshaalt en weer verbindt. Ook kun je proberen een handshake te forceren met het knopje [HDP reset]

 

Dat er nog steeds black-outs te zien zijn is heel vreemd. Zie je die ook op de monitor (tegelijkertijd)?

Je kunt ook proberen hoe het is als je de fiberkabel rechtstreeks op de projector aansluit, dus buiten de Feintech om.

Dan weet je in ieder geval of de kabel goed is.

Als dat goed werkt probeer dan een andere Feintech, je hebt er nog een liggen.

Je kunt ook, als dat allemaal niet uitmaakt, kijken op de andere ingang van je projector of de Darbee ook die black-outs krijgt.

 

14 uren geleden, hcfreak zei:

.... (in ieder geval de zogenaamde Y kabel bestellen. Ik begrijp uit jouw verhaal dat ik dan een interface heb met de externe voeding EN de laptop. Heeft natuurlijk alleen zin als ik de laptop aan zet. Is die Y kabel dan een splitter ? 

 

Op een USB plug zit de 5 volt voeding gecombineerd met de data.

Een Y-kabel splitst dat, zodat je HDF een beter voeding krijgt en toch kan communiceren met de laptop.

De oudere Vertex en Integrals waren erg gevoelig voor een te zwakke voeding, uit die tijd stamt die Y-kabel oplossing.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb relaxed kopje koffie erbij  een uurtje of 2 zitten testen:

 

(overigens de vorige meldingen van black outs waren allemaal zonder black out van de monitor)

 

Exp/advies 1: de JVC direct met de HDF verbonden zonder Feintech erbij: Resultaat in 10 minuten kijken:  geen black outs!!

 

(nog voor de zekerheid met alles hetzelfde dus ook de nieuwe kabel de Feintech er weer biJ:--> na pas 7 minuten een korte black-out (monitor OK)

In 10 minuten dus maar 1 korte black-out. dus duidelijk beter dan mijn vorige melding met alles hetzelfde. Wel vreemd de ene keer een betere performance dan de andere keer. 

 

(ook nog even alles hetzelfde met mijn oude kabel getest. resultaat: binnen de 2 minuten al een black-out, na 2:36 een langere black-out, bij ongeveer 6:33 black-out plusminus 10 seconden. test afgebroken het lijkt erop dat de nieuwe kabel een prima investering is! 😀

 

Exp/advies 2: met de nieuwe kabel en een andere Feintech. resultaat: ik krijg geen beeld op het scherm (geen invoer) Heb geen nieuwe poging gedaan met deze Feintech)

 

Exp/advies 2 bis: hetzelfde met nog een andere Feintech (had ze nog; geen kopers gevonden op ******* gelukkig 🙂) resultaat: Heb beeld via de JVC, na 20 sec een black-out (monitor OK) bij 5 min. weer een black-out, na 10:30 weer een black-out (ook het geluid heeft hitches, maar dat los ik zelf wel, ik zie dat meerdere kanalen audio spelen. De audio hitches had ik niet eerder> Conclusie: ik moet het houden op de originele Feintech?

 

Let wel: ik heb bij alle proeven de Darbee niet aangezet. Lijkt me niet relevant. Het is eerlijk gezegd zo dat ik de Feintech ook kan opruimen en dus ook de Darbee

(die komt alleen in het spel als ik 2k afspeel. 4k kan hij niet. Het is gewoon de lol die ik erin heb om met 2k source input ook van de Darbee te profiteren. Die doet ook zijn sharpness verbeter trucje en daarna komt nog de pixel e-shift van de JVC erover heen) (met de Darbee wegdoen heb ik nog moeite)

 

Ik ga nou de verbouwing voor de nieuwe kabel weer opruimen (het schroeven, de planken weer op zijn plaats etc). bedankt weer voor de nuttige adviezen!!!

