Ga naar inhoud


VHS recording...hoe goed was het werkelijk?


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

video8 was ietskes beter dan de VHS en VHS-Compact, maar als geheel was die video8 en daarna Hi8 een stuk duurder en vooral t.o.v. de s-VHS qua bandprijs.

ik heb er destijds een overwogen maar een Hitachi VT-S890E gekocht in de zaak waar ik beide topmodellen kon uitproberen.

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mijn ex-schoonvader had het. En die kopieerde alles weer wat ie opgenomen had naar VHS en liet het dan vol trots aan mij zien.

Dit terwijl ik uit de professionele broadcast wereld kwam. 😁

Ik vond het natuurlijk prachtig.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel geinig dat je nog een strak gezicht kon houden.

Er werd wel heel af en toe iets gekopieerd van VHS to VHS maar niet veel, dat was eens een familie bijeenkomst of zo opgenomen door de twee opperhoofden van de familie.

Maar kopiëren van verhuur video's was gewoon weg niet de moeite waard want die verhuur videoland VHS cassettes waren zo slecht dat je al gegeten en gedronken had voor de film afgelopen was. Alsof er een Scotchbright schuursponsje overheen was geweest.

 

Maar het mooie van mijn Force Dmaster 1145 satelliet receiver was dat die nog de juiste automatische tijd gestuurde opname codes aan de Hitachi VT-S890E doorgaf met s-video en ik prachtige films "zonder reclame" op VHS kon zetten met waanzinnig goed geluid via de Ixos euroscart :grin:

wat een tijd man...

 

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruikte mijn VHS Video recorder voor het opnemen van HiFi geluid. Als je een deck had dat dat kon dan had je een betere opname dan de beste bandrecorder kon. Dat was niet te evenaren zo goed als dat was.

De dynamiek was verbluffend en recht van 20 Hz - 20.000 Hz.

De VHS banden duidelijk goedkoper dan geluidsbanden.

Daar heb ik veel plezier van gehad...de banden zijn er nog, helaas is de recorder naar de eeuwige jachtvelden.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had hiervoor een Akai VS-626EO. Audio opnames van 8 uur waren hiermee mogelijk. Video was slechter op LP,  maar audio leed hier niet onder.

https://televideoramamuseum.blogspot.com/2011/07/akai-vs-626eo-year-1986.html

 

Later 2x JVC Super VHS aangeschaft en die doen het nog steeds.

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat ook wel vaker gedaan voor feestjes bij vrienden en college, opdat niemand de DJ moest zijn en er geen plaat gewisseld moest worden tijdens het dansen.

Dat was met die Hitachi een puur genot qua geluid.

Ofschoon we niet die 8 uur vol hielden :grin: met dansen en een E240 op Long Play

 

dat waren de jaren 80-90

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou we toch afdwalen, in de postproduction studios werd gewerkt met PCM converters.

Dat waren high tech audio converters. Het audio werd digitaal (16 bits) omgezet in een videosignaal dat met een eenvoudige VHS kon worden opgenomen. Het analoge audiospoor was dan beschikbaar voor de SMTP tijdcode.

 

In die tijd waren ook VHS machines beschikbaar die tijdcode aanstuurbaar waren met de video editor (ao de ACE van Ampex, wie kent hem niet)

Dan werd de VHS gekoppeld aan de VTR met bijbehorende beeld dmv de tijdcode.

In de jaren 80 veel gebruikt voor videoclips. Je kreeg dan met de videoclip op 1 inch een VHS met PCM aangeleverd door de platenbaas.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

"video killed the Radio star"

MTV clipjes en Hitbox

 

Jaren lang heeft men gewerkt aan home media systemen waarmee je iets perfect kon opnemen en dan is er plots iets mis met de Minidisc en soortgelijke.

bron Techmoan research

 

Nu mag je eigenlijk niks meer opnemen en dus geen kopie maken.

Rest de vraag of al die archieven bij de mensen thuis zinvol waren.

