Ga naar inhoud


Compleet raadsel VU+ Uno 4k SE geeft geen beeld op de HDMI ingang van mijn nieuwe AVR


hcfreak
Ga naar oplossing Opgelost door hcfreak,

Aanbevolen berichten

Ik denk dat je nog steeds de verkeerde Edid hebt op Custom Edid #8

Daarom stuurt de VU een 4.2.0 8 bits signaal.

Ik zou die procedure herhalen dus:

Projector rechtstreeks aansluiten op de HDF out (0)

Read TV BOT Edid

upload Edid.

Als je vervolgens op Read Rx EDID drukt verschijnt in het venster de Edid van de projector weer. Alleen het laatste Byte kan anders zijn.

 

Je moet hierna dan in ieder geval aan de ingang een 600 MHz signaal zien (4K50  4.2.2. 12 bits)

Voor de zekerheid de VU even opnieuw opstarten, mocht dat niet gelijk lukken.

 

 

aangepast door Old Satterhand
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja maar jongens... Dit heeft toch allang niets meer met de VU+ te doen? Kunnen we dat niet beter naar het A/V subforum verplaatsen?

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt helemaal. Ik dacht dat het een VU+ issue was. Maar met behulp van forum leden bleek dat dit niet het geval was. Kon dat van te voren ook niet weten.

Ben nu met perfecte hulp al vergevorderd en ik denk dat het morgen (laatste test) opgelost is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Old Satterhand kan goed kloppen niet goed uitgevoerd door mij de EDID procedure..

Heb nog een keer Read TV--> en upload edid gedaan (geen safe procedure uitgevoerd daarna) want ik zag nul source info in de GUI

VU+ opnieuw opgestart! Vreemd ik zag heel kort voorbij komen als source info wat begon met 720p (de monitor is 1080 ready maar is een 720p display!!) en daarna valt de source info weg!

 

Port O staat nog op custom 8. --> ik zie de parameters van beide displays op het GUI scherm.

Toen zitten knoeien/experimenteren want beeld beide displays viel weg. (als experiment geprobeerd load from file en opnieuw Read TV--> niets meer op displays en geen info op de GUI (van de displays niet en van de source nog steeds niet)

Heb de laptop een herstart laten maken.

Toen beide displays correct op de GUI (zie screenshot ) (echter geen 12 bit maar 10 bit 371Mhz - Heb ik niet ergens zelf 10 bit ingesteld op de VU+? Moet dat morgen even nazoeken)

 

Toen HDMI OUT 0 -->naar de Feintech (van de JVC). Eerst JVC en HDF uitgezet tbv kabels wisselen)

-->beeld monitor

JVC weer aangezet (zie kort op de monitor 720p verschijnen!) Monitor valt even uit.

Toen 1-2 keert heen en weer geschakeld op de GUI  tussen Automix en Custom mix want ik kreeg geen beeld. en op Auto Mix laten staan want:

 

---> Hoera!!!!!!!!!!!! Beeld op beide displays en source en display info op de GUI (zie screenshot) Super tof.😇

 

Er moet ongetwijfeld nog meer gebeuren (connectie via AVR testen) maar we hebben een grote stap gemaakt. Ik wou dit perse nog vanavond proberen om door te kunnen geven. Opnieuw erg bedankt (het was gewoon mijn fout, de upload na de READ procedure denk ik vergeten de tweede keer)

 

NB tweede screenshot is HDF direct--> JVC en derde is HDF via Feintech naar JVC (ik zie wel 2 verschillende EDIDS er staan maar kan ook omdat ik wat aan het knoeien was toen ik nergens meer een plaatje kreeg, zie boven). Ik hoop wel dat het laatste plaatje ---gemaakt toen ik van de HDF via de FT signaal naar de JVC stuurde en ik alle info (source en displays) in de GUI zag staan EN ik op beide displays ook beeld had--- voor jou voldoende duidelijkheid brengt over hoe ver we zijn.

toen de VU uit was liet hij  de AVR zien.jpeg

de tweede screenshot.jpeg

screenshot HDF naar FT vd JVC.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, hcfreak zei:

....Toen beide displays correct op de GUI (zie screenshot ) (echter geen 12 bit maar 10 bit 371Mhz - Heb ik niet ergens zelf 10 bit ingesteld op de VU+? .....

