Ga naar inhoud


Hoever reikt het NPO DVB-T2 signaal in België?


Skoopy

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, digitaal kijker zei:

Bedankt voor de info, 

tot 2 a 3 jaar terug was de ontvangst geen probleem hier, sinds de aanpassing is de ontvangst sterkte van Goes kennelijk verminderd.

De modulatie is T2 geworden met 256QAM (was eerst 64QAM )om veel meer bits voor HD te verzenden. Dat betekent 2 dB meer signaal (ruisafstand) nodig!

De zendvermogens in Nederland zijn nog steeds sober; Goes slechts 10 kW (!) dus het recept voor moeilijk te ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 29-8-2021 om 16:07, pollegazon zei:

 

Kan ik beamen, zelfs makkelijk te ontvangen met een binnenantenne. En dat op een locatie in de Rupelstreek.

Inderdaad is deze zender aanzienlijk gemakkelijker te ontvangen dan Nederlandse zenders. RTBF zendt uit in DVB-T met 16QAM en daarvoor is maar 25% nodig ten opzichte van het Goes signaal terwijl het zendvermogen 80 kW bedraagt..? Dat maakt het totaal verschil haast 15 dB in het voordeel voor RTBF..

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, OFDM zei:

De modulatie is T2 geworden met 256QAM (was eerst 64QAM )om veel meer bits voor HD te verzenden. Dat betekent 2 dB meer signaal (ruisafstand) nodig!

De zendvermogens in Nederland zijn nog steeds sober; Goes slechts 10 kW (!) dus het recept voor moeilijk te ontvangen.


idd spijtig genoeg dat dit zo is, was een mooie tijd met de ontvangst, zouden ze ooit de sterkte verhogen van het signaal of mogen we dit vergeten voor eeuwig????

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, digitaal kijker zei:


idd spijtig genoeg dat dit zo is, was een mooie tijd met de ontvangst, zouden ze ooit de sterkte verhogen van het signaal of mogen we dit vergeten voor eeuwig????

Ik verwachtte totaal geen aanpassingen meer dus de recent toegevoegde nieuwe steunzenders vond ik al een ongelooflijke verrassing. Maar meer zendvermogen klinkt voor mij toch nog wat onwaarschijnlijker. Maar @Noordzee zit dichter bij het vuur dan ik, misschien durft hij er iets over te zeggen.

 

En ja, het was voor lange afstanden mooier in de DVB-T tijd! Een forumvriend in Engeland heeft sinds de ombouw naar T2 ook nooit meer iets gezien uit Nederland, heel jammer.

aangepast door OFDM
Toevoeging
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De zendvermogens worden niet aangepast. Ze worden overal uitgezonden conform de vergunning. Een aanpassing van de vergunning zie ik niet zo snel gebeuren. Wel verwacht ik nog meer steunzenders in bepaalde gebieden waar nu een slechte dekking is. Maar die steunzenders zullen dan ook een laag vermogen hebben, net zoals bij de recent geplaatste steunzenders in Spannenburg en Zoutelande. 

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik tel nu maar liefst 57 zender locaties! Bij de overgang van analoge TV naar DVB-T is fors ingezet op binnenshuis dekking maar alleen in de dicht bevolkte gebieden. Dus een zendmast dichtbij grote plaatsen in plaats van hoog vermogen op een heel hoge mast zoals voor analoge TV gebruikelijk was. Het schijnt uniek te zijn in de wereld en buit de SFN techniek goed uit. Het is trouwens geen probleem als er meerdere zenders binnen een SFN vanaf hetzelfde kanaal binnenkomen.

aangepast door OFDM
  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties!

Ik maakte 3 scans:

Ter informatie: De locale oscillator op de SDR stick heeft een afwijking van 200kHz,  Start/Einde van de zender is 200kHz verschoven in de screenshots.

 

- Goes publieke boeket op 474Mhz

- Digitenne boeket op 538Mhz: je ziet daar goed dat dit buiten de versterking van de antenne valt. Met de DVB-T2 ontvanger zie je er niets van. Maar op de SDR zien we een hint van het signaal.