En ga ik kijken hoe ik de enkele black-outs met de Feintech erbij kan elimineren. Hopelijk heb je met de resultaten van bovenstaande experimenten wat nieuw houvast voor suggesties wat ik kan doen.

aangepast door ceesv
verwijzing naar commerciele site verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Old Satterhand zei:

IK krijg mijn reactie niet gepost. Heb gezocht maar niet gevonden waarom de tekst paars blijft en de boodschap verborgen. Heb ik dit keer iets anders gedaan? 

Het kan wel eens voorkomen dat de HDF niet goed start nadat je de voeding hebt los gehad.

Meestal krijg je weer signaal als je hem opnieuw loshaalt en weer verbindt. Ook kun je proberen een handshake te forceren met het knopje [HDP reset]

 

Dat er nog steeds black-outs te zien zijn is heel vreemd. Zie je die ook op de monitor (tegelijkertijd)?

Je kunt ook proberen hoe het is als je de fiberkabel rechtstreeks op de projector aansluit, dus buiten de Feintech om.

Dan weet je in ieder geval of de kabel goed is.

Als dat goed werkt probeer dan een andere Feintech, je hebt er nog een liggen.

Je kunt ook, als dat allemaal niet uitmaakt, kijken op de andere ingang van je projector of de Darbee ook die black-outs krijgt.

 

 

Op een USB plug zit de 5 volt voeding gecombineerd met de data.

Een Y-kabel splitst dat, zodat je HDF een beter voeding krijgt en toch kan communiceren met de laptop.

De oudere Vertex en Integrals waren erg gevoelig voor een te zwakke voeding, uit die tijd stamt die Y-kabel oplossing.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, hcfreak zei:

(overigens de vorige meldingen van black outs waren allemaal zonder black out van de monitor)........

............

Exp/advies 1: de JVC direct met de HDF verbonden zonder Feintech erbij: Resultaat in 10 minuten kijken:  geen black outs!!

 

Als er geen blackouts waren op je monitor en wel op de projector geeft dat aan dat alles t/m de HDF oké is.

 

Je nieuwe kabel is dus goed, het probleem heb je pas als je de Feintech inzet.

 

46 minuten geleden, hcfreak zei:

Exp/advies 2 bis: hetzelfde met nog een andere Feintech (had ze nog; geen kopers gevonden op ******* gelukkig 🙂) resultaat: Heb beeld via de JVC, na 20 sec een black-out (monitor OK) bij 5 min. weer een black-out, na 10:30 weer een black-out (ook het geluid heeft hitches, maar dat los ik zelf wel, ik zie dat meerdere kanalen audio spelen. De audio hitches had ik niet eerder> Conclusie: ik moet het houden op de originele Feintech?

....

...En ga ik kijken hoe ik de enkele black-outs met de Feintech erbij kan elimineren ...

 

Ja je kunt de Feintech blijven gebruiken. Die moet je dan wel gebruiken met een lagere clock frequentie, omdat die Feintech geen 600 MHz aankan.

Je weet nu zelf wel hoe je dat moet doen met de custom scaling settings. Probeer 420 12 bits (445 MHz) bij 4k60 (linker rijtje)

Dan zouden die black-outs echt weg moeten zijn bij 50/60 fps.

 

55 minuten geleden, hcfreak zei:

...Let wel: ik heb bij alle proeven de Darbee niet aangezet.

Lijkt me niet relevant. Het is eerlijk gezegd zo dat ik de Feintech ook kan opruimen en dus ook de Darbee

(die komt alleen in het spel als ik 2k afspeel. 4k kan hij niet. ....

 

Ik zou het zelf wel interessant vinden om te weten of ook er black-outs optreden (bij 600 MHz aanvoer) via die Darbee.

Als die wegblijven wijst dat op een probleem tussen de Feintech en de projector.

Als dat zo zou zijn kun je toch nog eens een keer een andere kabel proberen tussen de Feintech en de JVC.

 

Je kunt ook sparen voor een 2e Integral2 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Old Satterhand zei:

 

Als er geen blackouts waren op je monitor en wel op de projector geeft dat aan dat alles t/m de HDF oké is.

