Ga naar inhoud


Hoever reikt het NPO DVB-T2 signaal in België?


Skoopy

Aanbevolen berichten

1 uur terug, vasonline zei:

 

Ik heb de ontvanger laten openstaan enkele uren, en hij geeft een ruismarge tussen de 18 en 20dB overdag. Dit blijft stabiel.

Komt goed overeen met uw bevindingen!

's avonds zie ik de ruismarge vaak stijgen naar 23-24dB.

Mijn ontvangsthoogte: 2 verdiepen + 3m mast: ongeveer 9m. Ik overweeg om de definitieve mast nog 1m extra te geven.

(de antenne staat lager dan ooit tevoren, ik ben blij dat dit werkt - QAM 256 dan toch overwonnen! :) )

Een experiment dat ik nog kan doen, is de mastversterker er vantussen halen. Wel de antennevoeding uitschakelen, anders maak ik brokken.

 

 

Enkele tests voor de RTBF.

Met binnenantenne: alles is zwakker, maar weinig verschil t.o.v buitenantenne Goes.

Deze antenne heb ik al 20 jaar.

 

Dan bedacht ik: maar ik heb die dipool nog van de vorige antenne (welke door storm Chiara was gesneuveld).

Ik zal ze eens horizontaal en verticaal houden, om het verschil te zien.

En kijk: Verticaal: streepjes

Horizontaal: bijna geen streepjes.

 

Je zou zeggen dat ik beide zendlocaties ontvang.

Waarbij het horizontale signaal het sterktste is ( ik hoef er geen moeite voor te doen - dank u RTBF :)  )

 

Hopelijk heeft u er iets aan?

In SDRangel kon ik de weergave aanpassen.

 

Ik lees dat u en anderen in NL liever de oude freq 754Mhz prefereren.

Ik ga er vanuit, dat het het nieuwe kanaal in NL zal herbruikt is, en dus moelijker zal zijn om de RTBF te ontvangen?

Algemeen genomen is men in Wallonië wel "relaxt" en zou een afschakeldatum van 2024 goed kunnen.

 

Even op de SDR gekeken op 642Mhz: (nog) niets te zien

 

Groetjes!

Dank voor de experimenten!

 

De toename van ruismarge in de avond laat zien dat door de grote afstand tot de zender ontvangst al gevoelig wordt voor troposferische afbuiging. Deze buiging neemt bij een rustige zomer avond wel iets toe.

 

Inderdaad QAM 256 overwonnen! Een extra meter is altijd winst ook al is het maar een dB. Bij een krappe marge is dat toch wel winst, bijvoorbeeld bij verstoring. Ben benieuwd of het zonder versterker ver terugloopt. Spanning is inderdaad oppassen!

 

De horizontaal versus verticaal stand is het bewijs dat de patronen door SFN met Brussel komt. Deze is verticaal maar zwakker. De Wavre zender lijkt dus het sterkste te zijn.

 

Het klopt dat kanaal 42 wordt her- gebruikt vanaf Eindhoven tot en met Apeldoorn dat dichtbij mij ligt. Er is maar 1 kans de zenders te scheiden en dat is polarisatie want Wavre zal horizontaal blijven en Nederland is verticaal. Ik heb eerder een testje gedaan maar moest de antenne rechtsom zijn as kantelen om het signaal van Apeldoorn zo zwak mogelijk te krijgen. Dat betekent misschien ook verlies voor het horizontale signaal maar het is ook lastig om de antenne zo te positioneren (klem is daar niet voor gemaakt).

 

Ik heb ook een test gedaan met 2 antennes: 1 verticale gericht op Apeldoorn en 1 horizontale gericht op Wavre en dan met tegenfase afregeling een af te regelen portie signaal vanaf de Apeldoorn antenne mixen. Dit is mij vaker gelukt maar niet met deze configuratie. Ik denk doordat de fase niet gelijk is binnen de 8 MHz waardoor nooit in het hele kanaal tegelijk uitnulling kan optreden. Uitermate complex maar ik zag dus echt nul effect.

 

In Limburg lijkt mij kanaal 42 geen probleem. Daar werd deze voorheen al gebruikt en die zender heeft men naar kanaal 45 verhuisd om ruimte te maken voor de simultane uitzending van HD en SD.

 

Ik begreep uit een bericht van RTBF ook wel dat men de kijkers tijd gunt om rustig om te schakelen. Eind 2023 is ook waar ik aan zit te denken. De 5g gemachtigden hebben toch geen last van beide kanalen 55 en 56 die nu nog zenden dus maakt wat langer naar mijn idee ook niet meer uit.

 

 

 

 

 

 

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites


Het grote voordeel van 754 MHz is dat deze in een vrij deel van de LTE-band valt, en in onze omringende landen niet meer wordt gebruikt. Het kanaal is dus schoon.

DVB-T reikt ook veel verder dan DVB-T2, al hangt dat ook van de te gebruiken parameters af.

Verder is Waver voor zuid-west Nederland de enige zender die nog een beetje te doen is. In het zuid-oosten kan Liège nog ontvangen worden.

Alle andere zenders zijn sowieso te ver weg.