- Omdat er hier sprake is van RTBF: zo komt het RTBF signaal binnen op de antenne voor Goes. De richting van de antenne is verkeerd, maar het is een prachtig signaal. Je ziet heel duidelijk de kanaaltjes.

Ik kan de kanaaltjes ook zien op het signaal van Goes, maar ze zijn vele male kleiner (wat moeilijk te zien op een schermafdruk)

 

Goes 474.PNG

RTBF.PNG

RTS.PNG

aangepast door vasonline
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, vasonline zei:

Dank voor de reacties!

Ik maakte 3 scans:

Ter informatie: De locale oscillator op de SDR stick heeft een afwijking van 200kHz,  Start/Einde van de zender is 200kHz verschoven in de screenshots.

 

- Goes publieke boeket op 474Mhz

- Digitenne boeket op 538Mhz: je ziet daar goed dat dit buiten de versterking van de antenne valt. Met de DVB-T2 ontvanger zie je er niets van. Maar op de SDR zien we een hint van het signaal.

- Omdat er hier sprake is van RTBF: zo komt het RTBF signaal binnen op de antenne voor Goes. De richting van de antenne is verkeerd, maar het is een prachtig signaal. Je ziet heel duidelijk de kanaaltjes.

Ik kan de kanaaltjes ook zien op het signaal van Goes, maar ze zijn vele male kleiner (wat moeilijk te zien op een schermafdruk)

 

Goes 474.PNG

RTBF.PNG

RTS.PNG

Mooi werk met die stick en software, ik ben geïnteresseerd in de prestatie!

 

Er zit geen afwijking in van 200 KHz. De Nederlandse kanalen zijn 7,6 MHz breed dus de flank valt 0,2 MHz vanaf de exacte scheiding, 478 MHz bij kanaal 21 naar 22. In Duitsland gebruiken ze extended bandbreedte van 7,8 MHz dus een kanaal spatie van 200 KHz en een tikje meer bitrate.

 

De kanaaltjes in het spectrum zijn niet de ofdm draaggolven. In Nederland gebruikt Digitenne de 32k mode en dat zijn 27265 draaggolven! Bij DVB-T in 8k mode zijn dat er nog altijd 6817 en ook die haalde ik er met mijn spectrum analyser niet uit.

 

Wat het wel is: Of het is meerweg ontvangst, reflecties patroon. Maar een grotere kans dat het interferentie is van een andere zender op hetzelfde kanaal, SFN dus.

 

Sinds Tjerkgaast in de lucht is zie ik ook een rimpelpatroon in Leeuwarden. In een combi van Duitse zenders ook maar weet zo niet meer welke.

 

Ben benieuwd naar de software: Kun je ook video filtering inschakelen? Dat het signaal meer een rechthoekige blokvorm krijgt?

 

Hoeveel kanalen kun je max in 1 beeld meten?

aangepast door OFDM
Foutje eruit
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, OFDM zei:

Mooi werk met die stick en software, ik ben geïnteresseerd in de prestatie!

 

Er zit geen afwijking in van 200 KHz. De Nederlandse kanalen zijn 7,6 MHz breed dus de flank valt 0,2 MHz vanaf de exacte scheiding, 478 MHz bij kanaal 21 naar 22. In Duitsland gebruiken ze extended bandbreedte van 7,8 MHz dus een kanaal spatie van 200 KHz en een tikje meer bitrate.

 

Wat bijgeleerd. Bedankt!

Als ik door de frequenties doorstap, zie ik goed, wat u omschrijft.

 

1 uur geleden, OFDM zei:

De kanaaltjes in het spectrum zijn niet de ofdm draaggolven. In Nederland gebruikt Digitenne de 32k mode en dat zijn 27265 draaggolven! Bij DVB-T in 8k mode zijn dat er nog altijd 6817 en ook die haalde ik er met mijn spectrum analyser niet uit.

