Ga naar inhoud


Uitvinder van het cassette-bandje overleden


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Dat was een wassen neus. 

De bandjes waren waarschijnlijk zo slecht dat geluidsopnamen om te huilen waren. 

Een ééntje en een nulletje bij lage bood-reet, dat ging dan nog wel met opnemen en weergeven. 🤣 

Ze zouden juist daarom goedkoper geweest moeten zijn. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


misschien was het gewoon geluidstape met een duurder prijskaartje... ik weet het niet.

Ik dacht dat ORWO wel tapes maakte, naast foto en dia rolletjes... die kocht ik daar wel. Ook werd er in de fabriek in Wolfen/Bitterfeld fotopapier gefabriceerd.

Ik heb destijds ook geluidsband voor mijn spoelenrecorder in de DDR gekocht... die kwaliteit was voor mij OK...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://st.museum-digital.de/index.php?t=objekt&oges=36857&navlang=en

 

denk dat je Dresden bedoeld waar papier geproduceerd werd, maar we worden allemaal ouder.

 

RFT was daar in de DDR een producent van audio apparatuur => https://tinkerer.jimdofree.com/elektronik-rft-technik-sowie-eigene-projekte-entwicklung-aufbau-reparatur-restauration/ddr-rft-rundfunktechnik/

 

en uiteindelijk vindt je dan ergens welke fabriek cassettes maakte (dacht dat ze dat niet zelf maakten maar toch dus)

Quote

K 60/90 Tonbandkassetten, Hersteller u. a.: VEB Chemiefaserwerk „Friedrich Engels“ Premnitz, Magnetband-Fabrik Dessau

op deze link => https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_von_Markennamen_und_Produkten_in_der_DDR

 

aangepast door Tonskidutch
papier

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Tonski... ik heb het niet opgezocht. Ik was er vaak, en heb heel veel dingen daar gekocht.

Dat papier was wel van Orwo, dat stond er op, net als de filmrolletjes, maar uiteraard kwamen al die dingen uit verschillende Kombinate, wat uiteindelijk nu ook zo is.

Zo ook inderdaad een RFT draagbare radio, waar ik erg lang luisterplezier aan gehad heb.

Helaas heb ik hem weg gegooid toen hij kapot ging, daar heb ik nu erg veel spijt van... in het licht van 'dingen die voorbij zijn komen niet meer terug'...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elk apparaat moest gerepareerd kunnen worden. Dat is een nieuwe eis van onze maatschappij inzake duurzaamheid en milieu.

dat nog even aan halen voor de twijfelaars en producenten

 

er worden gruwelijke bedragen betaald voor functionerende RFT apparaten op de verkoop pagina's

puur als nostalgische hebbedingetjes voor DDR liefhebbers

goed waren die apparaten zeer zeker niet, het kon er mee door!

 

Mijn in 2015 overleden schoolkameraad ging ook heel vaak naar de DDR in 1990 en bracht wel eens wat mee. Zelfs Olympische goudmedailles die hij voor desbetreffende kennissen wist te "verzilveren" opdat ze na de Muur nog wat aan kapitaal hadden.

 

 

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In 1990 werd er inderdaad veel verkocht....  Ik ging vaak in de jaren 80...

Ik had die RFT radio inderdaad nooit weg mogen doen... maar ja......

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Tonskidutch zei:

en weer een partij gescoord...

toenwasdecassettenogheelgewoon.thumb.jpg.b1def85f65751058651f8849d8c0c292.jpg

 

weer een paar uur opnemen.

 

Goede cassettes icm een goed cassette deck waar men bias en level kan kalibreren. Sommige verkopers/kopers van bekende tweedehands en of veiling sites vragen/bieden absurde prijzen ervoor. Het maakt het niet uit of het gebruikte zijn of "new old stock" in seal.

 

Paar cassettes uit mijn collectie. 

 

cassettes.thumb.jpeg.e0c39762aa5d15c612f32ab70e3eef58.jpeg 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi. @Ventura

En ja het is met een top deck goed om de soort tape ook in te pegelen mbt de Bias en monitor schakeling { dus bij voorkeur een drie koppen machine }

Het best is, je schrijft per merk en type tape die Bias instelling op je kladblok. Ik had nog oude aantekeningen erover liggen - voor mijn Denon DRS 810

 

Ik heb ook zo'n 20 stuk gesealde maar ik vertik het om meer dan 3€ per stuk te betalen op welke verkoopsite ook. En ik ben heel tevreden met de opnames van de pC naar de tapes.