 

Je nieuwe kabel is dus goed, het probleem heb je pas als je de Feintech inzet.

 

Dat snap ik en is dus qua probleem analyse de winst van vandaag!

 

 

Ja je kunt de Feintech blijven gebruiken. Die moet je dan wel gebruiken met een lagere clock frequentie, omdat die Feintech geen 600 MHz aankan.

Je weet nu zelf wel hoe je dat moet doen met de custom scaling settings. Probeer 420 12 bits (445 MHz) bij 4k60 (linker rijtje)

Dan zouden die black-outs echt weg moeten zijn bij 50/60 fps.

 

De feintech moet volgens de spec (staat zelfs op de doos) 18 Gbit/s aankunnen. Ik ben denk ik niet goed bezig als ik voor het Darbee "gebeuren" de HDF moet downscalen bij 4k sat content. Anderzijds begrijp ik dat ik met de HDF op 4k/50/60 4.2.0 12 bits ook niks verlies aan beeldkwaliteit bij UHD uitzendingen van de VU+. Kun je dit nog een keer bevestigen svp? Het instellen ervan is een fluitje nou bij de HDF voor mij. 

 

Ik zou het zelf wel interessant vinden om te weten of ook er black-outs optreden (bij 600 MHz aanvoer) via die Darbee.

 

Ik kan de Darbee toch niet zo'n signaal geven? Hij werkt alleen binnen de 1080p range. Maar voor een experiment ben ik altijd in.

Een andere kabel tussen de Feintech en de JVC is een goed idee. Ik ga dan maar een Audioquest chocolate aanschaffen van ongeveer €40 dat heb ik er wel voor over. 

Als dat niets oplevert denk ik dat HDF Europe me nog wel een Integral willen leveren 😀 (hoe ik die dan moet configureren -ik heb er dan 2 in mijn "keten"- is een leuke puzzel en test voor mij)

 

 

21 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Als die wegblijven wijst dat op een probleem tussen de Feintech en de projector.

Als dat zo zou zijn kun je toch nog eens een keer een andere kabel proberen tussen de Feintech en de JVC.

 

Je kunt ook sparen voor een 2e Integral2 😉

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, hcfreak zei:

...De feintech moet volgens de spec (staat zelfs op de doos) 18 Gbit/s aankunnen. Ik ben denk ik niet goed bezig als ik voor het Darbee "gebeuren" de HDF moet downscalen bij 4k sat content. Anderzijds begrijp ik dat ik met de HDF op 4k/50/60 4.2.0 12 bits ook niks verlies aan beeldkwaliteit bij UHD uitzendingen van de VU+. Kun je dit nog een keer bevestigen svp? Het instellen ervan is een fluitje nou bij de HDF voor mij...

 

 

Het probleem met die Feintech is het gebrek aan een deugdelijke kabel equalizer. Daar blinken de HDFs in uit.

Kijk maar naar mijn experiment met een 12,5 meter kabel. Eerder gepost in dit draadje.

Die zelfde kabel werkte niet goed tussen mijn Denon en de projector en heb ik ook vervangen door een fiber.

 

Wat betreft die keuze voor de 420 subsampling. Die gebruik ik ook voor mijn NVidea Shield, omdat ik er een 300 MHz splitter achter heb met HanDyCaP-Remover software uit China.

 

20 minuten geleden, hcfreak zei:

..Ik kan de Darbee toch niet zo'n signaal geven? Hij werkt alleen binnen de 1080p range. Maar voor een experiment ben ik altijd in.

Een andere kabel tussen de Feintech en de JVC is een goed idee. Ik ga dan maar een Audioquest chocolate aanschaffen van ongeveer €40 dat heb ik er wel voor over...

 

Nee, ik bedoelde dat met je huidige setup, dus met de Feintech, die dan 600 Mhz toegevoerd moet krijgen.

Maar ik weet het resultaat wel. Zie het vorige comment.