 

Wat het wel is: Of het is meerweg ontvangst, reflecties patroon. Maar een grotere kans dat het interferentie is van een andere zender op hetzelfde kanaal, SFN dus.

 

Sinds Tjerkgaast in de lucht is zie ik ook een rimpelpatroon in Leeuwarden. In een combi van Duitse zenders ook maar weet zo niet meer welke.

 

Ik ga eens kijken wat hoe het spectrum er op de RTBF uitziet de met binnenantenne vs de Yagi buitenantenne.

Interessant wat de reden zou zijn.

Je hebt hier Waver, maar ook in Brussel een zender.

Beiden zijn hier niet veraf.

 

1 uur geleden, OFDM zei:

 

Ben benieuwd naar de software: Kun je ook video filtering inschakelen? Dat het signaal meer een rechthoekige blokvorm krijgt?

 

Hoeveel kanalen kun je max in 1 beeld meten?

 

Het aantal kanalen in beeld is max 1. Ik kan de samplerate verhogen,  maar dit is een beperking t.o.v een "echte" frequency analyser.

Weliswaar in stappen, maar op die manier kan ik de volledige UHF tv band zien.

(ik zou enkele screenshots aan elkaar kunnen plakken)

 

Ik ga eens spelen met de video filtering!

 

 

In bijlage twee foto's van hoe de setup er buiten uitziet.

De coax is van die witte sat coax, dat dien ik nog te vervangen door zwarte uv bestendige. Het is wat ik nog had liggen, en voor het experiment "goed genoeg" voor nu. (en netjes vastmaken met tape)

Je ziet de bovenste van de twee klembeugels. dit is ook nog recuperatie.

Misschien koop ik een nieuwe mast om het definitiever te maken, i.p.v twee aan elkaar geklampt. Maar "goed genoeg" voor nu.

Ik heb de afstand tot Goes opgemeten: +- 65km.

 

De antenne heeft een lengte van 2,8m

Misschien inspiratie voor anderen om te proberen?

 

Antenne buiten1.PNG

Antenne buiten2.PNG

aangepast door vasonline
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de garantie had dat de RTBF in DVB-T op 754 MHz zou blijven had ik zeker inspiratie.

 

Die kronkel aan de zijkant is een FM-antenne?

Nogal een compromis tussen horizontaal en verticaal. Ik denk niet dat je daar verbluffende resultaten mee haalt, maar wellicht is dat ook niet je bedoeling.

 

Kan je meer vertellen hoe je de antenne in elkaar hebt gezet?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Alex1970 zei:

Als ik de garantie had dat de RTBF in DVB-T op 754 MHz zou blijven had ik zeker inspiratie.

 

Die kronkel aan de zijkant is een FM-antenne?

Nogal een compromis tussen horizontaal en verticaal. Ik denk niet dat je daar verbluffende resultaten mee haalt, maar wellicht is dat ook niet je bedoeling.

 

Kan je meer vertellen hoe je de antenne in elkaar hebt gezet?

Lijkt mij ook interessant

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Alex1970 zei:

 

Die kronkel aan de zijkant is een FM-antenne?

Nogal een compromis tussen horizontaal en verticaal. Ik denk niet dat je daar verbluffende resultaten mee haalt, maar wellicht is dat ook niet je bedoeling.

 

Kan je meer vertellen hoe je de antenne in elkaar hebt gezet?

 

Dag Alex,

 

Dat is inderdaad een FM antenne. Klopt: ik gebruik deze enkel voor lokale zenders.

Nu we zelf een yagi antenne gemaakt hebben, zou ik ze wel kunnen aanpassen naar

een mooie verticale dipool :) Goed idee om eens te doen in de toekomst!

 

Ik probeerde zoveel mogelijk courante materialen te gebruiken voor de yagi.

De basis is een 15x15 alu profiel. Dit kon ik in de gewenste lengte verkrijgen in de betere metaalwarenwinkel. De staaftjes zijn 6mm, deze kon ik in de bouwmarkt vinden.