 

Omdat je nu de HDF gebruikt kun je beter de Video instellingen op de VU weer terug zetten op standaard settings.
Dus: EDid controle aan en kleurruimte en kleurdiepte op auto.  Check nogmaals of de Denon nog op de juiste HDMI signaal setting staat!

Dan moet er echt een 600 MHz signaal op de ingang van de HDF verschijnen als je VU gekozen hebt op de AVR.

 

15 uren geleden, hcfreak zei:

.....Toen 1-2 keert heen en weer geschakeld op de GUI  tussen Automix en Custom mix want ik kreeg geen beeld. en op Auto Mix laten staan want:

--> Hoera!!!!!!!!!!!! Beeld op beide displays en source en display info op de GUI.......

 

Jammer dat je het niet voor mekaar krijgt om een correcte Edid in de Custom #8 te krijgen.
Waarschijnlijk zit er een fout in mijn instructies, maar dat geeft niet want:
Automix is prima voor nu. Het nadeel van automix is dat als er een display is uitgezet de HDF een nieuwe Edid construeert en dat gaat altijd gepaard met een (onnodige) handshake. Een beter keuze in jouw geval is dan Custom Edid #1 of #13.
Het eerste screenshot is voor mij eindelijk het bewijs dat je kabel naar de projector in orde is, althans, indien aangesloten direct op de JVC.

 

15 uren geleden, hcfreak zei:

....NB tweede screenshot is HDF direct--> JVC en derde is HDF via Feintech naar JVC (ik zie wel 2 verschillende EDIDS er staan maar kan ook omdat ik wat aan het knoeien was toen ik nergens meer een plaatje kreeg, zie boven). Ik hoop wel dat het laatste plaatje ---gemaakt toen ik van de HDF via de FT signaal naar de JVC stuurde en ik alle info (source en displays) in de GUI zag staan EN ik op beide displays ook beeld had--- voor jou voldoende duidelijkheid brengt over hoe ver we zijn.

 

Zodra de Feintech in beeld komt gaan de parameters voor het video omlaag omdat de Edid van de Feintech niet deugt.

De HDF volgt braaf de aanwijzingen in de Edid van de Feintech en stelt de parameters omlaag bij.

Daar kun je wel wat aan doen, maar ik denk dat je voor nu even de zaak moet laten rusten.

 

De volgende stap zal zijn om over te schakelen van auto scaling naar custom scaling.
Hiermee kun je de Edid van de Feintech omzeilen om toch een maximaal signaal naar de projector te sturen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Mimisiku zei:

Ja maar jongens... Dit heeft toch allang niets meer met de VU+ te doen? Kunnen we dat niet beter naar het A/V subforum verplaatsen?

 

Ja dat is een idee. Maar dat moet een moderator beslissen.

Het nadeel is dat de VU bezitters nooit iets te weten zullen komen over die geheimzinnige Edid en kleurruimte- en -diepte-instellingen  in het Video instellingen menu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga de instellingen aanpassen dwz de VU+ op: EDID controle op aan en kleur diepte/ruimte beide op AUTO.

De Denon staat bij Video instellingen--> 4k/8k etc op VERHOOGD.

 en kijken of ik dan een 12 bit 600 Mhz signaal tevoorschijn komt.

 

maar eerst ga ik de originele kabel nog testen met de huidige instellingen als vergelijk

want (en dan had ik niet gemeld!) voor de testen (HDF direct naar de JVC) had ik een andere kabel gebruikt

(een losse kabel gebruiken was makkelijker. De originele kabel was nogal weg gewerkt)

Ik had er niet bij stil gestaan dat het ook een kabel kwaliteit issue kon zijn omdat ik lang met die kabel 4k beeld heb gekregen.

 

bedankt weer!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of de duivel ermee speelt. Het is nu een VU+ issue weer . Heb van alle sources beeld op mijn monitor maar niet van de VU+.

 

Heb eerst de instellingen zoals boven aangegeven aangepast. De Denon zelf geeft in zijn menu 12 bits aan (video informatie)(4k/8k op verhoogd staan)

De GUI voor TXO 4k/50 Hz- 420 BT2020 12 b SDR 445 Mhz (dus geen 600!)