 

 

aangepast door Old Satterhand
Link naar reactie
Delen op andere sites

kabel equalizer zegt me niets, maar wat ik ervan overhoud is: de spec van 18 Gbit/s van de Feintech zegt niet alles!

 

420 subsampling: NVidea Shield en HanDyCap remover ken ik niet. Ik begrijp dat projecteren met de  4k VU+ met 4.2.0 prima is.

 

Sorry maar nog niet  duidelijk is hoe ik een test met een hoge bitrate (600Mhz) moet uitvoeren met de Darbee in de keten.

 

Ik ga eerst een super kabel uitproberen van de dealer tussen de Feintech en de JVC. Het resultaat meld ik hier (ongeveer dinsdag/woensdag).

(is er geen verschil breng ik het chocolade ding retour) bedankt weer we naderen gelukkig het einde van deze zoek en verbeter tocht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, hcfreak zei:

kabel equalizer zegt me niets, maar wat ik ervan overhoud is: de spec van 18 Gbit/s van de Feintech zegt niet alles!...

 

In tegenstelling van wat vaak gedacht wordt, zijn de signalen in de HDMI kabel niet digitaal, maar analoog. We praten wel over signalen met een zeer hoge frequentie die wel kan oplopen tot ruim boven de 10 GHz. Uiteraard treden daarbij verliezen op. De verliezen zijn niet gelijk voor alle frequenties.

Om die verliezen te corrigeren zit er op de HDMI ingang een versterker met een oplopende frequentie karakteristiek zodat die verliezen gecompenseerd worden.

De frequentie karakteristiek wordt geëgaliseerd, vandaar de Engelse term equalizer. 

 

16 uren geleden, hcfreak zei:

.. NVidea Shield en HanDyCap remover ken ik niet...

 

De NVidea Shield is de de facto mediaplayer (naast de Apple TV 4K voor Apple fans) om mediabestanden af te spelen.

Daarnaast bevat het alle apps die je op een moderne smart TV aantreft. Maar wat heb je aan een Smart TV als je wilt projecteren?

 

Een van de apps op de Shield is b.v. de Canal Digitaal App. Daarmee zijn alle zenders te bekijken die niet via satelliet worden uitgezonden.

 

Omdat de Shield zich moet houden aan de eis van de aanbieders van de apps kun je niks opnemen en is de uitgang beveiligd met HDCP.

En daar heb ik dus die HanDyCaP remover voor nodig.

 

18 uren geleden, hcfreak zei:

Als dat niets oplevert denk ik dat HDF Europe me nog wel een Integral willen leveren 😀 (hoe ik die dan moet configureren -ik heb er dan 2 in mijn "keten"- is een leuke puzzel en test voor mij)

 

Als je de Integral2 inzet op de plaats waar nu de Feintech zit, hoef je niets in te stellen. Werkt "out of the box".

Waarom verplaats je (voor een test) de huidige niet even naar de projector en sluit je de fiber rechtstreeks aan op de Denon?

Dan weet je of het werkt. De scaler kun je dan op [auto scaling] zetten. verder niets wijzigen. Vergeet de monitor voor nu even.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt weer veel geleerd (wist echt niet dat het HDMI signaal  analoog is, begrijp dan wel beter 'het verlies verhaal')

 

ga vandaag of morgen zeker de Feintech vervangen door de HDF (monitor doet dan niet mee, dat begrijp ik) maar dan weten we toch wat eruit komt?

(nmnl. nul komma nul black outs)

Morgen ga ik een korte chocolate halen voor de interface HDF en JVC en neem dat misschien meteen mee als volgend bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, hcfreak zei:

bedankt weer veel geleerd (wist echt niet dat het HDMI signaal  analoog is, begrijp dan wel beter 'het verlies verhaal')

 

Begrijp me niet verkeerd, in technische zin is het analoog. Je kunt het op een goede oscilloscoop bekijken.

Maar het signaal herbergt natuurlijk wel de digitale enen en nullen. Ze zijn alleen vertaald in analoge symbolen.