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb destijds ook redelijk wat gefilmd in Hi 8 formaat.

 

Ik had ook een S-VHS recorder van Panasonic met vliegende wiskop en die kon het PCM en het gewone geluid gelijktijdig afspelen.

 

Via een "montage tafel" van Sony koppelde ik de twee toestellen en kon monteren via de tijdscode en titels toevoegen.

 

Achteraf kon ik dan het PCM geluid vervangen en had ik toch het originele geluid met muziek op de achtergrond.

Tijdens een voorstelling van een vakantiefilm in Zimbabwe vielen dan ook verschillende monden open van verbazing wat er mogelijk was.

Het kan ook zijn dat het geen ellenlange film was met veel oninteressante tracks, maar een film met alleen de hoogtepunten.

 

Later is mijn Panasonic gesneuveld en heb ik een andere gekocht die ook PCM aankon.

Alleen kon hij de twee geluidsporen niet gelijktijdig afspelen. dat vond ik wel heel jammer.

 

mvg

aangepast door jeevanhoof

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begon met de Philips N1700, en stapte daarna over op de Philips VR2020. Het beeld was gewoon beter dan van de VHS recorders destijds (1979) maar ik kan mij nog herinneren wat de interne bijnaam van Philips was voor de VR2020 recorders. Ze noemden het de "postduif". Hij wilde steeds terug voor reparatie. Nadat ik 4 x in de maand terug moest kreeg ik een aanbod om 300 gulden bij te betalen voor het nieuwe model, ik meen dat dat de VR2021 was. Daar heb ik veel plezier van gehad, niet alleen omdat het altijd een goede beeldkwaliteit leverde, maar omdat de banden aan twee zijden bespeelbaar waren tot een lengte van 4 uur per kant, had je ook nog eens veel ruimte om wat op te nemen. Ik heb hier nog een oude band liggen, maar allang geen recorder meer...

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, TangoBravo zei:

Ik begon met de Philips N1700...

 

Was dat niet de VCR ? (de 2 uur versie). De gewone versie was de 1500.

De strijd tussen VHS en Betamax was gewoon een marketing strijd, waarbij de VHS won. De kwaliteits verschillen waren gering.

Sony heeft daar veel van geleerd, hun marketing afdeling heeft er daarna voor gezorgd dat ze de AV markt jaren domineerde.

 

Het video 2000 systeem heeft het niet gered, doordat de banden zeer slecht uitwisselbaar bleken.

Door de opkomst van de videotheken gingen de mensen banden huren. Maar die waren zeer vaak niet af te spelen.

De video 2000 banden waren om die reden al snel verdwenen uit de videotheken.

 

 

aangepast door Old Satterhand
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Sony heeft daar veel van geleerd, hun marketing afdeling heeft er daarna voor gezorgd dat ze de AV markt jaren domineerde.

 

Niet helemaal juist.

Fese had voor de professionele video markt een Broadcast CamCorder op de markt gebracht. Dat was begin jaren 80. Een superieur system. LinePlex / QuarterCam heette het.

De cassettes konden 20 minuten opnemen in toendertijd bijzonder goede beeldkwaliteit. Het was beter dan alles andere dat er op de markt was. De cassettes waren net iets groter dan de audio cassettes. Uiterst geraffineerde ingenieurskunst.

Sony had dat snel gezien en zagen hun markt met BetaCam en later BetaCam SP helemaal instorten.

Ze hebben toen hun producten tegen dumping prijzen op de markt gebracht en hadden binnen de kortste tijd "de leiding" weer terug.

Fese had het nakijken en zijn aan de ontwikkelingskosten bijna failliet gegaan. De QuarterCam werd de grootste flop in ik meen 1983 en daar zat Sony achter.

De EU heeft Sony een vette anti-dumping boete opgelegd die ze vrolijk betaald hebben.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Sony had dat snel gezien en zagen hun markt met BetaCam en later BetaCam SP helemaal instorten.

Ze hebben toen hun producten tegen dumping prijzen op de markt gebracht en hadden binnen de kortste tijd "de leiding" weer terug.