 

Zo te zien gebruik je SDRangel, maar met welke instellingen?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag OFDM,

 

Bedankt voor het uitvoerige antwoord!

idd ik begrijp het probleem met K42.

Als er nog iets nieuws is, laat ik het weten.

 

@Alex1970: Je kan de instellingen die ik gebruikte, zien in het linkervenster van

SDRangel. Zeker niet vergeten de slider 'Gain' open te zetten. Deze staat standaard

toe, en dan heb je geen versterking (of het vinkje naast AGC aanzetten, maar ik vond

een beter contrast, door het zelf in te stellen).

 

Dank aan iedereen die reageerde.

 

 

aangepast door vasonline
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kanaal 42 hoeft niet zo'n probleem te zijn, mits niet te ver weg en voor mij is Waver 120km.
En om nu een antenne te gaan maken voor kanaal 56 als ik die straks niet meer kan gebruiken is ook zonde.

Maar ik wil nog wel wat gaan meten met SDRangel en diverse antennes op zolder.
Testen dan eerst op NPO, daarna Antenne TV uit Schoten. Waver is denk ik gewoon te ver weg. Ging in de analoge tijd eigenlijk ook al moeilijk en dat was dan nog op VHF met een 11 elements Yagi op een mast van ongeveer 4m. boven het dak uit wat ca. 8m boven maaiveld geweest zal zijn.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Alex1970 zei:

Maar ik wil nog wel wat gaan meten met SDRangel en diverse antennes op zolder.
Testen dan eerst op NPO, daarna Antenne TV uit Schoten. Waver is denk ik gewoon te ver weg. Ging in de analoge tijd eigenlijk ook al moeilijk en dat was dan nog op VHF met een 11 elements Yagi op een mast van ongeveer 4m. boven het dak uit wat ca. 8m boven maaiveld geweest zal zijn.

 

Dag Alex1970,

 

Begrijp ik.

Succes met de experimenten!

 

Ter informatie voor iedereen:

(ik heb er mijn ontvangstpad voor ik aan dit experiment begon, op nagerekend)

https://www.scadacore.com/tools/rf-path/rf-line-of-sight/

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-5-2023 om 13:03, Alex1970 zei:

Kanaal 42 hoeft niet zo'n probleem te zijn, mits niet te ver weg en voor mij is Waver 120km.
En om nu een antenne te gaan maken voor kanaal 56 als ik die straks niet meer kan gebruiken is ook zonde.

Maar ik wil nog wel wat gaan meten met SDRangel en diverse antennes op zolder.
Testen dan eerst op NPO, daarna Antenne TV uit Schoten. Waver is denk ik gewoon te ver weg. Ging in de analoge tijd eigenlijk ook al moeilijk en dat was dan nog op VHF met een 11 elements Yagi op een mast van ongeveer 4m. boven het dak uit wat ca. 8m boven maaiveld geweest zal zijn.

120 km lijkt mij echt te ver zonder condities. Althans, ik heb krijg niets binnen van zo'n afstand. Woon je ver genoeg weg van Eindhoven zodat je misschien iets kunt met kanaal 42 als er wel wat condities zijn?

 

Hoe was het beeld toen? In de analoge tijd heb ik een duo antenne (40 meter hoogte) geplaatst in Helmond en dat was 108 km was naar Wavre. Dat haalde krap 50 dBuV daarmee een acceptabel plaatje gezien de omstandigheden. Wel een stuk minder dan bijvoorbeeld Roermond, die haalde zeker 20 dB meer op 40 km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vasonline: ik ben onder de indruk, moet veel werk geweest zijn het zoeken van de juiste materialen en het knutselen.

Knap project, voor als we veel tijd hebben!
2 vragen:
1) Wat heb je uiteindelijk gebruikt als ballun?
2) Is het haalbaar om dit af te richten zonder specifieke apparatuur?
ik zie dat je SDRangel,(open source) gebruikt.  Maar via welk meettoestel heb je dat gekoppeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Scoopy,

 

Dank je!

 

1) De (insert chinese webwinkel) balun uit mijn post van een jaar geleden.

2) viel goed mee: met kaartje google maps, lijntje trekken naar zender Goes, africhten

op een markant punt dat de lijn raakt in de buurt.

Ik controleerde het ook met mijn ontvanger op de laptop (boven op dak) maar met google kaartje uitrichten was het prima/maakte geen verschil.

3) Ik heb de RTL SDR stick van "RTL SDR blog", de metalen versie +

de connector kit, waar een Coax connector, F connector, Bajonet, PL connector ... inzit.

 

 

aangepast door vasonline
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-6-2023 om 20:13, vasonline zei:

Dag Scoopy,

 

Dank je!

 

1) De (insert chinese webwinkel) balun uit mijn post van een jaar geleden.

2) viel goed mee: met kaartje google maps, lijntje trekken naar zender Goes, africhten

op een markant punt dat de lijn raakt in de buurt.

Ik controleerde het ook met mijn ontvanger op de laptop (boven op dak) maar met google kaartje uitrichten was het prima/maakte geen verschil.

3) Ik heb de RTL SDR stick van "RTL SDR blog", de metalen versie +

de connector kit, waar een Coax connector, F connector, Bajonet, PL connector ... inzit.

 

 

En met wat voor antenne ,of lees ik daar overheen.

 

Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...