Omdat er door storing wel eens wat onleesbaar wordt, zijn er voor elk 8 bits woord (Byte) 2 bits toegevoegd voor foutcorrectie.

 

3 uren geleden, hcfreak zei:

....Morgen ga ik een korte chocolate halen voor de interface HDF en JVC en neem dat misschien meteen mee als volgend bericht.

 

Ik heb eens de moeite genomen om die Chocolat kabel op te zoeken op internet. Hij blijkt afkomstig van AudiQuest.

Maar wat die beweren op hun site is klinkklare nonsens.

 

De AudioQuest Chocolat HDMI is een HDMI kabel voor de echte beeld liefhebber.
Gebruik makend van MASSIEVE GELEIDERS met 2.5% ZILVER; Het massieve Long-Grain Copper met 2.5% zilver op de geleider zorgt voor een betere geleiding van het signaal. Resultaat een duidelijk scherper en kleur rijker beeld (de grijs tinten worden duidelijker, als of er een blauwe waas weg is gevallen).

 

Dit kan helemaal niet bij digitale overdracht van video (en ook audio) signalen. Iedereen op dit forum met maar een beetje kennis van digitale technieken kan dit beamen.

 

Ik ga nooit in discussie met mensen die beweren verschil te horen tussen een gewone cinch-cinch (tulp) kabel en een kabel van puur goud die door elfjes is gesmeed. Het zou goed kunnen, de overdracht is analoog en er kan van alles mis gaan onderweg.

Maar de bewering van AudiQuest is op geen enkele manier te bewijzen, simpelweg omdat, wat ze beweren,  technisch onmogelijk is.

 

Je kunt dus veel geld besparen door gebruik te maken van kabels die zijn gecertificeerd voor HDMI 2.0. Die zijn er zat te vinden.

 

Je hebt al een goede 2.0 kabel bij je VU+ box gekregen, gebruik die tussen de Feintech en de Projector om te kijken of dat verschil uitmaakt.

 

 

 

aangepast door Old Satterhand
aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

gaat mij even boven mij  pet vertaling van enen en nullen in analoog (maar gelukkig hoef ik dat niet te begrijpen)

Dat beetje kennis van digitale technieken heb ik zelfs (in mijn Phlips tijd kon ik heel aardig uitleggen hoe een CD speler werkt)

 

ik zit ook in het kamp van "er is veel onzin over kabel kwaliteit". Ik ga kijken of ik de HDF kabel kan detecteren (ik heb hem niet weggegooid maar moet hem als HDF herkennen tussen mijn andere HDMI kabels). Ook kan ik nog eens proberen met een kabel die ik voor mijn sources --> naar Denon gebruik. Dat zijn geen prul dingen (uitgaande van de buitenkant en de prijs al zegt dat ook niet alles ben ik ondertussen achter gekomen).

De dure Audioquest Chocolate ga ik bij mijn dealer halen om te proberen. Heb ik nul black-outs dan is 40 euro heel goed besteedt.

Laat het weten! Bedankt. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de kabel gewisseld van HDF naar de JVC: 10 minuten lang geen black-out (VU+ 597 Mhz signaal 4.2.2)  Heb met jouw hulp een grote winst geboekt v.w.b. stabiliteit!!

 

NB heb een vrij oude HDMI kabel van mijn Blu ray speler gebruikt Met daarop geschreven: 1080 p 1.3 b! (wel een super dikke kabel al zegt dat niet veel)

De originele kabel van HDF : ik heb nog drie kabels die ervoor in aanmerking komen. De meest voor de hand liggende zie foto.

Er staat alleen op high speed HDMI kabel with ethernet. Het merk: Gooboy

Die is 1 meter lang en ga ik ook nog wel testen.

 

 

thanks a lot (besteed is zonder t, zie boven)

 

 

IMG_2226.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, hcfreak zei:

...Heb de kabel gewisseld van HDF naar de JVC: 10 minuten lang geen black-out (VU+ 597 Mhz signaal 4.2.2)  Heb met jouw hulp een grote winst geboekt v.w.b. stabiliteit!...