Fese had het nakijken en zijn aan de ontwikkelingskosten bijna failliet gegaan. De QuarterCam werd de grootste flop in ik meen 1983 en daar zat Sony achter.

De EU heeft Sony een vette anti-dumping boete opgelegd die ze vrolijk betaald hebben.

 

Dat is nou precies wat ik bedoel. Daar zat de marketing afdeling achter.

Maar er was ook een technische reden. Een camcorder kon Bosch toen nog niet maken en ze zochten weer de samenwerking met Philips.

Helaas hadden die toen een draak van een camera beschikbaar. Ik meen de LDK 54. Daar was niet mee te werken ivm registratie fouten.

Gebruikers kwamen thuis met onbruikbare opnames doordat de 3 RGB beelden t.o.v. elkaar verschoven bleken.

 

In ongeveer dezelfde periode kwam Sony met een reportage die ze met hun Betacam op de Noordpool hadden gemaakt, zonder noemenswaardige problemen.

De Sony handheld camera's waren toen superieur aan die van Philips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Was dat niet de VCR ? (de 2 uur versie). De gewone versie was de 1500.

Inderdaad, met een band die in de N1500 een uur kon opnemen kon de N1700 ruim 2 uur opnemen. De maximale lengte van een uur voor de N1500 was voor mij reden om er toen nog niet aan te beginnen. 

 

58 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Het video 2000 systeem heeft het niet gered, doordat de banden zeer slecht uitwisselbaar bleken.

Door de opkomst van de videotheken gingen de mensen banden huren. Maar die waren zeer vaak niet af te spelen.

De video 2000 banden waren om die reden al snel verdwenen uit de videotheken.

 

Zo heb ik het niet ervaren. De video 2000 banden waren juist heel goed uitwisselbaar omdat er een piëzo-elektrisch element in de kop zat die het spoor juist erg goed kon volgen, ook als die door een andere recorder was opgenomen. In dat opzicht waren ze technisch juist superieur aan VHS en Betamax. Ze hadden door deze techniek bijvoorbeeld al heel snel veel beter "stilstaand beeld" dan de VHS en Betamax recorders. Maar VHS was gewoon in veel meer huishoudens te vinden, dus door de aantallen veel interessanter om daar banden voor te verhuren, ik kon toen in vrijwel geen enkele videoteek banden voor de V2000 vinden, of ze waren extreem duur (45 gulden voor een band waar 4 films op stonden, maar dat moesten dan wel films zijn die jij wilde zien..).

 

Ze zijn gewoon te laat gekomen (1979, terwijl Betamax in 1975 begon en VHS in 1976, ze hebben te lang vastgehouden aan het VCR systeem.  Daarbij gaven ze het patent niet vrij. Dat overigens destijds ook Bang & Olufsen voor video 2000 koos zegt toch wel iets over de kwaliteit van het systeem.

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Een camcorder kon Bosch toen nog niet maken

 

Dat was nog voordat Philips Bosch overnam.

Voor de QuarterCam gebruikte Bosch (Fese) geselecteerde loopwerken van Funai.

Het was de begintijd van mijn "carrière" in Duitsland. Ik ken de medewerkers van Bosch in Darmstadt/Weiterstadt van destijds nog erg goed en heb er nog steeds contact mee.

Ik werkte toen voor Grass Valley. Fese was onze concurrent met o.a. hun Diamond switcher.

De eerste klant voor de QuarterCam was het ZDF Landesstudio Düsseldorf. Bosch heeft alles wat ze destijds verkochten terug moeten nemen en daarvoor Sony BetaCam apparatuur moeten leveren.

Je kon op een gegeven moment BetaCam SP kopen van Sony,  BTS, Ampex en Thomson. Alles hetzelfde onder OEM afspraken met Sony.

 

Bij MBC hebben we nog zeker 30 Beta SP decks in prima conditie met alle verslijt onderdelen als koppenschijven, aandrukrollen en van alles en nog wat.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...