 

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, Tonskidutch zei:

voor mijn Denon DRS 810

 Een aardige 3 kops cassette deck. Enig idee welke merk/type cassette tapes deze deck is afgeregeld? 

 

51 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Het best is, je schrijft per merk en type tape die Bias instelling op je kladblok.

Het maakt niet uit of hetzelfde cassette tape type/merk is, elke cassette tape heeft een aanpassing voor bias/level nodig. Bias afregelen tijdens monitoren (3 kops deck) is te doen echter lastig en soms onnauwkeurig. Een goed cassette deck (3 kops deck) heeft een auto calibrate en of manual calibrate functie ter beschikking. Zodat men echt het maximale uit cassette tape kan halen. Als ik een opname maak met de Nakamichi,  kalibeer ik de cassettes twee keer altijd. In het midden van de cassette tape en 5 minuten voorbij het midden van de cassette. Zodat de bias en level over het gehele tape goed staat tijdens de opname.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Ventura zei:

Het maakt niet uit of hetzelfde cassette tape type/merk is, elke cassette tape heeft een aanpassing voor bias/level nodig.

ho ho,

maakt niet uit is een beetje te kort door de bocht.

Ik bespeelde nieuwe sealed tapes als bundel gekocht destijds natuurlijk wel met een en dezelfde Bias level.

Oude tapes die al bespeeld zijn en nogmaals een opname krijgen die het oude overspeelt, dan heb jij helemaal gelijk dat je het meermaals moet controleren.

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Ventura zei:

Een aardige 3 kops cassette deck. Enig idee welke merk/type cassette tapes deze deck is afgeregeld? 

de Maxell XLII dus chromium was altijd een goed resultaat mee te behalen. Maar ik heb ook met TDK en Fuji goede ervaringen gedaan.

Of die magnetische emulsie op die tape gelijk is durf ik niet te zeggen maar ze hoorden zich wel identiek aan.

 

meestal kocht ik 10 stuks en keek naar het serienummer of beter noem je dat BATCH nummer (soep gekookt op... )

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-4-2021 om 11:46, Tonskidutch zei:

Ik bespeelde nieuwe sealed tapes als bundel gekocht destijds natuurlijk wel met een en dezelfde Bias level.

Dat dacht ik ook eerst. In de bundel tapes zal de bias en level hetzelfde moeten zijn. Tijdens het kalibreren kwam ik achter dat er toch een verschil in zit. 

 

Op 5-4-2021 om 11:59, Tonskidutch zei:
Op 5-4-2021 om 11:42, Ventura zei:

Een aardige 3 kops cassette deck. Enig idee welke merk/type cassette tapes deze deck is afgeregeld? 

de Maxell XLII dus chromium was altijd een goed resultaat mee te behalen. Maar ik heb ook met TDK en Fuji goede ervaringen gedaan.

Of die magnetische emulsie op die tape gelijk is durf ik niet te zeggen maar ze hoorden zich wel identiek aan.

Elk gerenommeerd cassette deck merk (zeker bij een 3 kop deck) wordt op een bepaalde cassette merk/afgeregeld. Meestal zit er een sticker op de doos of achter de cassette deck geplakt. Ik weet niet hoe het zit bij Denon. Bij de Nakamichi's zit er een sticker geplakt op achterkant welke tapes deze cassette deck is op afgeregeld.

 

 

 

 

nak afgregeling 2.JPG

 

image.png.217e17007f9c2900b1f867f381a03f9e.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denon gebruikt hun "eigen" cassettes als ik het service manual lees. Stel u gebruikt alleen Maxell XL II, dan zal ik de Denon DS 810 daar op afregelen. De vraag is, zijn er nog goede reparateurs die het kunnen en is de meet apparatuur nog beschikbaar? Anders gezegd, if it ain't broke, don't fix it.

image.png.9f0ee3f60ca1f570ef531ca19f9dd468.png

 

image.thumb.png.c5604c251eb91bb2aa79f671117caa72.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...