 

Dan goed aftekenen, puntslag zetten en boren (liefst met boormachine in houder, of kolomboormachine als je dat hebt) om recht te boren.

Ik boorde 6mm gat voor 6 mm staafje. Nadien met een kleine vijl ingegaan om te ontbramen.

 

Staafjes: afzagen op lengte + 1 a 2mm. Ik vijlde ze nadien op juiste lengte.

('veel meten en weinig afdoen' - uitspraak oud leerkr van mij)

In het midden van het staafje puntslag zetten. Gaatje boren, schroefdraad M4 erin

vastschroeven met M4 boutje op het 15x15mm profiel.

 

Het meeste werk had ik aan de draagbeugel.

Ik opteerde ervoor om het 15x15 profiel niet te doorboren, maar dit met klembeugeltjes erover vast te zetten.

 

Op de vorige pagina's kan je hier foto's van vinden + iets meer uitleg.

 

Groetjes!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

aangepast door vasonline
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, vasonline zei:

 

Wat bijgeleerd. Bedankt!

Als ik door de frequenties doorstap, zie ik goed, wat u omschrijft.

 

 

Ik ga eens kijken wat hoe het spectrum er op de RTBF uitziet de met binnen antenne vs de Yagi buitenantenne.

Interessant wat de reden zou zijn.

Je hebt hier Waver, maar ook in Brussel een zender.

Beiden zijn hier niet veraf.

 

 

Het aantal kanalen in beeld is max 1. Ik kan de samplerate verhogen,  maar dit is een beperking t.o.v een "echte" frequency analyser.

Weliswaar in stappen, maar op die manier kan ik de volledige UHF tv band zien.

(ik zou enkele screenshots aan elkaar kunnen plakken)

 

Ik ga eens spelen met de video filtering!

 

 

In bijlage twee foto's van hoe de setup er buiten uitziet.

De coax is van die witte sat coax, dat dien ik nog te vervangen door zwarte uv bestendige. Het is wat ik nog had liggen, en voor het experiment "goed genoeg" voor nu. (en netjes vastmaken met tape)

Je ziet de bovenste van de twee klembeugels. dit is ook nog recuperatie.

Misschien koop ik een nieuwe mast om het definitiever te maken, i.p.v twee aan elkaar geklampt. Maar "goed genoeg" voor nu.

Ik heb de afstand tot Goes opgemeten: +- 65km.

 

De antenne heeft een lengte van 2,8m

Misschien inspiratie voor anderen om te proberen?

Volgens https://www.ukwtv.de/cms/belgien-tv.html staat er in Brussel een klein vermogen zender maar dan verticaal gepolariseerd. Ik ben heel benieuwd of het spectrum er op de binnen antenne heel anders uitziet.

 

Oké 1 kanaal is ook wel logisch gezien de oorsprong van de stick. Maar dat is ook heel bruikbaar en door het verschil in bandbreedte Nederland en Duitsland kan ik ingezoomd op de spatie tussen de kanalen heel mooi zien of er Duitse storing onder een Nederlands signaal staat omdat dat stukje dan breder uitsteekt. Dat moet met de stick dan ook goed lukken.

 

Inderdaad video filtering, benieuwd!

 

Ik denk dat we een vergelijkbare situatie hebben qua zender, frequentie, afstand en antenne:

Hier ontvang ik Apeldoorn, 166 meter boven NAP, 20 kW op 514 MHz. Afstand is 59 kilometer en antenne op zolder = 8,5 meter hoogte, effectief ongeveer 13 dBd.

 

De SNR is hier ongeveer 23 dB op zijn laagst dus een marge van 5 dB. De zender heeft 3 dB meer vermogen dan Goes dus dan zou dat 20 dB zijn.

Mijn antenne is echter 2x een 10 dB kanaalgroep 21-27. Ik heb ze gehalveerd omdat ze in de nok van het dak moeten precies haaks op de richting van het huis.