Mijn originele kabel toen  aangesloten op de HDFury en vandaar naar de JVC met Feintech ertussen. Had beeld op beide displays !! De beide kabels lijken dus in orde.

 

Toen heb ik heel lang zitten hannesen. Eerder  had ik namelijk een 3D beeld (weliswaar in de vorm van 2 plaatjes) op de monitor en bij het verder testen van bovenstaande vanmiddag niet meer. Toch  belangrijk voor mij! 

Van alle uitgeprobeerd en getest vooral qua "bekabeling". Ik heb een keer een "3D beeld" gekregen als ik de EDID op de HDF op 4k zet (?raar) (de functies van de GUI vervallen dan) Dit is nu opgelost ik heb weer een "3D plaatje" van de Panasonic.

 

IK ben nu beland in een situatie dat ik op de monitor beeld heb van alle bronnen maar niet van de VU+. Heb van alles bedacht en gecheckt maar ben er nog niet uit.

had ook nog even (toen ik de JVC er ook in betrok als test) alleen een beeld van de blu ray speler op het scherm en niet op de monitor (normaal is het andersom)

 

Had de GUI meestal op AUTOMIX laten staan, heb bij het testen de HDMI input kabel voor de JVC eruit gehaald (dus ook geen Feintech in de keten). Als ik op de Denon de VU+ selecteer vindt de GUI helemaal niets (("no signal" bij SOURCE) Heb ook geprobeerd de VU+ opnieuw op te starten--> logo komt in beeld op de monitor maar VU+ menu verschijnt niet op de monitor)

Heb op de VU+ sla edit controle over op JA staan.

 

Ik heb ergens iets stoms gedaan of iets over het hoofd gezien. Het zal toch aan de instellingen van de VU+ moeten liggen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, hcfreak zei:

Of de duivel ermee speelt. Het is nu een VU+ issue weer . Heb van alle sources beeld op mijn monitor maar niet van de VU+.

Heb op de VU+ sla edit controle over op JA staan.

Ik heb ergens iets stoms gedaan of iets over het hoofd gezien. Het zal toch aan de instellingen van de VU+ moeten liggen.

 

We zijn inderdaad weer bij AF. Ik was het bijna vergeten.

Maar zet eerst de instellingen zoals het bijgaande plaatje. Ja ook de audio instellingen, je hebt immers een AVR?

Dan hoef je dat audio niet te downscalen. Uiteraard wel de resolutie op 2160p laten staan. 1080p is mijn eigen keuze.

Start daarna de VU weer helemaal op. De VU (of OpenPli?) heeft de neiging om de oude instellingen te blijven gebruiken.

 

 

2021032110443010.thumb.png.939aa545a14f20f2ce93d5f321424f30.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt ik zie het hopelijk al. Ik heb toch verkeerd ingesteld: sla de EDID over. (het moet zijn dat de VU+ wel een EDID controle doet!) ga het vanmiddag meteen allemaal uitproberen. Ik heb me er in vastgebeten en leer steeds meer en ben ervan overtuigd dat het opgelost gaat worden, want ik was al een eind opgeschoten. (en super dat mijn blu ray speler niet meer afhaakt als ik er een 3D schijfje instop en ik de monitor heb aanstaan) Bedankt 

Ook de Audio instellingen zal ik overnemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, hcfreak zei:

we zijn niet bij af hoor. In het begin was het vooral de projector die het liet afweten.

 

Ik refereerde aan je topic titel 😉

 

Voor jou, en de geïnteresseerde lezer een korte uitleg over die mysterieuze Edid

 

Wat is eigenlijk een EDID?
Elk display bevat een EEProm (geheugenchip) met een klein stukje code, slechts 256 bytes groot. Ondank die kleine afmeting bevat de Edid alle eigenschappen van het display en geeft dus aan de aangesloten bron aan, welke video en audio signalen ondersteund worden.

 

Waar bevind zich de EDID?
Op elke HDMI ingang is een Edid beschikbaar. Heeft een TV meerdere ingangen, dan is er (bij oudere TVs) op 1 ingang soms een afwijkende Edid die de ondersteunde PC resoluties aangeven. Die ingang is dan tevens geschikt voor PC's met DVI poorten. Het audio kan in dat geval op een separate audio ingang worden aangesloten.

