Ga naar inhoud


smalle lnb's ??


joker55

Aanbevolen berichten

Op mijn huidige sat-schotel ( visiosat bisat ) zijn 4 al dan niet standaard  LNB's gemonteerd; voor 13E, 19,2E, 23,5E en de 28,2E , allen quad, op de hotbird na, da's een twin. Zo heb ik dat geplaatst, ong 12 jaar geleden, en werkt nog altijd prima....... zelden uitval door slecht weer.

 

Ik heb een single LNB gekocht, (megasat single LNB, slim design), deze is bedoelt voor de ontvangst van JOYNE, dus 9.0E.  Ik had mij misschien wat moeten inlezen of dit ging, want op een site lees ik nu:

" Minimale afstand tussen de satellieten bedraagt 4,3 graden (Bij gebruik van voldoende slanke LNB's zoals de alomgekende alps)".

dus vanaf de hotbird (13) kom je op 13 - 4,3 = 8,7E, en JOYNE zit op 9E.

 

Ik kan dus de eutelsat niet vinden, ondanks een beetje tegen de hotbird lnb aandrukken.

 

Een simpele vraag: zijn er echt hele slanke quad of twin LNB's, (slanker dan ALP's) die ik kan monteren op de 13E plaats, zodat de grens van 4,3 graden doorbroken wordt ?? 

Alternatief is dat ik de hotbird opgeef, maar kijk er best wel regelmatig naar diverse zenders erop.

achteraanzicht.jpg

vooraanzicht.jpg

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste joker55

 

Je schrijft dat je een Visiosat Bisat hebt maar de foto laat zien dat het om een Visiosat BigBisat gaat.
In Nederland is de afstand tussen de 9e en 13e 4,37 graden arc. Daar kun je zelfs de 40mm lnb-klemmen voor gebruiken. De 23mm lnb-klemmen heb je nodig bij 3 graden satellietafstand.
Maar het is simpel. Bij de BigBisat is elke streep 11,4mm afstand. Voor 4,37 graden is dat dus 11,4x4,37=50mm.
De lnb met de normale kop heeft een diameter van 59,5mm., de Megasat heeft een kopdiameter van 30mm. Ze kunnen dus op een afstand van 45mm van elkaar hart op hart. Je hebt dus nog 5mm ruimte over.

Dat je nu geen ontvangst heb komt waarschijnlijk omdat ze nu te dicht op elkaar staan.

 

Wat betreft dat scheurtje in de kap van de 28,2:

Maak hem goed schoon zonder dat er water in de scheur loopt en laat de lnb heel goed drogen in de zon, liefst een paar dagen.

Maak dan de scheur met 10 seconden lijm dicht. Dan kan hij nog wel een tijdje mee.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, dat scheurtje.......zit er eigenlijk al zolang ik het me herinner. Ik meende eigenlijk dat die witte kap een soort extra kapje was, en de echte afdichting eronder zat.  Maar ik ga je advies opvolgen, schoonmaken, en dichtspuiten met lijm.

 

Ik heb die nieuwe LNB heen en weer geschoven (ongeveer dezelfde afstand genomen als die van de 19,2 en 23,5, en dat in eerste instantie zo ingesteld), maar daar 2 cm eromheen zoeken..........tot op heden niets en geen signaal op de 9E.  Ontvanger zowel op 2 FTA's ingesteld op deze sat, CCTV4 en de TV Oranje, maar tot nu toe noppes.  vanmiddag geen tijd meer, maar ik ga eens de hotbird  lnb naar buiten bewegen en kijken of er zo iets binnenkomt (in disecq menu dit veranderen naar 9E, ipv 13E.

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, joker55 zei:

maar ik ga eens de hotbird  lnb naar buiten bewegen en kijken of er zo iets binnenkomt (in disecq menu dit veranderen naar 9E, ipv 13E.

Hallo.

Ik zou sowieso de smalle lnb niet voor 9 Oost inzetten. De Joyne transponders zijn niet de gemakkelijkst te ontvangen transponders op 9 Oost.

Ik zou de lnb, die nu op de hotbird gericht staat naar buiten schuiven totdat je 9 Oost ontvangt. Deze goed afstellen en dan de smalle lnb voor de hotbird afstellen.

Om de 9 Oost te vinden zou ik transponder 11804V 27500 2/3 gebruiken. Hierop zit de FTA zender "Bars en Tones" van AFN.  Die knalt hier binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de schotel-skew wel goed ingesteld? Voor 13 t/m 28,2 met de 19,2 in het midden moet de schotel 10,6 graden skew hebben.

Met de 9e er bij moet de schotel-skew iets minder zijn namelijk 10,3 graden. Uiteraard is dat wel als de pijp zuiver verticaal staat.

CCTV4 is de sterkste zender dus gebruik die om te kijken op je de 9 oost ontvangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu even het volgende gedaan:

de LNB voor de 9E eruit geknikkerd.......en gaan schuiven met de hotbird (13.0) nadat ik eea gemarkeerd had met een stift.

DiSecg ff aangepast, en de tuner afgesteld op Bars en Tones...En zowaar, opeens beeld op deze. Verder gekeken, en regionaal 1 en 2 en alle FTA van JOYNE komen best stevig door. Zal best voor verbetering vatbaar zijn, door fine-tuning met de positie, maar ging mij om beeld. (nu SNR 49%, AGC 71%) Zo even zitten zappen, maar ik denk dat alle FTA's wel door komen.

 

De LNB zit hart op hart 42-43 mm verschoven, 9E tov de positie van 13E.  die ruimte heb ik niet meer......zit minimaal 49 mm tussen bij beide LNB's strak tegen elkaar.

beeld joyne.jpg

lnb positie.jpg

aangepast door joker55

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, HG5812 zei:

Ik zou de lnb, die nu op de hotbird gericht staat naar buiten schuiven totdat je 9 Oost ontvangt. Deze goed afstellen en dan de smalle lnb voor de hotbird afstellen.

 

is ook een mogelijkheid, alleen de smalle heeft 1 uitgang, de bestaande voor de 13E, hotbird, is een quad, en zit via een 4:1 Disecq swich op 3 tuners.

zie schema hoe het zit, en wat ik wil.

sat opstelling.jpg

aangepast door joker55

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ALPS heet dan wel een smalle lnb, hij heeft een hals van 40mm en de lnb-klem van Visiosat heeft natuurlijk ook een bepaalde dikte. Je kunt ze dan ook niet dichter dan 50mm van elkaar zetten als ze in tegengestelde richting staan en niet dichter dan 52mm als ze in dezelfde richting staan. Voor een kleinere afstand heb je toch smalle lnb-houders nodig en lnb's met een hals van 23mm.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al vaker gezegd, die Megasat smalle lnb's gewoon links laten liggen. Geven meer ongemak dan gemak. In deze opstelling van joker55 is men het beste af om voor hotbird als eurobird 9 een Alps lnb te nemen. Om toch voldoende signaal kwaliteit te krijgen op beide satellieten.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, edbe zei:

 .........met Alphen twin lnb

 

nette opstelling, zeg!

wel knap dat je maar 2 a 3 graden tussenruimte kan hebben, bijv tussen 7E en 5E, en tussen 39E en 42E.

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...