 

Nu is de zender wel wat hoger en de afstand een paar kilometer minder maar de antenne ontvangt van over 2 kilometer huizen. De zender Doetinchem is voor mij 10 kilometer dichterbij maar die haalt minstens 10 dB minder snr dus daar kan in niet van kijken (deze is slechts 102 meter hoog).

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Alex1970 zei:

Als ik de garantie had dat de RTBF in DVB-T op 754 MHz zou blijven had ik zeker inspiratie.

Ik zou die garantie heel graag krijgen! Het enige waar ik nu op hoop is dat het zo lang mogelijk duurt tot alle kijkers zijn overgeheveld naar kanaal 42.

Kanaal 56 misschien nog tot eind van het jaar....?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-5-2023 om 16:43, OFDM zei:

Ik denk dat we een vergelijkbare situatie hebben qua zender, frequentie, afstand en antenne:

Hier ontvang ik Apeldoorn, 166 meter boven NAP, 20 kW op 514 MHz. Afstand is 59 kilometer en antenne op zolder = 8,5 meter hoogte, effectief ongeveer 13 dBd.

 

De SNR is hier ongeveer 23 dB op zijn laagst dus een marge van 5 dB. De zender heeft 3 dB meer vermogen dan Goes dus dan zou dat 20 dB zijn.

Mijn antenne is echter 2x een 10 dB kanaalgroep 21-27. Ik heb ze gehalveerd omdat ze in de nok van het dak moeten precies haaks op de richting van het huis.

 

Nu is de zender wel wat hoger en de afstand een paar kilometer minder maar de antenne ontvangt van over 2 kilometer huizen.

 

Ik heb de ontvanger laten openstaan enkele uren, en hij geeft een ruismarge tussen de 18 en 20dB overdag. Dit blijft stabiel.

Komt goed overeen met uw bevindingen!

's avonds zie ik de ruismarge vaak stijgen naar 23-24dB.

Mijn ontvangsthoogte: 2 verdiepen + 3m mast: ongeveer 9m. Ik overweeg om de definitieve mast nog 1m extra te geven.

(de antenne staat lager dan ooit tervoren, ik ben blij dat dit werkt - QAM 256 dan toch overwonnen! :) )

Een experiment dat ik nog kan doen, is de mastversterker er vantussen halen. Wel de antennevoeding uitschakelen, anders maak ik brokken.

 

 

Enkele tests voor de RTBF.

Met binnenantenne: alles is zwakker, maar weinig verschil t.o.v buitenantenne Goes.

Deze antenne heb ik al 20 jaar.

 

Dan bedacht ik: maar ik heb die dipool nog van de vorige antenne (welke door storm Chiara was gesneuveld).

Ik zal ze eens horizontaal en verticaal houden, om het verschil te zien.

En kijk: Verticaal: streepjes

Horizontaal: bijna geen streepjes.

 

Je zou zeggen dat ik beide zendlocaties ontvang.

Waarbij het horizontale signaal het sterktste is ( ik hoef er geen moeite voor te doen - dank u RTBF :)  )

 

Hopelijk heeft u er iets aan?

In SDRangel kon ik de weergave aanpassen.

 

Ik lees dat u en anderen in NL liever de oude freq 754Mhz prefereren.

Ik ga er vanuit, dat het het nieuwe kanaal in NL zal herbruikt is, en dus moelijker zal zijn om de RTBF te ontvangen?

Algemeen genomen is men in Wallonië wel "relaxt" en zou een afschakeldatum van 2024 goed kunnen.

 

Even op de SDR gekeken op 642Mhz: (nog) niets te zien

 

Groetjes!

RTBF Horizontaal met dipool.PNG

RTBF met binnenantenne 2.PNG

RTBF met binnenantenne.PNG

RTBF Verticaal met dipool.PNG

DSCN9566.JPG

DSCN9550.JPG

Goes ontvanger.PNG

642.PNG

aangepast door vasonline
Spelfouten
  • Bedankt 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...