 

Wat gebeurt er eigenlijk als ik tussen mijn videobron en TV een AVR aansluit en waarom gaat dat soms fout?
De aangesloten TV bevat een Edid met alle ondersteunde videoresoluties maar met een beperkte audio ondersteuning, vaak alleen stereo. Omdat de AVR veel meer audioformaten aan kan zal deze de van de TV ontvangen Edid modificeren en de audioformaten van de AVR toevoegen.
Deze Edid zal vervolgens aangeboden worden aan de aangesloten bronnen.

De meeste bronnen (als ze Edid-driven zijn) stellen de video en audio parameters automatisch zodanig in, dat het signaal zichtbaar wordt op het display en de AVR het audio goed kan weergeven. Dit gebeurt allemaal bij de HDMI handshake.

Bij een lange keten van HDMI apparaten kan dat soms enige tijd in beslag nemen.

Bij Denon is het gebruikelijk om voor de aansluiting op het front van de AVR een Edid te presenteren met gewijzigde video parameters, om te voorkomen dat het signaal boven de 300 MHz (TMDS clock) uit komt.

 

Het modificeren van de Edid gaat soms fout omdat de TV fabrikant te weinig ruimte in de Edid over laat voor die audio uitbreidingen.
Wat de AVR in dat geval zal doen is het wissen van data die mogelijk overbodig is.
En dat is het punt waar het soms fout gaat.

 

Wat gebeurt er als ik achter mijn videobron een splitter aansluit?
Bij splitters is het gebruikelijk om een nieuwe Edid te construeren die een mix is van de mogelijkheden van de aangesloten displays.
Die mix is zodanig gekozen dat beide displays een plaatje kunnen vertonen.
Bij een eenvoudige splitter betekent dat in de praktijk dat er niet optimaal gebruik wordt gemaakt van de kwaliteiten van het display met de hoogste resolties.

 

Vandaar de noodzaak van een geavanceerde splitter/scaler zoals de Feintech en de HDFury Vertex of Integral2
De HDF Fury heeft dan het voordeel het uitgebreide Edid management en intelligente scaling.

Ook kan de HDF de HDMI handshake verkorten door de HDMI  keten te onderbreken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het gelezen een helder verhaal en weer wat geleerd. Even een korte tussenstand (ga morgen verder stapje voor stapje testen om het allemaal te snappen)

 

Heb de VU+ weer aan de praat dwz een plaatje op mijn monitor (alles wat naar de JVC gaat nog er buiten gehouden/niet aangesloten)

 

(Heb eerste de gehele thread terug gelezen en begonnen met de VU+ aansluiten op AUX 1 aan de voorkant)

 

het werkt pas als ik de HDF EDID functie op 4k/60 zet (niet op Custom Edit) EN ik de VU+ instelling: Sla Edit controle op groen zet!

Ra ra ra. Als ik beeld heb en de EDID functie knop van de HDF op Custom zet valt het beeld weg komt ook niet terug.

Ik heb dan ook beeld op de monitor van alle andere sources ! (GUI source info is: 8 bits 297 Mhz)(niet wat ik wou  zien bij  de VU+ als source)

Bij de gekozen EDID stand is het scherm niet functioneel. 

 

 

 

 

Om het scherm van de GUI na een verandering weer actueel gevuld te krijgen moet ik wel regelmatig de laptop een herstart laten maken! 

Ga morgen ook de 10-12 bit terug vinden/terug te krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, hcfreak zei:

het werkt pas als ik de HDF EDID functie op 4k/60 zet (niet op Custom Edit) EN ik de VU+ instelling: Sla Edit controle op groen zet!

 

.........

Ik heb dan ook beeld op de monitor van alle andere sources ! (GUI source info is: 8 bits 297 Mhz)(niet wat ik wou  zien bij  de VU+ als source)...

 

Nou dat zou ik dan maar even zo laten. 8 bits 297 Mhz is ook exact wat de door de Edid schakelaar gekozen Edid voorschrijft.

 

6 minuten geleden, hcfreak zei:

...Bij de gekozen EDID stand is het scherm niet functioneel...

 

Je kunt ook kiezen voor custom edid #46, doet precies hetzelfde en dan blijft de Edid Manager toegankelijk.

De Edid schakelaar uiteraard in middenstand zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...