 

Je bedoelt de kabel van de Feintech naar de JVC, denk ik. Of had je de HDF al verplaatst naar de projector?

Op zich heel vreemd dat die kabel problemen geeft, zeker als het een kort kabeltje betreft. Ik denk dat ie beschadigd is, of heeft vuile contacten.

 

18 uren geleden, hcfreak zei:

...NB heb een vrij oude HDMI kabel van mijn Blu ray speler gebruikt Met daarop geschreven: 1080 p 1.3 b! (wel een super dikke kabel al zegt dat niet veel)...

 

Voor 4K60 zou je die eigenlijk niet mogen gebruiken. Ooit ontworpen voor gewone HD. HDMI versie 1.3 ging maar tot 340 MHz (=10.2 Gbps)

Maar kwaliteitskabels, ik denk tot 2 meter, kun je prima gebruiken, dat blijkt.

 

18 uren geleden, hcfreak zei:

...De originele kabel van HDF : ik heb nog drie kabels die ervoor in aanmerking komen. De meest voor de hand liggende zie foto.

Er staat alleen op high speed HDMI kabel with ethernet. Het merk: Gooboy

Die is 1 meter lang en ga ik ook nog wel testen...

 

Die kabel zou je kunnen gebruiken, maar is mogelijk nog een versie 1.4 kabel, die gaan ook maar tot 340 MHz.

Zie het lijstje wat nu boven je bed moet hangen, de groen gekleurde waardes zouden wel voor 4K gebruikt kunnen worden, dus tot 300 MHz.

Maar met die lengte zou het ook voor 600 MHz moeten werken. Gewoon testen.

 

Nog een samenvatting van de HDMI kabels:

tot HDMI 1.3 sprak men van categorie 1 kabels, tot 74.25 MHz of categorie 2, tot 340 MHz.

vanaf HDMI 2.0 spreken we van 10.2 Gbps en 18 Gbps kabels.

 

Het verwarrende is eigenlijk dat in de oude situatie categorie 2 kabels ook High speed kabels werden genoemd.

Nu zijn High Speed kabels dus 18 Gbps.

Daarom zie je vaak de aanduiding 1.4 (10.2 Gbps) en 2.0 (18Gbps), dat schept duidelijkheid.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is helder ga e.e.a. nog even testen en laat het weten. Bedankt!

De dikke 1080p kabel gebruik ik voor de 2k blu ray spelen maar ook voor de VU+ . Het is een kabel van 1 meter. 

we hebben al gezien dat deze het goed doet, zoals jij ook aan stipt (maar met die lengte zou het ook ....etc.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb inmiddels (sorry heb ff langer geduurd) 2 kabels getest.

 

De kabel vanwaar ik dacht dat het misschien de bijgeleverde HDMI kabel was van de HDF (zie foto boven) gaf helemaal geen beeld.

Vanmiddag naar de dealer geweest en van de budget line van Audioquest (Forest) een kabel van 1 meter gekocht.

De chocolate versie van 1 meter (0,6 meter niet op voorraad en praktisch even duur!!) blijkt 100 euro te kosten.

Dat vind ik toch te gek.

De Forest zou qua spec 18 Gbps moeten kunnen, maar het beeld valt na iets meer dan 2 minuten al uit en komt ook niet meer terug (binnen meer dan 30 seconden) Deze 18 Gbps staat op de doos. Dus die kan ik weer terugbrengen. Heb bij HDF gekeken. Jammer genoeg leveren ze als kortste lengte 2 meter anders had ik ze al besteld (40 USD per 2 !!). Heb liever niet zo lange kabel heen en weer krullen boven mijn JVC. 

Goede raad is duur. Ga nog even op internet zoeken, maar dat is ook een avontuur want 18 Gbps op de verpakking zegt dus niet veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...